Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-16@07:49:40 GMT

هله من مطرب عشقم...

تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۱۱۹۳۶

هله من مطرب عشقم...

همشهری استان‌ها – محمد بلبلی: مولودی‌خوان‌ها به همراه گروه دف‌نوازان شور و حال عجیبی ایجاد کرده بوند. خروش دف‌نوازان جانم را به پرواز در آروده بود.

کسی در بین آنها به همراه نواختن، سرپرستی گروه را نیز بر عهده داشت و بسیار پر قدرت و پر تکنیک و با حس و با وقار می‌نواخت. او استاد منصور مرادی بود که در آن سفر افتخار ملاقات با ایشان را پیدا کردم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیار متین و مهربان و هنرمند است.

فیلم | دف‌نوازی منصور مرادی

حالا بعد از سال‌ها مرادی به استادی باتجربه تبدیل شده و دف‌نوازان بسیاری را به جامعه موسیقی معرفی کرده‌است. با خبر شدیم که ایشان به عنوان مشاور فرهنگی در شورای شهر سنندج انتخاب شدند. این بهانه‌ای شد برای گفت‌وگوی ما با مرادی درباره موسیقی و برنامه‌های او در شواری شهر که در ادامه می‌خوانید:

- شما به عنوان یک هنرمند موسیقی در پست مشاور فرهنگی شورای شهر سنندج انتخاب شده‌اید چرا پیش‌تر از این وارد شورا نشدید؟

از مدت‌ها پیش این پیشنهاد را داشتم اما به دلیل مشغله کاری این امکان برایم وجود نداشت زیرا که کار کردن در حیطه فرهنگ، وظیفه سنگینی است. مخصوصا در شهر سنندج که از سوی سازمان یونسکو به عنوان شهر خلاق موسیقی نیز معرفی شده است. با تمرکز بر این مساله من نیز به‌تازگی رسما همکاری خود را به عنوان مشاور فرهنگی شورای شهر سنندج با کمال افتخار آغاز کردم.

- به شهر سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی اشاره کردید در این راستا چه برنامه‌هایی دارید؟

در تلاش هستم با همکاری استادان بیژن کامکار، سید علاالدین یاسینی و احمد خاک‌طینت که از استادان با سابقه دف‌نوازی هستند خانه دف کردستان را در سال جاری افتتاح کنیم.  

همچنین بعد از چندین سال تحقیق و پژوهش و برگزاری کارگاه‌های مختلف در ایران، کردستان عراق، امارات و ترکیه و آشنایی با استادان و مدرسان ساز دف و کسب تجربه کافی قصد ساختن فیلم مستندی با عنوان "دف و دل" را دارم که کارگردانی این مستند را "کیانوش مشیروزیزی" بر عهده دارند.  

فیلمبرداری این مستند در ایران، اقلیم کردستان عراق و ترکیه به زودی آغاز خواهد شد.

- برای ساخت این مستند حامی مالی هم وجود دارد؟

درخواست حمایت مالی این مستند را به شورای شهر داده‌ام.  همچنین با استانداری، ادراه ارشاد اسلامی، حوزه هنری و ریاست محترم صدا و سیمای کردستان نیز این مساله را مطرح کرده‌ام و امیدوارم نتیجه خوبی حاصل بشود.

- شهری که به عنوان شهر خلاق انتخاب می‌شود باید چه شرایطی داشته باشد؟

هر شهری که در سازمان یونسکو به عنوان شهر خلاق معرفی می‌شود باید ظرفیت‌هایی را ایجاد کند و کارهایی را در راستای خلاقیت خاص آن شهر انجام بدهد در غیر این صورت عنوان شهر خلاق از شهر مربوطه گرفته می‌شود. ما هم اگر بخواهیم عنوان شهر خلاق موسیقی را همواره حفظ کنیم باید پویا باشیم و خود را در سطح بین‌المللی مطرح کنیم.  

- چگونه باید این عنوان را برای شهر سنندج حفظ کرد؟

اجرای کنسرت‌ها و برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی می‌تواند ما را بیشتر به دنیا معرفی کند. هدف من نیز از ساختن فیلم مستند در راستای معرفی بیشتر کردستان و مخصوصا شهر سنندج است.

شهر سنندج به عنوان پایتخت دف ایران ثبت ملی شده است که این خود کمک بزرگی بود برای رسیدن به عنوان شهر خلاق، اما ما باید تلاش کنیم این شهر را به عنوان پایتخت دف جهان نیز معرفی کنیم. به همت دکتر حمیدرضا اردلان و استاد بیژن کامکار کارگروهی را در میراث فرهنگی کردستان تشکیل دادیم تا بتوانیم به کمک مسئولان مربوطه شهر سنندج را به عنوان پایتخت دف جهان نیز به ثبت برسانیم.

- آیا تمرکزتان بر موسیقی، آموزش و کنسرت، موجب بازماندن‌تان از انجام وظایف مربوطه در شورای شهر نمی‌شود؟

فعالیت موسیقایی‌ام را تنها به بخش آموزش محدود کرده‌ام و باید بگویم که نمایندگان شورای شهر سنندج اکثرا از اهالی فرهنگ و هنر هستند و من هم در کنار این عزیزان نه تنها برای جامعه دف‌نوازی بلکه برای تمام هنرمندان کردستان با تمام وجود تلاش خواهم کرد. همه تلاش من این است که نماینده لایقی برای جامعه فرهنگ و هنر باشم.

- از فعالیت های‌تان در بخش آموزش دف‌نوازی بیشتر بگویید.

طی چند سال گذشته کارگاه‌هایی را در شهرهای مختلف برگذار کرده‌ام. در این گارگاه‌ها با مدرسانی آشنا شدم که در بخش آموزش بسیار خوب عمل می‌کردند. در واقع در این کلاس‌ها بیشتر در خدمت مدرسان دف‌نوازی بودم. یک معلم خوب به طور حتم هنرمندی شایسته تربیت خواهد کرد.  

- وضعیت دف‌نوازی امروز را چگونه می‌بینید؟

ساز عرفانی دف برای ما کردها قداست خاصی دارد که بنده تا الان این قداست را حفظ کرده‌ام و همیشه پایبند اصالت این ساز بوده‌ام.  

من کلاس‌هایم را همیشه با این بیت از مولانا شروع می‌کنم: هله من مطرب عشقم دگران مطرب زر / دف من دفتر عشق است، دف ایشان دف تر

این بیت را می‌خوانم تا هنرجو متوجه شود چه سازی را به دست گرفته و با چه نوع موسیقی‌ای روبروست. اما متاسفانه عزیزانی هستند که با نحوه نوازندگی نادرست، دف را زیر سوال می‌برند.

دف یک فرد روحانی نیست که ما می‌گوییم قداست دارد. دف چوب است و پوست، این نوازنده است که این قداست را به دف می‌بخشد. از همه می‌خواهم سفری به کردستان بکنند تا در تکایا شاهد حال و هوای عارفانه این ساز باشند. سازی که همواره با ذکر نام مبارک خداوند، حضرت پیامبر(ص) و اهل بیت همراه است.

اینجا اگر حتی پوست دف پاره شود دور انداخته نمی‌شود، در صورت امکان خطی بر آن نوشته و قاب می‌شود. این به خاطر احترامی است که این ساز به خاطر همراه شدن با نام و ذکر انبیا و اولیا به دست آورده است. امیدوارم مدرسان دف به این موضوع دقت بیشتری داشته و به هنرجویان منتقل کنند.

- آیا شما کتابی در زمینه آموزش دف دارید؟

من هنوز این جرات و جسارت را در خود نمی‌بینم. به قول استاد کامکار که می‌گفتند من بعد از حدود ۳۰ سال پژوهش و آموزش به خود این اجازه را دادم تا کتاب آموزشی برای دف تدوین کنم. قدیمی‌ترین کتاب آموزشی، کتاب"شیوه دف‌نوازی" است که دوست عزیزم عماد توحیدی تهیه و تدوین کردند و سال‌ها تنها کتاب مرجع برای آموزش بود. البته باید این مساله را در نظر داشت که موسیقی ما عمدتا به صورت سینه به سینه و به صورت شنیداری تدریس می‌شده مخصوصا سازهای محلی موسیقی فولکلوریک و ما هم به همین شیوه آموزش دیدیم.  

این به این معنی نیست که آموزش از طریق نت را رد کنم، اما باید کتابی تهیه شود که هنرجو را به درستی راهنمایی کند و البته مدرس نیز در انتقال مفهوم درست عمل کند. یعنی این‌که هر نوازنده سازهای کوبه‌ای از قبیل تنبک، دایره و... به خاطر آشنایی با خط نت اجازه آموزش سازی که در حوزه تخصص‌اش نیست را به خود ندهد. منظورم دقیقا ساز دف است، اما متلاسفانه شاهد این موضوع هستیم و آن هم به دلیل جنبه مادی این ماجراست که به خاطر ناآشنایی مدرس با اصول دف‌نوازی هیچ وقت مفهوم واقعی این ساز به هنرجو منتقل نمی‌شود.

شاگردی که در این‌گونه مکتب‌ها آموزش می‌بیند اصولا از مجالسی سر در می‌آورد که در شان دف نیست.

- چگونه می‌توان هنرجوی دف را درست هدایت کرد؟

هنرجو باید با حال و هوای واقعی این ساز آشنا شود باید حتما به تکایا برود و این حس و حال را از نزدیک درک کند. همچنین مقام نوازی را به صورت صحیح بیاموزد. این سنت و اصول ساز دف است؛ باید سنت‌ها را شناخت تا به نوآوری و تکنیک و پختگی رسید.

- در بحث آموزش مقامات تنبور استاد علی اکبر مرادی سی دی آموزشی منتشر کرده‌اند؛ برای دف، کاری در این زمینه انجام شده است؟

تنها یک کار در این زمینه انجام شده‌است.  

سال‌ها پیش سید عطاالله سلامیه کاستی با عنوان "مقام‌های دف" منتشر کردند که در زمان خود کار بزرگی بود. اما دارای ایرادهایی هم بود و تمام مقام‌های ضبط شده از مقام‌های اصیل دف نبودند مثلا ریتم‌های "سقزی"، "گَریان" و "هل گرتن" جزو مقام‌های خانقاهی دف نیست. اینها ریتم‌هایی است که در مجالس عروسی با ساز تنبک نواخته می‌شود که باید در کاور آلبوم توضیح داده می‌شد.

به تازگی برادر کوچکم ابراهیم مرادی کتابی را تهیه کرده که شامل ریتم‌های خانقاهی و ریتم‌های مولودی‌خوانی است و در نوع خود می‌تواند مرجعی برای آموزش مقامی دف باشد.

- و حرف آخر.

تشکر می‌کنم از سایت محترم همشهری‌آنلاین و هچنین تمام عزیزانی که برای اعتلای فرهنگ و هنر این سرزمین تلاش می‌کنند.

کد خبر 474040 برچسب‌ها استان کردستان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان کردستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۱۱۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواننده جوانی که در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرد، اما حالا...

آفتاب‌‌نیوز :

سال ۱۳۹۶ اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه به رکورد برگزاری ۲۳۹ کنسرت رسیده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت و حتی تهیه کنندگان حامد همایون نام آن را سونامی حامد همایون گذاشته بودند. این سونامی، اما ادامه دار نبود تا در نهایت این خواننده را در خود غرق کند؛ تنها چند سال پس از این رکوردشکنی، حامد همایون به گونه‌ای از بازار موسیقی پاپ ایران کنار رفت، که گویی هرگز نبوده است...

پس! رکورددار برگزاری کنسرت بودن در موسیقی پاپ ایران اتفاق چندان میمون و مبارکی نمی‌تواند باشد؛ کسی مانند حامد همایون روزی به این مرتبه رسید، اما خیلی زود هم از داستان موسیقی پاپ کنار رفت. حالا عنوانِ رکورددار برگزاری کنسرت در سال گذشته موسیقی پاپ ایران به علی یاسینی رسیده است.

علی یاسینی خواننده‌ای نوظهور در موسیقی پاپ ایران به شمار می‌رود. او در سال ۱۴۰۲ اجرا‌های متعددی را تهران و شهرستان‌ها روی صحنه برد و البته در چند کشور خارجی هم کنسرت برگزار کرد. یاسینی در سال ۱۴۰۲ و طی ۹۱ شب ۱۷۸ سانس کنسرت در تهران برگزار کرد. این رکورد در میان خوانندگان موسیقی پاپ دست نیافتنی بود و می‌توان یاسینی را از این نظر پرفروش‌ترین خواننده سال گذشته معرفی کرد.

البته که او علاوه بر تهران، کنسرت‌هایی را هم در شهرستان‌ها برگزار کرده که گویا شمارِ کنسرت‌های او در سال گذشته در مجموع به ۲۳۸ سانس می‌رسد.

کنسرت‌های یاسینی در سال گذشته یک روایت جالب هم دارد؛ یاسینی در اصفهان اجرایی داشته که گویا مجوز بلیت فروشی ساعت ۱۲ ظهر صادر شده، سایت فروش بلیت ساعت ۱۴ باز شده و این کنسرت در همان روز و در ساعت ۱۸ با بلیت‌های فروخته شده و با حضور مخاطبان برگزار شده است.

البته که تجربه‌های سال‌های نه چندان دور در موسیقی پاپ ایران، ثابت می‌کند که این رکورد‌ها به هیچ وجه تضمینی برای تکرارِ و در صدر ماندن نیست. یادمان نرود که خواننده‌ای مانند حامد همایون در سال‌های اوجِ فعالیتش، در یک سال رکورد برگزاری کنسرت در جهان را جابه‌جا کرد؛ اما آیا ماندگار ماند؟! حامد همایون اکنون سال‌هاست که در موسیقی پاپ ایران کنار رفته و فراموش شده است. او از جمله‌ی ده‌ها خواننده‌ی تاریخ مصرف داری بود که در سال‌های اخیر وارد عرصه موسیقی پاپ ایران شده و خیلی زود هم فراموش شده‌اند.

حالا علی یاسینی هم در جایگاهی شبیه به حامد همایون قرار دارد. کسی که سال گذشته رکورددار برگزاری کنسرت بوده، آیا در سال جدید هم می‌تواند آن موفقیت‌ها را تکرار کند.

ماندگاری هر خواننده به عوامل بسیاری بستگی دارد؛ سواد، تخصص، به روز بودن، فعالیت اصولی و براساس استاندارد‌ها و... خوانندگانی که آمدند و زود رفتند، حتما ویژگی‌هایی در کارشان بوده، اما عمقی نداشته‌اند که موفقیت‌شان ادامه‌دار باشد. درست برعکس این خوانندگان زودگذر و تاریخ مصرف‌دار، هستند خوانندگانی که چند دهه است در موسیقی پاپ ایران فعالیت می‌کنند و این فعالیت همیشه در اوج بوده است. آن‌ها همیشه توانسته‌اند خود را در صدر نگه دارند. کسانی مانند محسن یگانه و رضا صادقی از این جمله خوانندگانِ ماندگار هستند. کسی مانند چاوشی هم با اینکه کنسرت برگزار نمی‌کند، اما همچنان و پس از دو دهه فعالیت در عرصه موسیقی، آثارش در صدرِ پُرمخاطبان قرار دارند.

به هر روی باید صبر کرد و دید که آیا یاسینی به سرنوشت کسانی مانند حامد همایون دچار می‌شود یا در مسیرِ کسانی مانند محسن یگانه و رضا صادقی قرار می‌گیرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • تاثیرات گوش دادن به موسیقی شاد بر روح و روان انسان
  • تفال به حافظ سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳؛ مطرب عشق عجب ساز و نوایی دارد...
  • همخوانی علیرضا بیرانوند در کنسرت لُری «تال»
  • علیرضا بیرانوند بالاخره به کنسرت فرج علیپور آمد
  • اعلام جزییات نشست آسیب‌شناسی موسیقی در سال‌های پس از انقلاب
  • جزئیاتی از قیمت بلیت کنسرت‌ها در سال جدید
  • خواننده جوانی که در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرد، اما حالا...
  • خواننده جوانی که در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرد
  • انتشار تک‌آهنگ «الوعد الصادق» + صوت
  • منوچهر پناهی‌نژاد پیشکسوت موسیقی درگذشت