Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، بیماری کبد چرب غیرالکلی به صورت یک طیف بالینی ناهنجاری‌های کبدی همراه با چاقی است. این ناهنجاری‌ها دو دسته‌اند: دسته اول استئاتوز (افزایش چربی کبد بدون التهاب) و دسته دوم اسئاتو هپاتیت غیرالکلی (افزایش چربی کبد به همراه التهاب). سیر طبیعی دسته دوم در کودکان به خوبی شناخته نشده است، اما در بعضی موارد ممکن است به فیبروز، سیروز و در نهایت نارسایی کبد منجر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کبد چرب یکی از اختلالات مزمن کبدی است. 

در پژوهشی که درباره بیماری کبد چرب غیرالکلی در کودکان تیم پژوهشگران متشکل از ابوالفضل ایرانی‌خواه (دانشیار، گروه گوارش اطفال)، احمد حرمتی (استادیار، گروه فوق تخصصی گوارش و کبد)، منصوره شاکری (استادیار، فوق تخصص گوارش و کبد) و محمد علی‌آقا (کارشناس ارشد مراقبت ویژه) انجام داده‌اند آمده است: اکثر بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی علامتی ندارند. با این حال ممکن است درد شکمی در قسمت راست و بالا، هپاتومگالی (بزرگی کبد) یا علائم غیراختصاصی مانند ناراحتی شکمی، ضعف، خستگی یا اختلال توجه وجود داشته باشند. روش‌های تشخیصی این بیماری تست‌های آزمایشگاهی، بیومارکرها (شاخص‌های زیستی)، مطالعات تصویربرداری از قبیل سونوگرافی، سی‌تی‌اسکن، ام‌آرآی و بیوپسی (نمونه‌برداری) است. 

درمان قطعی ثابت‌شده برای کبد چرب غیرالکلی وجود ندارد. اگرچه اصلاح عوامل خطرساز مثل چاقی، دیابت و هایپرلیپیدمی (بالا بودن چربی‌های خون)  اغلب توصیه می‌شود، کاهش وزن تنها درمان مفید و سودمند است. مدیریت بیماری کبد چرب کودکان و تشخیص و درمان زودهنگام و صحیح می‌تواند به کاهش عوارض بیماری منجر شود. 

در این مطالعه آمده است: پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک این بیماری به عنوان شایع‌ترین علت بیماری مزمن کبدی در کودکان باشد. اگرچه علت بیماری ناشناخته است، اما همراهی آن با سندرم متابولیک شامل چاقی، دیابت، مقاومت به انسولین و هایپر لیپیدمی مشاهده شده است. در واقع چاقی، شایع‌ترین علت تجمع چربی در کبد است و با افزایش چاقی، شیوع، میزان تشخیص و شدت کبد چرب غیرالکلی و استئاتو هپاتیت الکلی در کودکان و بزرگسالان افزایش یافته است. 

یافته‌ها نشان می‌دهند: کودکان چاق، کودکانی که اختلالات متابولیک مرتبط با عوامل خطرساز قلبی دارند، کودکانی که خواهر یا برادر مبتلا به کبد چرب غیرالکلی دارند یا وزن خواهر و برادر آن‌ها بیش از ۸۵ درصد طبیعی است، در خطر بالاتری برای ابتلا به کبد چرب غیرالکلی هستند. سن مناسب و فواصل مناسب برای انجام غربالگری به دلیل کمبود مطالعات در این زمینه مورد توافق نیست. 

ایرانی‌خواه و همکارانش می‌گویند: قومیت، جنس و چاقی عوامل خطر ابتلا به این اختلال هستند. کودکان سفیدپوست و کودکان آسیایی‌تبار خطر ابتلای بالاتری دارند. پسرها بیشتر از دخترها به این بیماری مبتلا می‌شوند و کودکان چاق در خطر بالاتری برای ابتلا به کبد چرب غیرالکلی قرار دارند، هرچند همه کودکان مبتلا به کبد چرب غیرالکلی چاق نیستند. 

در نتایج این پژوهش آمده است: اکثر بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی بدون علامت هستند. با این حال ممکن است درد شکمی در قسمت راست و بالا، هپاتومگالی یا علائم غیر اختصاصی مانند ناراحتی ‌شکمی، ضعف، خستگی یا اختلال توجه وجود داشته باشند. به ندرت علائم اختصاصی درگیری کبد مانند اریتم پالمار (سرخی پوست کف دست)، آنژیومای عنکبوتی (توده عروقی پوستی نقطه‌ای که از مرکز آن رگ‌ها به اطراف کشیده می‌شود) ، ضعف عضلانی و زردی نیز ممکن است وجود داشته باشد و این اختلالات با اضافه وزن کاهش می‌یابد. 

کد خبر 474349 برچسب‌ها چاقی بیماری - کبد کودکان مجله بیماری کودکان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: چاقی بیماری کبد کودکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۰۸۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه مردانی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند؟

آفتاب‌‌نیوز :

یک مطالعه جدید که میزان و شدت سرطان پروستات را در میان مردان آفریقایی آمریکایی بررسی می‌کند، دسترسی نابرابر به مراقبت‌های بهداشتی را یک عامل محتمل برای ابتلا می‌داند.

احتمال ابتلا به سرطان پروستات در مردان آفریقایی آمریکایی ۱.۷ برابر بیشتر از سایر مردان رنگین پوست یا مردان اروپایی است. 

آن‌ها همچنین ۲.۱ برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از این بیماری هستند. 
این اختلاف ممکن است تا حدی با عدم دسترسی برابر به مراقبت‌های بهداشتی که بسیاری از آمریکایی‌های آفریقایی تبار تجربه می‌کنند توضیح داده شود، اما به طور کامل توجیه کننده نیست.

یک مطالعه جدید علل بیولوژیکی احتمالی این نابرابری را بررسی می‌کند و نشان می‌دهد که ممکن است با ملانین پوست و روشی که مردان آفریقایی آمریکایی ویتامین D را از نور خورشید دریافت می‌کنند، مرتبط باشد. 

محققان در Cedars-Sinai Cancer کالیفرنیا، به این مطالعه کمک کردند.

همان طور که می‌دانید ویتامین D، یک ریز مغذی حیاتی است که با افزایش جذب کلسیم باعث سلامت استخوان‌ها می‌شود و همچنین به محافظت در برابر سرطان پروستات کمک می‌کند. 

مطالعه جدید نشان داد به نظر می‌رسد کمبود ویتامین D باعث ایجاد بیماری می‌شود. 

طبق اطلاعات فعلی حدود ۴۰ درصد از آمریکایی‌ها کمبود ویتامین D دارند. 

یک مطالعه جدید از انستیتو کوپر گزارش می‌دهد که این رقم برای آمریکایی‌های آفریقایی تبار ممکن است به ۷۶ درصد برسد. 

بدن انسان ویتامین D را با کمک نور خورشید تولید می‌کند. 

یک متخصص اورولوژی گفت: ویتامین D تمایز سلولی را تقویت می‌کند، فرآیندی که طی آن سلول‌ها به جای تبدیل شدن به سرطان، بالغ و تخصصی می‌شوند.

این مطالعه و تحقیقات در آینده ممکن است در نهایت منجر به دستورالعمل‌های تغذیه‌ای جدید در رابطه با مصرف ویتامین D شود.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • چه مردانی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند؟
  • کودکان پسر ۴ برابر بیشتر از دختران به اختلال طیف اوتیسم مبتلا می‌شوند
  • کم‌خطر اما پردردسر!
  • کم‌خوابی از عوامل کبد چرب غیرالکلی است
  • استنشاق دود اگزوز خودرو‌ها تمرکز کودکان را کاهش می‌دهد
  • ­چاقی نیمی از کودکان تهرانی
  • برنامه‌ریزی شهری برای مقابله با چاقی شهروندان
  • از صفر تا صد جراحی‌های چاقی
  • درباره مزایا و معایب جراحی چاقی بیشتر بدانیم
  • در سفر با کودکان این باید و نبایدها را رعایت کنید | صلح با همسفران کوچک