Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ورزش 3»
2024-04-25@00:06:12 GMT

سرنگونی شاه قهرمانی را از فیروزجا گرفت

تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۱۵۴۳۹

سرنگونی شاه قهرمانی را از فیروزجا گرفت

نابغه ۱۶ ساله شطرنج ایران با افتادن مهره شاه از رفتن روی سکوی جهانی بازماند، اما باید امیدوار باشیم در آینده با پرچم ایران طلای جهان را بر گردن او ببینیم.

به گزارش "ورزش‌سه"، با اینکه همه علاقه‌مندان به شطرنج در ایران و جهان انتظار داشتند نابغه ۱۶ ساله شطرنج ایران بعد از درخشش در بخش سریع مسابقات جهانی مسکو در بخش برق‌آسا هم روی یکی از سکوها قرار بگیرد، در آخرین مسابقه علیرضا فیروزجا که یکی از سخت‌ترین بازی‌های او بود، اتفاقات عجیب و غیرمنتظره‌ای رخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فیروزجا که این روزها تنها تهدید کننده مگنوس کارلسن قهرمان ۱۰ سال گذشته نروژی جهان است و در رقابت‌های بخش سریع پشت سر او در روی سکوی نایب قهرمانی جهان قرار گرفت، دیشب در یک مسابقه حساس در مسکو به مصاف کارلسن رفت.


علیرضا که روز قبل از این مسابقه توانسته بود هیکارو ناکامورا سوپر استاد بزرگ آمریکایی و مرد شماره یک برق‌آسای جهان را شکست دهد، برای اینکه شانس رفتن روی سکو داشته باشد، باید برابر کارلسن هم به نتیجه خوبی می‌رسید تا بار دیگر همه را شگفت زده کند.


این نابغه ۱۶ ساله شطرنج ایران که البته با پرچم فدراسیون جهانی در این رقابت‌ها حاضر شده بود، در اواخر این مسابقه برق‌آسا، با یک بدشانسی عجیب مواجه شد. او در حالی که مشغول جابجایی مهره «شاه» در آخرین حرکت‌های این مسابقه بود و بعد از آن می خواست سریعا دست خود را روی ساعت ببرد، متوجه شد که این مهره روی صفحه شطرنج افتاده است. فیروزجا که می‌خواست مهره خود را به حالت قبلی بازگرداند و بعد دستش را روی دکمه زمان بزند، با رای داوران مبنی بر پایان مسابقه مواجه شد.

 


وقتی علیرضا فهمید داوران به خاطر از دست دادن زمان او را بازنده اعلام کردند، مشغول صحبت با داوران شد. وقتی یکی از داوران می‌خواست ماجرا را برای فیروزجا و کارلسن توضیح دهد، با اعتراض شطرنج‌باز ایرانی مواجه شد. فیروزجا که زیر بار این شکست نمی رفت، داوران را مجبور کرد که فیلم مسابقه را بار دیگر بازبینی کنند. این اتفاق هم رخ داد، اما تغییری در تصمیم داوران ایجاد نشد تا این نابغه ایرانی بازنده اعلام شود و شانس رفتن روی سکوی مسابقات برق آسای جهان را از دست بدهد.

 


در حالی که مگنوس کارلسن نروژی مثل مسابقات سریع، در بخش برق آسا هم صدرنشین شد و مدال طلا را کسب کرد، علیرضا فیروزجا به عنوان ششمی دست یافت.


فیروزجا که شایعات پیرامون تغییر تابعیتش قوت گرفته، دیشب بعد از اتمام مسابقات تمامی ایرانیان  حاضر در سالن را به شام دعوت کرد.


علیرضا که تنها سوپراستاد بزرگ شطرنج ایران به حساب می‌آید، در آینده قطعا می‌تواند در رده نخست بزرگان جهان قرار بگیرد چون هنوز ۱۶ سال دارد و در همین سن هم خیلی از ستاره‌های دنیای شطرنج را غافلگیر کرده است.


پس باید امیدوار باشیم فیروزجا برخلاف شایعاتی که طی هفته‌های اخیر منتشر شده، از تصمیم خود صرف‌نظر کند و از دور بعدی مسابقات بار دیگر با پرچم ایران برابر رقبای جهانی خود قرار بگیرد. شاید این رویای دور از دسترسی نباشد که علیرضا فیروزجا به زودی پرچم ایران را بر بام شطرنج جهان بکوبد.

*محمدرضا تقی‌خانی

علیرضا فیروزجا شطرنج

منبع: ورزش 3

کلیدواژه: علیرضا فیروزجا شطرنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.varzesh3.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ورزش 3» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۱۵۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باشگاه شطرنج نخبگان گیلان قهرمان لیگ بانوان شد

به گزارش خبرگزاری مهر، یازدهمین دوره مسابقات لیگ برتر بانوان شطرنج ایران یادواره شهید آرمان علی وردی با ۷۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال جایزه نقدی از پنج‌شنبه ۳۰ فروردین‌ ماه به مدت ۶ روز در محل فدراسیون شطرنج برگزار شد.

لیگ برتر شطرنج بانوان ایران که با حضور ۸ تیم باشگاه نخبگان، باشگاه شطرنج افلاک، باشگاه پیشگام نوین رایمند شهرضا، باشگاه پیشگام نوین تهران، باشگاه اندیشه نوین ساری، باشگاه فیل خوب اراک، باشگاه ابتکار لنگرود و دانشگاه تهران آغاز به کار کرد در نهایت با قهرمانی باشگاه نخبگان گیلان به پایان رسید.

در پایان آیین اختتامیه لیگ برتر شطرنج بانوان کشور با حضور مسئولان فدراسیون شطرنج و اعضاء تیم‌ها برگزار و جام و مدال و حکم و جوایز این رقابت‌ها به عنوان‌داران از سوی مسئولان فدراسیون شطرنج اعطاء شد.

کد خبر 6087185

دیگر خبرها

  • قهرمانی نخبگان گیلان در لیگ برتر شطرنج بانوان کشور
  • موندو افشا کرد: ملاقات فلورنتینو پرز با تیم داوری ال‌کلاسیکو پیش از شروع مسابقه
  • قهرمانی تیم نخبگان گیلان در لیگ برتر شطرنج بانوان
  • باشگاه شطرنج نخبگان گیلان قهرمان لیگ بانوان شد
  • داوران معروف UWW محروم شدند، برنده کشتی جنجالی عوض نشد
  • تخریب کلامی ستاره جهانی ورزش ایران | اول چند مسابقه قهرمان شو بعد اینطور حرف بزن!
  • برتری امید‌های ایران در دور دوم شطرنج شهر‌های آسیا
  • آتش‌سوزی در فینال جام حذفی هلند؛ جهانبخش با فاینورد قهرمان شد
  • (ویدئو) جشن قهرمانی فاینورد در رختکن با حضور پررنگ علیرضا جهانبخش
  • خوانندگی بامزه علیرضا جهانبخش در رختکن پس از قهرمانی (فیلم)