Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی انصاری گفت: اگر ما به صورت فرد فرد به مدیران خودروسازی نپرداختیم این است که باید با این مفسده که در حوزه انحصار به وجود آمده برخورد شود و الا یکه زارع و عباس ایروانی و دیگر مدیران که دستگیر شدند.

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، اختاپوس‌ها موجودات اقیانوس‌ها هستند که هشت پا، سر بزرگ کیسه مانند و چشم‌هایی درشت دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
حیواناتی که دارای سه قلب هستند و خون آنها آبی رنگ است و برای فرار از شکارچیان جوهر سیاه رنگی از خود ترشح می‌کنند.

آنها دارای آرواره‌های قدرتمند و بزاق سمی هستند؛ همه اختاپوس‌ها توانایی تغییر رنگ دارند و در عرض چند ثانیه می‌توانند خود را به رنگ محیط؛ آبی، خاکستری، صورتی، قهوه‌ای یا سبز روشن در آورند. همچنین دارای سه قلب هستند، دو قلب برای خون‌رسانی به آبشش‌ها و یکی برای سایر قسمت‌های بدن.

  اختاپوس‌ از الفاظ عمیقی است که عمدتا برای توصیف مافیای پشت پرده استفاده می‌شود،کانال اختاپوس، از مدت‌ها پیش با تمرکز روی مسئله مافیای خودرو، پرده از جریان مرموزی که به دنبال تصاحب دومین صنعت بزرگ کشور بودند، برداشت.   مهدی انصاری، ادمین کانال اختاپوس پس از مدتی با تجمیع اطلاعات گردآوری شده طی سالیان متمادی، اقدام به ساخت مستندی با همین عنوان برای افشای مافیای خودرو کرد، در اخرین ساعات چهارشنبه ۴ دی‌ماه، قرار بود این مستند که به معمای چند ۱۰ ساله مافیای خودرو پرداخته بود در حوزه هنری اکران شود، اما شات دوربین‌ها تنها جمعیتی را که پشت در‌های بسته منتظر ورود به سالن و تماشای اختاپوس بودند را ثبت کرد.   خبرگزاری دانشجو که طی ماه‌های اخیر به صورت ویژه به مسئله مافیای خودرو در پرونده تحت عنوان «تاریک‌خانه» پرداخت، به گفتگو با کارگردان و تهیه‌کننده این اثر پرداخت.

متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:

ماجرای لغو رونمایی مستند اختاپوس و انتشار خبر بازداشت شما چه بود؟

پس از حضور در برنامه صبح صدا و سیما برای رونمایی از مستند به حوزه هنری رفتم، ۴ نفر با لباس شخصی از مامورین پلیس فتا اطرافم را گرفتند، فهمیدم این‌ها پلیس هستند مقاومتی نکردم؛ در اتاق حراست حوزه هنری گوشی و فلش را از من گرفتند؛ حکمی که به من نشان دادند از دادسرای جرایم رایانه‌ای بود و گفتند که باید مراسم رونمایی از مستند لغو شود و من باید تجهیزات الکترونیک را تحویل بدهم.     نکته اینجا است که برای اولین بار در ۴۰ ساله اخیر حوزه هنری را بستند و ما هم منتظر بودیم تا بروند و پستی تحت عنوان پلیس فتا در کانال اختاپوس منتشر کردند. کانال اختاپوس در راستای منویات مقام معظم رهبری در رابطه با مبارزه با فساد و عدالت‌خواهی بحث‌هایی که آقای رئیسی داشتند را پیگیری می‌کرد.‌
می‌دانید اختلالاتی در بخش جزئی از این دو مجموعه قوه قضائیه و پلیس فتا پیش آمد که سعی می‌کنیم مسائل به وجود آمده حل شود؛ و از همان روز ابتدایی ازقوه قضاییه با سازمان تبلیغات به عنوان متولی حوزه هنری تماس گرفته و پیگیری کردند.
ما هم پیگیریم که از لحاظ قانونی چه طور این اتفاق افتاد، روال طوری است اتفاقی می‌افتد بعد یکی شکایت می‌کند و متشاکی را دعوت و تفهیم اتهام کرده و بعد متهم دفاع می‌کند.
اما چگونه دادسرای جرایم رایانه‌ای که ربطی به مستند ندارد این عمل را انجام داد در حالی که در اینجا دادسرای فرهنگ و رسانه حکمی می‌دهد؛ نمی‌دانم بازپرسی که این حکم را داده مستند را دیده یا نه، اگر ندیده چه جور این حکم صادر شده اگر دیده ما لیست اکران‌های اختصاصی‌مان مشخص است که فیلم را به چه افرادی نشان دادیم که در فضای مجازی موجود است و بازپرس پرونده فیلم را ندیده است؛ خدا را شکر قوه قضاییه هم پیگیری می‌کند و الحمدالله به یک چیز‌های خوبی رسیدیم.
ما در چارچوب نظام بحث مبارزه با فساد را دنبال می‌کنیم یک چنین اتفاقی نشان از خللی است که به لطف این اتفاق این خلل‌ها در حال رفع است.
با اکران در حوزه هنری تهران و در اراک برآیندمان این بود که ۵ هزار نفر کار را ببینند، ولی خدا را شکر با این اتفاقاتی که افتاد در موج اول برآیندمان این است که یک میلیون نفر کار را ببینند و همین طور که می‌دانید در فضای مجازی به شدت مردم به دنبال این مسئله هستند و صدای ما برای مبارزه با فساد، واضح‌تر و بلندتر شده است؛ لذا پیگیر بحث‌های قانونی هستیم تا بتوانیم مستند را به مردم برسانیم.  
سامانه شکایات را چک کردیم، اما ابلاغیه جدیدی نبود و وقتی تجهیزات را گرفتیم مشخص شد که شاکی شرکت قطعه‌سازی است که در کانال اختاپوس به آن پرداختیم.
نکته اینجا است که شکایت مطروحه در مورد کانال تلگرامی اختاپوس بود و این ربطی به مستند مربوطه نداشت؛ طبیعتا وقتی مبارزه با فساد می‌کنید، مافیا بیکار نمی‌نشیند.
شرکت کروز مدتی پیش در دادگاه از ما شکایت کرد که در دادگاه بدوی به دلایلی حکم محکومیت صادر شد و درخواست تجدیدنظر دادیم و این‌ها ارتباطی به مستند ندارد، چون فیلم مستند یک چیز دیگری است.   اولین بار چه چیزی باعث ورود شما به مسئله مافیای خودرو شد؟ یک پای ساخت مستند حوزه هنری و پای دیگر مجموعه اندیشکده یقین به ریاست استاد حسن عباسی است؛ من از سال ۸۹ شاگرد ایشان هستم و به عنوان یک پژوهشگر چه در سطح آکادمیک و چه در دیگر حوزه‌ها در این مجموعه فعالیت می‌کنم.
کار قبلی من مستند «ترخیص» در مورد بحث شفافیت در حوزه سلامت بود که به آن هم بی‌مهری شد و اکران در دانشگاه شهید بهشتی چند ساعت به رونمایی لغو کردند.
خصوصی‌سازی طی سال‌های اخیر عاملی برای اخراج کارگران و قد علم کردن برج‌ها شده است؛ از سویی دومین قطب اقتصادی ما صنعت خودرو است که به سمت خصوصی‌سازی می‌رود.
سعی کردیم با تشخیص ابعاد کار در مورد شخصی‌سازی صنعت خودروسازی به اسم خصوصی‌سازی هشدار دهیم، و در این مقوله قرار نیست چیزی به مردم برسد و افرادی که قدرت‌های اقتصادی و سیاسی دارند در حال تصاحب خودروسازی هستند و اهلیت این افراد و روابط آن‌ها با کشور‌های بیگانه مسئله دارد.
مدیران شرکت قطعه‌سازی کروز، صاحب ۲۵ درصد از ایران خودرو و حدود ۶۰ درصد از گروه بهمن هستند و مسئله انحصار در این حوزه زنگ خطری است که وجود دارد چنان که طبق اسنادی که آقای کریمی قدوسی در مجلس منتشر کردند این افراد دارای تابعیت آمریکا، امارات و کانادا هستند.  
با گسترش تحقیقات به این رسیدیم که مسئله صرفا در دایره بخش خصوصی نیست، بلکه در حوزه حوزه دولتی‌ها هم وجود دارد و با استفاده از تقاطع‌گیری، مصاحبه‌های عمیق و میدانی با افراد متخصص دیدیم که اوضاع به چه نحوی است و این را در مستند آوردیم.
در صورتی که همه فکر می‌کنند مستند در مورد شرکت قطعه‌سازی خاصی است اصلا چنین نیست؛ در مستند فیلم گزارش تحقیق و تفحص مجلس و آرشیو‌های خاص دیگری را استفاده کردیم که متقن حرفمان را در مستند زده باشیم؛ چون این مستند ژورنالیستی نیست بلکه یک مستند پژوهشی با پشتوانه فکری در اندیشکده یقین است.
برخی رسانه‌ها شما را منتسب به یکی از رقبای گروه قطعه‌سازی کروز به نام عظام ایرانیان می‌کنند که در لوای مبارزه با فساد قصد تخریب این مجموعه را دارید، چه دلیلی بر رد این ادعا دارید؟   این‌ها شیطنت‌هایی بود که در فضای رسانه‌ای علیه ما انجام می‌دادند، مسئله ما درگیری صنفی کروز و عظام ایرانیان نبود، مسئله ما خصوصی‌سازی است که گروه بهمن و ۲۵ درصد ایران خودرو به دست قطعه‌سازی به اسم کروز افتاده است.
در صورتی که گروه قطعه‌سازی عظام تنها ۳ درصد سهمش را هم در درگیری با کروز به تعاونی ایران خودرو فروخت.
نکته بعدی این است که پرونده عظام در قوه قضائیه در حال پیگیری است و دادگاه‌های پرونده را تلویزیون منتشر کرد و مردم در جریان قرار گرفتند، از سویی با دستگیری یکه‌زارع و دیگر مدیران ایران‌خودرو، روند برخورد با فساد در بخش دیگری هم مسیر خودش را طی کرد و ما هم از قوه قضائیه انتظار داریم پرونده را برای مردم بازگو کنند.
اگر ما به صورت فرد فرد به مدیران خودروسازی نپرداختیم این است که باید با این مفسده که در حوزه انحصار به وجود آمده برخورد شود و الا یکه زارع و عباس ایروانی و دیگر مدیران که دستگیر شدند.
مهمترین بازداشتی، بازداشت آقای پوری حسینی بود که ۱۱۵ نفر از نمایندگان مجلس طی نامه‌ای از قوه قضائیه درخواست کردند وی علنی محاکمه شود؛ لذا اصل بحث ما خصوصی‌سازی است.  
مافیای خودرو در پشت پرده هستند و با این‌ها برخورد نمی‌شود و ما به جایی که مغفول بوده پرداختیم و از این حرف‌ها زیاد می‌زدند که فلانی از عظام، یکه زارع یا فلان نماینده مجلس پول گرفتند؛ در نمونه جدید می‌گویند با کانال‌های معاند آمدنیوز مرتبط هستند. از این شیطنت‌ها علیه ما زیاد می‌کردند به این علت که اصل بحث شنیده نشود.
جالب است بدانید آقای حسن شمشادی را، چون که پس از دیدن مستند، اعلام موضع کرده بود، تهدیدش کردند که چرا در اینستاگرام با انتشار پستی در حمایت از مستند اعلام موضع کردی، ایشان گفت که علی رغم همه تهدیداتی که کردند، ولی من این فیلم را می‌گذارم، ببینید تا کجا حتی کسی که موضع گرفته را هم تهدید می‌کنند.   چه چیزی بزرگترین مانع رشد و پیشرفت صنعت خودروی ایران است؟
در همین زمان ترکیه از خودرو ملی‌اش رونمایی کرد، نمی‌دانم این خودروی ملی دوباره مثل سمند ایرانی یا نه، اما به قول رهبر انقلاب ذهنی که توانایی ساخت موشک با آن تکنولوژی پیچیده‌ای را دارد چرا توانایی ساخت خودرو را ندارد؟
طبیعتا ما ظرفیت‌های گسترده داریم که می‌توانند صنعت خودرو را به مرحله خوبی برسانند حتی با آقای مقصودی جلسه داشتم گفند شرکتی بوده تا حدی کار را جلو برد، ولی فعلا متوقف شده است.
ما می‌توانیم صنعت خودروی پیشرفته‌ای داشته باشیم، ولی طبیعتا دست‌هایی پشت پرده نمی‌گذارند این اتفاق بیفتد و امیدواریم این دست‌ها بریده شوند و این اختاپوس از بین برود تا اینکه ظرفیت‌های بومی اندیشمندان ایران اسلامی و دانشجویانی که در این حوزه دغدغه دارند، آزاد شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: تاریک خانه مستند اختاپوس مافیای خودرو مهدی انصاری کروز تاریکخانه حسن شمشادی ایران خودرو فروش خودرو حسن عباسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۲۳۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورم استان قم در ماه‌های آخر سال گذشته کاهش چشمگیری داشته‌است

 سید محمد آقامیری روز سه‌شنبه به مناسبت فرا رسیدن سال نو در دیدار با آیت الله علی‌رضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور عنوان کرد: در تورم ماهانه استان قم ۲/۶ درصد و در تورم سالانه ۶ درصد کاهش داشته‌ایم.

استاندار قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مدیریت استان در سالی که گذشت در دو جبهه فرهنگی و معیشتی اقداماتی را انجام داد، تصریح کرد: مردم قم با حضور پرشور در راهپیمایی ۲۲ بهمن برگ زرینی در تاریخ انقلاب اسلامی رقم زدند.

آقامیری افزود: در جشن نیمه شعبان نیز اگرچه تهدید‌های بسیاری صورت گرفت، اما توانستیم در سلامت کامل این مراسم را برگزار کنیم.

استاندار قم در ادامه با بیان اینکه انتخابات خوبی را پشت سر گذاشتیم، عنوان کرد: استان قم بالاترین نرخ رشد مشارکت در انتخابات در کشور را کسب کرد.

آقامیری با اشاره به اینکه متوسط حدود ۵۰ درصد مشارکت در استان قم داشتیم، عنوان کرد: پس از انتخابات نیز موضوع چهارشنبه آخر سال بود که توانستیم بدون حتی یک نفر فوتی این مراسم را پشت سر بگذاریم.

استاندار قم در ادامه به اینکه سال گذشته از نظر اقتصادی رکورد‌های خوبی زدیم، تعداد واحد‌های صنعتی دردست احیا را ۱۸۵ مورد ذکر کرد و گفت: ۱۱۰ واحد جهاد کشاورزی استان نیز در مسیر احیا قرار دارد.

استاندار قم با اشاره به اینکه ۷۸۰ نفر از مراجعات مردمی موفق به اخذ تسهیلات شدند، بیان کرد: شعار سال ۱۴۰۳ را یک دستور می‌دانیم و تمام موارد، اهداف و مسیر حرکت این شعار را برای مدیران استان تبیین کرده‌ایم.

 آقامیری با بیان اینکه باید مدیران یک اقدام جهادی و جهشی در دستورکار قرار دهند، ابراز کرد: دراین راستا یک جلسه وبیناری با حضور رئیس جمهور نیز برای مدیران برگزار شد.

 استاندار قم با بیان اینکه در حوزه مسکن نیز اتفاقات خوبی در قم رقم خورده است، تصریح کرد: امروز استان قم از رتبه ۱۷ مسکن توانسته به رتبه دوم برسد و اگر وام‌های مسکن پرداخت شود، رتبه نخست را کسب خواهیم کرد.

وی در پایان با اشاره به اینکه سال آینده، سال انتخابات است، گفت: هدف ما مشارکت بالای ۷۰ درصدی مردم در انتخابات ریاست جمهوری است و از امسال باید اقداماتی را دنبال کنیم.

آیت‌الله اعرافی نیز درادامه این جلسه با اشاره به اینکه حرم مطهر، جمکران و حوزه علمیه اضلاع اصلی هویت قم هستند، عنوان کرد: تمام امور باید با محوریت این سه رکن انجام شود.

وی با بیان اینکه شهرسازی باید به گونه‌ای باشد که همشهریان و زائران به راحتی بتوانند به حرم مطهر دسترسی داشته باشند، خاطرنشان کرد: در طرح‌های مختلف محوریت کانونی حرم مطهر حفظ شود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه باید ظرفیت گردشگری و زیارت قم ارتقا پیدا کند، تصریح کرد: علاقه‌مندان حرم مطهرکریمه اهل بیت (ع) در قم در سراسر دنیا وجود دارند که باید با استفاده از این ظرفیت جهش بزرگی در عرصه زیارت رقم زد.

وی در پایان اضافه کرد: در عرصه مسکن نیز دولت با قراردادن زمین و تسهیلات به دنبال افزایش مشارکت مردمی باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • اتفاق مهم برای کاظم صدیقی پس از ماجرای اخیر + عکس
  • ایران در برابر سه تهدید بزرگ
  • تلاش مدیران اردستان گره گشایی از مشکلات مردم باشد
  • دستیار نکونام استقلال را تهدید کرد!
  • دستیار نکونام تهدید به جدایی از استقلال کرد
  • در حوزه توسعه ارتباطات از رتبه ۸۱ به رتبه ۷۵ رسیده‌ایم
  • ۴۷ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های کردستان طی سال گذشته
  • تورم استان قم در ماه‌های آخر سال گذشته کاهش چشمگیری داشته‌است
  • تأکید مخبر بر تسریع در عملیات جاده‌سازی محور کندوان
  • پدرخوانده واقعی که بود؟ او قانونگذار مافیا بود