Web Analytics Made Easy - Statcounter

حقوق های نجومی اصطلاحی بود که برای اولین بار در اردیبهشت ماه سال 1395 مطرح شد. در تاریخ 16 اردیبهشت 95 که چند شبکه تلگرامی و وب سایت سیاسی موضوع حقوق های نجومی مدیران دولتی را مطرح کردند. بحثی که سرآغازش فیش حقوقی یکی از مدیران بیمه مرکزی بود.

به گزارش تابناک اقتصادی، روز بعد در 17 اردیبهشت ماه 1395 اخبار ساعت 21 شبکه اول صدا و سیما در گزارشی با ارجاع به فیش های حقوقی منتشر شده در وب سایت ها گفت سه مدیر ارشد بیمه مرکزی در اسفند ماه 1394 روی هم 180 میلیون تومان حقوق و مزایا گرفته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در 19 اردیبهشت 95 بود که یکی از خبرگزاری ها با انتشار تصاویری از فیش های حقوقی چند ده میلیون تومانی معاونان بیمه مرکزی خبر داد. این ماجرا تا آنجا پیش رفت که رئیس بیمه مرکزی استعفا داد.

پس از رونمایی از حقوق های نجومی، پیشنهادهایی در راستای مقابله و عدم تکرار این موضوع ارائه شد. یکی از این پیشنهادات راه اندازی سامانه ای جهت ثبت حقوق و دستمزدهای مدیران بود که عموم مردم به آن دسترسی داشته باشند. این پیشنهاد جهت عملیاتی شدن در متن قانون برنامه ششم توسعه ورود پیدا کرد.

قرار بود این سامانه در سال 1396 راه اندازی شود اما تا تابستان سال جاری هم این سامانه راه اندازی نشد تا در مورخه 27 مرداد ماه 1398 جمشید انصاری رئیس سازمان اداری و استخدامی طی مصاحبه ای دوباره وعده داد که بر اساس دستور رییس ‌جمهور حقوق ها و دریافتی مدیران تا شهریورماه سال جاری منتشر خواهد شد.

به هر صورت در مدت دو سال وعده جهت راه اندازی سامانه حقوق و دستمزد باز هم ماجرای حقوق های نجومی تکرار شد. در تیرماه سال جاری، سید میعاد صالحی مدیرعامل وقت صندوق بازنشستگی کشور در راستای ایجاد شفافیت میزان حقوق، مزایا و سایر دریافتی های مدیران این صندوق را منتشر کرد. با انتشار فهرست حقوق، مزایا و سایر دریافتی ها مشخص شد که برخی از مدیران این صندوق در سال 1397، ماهانه دریافتی های 55.3 میلیون تومانی و 44.6 میلیون تومانی داشته اند. هرچند  باید یادآور شد که عمر مدیرعاملی این مدیر جوان با ورود به این پرونده ها، پایان یافت. 

همچنین عادل آذر رئیس دیوان محاسبات که در مورخه 7 دی ماه 1398 در برنامه تیتر امشب شبکه خبر حاضر شده بود، تایید کرد که هنوز هم حقوق های نجومی وجود دارد.

وی گفت: اگر از من سوال شود که آیا هنوز حقوق نجومی وجود دارد؟ می‌گویم «بله»؛ حقوق‌های نجومی در شرکت‌های نسل 2 و 3 که زیر چتر نظارتی دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور نیستند، وجود دارد. وگرنه در شرکت های دولتی مثل بانک ملی، کشاورزی و ... که دیوان محاسبات حساب های آن ها را چک می کند، حقوق های نجومی وجود ندارد اما در شرکت های تابعه شرکت های دولتی حقوق های نجومی وجود دارد که قانون تجارت به ما اجازه ورود نمی دهد و می گوید دیوان محاسبات  حق رسیدگی ندارد.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی طی مصاحبه ای با خبرنگار تابناک اقتصادی نیز با تایید اینکه هنوز حقوق های نجومی در شرکت های دولتی وجود دارد گفت: به تازگی فهرستی از فیش‌های حقوقی یکی از شرکت‌های دولتی به دست من رسیده است که حدود 30 نفر در این شرکت ماهی یک میلیارد تومان حقوق دریافت می‌کنند. در این لیست، یک کارشناس در یک ستاد در تهران دیده می شود که 41 میلیون تومان از شرکت دولتی حقوق دریافت می‌کند.

حاجی دلیگانی در پاسخ به این پرسش که چرا فیش ها منتشر نمی شود گفت: من این فهرست را چهارشنبه هفته گذشته به معاون سازمان برنامه و بودجه دادم و عنوان کردم که شما که دم از کمبود اعتبار و درآمد می‌زنید جلوی اینگونه ریخت‌ و پاش‌های آنچنانی در شرکت‌های دولتی را بگیرید. اگر بودجه وجود دارد و مشکلی نداریم چرا به همه نمی دهیم؟ اگر نداریم چرا این حقوق های نجومی وجود دارد؟ 

وی ادامه داد: عدم انتشار عمومی فهرست نجومی بگیران در اختیار بنده به این دلیل است که فعلا شرکت های دولتی در ابهام قرار دارند که این فیش های نجومی متعلق به آن ها است یا خیر و همین باعث شده است که روزانه برخی شرکت ها با بنده تماس بگیرند و در مورد این فهرست بپرسند که متعلق به آن ها است یا خیر؟ این ابهام باعث شده است به نوعی شرکت های دولتی در حال افشای حقوق های پرداختی خود به مدیران باشند.

وی در پاسخ به اینکه چه کاری می توان برای جلوگیری از پرداخت حقوق های نجومی کرد گفت: اول اینکه دولت باید برای جلوگیری از تکرار این موضوع عزم خود را جزم کند و دوم اینکه نیاز است تا دیوان محاسبات اگر محدودیتی در رسیدگی به وضعیت شرکت های دولتی نسل دوم و سوم دارد به مجلس اعلام کند تا قانونی در این راستا تدوین گردد. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تایید این موضوع که شرکت های دولتی حیات خلوت مدیران بازنشسته شده است، افزود: شرکت های دولتی وجود دارند که مدیران بازنشسته در آن مشغول به کار هستند.

نماینده مردم شاهین شهر در مورد بودجه در نظر گرفته شده برای همسان سازی حقوق ها گفت: بودجه در نظر گرفته شده کم است و ما بحث همسان سازی را مطرح کردیم ولی وقتی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شد، موضوع متناسب سازی مطرح شد. همسان سازی به این معنا بود که حقوق ها نزدیک به آنچه شود که شاغلین دریافت می کنند اما متناسب سازی به این معناست که حقوق ها ترمیم شود.

حاجی دلیگانی ادامه داد: مسئله دیگری که وجود دارد در این زمینه این است که برای بازنشستگان تامین اجتماعی در این سال ها هیچ کاری صورت نگرفته است و 6 هزار میلیارد تومانی که دولت تاکید دارد برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه سال آینده دیده است، مربوط به بازنشستگان لشکری و کشوری است و شامل حال بازنشستگان تامین اجتماعی نمی شود.

وی گفت: برای همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، صندوق تامین اجتماعی باید اقدام کند که این صندوق اعلام کرده است من از دولت 180 هزار میلیارد تومان طلب دارم و به همین خاطر نمی توانم این موضوع همسان سازی را اجرا کنم.

شایان ذکر است در مورخه 8 دی ماه سال جاری سید حمید پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه طی نامه ای به عادل آذر رئیس دیوان محاسبات، از وی خواست تا پرداخت حقوق ماهانه یک میلیارد تومان به حدود 30 نفر و همچنین ادعای حقوق 41 میلیون تومانی به یک کارشناس ستادی در یکی از شرکت‌های دولتی را مورد بررسی قرار دهد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات مجلس یازدهم رمز پویا گابریل کالدرون حماسه 9 دی علی باقری کنی منطقه سبز بغداد حشد الشعبی غلامرضا شریعتی مهدی تاج جشنواره فیلم فجر38 حاجی دلیگانی مجلس حقوق های نجومی انتخابات مجلس یازدهم رمز پویا گابریل کالدرون حماسه 9 دی علی باقری کنی منطقه سبز بغداد حشد الشعبی غلامرضا شریعتی مهدی تاج جشنواره فیلم فجر38

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۱۶۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به تایلند

معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، در صدر هیئتی برای حضور در هشتادمین نشست کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) به تایلند، مقر این سازمان بین المللی، سفر کرد.

به گزارش ایسنا، منظور در این سفر ضمن ملاقات با خانم آلیس جابانا، معاون دبیرکل سازمان ملل و دبیر اجرایی اسکاپ، بر توسعه همکاری ها در زمینه انرژی های تجدید پذیر، تجارت، حمل و نقل و ارتباطات با این دبیرخانه تاکید کرد.

جابانا نیز از پیشنهاد ایران برای تقویت همکاری ها با دبیرخانه اسکاپ استقبال کرد و مقرر شد تا مذاکرات تخصصی و کارشناسی در ارتباط با موضوعات یادشده از سوی دو طرف آغاز شود.

منظور در دومین روز نشست اسکاپ در سخنرانی خود به بیان دیدگاه‌ها و نظرات جمهوری اسلامی ایران در خصوص تقویت همکاری های دیجیتال برای دستیابی به توسعه پرداخت.

او در سخنرانی خود، ضمن ارائه آماری از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه دیجیتال بر اهمیت توسعه این حوزه در کشور وفق برنامه هفتم توسعه تاکید کرد. توسعه سرمایه گذاری در حوزه دیجیتال، انتقال تجربه و دانش میان کشورهای عضو، توجه به حقوق خانواده و کودکان در فضای مجازی و تقویت همکاری با کشورهای عضو اسکاپ در این حوزه ها از مهمترین موضوعات مطرح شده در این سخنرانی بود.

معاون رئیس‌جمهور در دیدار با مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه تایلند که در زمان استقبال و بدرقه از منظور در فرودگاه بانکوک حضور داشت بر عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همه جانبه روابط به ویژه در حوزه اقتصادی با تایلند تاکید کرد.

منظور همچنین با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، خواستار اقدام قاطع جهانی برای توقف حملات این رژیم به مردم مظلوم فلسطین و امدادرسانی فوری به ساکنین غزه شد.

مدیر کل خاورمیانه وزارت خارجه تایلند ضمن قدردانی از مساعدت جمهوری اسلامی ایران برای آزادی اسرای تایلندی در غزه، بر عزم جدی دولت جدید تایلند برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.   

از دیگر برنامه های منظور و همراهان، حضور در سفارت ایران در بانکوک و دیدار با سفیر و کارکنان نمایندگی بود. در این نشست صمیمانه، طرفین در خصوص موضوعات مختلف از جمله مسائل کنسولی و ایرانیان مقیم تایلند، شرایط کاری سفارت و رابطه سیاسی و اقتصادی با تایلند، میانمار و لائوس که سفارت ایران در بانکوک، اکردیته دو کشور دیگر نیز هست، بحث و تبادل نظر کردند.

منظور تاکید کرد که در راستای اجرایی شدن شعار سال اعلام شده توسط مقام معظم رهبری یعنی «افزایش تولید با مشارکت مردم» از ظرفیت ایرانیان مقیم تایلند برای کمک به توسعه کشور حداکثر بهره برداری به عمل آید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سفر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به تایلند
  • مروری بر بودجه در سال ۱۴۰۳؛ دست دولت در جیب مردم برای جبران کسری!
  • ملت‌های مسلمان، یهودی، مسیحی و بودایی حقوق فلسطینیان را از کشورهای حامی رژیم صهیونیستی مطالبه می‌کنند
  • دشمن برای موضوع حجاب برنامه داشته و نباید بدون برنامه مقابل این دشمن هنجارشکن قرار بگیریم
  • کاهش ۱۷۰ هزار میلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس
  • دهن‌کجی منطقه آزاد بوشهر به مردم؟!
  • سفر اول رئیس‌جمهور به استان ایلام ۱۴۵ مصوبه داشته است
  • رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی پیگیری تخصیص حقوق دولتی استان از محل درآمدی و عایدی‌های استان
  • سقف پرداخت حقوق در شرکت های دولتی چقدر است؟
  • پرسودترین و پرزیان‌ترین شرکت‌ های دولتی مشخص شدند | سقف پرداخت حقوق در شرکت های دولتی چقدر است؟