Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست هم اندیشی سازمان های مردم نهاد با دانشگاه علوم پزشکی گلستان با هدف آشنایی با جایگاه و نقش کارکرد های سلامت در حوزه اجتماعی و استفاده از ظرفیت های بالقوه اجتماعی( جامعه، تشکل های مردم نهاد، همکاری های بین بخشی و گروه های مرجع اجتماعی) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا گلستان؛ عبدالرضا فاضل رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان در نشست هم اندیشی تشکل های مردم نهاد با نظام سلامت استان گلستان ضمن بیان اینکه فلسفه  تشکیل این جلسه تبیین اهداف دانشگاه و بررسی مشکلات تشکل های مردم نهاد همکار با دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان است اظهار کرد: سازمان های مردم نهاد از نزدیک با مشکلات مردم آشنا هستند و میتوانند در این مسیر کمک حال دانشگاه علوم پزشکی باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ضمن بیان اینکه بالغ بر 40 سازمان مردم نهاد در استان با مجموعه دانشگاه علوم پزشکی همکاری می کنند تصریح کرد: سازمان های مردم نهاد در حوزه سلامت اقدامات خوبی انجام می دهند و این تشکل ها موضوعات بهداشت، سلامت روان، سالمندان، طب کودکان را دنبال می کنند و این تشکل های مردمی حلقه اتصال بین دولت و دانشگاه به شمار می روند.

در ادامه مهرداد کمانگری سرپرست بیمه سلامت استان گلستان اظهار کرد: یک میلیون 99 هزار نفر در استان گلستان تحت پوشش بیمه سلامت هستند که 84 درصد این آمار حق بیمه پرداخت نمیکنند.

وی افزود: بیماران خاص هموفیلی،پیوند کلیه،تالاسمی، ام اس و دیالیز تحت پوشش بیمه سلامت هستند که هزار و 680 نفر در سراسر استان را شامل میشود و از بیمه سلامت خدمات رایگان دریافت می کنند.

وی اضافه کرد: برای بیماران صعب العلاج 80 تا 100 درصد هزینه دارو توسط سازمان بیمه سلامت پرداخت و خدمات رادیوتراپی و شیمی درمانی در مراکز دولتی برای این بیماران به صورت رایگان انجام میشود و در صورتی که بخواهند این خدمات را از مراکز خصوصی دریافت کنند بایستی ما به التفاوت را پرداخت نمایند اما با کمک دانشگاه شرایطی فراهم شده است که کلیه خدمات به این بیماران در مراکز دولتی صورت گیرد.

وی همچنین تصریح کرد: 949 موسسه از جمله پزشکان، پاراکلینیک ها ، بیمارستان های دولتی و خصوصی، توانبخشی، دارو خانه ها و دیگر موسسات طرف قرار داد بیمه سلامت هستند.

وی به طرح پوشش اجباری بیمه اشاره کرد و افزود: از 14 آبان ماه امسال طرح پوشش اجباری بیمه پایه سلامت همگانی در استان شروع شده است که در این طرح افرادی که تحت پوشش هیچ بیمه ایی نیستند جهت پوشش بیمه درخواست خود را در دفاتر خدماتی پیش بینی شده ثبت میکنند.

وی توضیح داد: در این طرح آزمون وسع صورت میگیرد و افراد متقاضی دهک بندی میشوند که دهک های یک تا سه به صورت رایگان و دهک 4 نصف حق بیمه و دهک های 5 به بالا حق بیمه را به صورت کامل پرداخت خواهند کرد.

کمانگری در ادامه گفت: حق سرانه بیمه درمان پایه برای هر نفر 580 هزار و 800 نفر می باشد.

وی یادآور شد: تا کنون 10 هزار نفر در استان درخواست آزمون وسع داده اند و نتیجه دهک بندی 1000 نفر از سوی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به بیمه سلامت اعلام شده است که 700 نفر از این تعداد در دهک های یک تا 3 قرار گرفته اند که برای آنان دفترچه صادر شد و 300 نفر خارج از این دهک ها قرار گرفتند که از دریافت بیمه انصراف داده اند.

وی درپایان گفت: نمایندگان سمن ها میتوانند این اطلاعات را در اختیار افراد قرار دهند و در ترویج این موضوعات به بیمه سلامت کمک کنند.

در ادامه عباس بدخشان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان اظهار کرد: درصد اشغال تخت در استان گلستان  71 درصد می باشد که این درصد در برخی شهرستان ها بسیار پایین و در برخی شهرستان ها خیلی بیشتر است.

وی اضافه کرد: این موضوغ ناشی از سیاست های توزیعی نادرست سالیان گذشته است که در برخی شهرستان ها بیش از نیاز و در برخی شهرستان ها کمتر از نیاز بیمارستان احداث شده است.

وی ضمن اشاره به اینکه متوسط اقامت بیمار در بیمارستان های استان  3.2 روز می باشد خاطرنشان کرد:  هزار و 52  پزشک عمومی در همه قسمت ها، 761 پزشک متخصص، 87 فوق تخصص، 368 دندانپزشک و 89 متخصص دندانپزشکی در کل استان مشغول به فعالیت هستند.

وی گفت: در مجموع 25 بیمارستان، 2 مرکز جراحی محدود، 50 درمانگاه عمومی و 21 درمانگاه دندانپزشکی در سراسر استان وجود دارد.

وی در رابطه با تجهیزات پزشکی سراسر استان اظهار کرد: 6 مرکز فعال سی تی اسکن، 5 مرکز خصوصی ام آر ای، 6 مرکز سنجش تراکم استخوانی، 2 سنگ شکن فعال، 7 دستگاه ماموگرافی فعال، دو دستگاه آنژیوگرافی در گرگان یک دستگاه در کردکوی و یک دستگاه هم در بیمارستان پیامبر اعظم (ص) گنبد کاووس فعال است.

بدخشان با اشاره به سند 1404 ، گفت: نیاز است یک هزار و 86 ظرفیت تخت در گرگان در بخش دولتی ایجاد شود که مجوز های احداث بیمارستان 600 تختخوابی و بیمارستان 200 تختخوابی کودکان دریافت شده است که با کمک سرمایه گذار این پروژه ها اجرا خواهد شد.

 

تک تک افراد جامعه میتوانند بازوی سلامت باشند

 

در ادامه سراج الدین عارف نیا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در این همایش اظهار کرد: اگر مردم مصرف شیرینی را محدود کنند، میوه و سبزیجات مصرف و ورزش کنند، میزان مرگ و میر از 100 هزار نفر در سال به 50 هزار نفر کاهش میابد، از این رو برای ترویج این موضوعات به کمک سازمان های مردم نهاد احتیاج داریم.

وی ضمن تاکید بر اینکه سالمندان 5 برابر افراد دیگر برای دولت هزینه در برخواهند داشت، تصریح کرد: در سال 2050سالمندی مشکل جامعه ما خواهد شد و 30 درصد جامعه را سالمندان تشکیل خواهند داد.

وی بیان داشت: تک تک افراد جامعه میتوانند بازوی سلامت باشند و ما میتوانیم فعالیت هایی را به سمن های مردم نهاد واگذار کنیم تا بتوانند در حوزه سلامت تاثیر گزار و کمک کننده باشند.

 

واگذار کردن بخشی از مسئولیت های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی به سمن های مردم نهاد

 

 

در ادامه سمن های مردم نهاد به تشریح فعالیت های خود و نحوه برقرای ارتباط خود با حوزه سلامت پرداختند.

مریم آسیا بان مدیر موسسه مهر مادران در خصوص فعالیت های این موسسه گفت: فعالیت های این موسسه از بدو تولد و دوره شیرخوارگی و کودکی آغاز میشود و پیشگیری از بیماری های شایع ،برگزاری دوره های بارداری برای زوجین از جمله فعالیت های این موسسه است.

وی با بیان اینکه تمام این فعالیت ها به دوره سالمندی مرتبط است، گفت: متاسفانه بیماری الزایمر در جامعه ما مغفول مانده است و بایستی سیاستگذاری ها به سمت حمایت همه جانبه در خصوص آگاهی رسانی و آموزش کودکان و نوجوانان برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری صورت بگیرد.

 

حدیث سپهری مدیر موسسه نقش آفرینان هنر معاصر در خصوص گردشگری سلامت اظهار کرد: کارآفرینی در گردشگری سلامت اولویت است و با توجه به زیر ساخت های پزشکی در گلستان این استان میتواند در جذب گردشگر و همچنین توانمند سازی جوامع محلی و ورود به حوزه بهداشت ودرمان، با توجه به ارزان بودن هزینه های بهداشت و سلامت در ایران موفق عمل کند.

سید علی میررضایی دبیر انجمن بیماران خاص اظهار کرد: ما تلاش میکنیم در این همایش بتوانیم با ارتباط با دانشگاه در خصوص بیماران نیازمند دارو، انجام ماموگرافی، تست های آزمایشگاهی به راهکار مناسب جهت کمک به بیماران برسیم که این همایش میتواند در این زمینه بسیار راهگشا باشد.

وی اظهار کرد: واگذار کردن بخشی از مسئولیت های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی به سمن های مردم نهاد راهکار بسیار خوبی است و امیدواریم در این راستا به توافق مناسبی دست پیدا کنیم.

در پایان این همایش شیدا شاکری از انجمن ام اس، حدیث سپهری از موسسه نقش آفرینان هنر معاصر، احمد رضا عامریان از موسسه آوای سبز اندیشه، مریم آسیابان از موسسه مهر مادران و علی اصغر سلیمانی از موسسه رهپویان سبز جوان به عنوان 5 نماینده از سازمان های مردم نهاد با ارای اعضای حاضر در جلسه جهت تعامل بیشتر با دانشگاه علوم پزشکی گلستان انتخاب شدند.

خبرنگار: نجمه جهان تیغ

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: استفاده از ظرفیت جامعه دانشگاه علوم پزشکی سلامت فلسفه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۲۱۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۱۳۰ تیم نظارتی با ۳۸۰ بازرس در مناطق زیر پوشش علوم پزشکی مشهد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی ۱۳۰ تیم نظارتی با ۳۸۰ بازرس در مناطق زیر پوشش علوم پزشکی مشهد در استان خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد ۷۱ تیم نظارتی با ۲۳۰ بازرس در شهر مشهد فعال می کنند.

فرشید وفا با اشاره به مأموریت بازرسان حوزه سلامت محیط در شب‌های پرفضیلت قدر افزود: در شب‌های قدر برنامه‌های نظارتی ویژه‌ای در سطح شهر مشهد و سایر شهر‌های تابعه این دانشگاه به ویژه در حرم مطهر رضوی و مسیر‌های منتهی به این مکان مقدس انجام می‌شود.

وی با اشاره به برپایی سفره افطار ۱۲ هزار نفری در خیابان امام رضا (ع) همزمان با میلاد حضرت امام حسن (ع) گفت: در راستای نظارت‌های بهداشتی ناظران و بازرسان حوزه سلامت محیط در محدوده میدان بیت‌المقدس تا پایانه مسافربری و نظارت‌های ویژه در بحث تهیه، طبخ، توزیع افطاری به مهمانان انجام شد.

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در شب‌های قدر نیز تیم‌های نظارتی حوزه مدیریت سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد در محل‌های طبخ و عرضه نذورات سحری و همچنین محل‌های برگزاری مراسم احیاء حضور خواهند داشت، در حرم مطهر رضوی نیز هشت تیم ۲ نفره مستقر در صحن‌ها و رواق‌های این مکان مقدس نظارت‌های بهداشتی را عهده‌دار هستند.

طرح سلامت نوروزی از ۲۴ اسفندماه سال گذشته آغاز شده است و تا ۱۵ فروردین ماه امسال ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • کشف ۱۳ تن موادغذایی غیر بهداشتی در نیشابور
  • بهرمندی ۱۵۰ هزار نفر از مراکز سلامت محور گیلان
  • مراجعه ۱۰ هزار بیمار به مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • توقف مرگ مادران باردار طی ۳ سال اخیر در رفسنجان
  • ارائه خدمات درمانی به بیش از ۹۳ هزار نفر در بیمارستان‌های فارس
  • ارائه خدمت به ۱۵۰ هزار نفر در مراکز سلامت‌محور گیلان در طرح سلامت نوروزی
  • مراجعه ۱۰ هزار بیمار به مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • نشست هم‌اندیشی با وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری؛ 27 اردیبهشت 1402
  • فعالیت ۱۳۰ تیم نظارتی با ۳۸۰ بازرس در مناطق زیر پوشش علوم پزشکی مشهد
  • برنامه ویژه نظارتی حوزه سلامت محیط در شب‌های پرفضیلت قدر