Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، محمدحسین طاهری (سرپرست هیئت باستان شناسی) با اعلام خبر آغاز پژوهش‌ها در سمیرم گفت: این پروژه در راستای برنامه پژوهشی شهرستان سمیرم اصفهان و در ادامه پژوهش‌های قبلی برای مطالعه این منطقه در هزاره پنجم پیش از میلاد و با مجوز پژوهشگاه انجام شد.

او با بیان اینکه نام تپه گل افشان برگرفته از روستای کنار محوطه است، افزود: این تپه در ناحیه جنوب شرقی شهرستان سمیرم، در نزدیکی مرز استان فارس با  ارتفاع ۲۳۶۰ متر از سطح آبهای آزاد  قرار گرفته و متشکل از یک پشته خاکی با ارتفاع ۳ متر از سطح دشت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این باستان شناس اظهار داشت: کاوش در این محوطه باهدف لایه نگاری، شناخت بیشتر فضاهای سکونتی و همچنین اقتصاد معیشتی ساکنین این محوطه در هزاره پنجم پیش از میلاد انجام گرفت که در پی آن با ایجاد ۴ ترانشه بر سطح محوطه آثاری از معماری خشتی ساکنین این محوطه در دوره باکون مشاهده شد.

او تصریح کرد: همینطور یافته‌های فرهنگی شامل سفال‌های منقوش و ساده دوره باکون، ابزارهای سنگی، اشیاء شمارشی، اشیاء مسی، پیکرک‌ها و یافته‌های دیگری از این دوره در این محوطه کشف شد.

سرپرست هیئت باستان شناسی با بیان این نکته که با توجه به شواهد موجود به نظر می‌رسد این منطقه در این دوره کاملا تحت نفوذ فرهنگ‌های پیش از تاریخی فارس بوده  خاطرنشان کرد: شواهدی از نفوذ فرهنگ‌های فلات مرکزی و بختیاری مشاهده نشد.

وی در پایان از  نمونه برداری به منظور انجام آزمایش رادیوکربن برای انجام مطالعات تکمیلی خبر داد و اظهار داشت: مطالعه بقایای گیاهی و جانوری محوطه نیز به زودی آغاز می‌شود.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۰۴۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت پیکره گلی محوطه تاریخی کنارصندل جیرفت

به گزارش خبرنگار مهر، قادر شیروانی، ظهر یکشنبه به خبرنگاران گفت: در سالیان گذشته بخش‌های زیادی از پیکره گلی کنار صندل آسیب دیده بود که اکنون مرمت شد.

وی افزود: حدود دو ماه پیش طی سفر رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی به استان کرمان و نشستی که با مدیر کل میراث فرهنگی استان برگزار شد، مقرر گردید با همکاری پژوهشگاه و میراث‌فرهنگی استان کرمان برنامه مرمت و حفاظت از پیکره آسیب دیده کنار صندل در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه فاز اول این پروژه شامل تثبیت، پاکسازی و مرمت پیکره توسط فتح اله نیازی، کارشناس مرمت پژوهشگاه میراث فرهنگی در حال اتمام است افزود: طراحی اولیه برای ساخت محفظه با هدف حفاظت و معرفی اثر نیز انجام شده و امید است که به زودی به مرحله تأمین اعتبار رسیده و اجرا شود.

کد خبر 6084347

دیگر خبرها

  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی در روستای حیله ور
  • کشف کلاه‌خود ۲۵۰۰ ساله
  • پاکسازی محوطه پل تاریخی لنگرود از زباله
  • هفدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی برگزار می‌شود
  • ورود پژوهشگران ایرانی به «باستان شناسی جنایی» برای نخستین بار
  • کشف بی‌ سابقه یک سازه مرموز در نزدیکی دو گورستان در فرانسه
  • اجرای طرح «نفوذ دانش در واحدهای تولیدی کشاورزی» در استان فارس
  • برای نخستین بار در ایران؛ باستان‌شناسی در خدمت پلیس آگاهی
  • مرمت پیکره گلی محوطه تاریخی کنارصندل جیرفت
  • جایگاه منطقه‌ای ایران در انتشارات علمی ایمنی‌شناسی و میکروب‌شناسی