Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، جامعه پرستاری در این سال‌ها بارها در ارتباط با موضوعات کمبود کادر پرستاری در سیستم بهداشت و درمان، اجرا نشدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و طرح پرداخت کارانه‌شان اعتراض کرده‌اند. اگرچه آنها از وعده و وعیدهای مسئولان نظام سلامت ابراز ناامیدی می‌کنند و درصدد پیگیری مشکلات‌شان از سوی دولت هستند با این حال در دو روز گذشته و همزمان با نزدیک شدن به‌روز پرستار، وزیر بهداشت در جلسه شورای عالی پرستاری دو خبر خوب برای پرستاران داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر نمکی در این جلسه به پرستاران قول داد؛ معوقات 18 ماهه‌شان بزودی پرداخت می‌شود. خبر دوم او، مربوط به استخدام 5 هزار نیروی پرستاری تا آخر اسفند سال‌جاری است. هرچند هر دو این پیام از توجه وزارت بهداشت به مشکلات جامعه پرستاری حکایت دارد. با وجود این دبیر کل خانه پرستاری می‌گوید: این نیروها جایگزین پرستاران بازنشسته می‌شوند و عملاً تخت‌های بستری که در چند سال گذشته اضافه شده‌اند همچنان با مشکل شدید کمبود نیروی پرستار درگیرند.

یکی از پرستاران بیمارستان امام خمینی درباره مشکلات جامعه پرستاری به ما می‌گوید: کمبود پرسنل پرستاری در بخش‌های آی سی یو خطای پرستاری را افزایش می‌دهد. فرض کنید در شیفت شب یک پرستار مسئول رسیدگی و مراقبت از 8 بیمار بستری در بخش‌های ویژه است با این وضعیت عوارضی همچون انواع عفونت‌های مجازی ادراری، خونریزی دستگاه گوارشی و حتی سینه پهلو و بیماران این بخش را تهدید می‌کند. پرستار دیگری به حرف‌های همکارش این را هم اضافه می‌کند که هر سال نزدیک روز پرستار مسئولان در برنامه‌های نمایشی به همه مشکلات پرستاران اذعان می‌کنند اما بعد از آن هیچ اتفاقی نمی‌افتد البته وزیر بهداشت اخیراً سامانه قاصدک را ناعادلانه و ناموفق خوانده و قول داده طرح پرداخت کارانه پرستاران را اصلاح کند.

ربابه زمانی‌پور پرستار دیگری است که گذشته از انواع مشکلات صنفی و معیشتی که پرستاران دارند، از رفتاهای بد همراهان بیمار ناراضی است. او می‌گوید: ما به‌خاطر حرفه‌مان در معرض ابتلا به انواع بیماری‌های واگیر هستیم مثلاً چند وقت پیش یکی از پرستاران به‌خاطر سرایت آنفلوانزا از بیماران فوت کرد. حتی مواردی داشته‌ایم که پرستاران بر اثر تماس با سوزن بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی درگیر این بیماری شده‌اند. از اینها که بگذریم در بسیاری از مواقع ما از سوی همراهان بیمار تهدید می‌شویم، کتک می‌خوریم و فحش و ناسزا می‌شنویم. البته ما حق را به بیمار می‌دهیم بالاخره نیروی انسانی کم است، آنها خدمات با کیفیت‌تر می‌خواهند و انتظار بیماران با تعداد پرستاران شیفت در بخش‌ها جور درنمی‌آید. برای همین هم ما مجبوریم فشار کاری زیادی را تحمل کنیم.

به اعتقاد بیشتر پرستاران، وعده و وعیدهای مسئولان حوزه سلامت تاکنون هیچ دردی از آنها دوا نکرده است. پرس و جوی ما با پرستاران حکایت از این دارد که از چند سال گذشته و با وجود وعده‌های بسیار نه طرح پرداخت کارانه پرستاران تغییر کرده، نه نیروهای استخدامی جایگزین نیروهای بازنشسته شده‌اند و نه به ازای افزایش تخت‌های جدید کمبود کادر پرستاری جبران شده است.

دبیرکل خانه پرستاری می‌گوید: «مشکلات پرستاران کم نیست، بیشترین مشکل ما کیفیت پایین ارائه خدمات به بیماران است. وقتی تعداد پرستار کم است مردم 50 درصد خدمات پرستاری را دریافت نمی‌کنند. پرستاران در بخش‌های آی‌سی‌یو به قدری خسته می‌شوند که حداقل خطایی که از آنها سر می‌زند این است که مریض را دیر ساکشن می‌کنند و بعد که مریض فوت کرد می‌گویند؛ علت فوت ناشی از عوارض بیماری بوده است. در واقع وضعیت پرستاری در کشور ما در حد کشورهای عقب افتاده است که خطاهای پرستاری را افزایش می‌دهد.»

او در ادامه به پیگیری مشکلات جامعه پرستاری از سوی دولت اشاره می‌کند و می‌گوید: پرستاران ماهانه بین 2 تا 2 و نیم میلیون تومان حقوق می‌گیرند اگر سرانه درآمد پرستاران را 5 میلیون تومان در ماه در نظر بگیریم، با استخدام 5 هزار نیرو تنها 600 میلیاردتومان در سال برای دولت هزینه در پی دارد. دولت می‌تواند با این هزینه از بسیاری از مرگ و میرها پیشگیری کند. با وجود این و علی‌رغم کمبود‌ها و در حالی که به تعداد تخت‌های بستری اضافه می‌شود عملاً نیروی پرستاری در مراکز درمان با کمبود مواجه است و مردم در حوزه درمان بیشترین آسیب را از این ناحیه می‌بینند.

کمبود 100 هزار پرستار

او به آماری که بارها در ارتباط با کمبود پرستار عنوان می‌شود، اشاره می‌کند: «ما با کمبود 100 هزار پرستار در کشور مواجه هستیم البته برخی از مسئولان این عدد را قبول ندارند. در حالی که بر اساس شاخص‌ها در دنیا به ازای هر هزار نفر جمعیت 10 پرستار داریم متوسط این عدد در دنیا برای مثال در کشورهای گرجستان و جمهوری آذربایجان به ازای هر هزار نفر 6 پرستار است و حداقل استاندارد تعداد پرستار به ازای هر هزار نفر 3 پرستار است. این عدد در ایران 1.5 پرستار است یعنی بیماران ما حداقل نیمی از خدمات پرستاری را دریافت نمی‌کنند.»

شریفی مقدم با تأکید بر اینکه متوسط کارانه پرستاران بین 200 تا 300 هزار تومان است می‌گوید: «بخش عمده معوقات وزارت بهداشت مربوط به سهم پزشکان است و سهم پرستاران در میزان مطالبات وزارت بهداشت حدود 9 درصد است چرا که این باور همچنان وجود دارد که پزشک موتورپولساز بیمارستان است در حالی که بیمار از زمانی که وارد بیمارستان می‌شود تا زمانی که عمل جراحی‌اش تمام می‌شود همه تیم درمان درگیرند. برای مثال در یک تیم جراحی یک جراح، یک متخصص بیهوشی و 4 پرستار وجود دارد در حالی که 65 درصد تعرفه عمل جراحی مستقیم به جیب پزشک می‌رود، 5 درصد در حساب دانشگاه و 10 درصد به حساب بیمارستان واریز می‌شود و مابقی آن 20 درصد ما بین بقیه کادر درمان از آزمایشگاه و رادیولوژی گرفته تا پرستار تقسیم می‌شود. امسال هم بیش از 6 هزار نوع تعرفه برای پزشکان تعریف کردند یعنی پزشک آب می‌خورد پول می‌گیرد. در حالی که پرستار به‌خاطر کمبود نیرو محکوم است شرایط فشار کاری زیاد را تحمل کند.»

او در ادامه با اشاره به ناعادلانه بودن طرح قاصدک (طرح پرداخت کارانه پرستاران) توضیح می‌دهد: پرستاران در بخش دیالیز، شیمی درمانی، سرم تراپی و...صفر تا صد کار را به تنهایی انجام می‌دهند در حالی که هیچ تعرفه‌ای به پرستار تعلق نمی‌گیرد و همه پول دیالیز به جیب پزشک می‌رود که تنها دستوردیالیز را داده است.

قول پرداخت معوقات

شریفی مقدم در پاسخ به اینکه جامعه پرستاری در آستانه روز پرستاری چه درخواستی از وزارت بهداشت دارد؟ عنوان می‌کند: مطالبه اول ما اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است که از سال 86 تصویب شده است. حقوق پرستاری در ایران 15 تا 20 برابر کمتر از پزشکان است در حالی که میانگین کار پرستاری نسبت به پزشکان یک پنجم است. مطالبه دوم ما که به نیاز بیماران برمی‌گردد تأمین نیروی پرستاری است.»

مریم حضرتی، معاون پرستاری وزارت بهداشت در پاسخی مبنی بر اینکه وزارت بهداشت در آستانه روز پرستار کدام بخش از مطالبات پرستاران را مورد توجه قرار داده؟ می‌گوید: قرار است به دستور وزیر بهداشت معوقات مربوط به 3 ماه کارانه پرستاران پرداخت شود البته این معوقات بین 8 تا 22 ماه است که پرداخت نشده است. مطالبه بعدی پرستاران اصلاح نظام پرداخت قاصدک بود که این طرح بزودی حذف شده و نظام پرداخت دقیق جایگزین آن می‌شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: پرستار نیروی انسانی پرستاری جامعه پرستاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۲۳۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۵۰ درصدی حق‌الزحمه کار دانشجویان پرستاری

 عباس عبادی روز پنجشنبه درباره آخرین تغییرات حق الزحمه دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی، افزود: حق الزحمه کار دانشجویی دانشجویان سال آخر پرستاری از ساعتی ۲۰ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان افزایش یافته و همچنین برای دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری نیز حق الزحمه ساعتی ۳۵ هزار تومان تصویب شده است.

وی اظهار داشت: این افزایش به پیشنهاد معاونت پرستاری و با تصویب هیأت امنای مشترک وزارت بهداشت صورت گرفته است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، با بیان اینکه دانشجویان پرستاری در دوران تحصیل خود، ضمن کسب تجربه عملی، بخشی از هزینه‌های تحصیل خود را نیز از طریق کار دانشجویی تامین می‌کنند، خاطرنشان کرد: افزایش ۵۰ درصدی حق الزحمه کار دانشجویی، گامی مثبت در جهت حمایت و قدردانی از تلاش‌های ارزشمند آنان در عرصه سلامت کشور به شمار می‌رود.

به گفته عبادی، توجه به دانشجویان، انگیزه و روحیه آنان را برای ارائه خدمات بهتر و با کیفیت‌تر ارتقا خواهد داد و به نفع نظام سلامت کشور خواهد بود.

در حال حاضر ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر دانشجوی پرستاری در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند و در ۲ سال گذشته ۱۶ هزار تخت به سرانه تخت‌های بیمارستانی کشور اضافه شده است.

پیشتر معاون پرستاری وزارت بهداشت از ابلاغ تعرفه خدمات پرستاری در سال ۱۴۰۳ خبر داده و گفته بود: امسال برای نخستین بار تعرفه ترجیحی برای مناطق کمتر برخوردار تصویب شد که گامی در جهت دسترسی عادلانه مردم به خدمات پرستاری و انگیزه همکاران جهت ماندگاری در این مناطق است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت به افزایش ۵۰ درصدی ضریب ریالی k پایه کارشناسان پروانه‌دار و پرستاری اشاره کرد و افزود: این افزایش نسبت به سال گذشته از ۲۰ هزار و ۱۰۰ تومان به ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است.

دکتر عبادی همچنین گفت: ۱۵ درصد به ارزش نسبی خدمات پرستاری (k) نسبت به سال قبل اضافه شده است که این مصوبات منجر به رشد مناسبی در میزان تعرفه پرستاران در سال ۱۴۰۳ خواهد شد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به مزایای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، تصریح کرد: با اجرای این قانون، استقلال مالی و ارتقای هویت سازمانی گروه پرستاری بهبود یافته است.

وی افزود: این قانون منابع جدید مالی را برای بیمارستان‌ها فراهم کره است. دانشگاه‌های علوم پزشکی موظفند در توزیع این منابع وفق دستورالعمل‌های ابلاغی نقش فعالانه‌ای داشته باشند تا منافع آن به طور عادلانه به تمامی پرستاران برسد.

وی از اهتمام دولت سیزدهم و وزارت بهداشت برای حل مشکلات پرستاری خبر داد و گفت: این دستاورد‌ها حاصل تلاش‌های یکساله و اصلاحات انجام شده در قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است که بدون شک، این اقدامات گامی کوچک در جهت ارتقای جایگاه پرستاران در نظام سلامت کشور و افزایش انگیزه آنها برای ارائه خدمات بهتر به مردم شریف ایران خواهد بود.

منبع: ایرنا

tags # اخبار پزشکی سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • مشهد تابستان سختی را پیش رو دارد، کمبود ۶ هزار لیتر بر ثانیه آب
  • افزایش حق‌الزحمه کار دانشجویی
  • افزایش ۵۰ درصدی حق‌الزحمه کار دانشجویی
  • افزایش ۵۰ درصدی حق‌الزحمه کار دانشجویان پرستاری
  • وضعیت تعرفه‌های پرستاری در سال جدید / تصویب تعرفه ترجیحی برای اولین بار
  • وضعیت تعرفه‌های پرستاری در سال جدید/تصویب تعرفه ترجیحی برای اولین بار
  • تعرفه‌های خدمات پرستاری در سال ۱۴۰۳ اعلام شد
  • جزئیات تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در سال ۱۴۰۳ اعلام شد
  • جزئیات تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سال ۱۴۰۳ اعلام شد
  • رازهای سر به مُهر پرستاران در بیمارستان‌ها