Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-23@11:02:30 GMT

بی لنگر تلفیق هنر و ورزش برای سفر مسئولانه

تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۱۲۹۳۳

بی لنگر تلفیق هنر و ورزش برای سفر مسئولانه

نمایشگاه عکس "بی لنگر" (گزیده‌ای از سفرهای آفرود) با هدف ترویج طبیعت گردی و مسئولانه همچنین احترام به محیط زیست در بی راهه نوردی، درحال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "دنیای بی‌راهه نوردان، هیجان و مخاطرات طبیعی توام با آرامش خیال در سفر گروهی است. افرادی با خصوصیت اخلاقی شبیه به هم، خودروهایی شبیه به هم و لذت‌هایی مشابه با قوانین نانوشته؛ همسفر هستند تا آنچه را شنیده‌اند و یا در عکسی دیده‌اند را به عینه تماشا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین هدف از ماسه‌های کویر تا گِل‌های جنگل‌ و سنگ‌های کوهستان گذر می‌کنند و در این راه هرکدام داستان خود را شرح می‌دهند که چگونه از بیراهه‌ها راهی ساختند برای اینک به طبیعت برسند و این سفری است که پایان ندارد."

شاید بهترین توصیف از نمایشگاه عکس "بی‌ لنگر" همین چند جمله باشد که در ابتدای ورود به گالری نقش بسته شده است. در این نمایشگاه که مانند آن را کمتر دیدیم، عکس‌هایی از خودروهای جان سختی است که در هیچ کجا گیر نمی‌کنند و از هر بی‌راهه‌ای راهی می‌سازند. در اینجا طبیعت، انسان، اتومبیل سه رکن اصلی آثار هستند، اما حفظ و صیانت از رکن اول همه چیز است.

حامد سیامکی، عکاس آثار نمایشگاه "بی لنگر" در گفتگو با خبرنگار ایمنا درباره چگونگی شکل گیری این ایده گفت: از ابتدا به طبیعت گردی علاقه داشتم و آرام آرام با گروه‌های آفرود (بی راهه نوردی) آشنا شدم و سفر با این گروه‌ها را آغاز کردم. در آغاز اطلاعات کافی درباره طبیعت‌گردی نداشتم و در این چند سالی که با بچه‌های آفرودی سفر رفتیم متوجه یک سری از قضایا شدم.

وی با اشاره به خطرات این شکل از سفر برای انسان و طبیعت، اظهار کرد: این شکل از سفر خطراتی دارد که مسائلی مانند چپ کردن ماشین کوچک‌ترین بخش آن است. با این حال هدف از این نمایشگاه ایجاد فضایی فرهنگی برای مطرح شدن اصولی چون رعایت مسائل زیست محیطی بود. بارها به چشم دیدم که این مسائل جدی گرفته نمی شود و همین معضل به یکی از دغدغه‌های من تبدیل شده بود.

سیامکی افزود: به عنوان مثال رودخانه‌ای که زیست‌گاه ماهی‌ها است به هیچ عنوان نباید خودرویی از داخل آن عبور کند، زیرا یک قطره روغن یا مواد شیمیایی دیگر در آن آب تمام ماهی‌ها را فراری می‌دهد و رودخانه را نابود می‌کند. متاسفانه بارها پیش آمده که شرکت‌ کنندگان در تورها به این مسائل بی توجه باشند.

وی نیاز طبیعت‌گردان و شرکت کنندگان در آفرود را آموزش دانست و خاطرنشان کرد: تاکنون چیزی تحت عنوان آموزش در آفرود ندیدم و حتی بسیاری از آموزش‌ها نادیده گرفته می‌شود. مسائلی چون ناوبری، امداد و نجات و آموزش‌های محیط زیستی نیاز سفر آفرود است، اما تمام کسانی که سفر آفرودی می‌روند بر اساس تجربه چیزهایی یاد گرفتند.

این عکاس و طبیعت‌گرد درباره مشکلات بی‌راهه نوردان، تاکید کرد: بارها صحبت از صنعت گردشگری شده است، اما با اتفاقات اخیر و گرانی سوخت سفر آفرودی افول کرده و کسی جرئت نمی‌کند تور ببرد. ضمن اینکه در این سفرها اعضا یک گروه وقتی به یک روستا وارد می‌شوند سعی می‌کنند تا خریدهای خود را در آن‌جا انجام دهند و به اقتصاد روستا کمک کنند. با این مسائل و مشکلات بازدهی مالی برای این روستاهای هدف نیز از بین رفته است.

به گزارش ایمنا، نمایشگاه عکس "بی لنگر" (گزیده‌ای از سفرهای آفرود) تا ۱۱ دی‌ماه در گالری شماره یک کتابخانه مرکزی اصفهان واقع در خیابان باغ‌گلدسته دائر است و علاقه مندان می‌توانند از ساعت ۸ الی ۱۹ از این نمایشگاه بازدید کنند.

کد خبر 403419

منبع: ایمنا

کلیدواژه: نمایشگاه نمایشگاه عکاسی عکس عکاسی مستند طبیعت طبیعت گردی محيط زيست گردشگری سفر گالری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۱۲۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلف شدن ۸۰درصد نوزادان حیات وحش که بوی انسان گرفتند

محمد تقدیسی در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: اگر نوزاد حیوانی را در طبیعت به تنهایی دیدید، مطمئن باشید مادر آن نوزاد از ترس، کمی دورتر در حال نظاره فرزندش است و برای تغذیه رفته است، بنابراین نباید به آن‌ها نزدیک شویم.

وی در ادامه افزود: اگر به نوزادان حیوانات دست بزنیم یا آن‌ها را در آغوش بگیریم و با خود ببریم، حتی اگر آن‌ها را به مکان اول بازگردانیم، مادر به آن‌ها نزدیک نمی‌شود، چون بوی انسان را گرفته است.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش خراسان شمالی بیان کرد: ۸۰ تا ۹۰ درصد نوزادان حیواناتی که در طبیعت به اینگونه گرفته می‌شوند و دوباره به طبیعت بازگردانده می‌شوند، تلف می‌شوند.

کد خبر 6085183

دیگر خبرها

  • شکوفا شدن درختان میوه در اهر به وقت بهار + فیلم
  • گرانترین خودروی برقی آفرود چینی در راه است
  • طبیعت بهاری زیر کوه، مقصدی برای گردشگری
  • حضور آفرود سواران در عرصه های منابع طبیعی ممنوع می باشد
  • هوای زمین را داشته باشیم
  • تلف شدن ۸۰درصد نوزادان حیات وحش که بوی انسان گرفتند
  • نگاهی به طبیعت لارستان و جلوه ای از گل‌های بهاری + فیلم و تصاویر
  • جمع آوری زباله های طبیعت توسط دوستدار محیط زیست
  • مصاف پالایش نفت آبادان و طبیعت اسلامشهر
  • اقدام ارزشمند دوستدار طبیعت دره شهری