Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر پرویز قزلباش: پرستاری از جمله رشته های پُرمتقاضی و گزینه های اصلی دانش آموزان در هنگام ورود به دانشگاه ها به شمار می رود، به دلیل آنکه حداقل چهار سال به طور تضمین شده دارای شغل هستند.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛  رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: بر اساس آخرین آمار میزان اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته‌های غیرپزشکی و غیرپرستاری " در رشته های فنی" و در بهترین دانشگاه‌های کشور پنج درصد است، در حالی که این رقم در رشته‌های پرستاری به ۹۵ درصد می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر پرویز قزلباش رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان: روز سه شنبه در همایش روز پرستار در زنجان افزود: این موضوع نشان می دهد ظرفیت بسیار خوبی در حوزه اشتغال پرستاران فراهم شده، هر چند که فعالان این عرصه با مشکلات متعددی نیز مواجه هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان افزود: این قشر با مشکلات مختلفی مواجه هستند و در گرامیداشت روز پرستار علاوه بر سخن گفتن از مسائل، باید به نقاط قوت آن نیز پرداخت و دور نما و آینده روشن را نیز ترسیم کرد.

دکتر پرویز قزلباش گفت: هم اکنون کشورمان با توجه به تحریم های اعمال شده و از طرفی مشکلات اقتصادی بوجود آمده، در تامین منابع مورد نیاز برای رفع مشکلات موجود با دشواری مواجه است. پرستاری از جمله رشته های پُرمتقاضی و گزینه های اصلی دانش آموزان در هنگام ورود به دانشگاه ها به شمار می رود، به دلیل  آنکه حداقل چهار سال به طور تضمین شده دارای شغل هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: هم اکنون این واحد دانشگاهی در پرداخت کارانه ها با تاخیر چندین ماهه و کمبود نیروی انسانی مواجه است اما به این مهم باید توجه داشت که فعالیت پرستاران در حوزه موسسه های خیریه و سازمان های مردم نهاد بیش از گذشته نمود دارد.

وی اضافه کرد: کادر پرستاری با معضلات فراوان بدون هیچ چشمداشتی و با کمبود نیروی انسانی به خدمت رسانی به گروه‌های هدف مشغول هستند بطوری که هر پرستار مجبور است در شیفت کاری خود به مراقبت از ۱۲ بیمار بپردازد که این با استانداردها مطابقت ندارد.  در سطح جهانی نیز کیفیت ارتقای خدمات درمانی به نسبت معقولانه پرستار به تخت تاکید دارد که تحقق این مهم در کشور و این استان نیز بطور طبیعی به ارائه بهتر خدمات به گروههای هدف منتهی می شود.

دکتر پرویز قزلباش افزود: نسبت پرستار به تخت در بیمارستان های استان نیز در سطح میانگین کشوری قرار دارد و از طرفی توزیع نیروی انسانی پرستاری بصورت نامناسب انجام می گیرد که این موضوع به تمایل ماندگاری فارغ التحصیلان اغلب" بومی"  برای فعالیت در شهر خود باز می گردد. بخشی از نیروها در حوزه پرستاری بانوان هستند که هم اکنون ۵۰ نفر در مرخصی های استعلاجی به سر می برند و تلاش می شود  در روز های آتی ۶۰ نفر از نیرو های شرکتی به سیستم تزریق شود، تا حدودی از فشار کاری این حوزه ها کاسته شود. با همه محدودیت ها کادر پرستاری به وظیفه خود عمل می کند و باید با همدلی و همکاری که در مجموعه دانشگاه وجود دارد مشکلات روز به روز  رفع شود تا کیفیت و کمیت ارائه خدمات ارتقا یابد.

در این همایش معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز گفت: پرستاران موجب افزایش کیفیت درمان، ایمنی بیمار و آرامش دهنده و بهبود دهنده آلام مردم هستند و این قشر باید بیش از گذشته قدردان کار خود باشند.
دکتر علیرضا آرمانی کیان با اشاره به اینکه هم اکنون در کشورمان به ۸۵۰ مرکز مشاوره و خدمات پرستاری مجوز داده شده  است، افزود: این موضوع نشان می دهد فرم بیمارستانی به سمت مراکز پیش بیمارستانی می رود که در بهبود درمان مهم و موثر است. در زمان حاضر سه مجوز برای فعالیت خدمات پرستاری داده شده که  چهار موسسه در شرف تاسیس است و به ازای ۵۰ هزار نفر جمعیت می‌توان یک موسسه تاسیس کرد. با توجه به شاخص، ۲۵ مرکز می تواند در این استان تاسیس شود که امیدواریم با حرکت در این مسیر  تمرکز و مراجعه بیماران در بیمارستانها کاهش یابد و وجود چنین مراکزی مشارکت همه پرستاران و فرهنگ‌سازی لازم آن را می طلبد.
آرمانی کیان به آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاران نیز اشاره کرد و افزود: این کار موجب می شود کار پرستاری به سمت حرفه‌ای شدن برود.  هم اکنون در کشورمان ۴۵ هزار دانشجوی پرستاری وجود دارد که باید برنامه ریزی ها به سمتی باشد تا در مسیر ارتقای آموزش پرستاری و ایجاد گروه‌های تخصصی گام برداشته شود تا حوزه پرستاری نیز به لحاظ علمی  ارتقا یابد.

هم اکنون یک‌هزا رو ۸۳۵ پرستار در  بیمارستان های این استان مشغول خدمات رسانی به بیماران و مراجعه کنندگان هستند.

 

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: استان زنجان رییس دانشگاه علوم پزشکی خدمات بهداشتی و درمانی ا گروه های هدف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۱۸۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمت رسانی به بیش از ۱۰ هزار بیمار در مراکز درمانی فارس

محمدجواد راعی نماینده هیات رئیسه در ستاد سلامت نوروزی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، با ارائه گزارشی از روند ارائه خدمات سلامت به مردم و مسافران نوروزی در ششمین روز از فروردین، از پیگیری مستمر فرآیند‌های ارائه خدمت در مراکز زیرمجموعه دانشگاه در این ایام خبر داد.

او گفت: در ۲۴ ساعت گذشته مراکز آموزشی درمانی و بیمارستان‌های زیرمجموعه دانشگاه به ۱۰ هزار و ۴۶۶ مراجعه کننده خدمت رسانی کرده اند که از این تعداد، ۴۵۴ مورد مربوط به علائم تنفسی، ۳۳۳ مورد مربوط به علائم گوارشی و ۵۷۵ مورد نیز مربوط به حوادث ترومایی بوده است، همچنین ۳۲۰ عمل جراحی در شبانه روز گذشته در بیمارستان‌های استان انجام شده است.

راعی، به فعالیت‌های مجموعه بهداشت در شبانه روز گذشته اشاره کرده و از انجام ۳ هزار و ۱۳۵ بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، مکان‌های عمومی، مراکز بین راهی و سامانه‌های آبرسانی استان فارس در این بازه زمانی خبر داد.

این مقام مسئول تصریح کرد: طی بازرسی‌های بهداشتی در شبانه روز گذشته، ۸۸ مرکز متخلف به مراجع قضایی استان معرفی، یک مرکز متخلف در زمینه رعایت موازین بهداشتی تعطیل و ۴۷۶ کیلوگرم مواد غذایی و آشامیدنی غیربهداشتی نیز کشف و معدوم سازی شده است.

نماینده هیات رئیسه در ستاد سلامت نوروزی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تعداد بیماران ویزیت شده در مراکز خدمات جامع سلامت در شبانه روز گذشته را نیز ۷ هزار و ۲۴۷ نفر اعلام کرد و افزود: همچنین ۴ مادر باردار نیازمند به مراقبت‌های ویژه نیز با پیگیری کارشناسان سلامت استان، به بیمارستان‌ها اعزام شدند.

او گفت: در این بازه زمانی، کارشناسان این معاونت ۱۱۳ مورد بازدید از سطح داروخانه ها، کارخانه‌ها و شرکت‌های مواد غذایی استان داشته اند؛ همچنین درخواست‌های ۱۶۳ مراجعه کننده به میز خدمت معاونت غذا و دارو در خصوص مسایل این حوزه پیگیری و پاسخ داده شده است.

راعی ادامه داد: از مجموع ۸۳۷ ماموریت اورژانس در شبانه روز گذشته، ۱۲۰ مورد مربوط به سوانح ترافیکی و ۷۱۷ مورد نیز مربوط به موارد غیرترافیکی بوده است.

او با بیان اینکه در سوانح ترافیکی شبانه روز گذشته، ۱۵۷ نفر مصدوم شده اند، اضافه کرد: از این تعداد ۱۲۶ مصدوم بستری شده و ۳۱ مصدوم نیز به صورت سرپایی مداوا شدند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و نماینده هیات رئیسه در ستاد سلامت نوروزی آمار مراجعه به کمپ‌های نوروزی اورژانس در شبانه روز گذشته را ۱۷ مورد و آمار مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در شبانه روز گذشته را نیز ۳ نفر اعلام کرد که با کمک امدادگران اورژانس ۱۱۵ به مراکز درمانی انتقال یافتند.

راعی افزود: از مجموع ۸۳۷ ماموریت اورژانس در شبانه روز گذشته، ۱۲۰ مورد مربوط به سوانح ترافیکی و ۷۱۷ مورد نیز مربوط به موارد غیرترافیکی بوده است.

او با بیان اینکه در سوانح ترافیکی شبانه روز گذشته، ۱۵۷ نفر مصدوم شده اند، اضافه کرد: از این تعداد ۱۲۶ مصدوم بستری شده و ۳۱ مصدوم نیز به صورت سرپایی مداوا شدند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، آمار مراجعه به کمپ‌های نوروزی اورژانس در شبانه روز گذشته را ۱۷ مورد و آمار مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در ۲۴ ساعت گذشته را نیز ۳ نفر اعلام کرد که با کمک امدادگران اورژانس ۱۱۵ به مراکز درمانی انتقال یافتند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • خدمت رسانیِ گروه جهادی امام علی (ع) در سمیرم+فیلم
  • خدمت‌رسانی دندانپزشکان از سراسر کشور به زائران رضوی
  • آمادگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای خدمت رسانی در شب‌های قدر
  • ۱۱ هزار گروه جهادی در نوروز خدمت‌رسانی می‌کنند
  • خدمت رسانی گروه جهادی در روستای کاشیدار آزادشهر
  • ساختار نظام سلامت ایران یک ساختار توسعه یافته در کلاس یک دنیا است
  • خدمت‌رسانی به ۱۰ هزار بیمار در بیمارستان‌های فارس
  • خدمت رسانی ۵۳۰ گروه جهادی در مناطق محروم گلستان
  • خدمت رسانی به بیش از ۱۰ هزار بیمار در مراکز درمانی فارس
  • استقرار کادر پرستاری و بیهوشی بیمارستان قائم (عج) در حرم مطهر رضوی