Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج گفت: نبود صنایع تبدیلی در استان باعث خام فروشی محصولات کشاورزی شده است چرا که اگر سردخانه و یا صنایع تبدیلی در استان وجود داشت بسیاری از محصولات ارگانیک کشاورزی و باغی درآمد و سود بیشتری عاید تولیدکنندگان می‌شد.

خالد فرجیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: کشاورزی یکی از مهم‌ترین شاخه‌های اقتصادی کشور بوده و استان کردستان به دلیل دسترسی به منابع طبیعی و بازارهای صادراتی در جایگاه ویژه‌ای در بخش کشاورزی قرار دارد که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی، در واقع استعدادهای استان کردستان در حوزه‌های آب و خاک در کنار ظرفیت‌های مرزی باید برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی در این استان مورد توجه بیشتری قرار گیرد، چرا که توجه به حوزه کشاورزی می‌تواند زمینه را برای توسعه همه جانبه استان کردستان فراهم کند.

وی افزود: متاسفانه نبود حمایت‌های دولتی و امکانات متناسب در استان از قبیل کارخانجات بسته‌بندی، صنایع تبدیلی، سردخانه و تسهیلات کم‌بهره بیشترین ضرر را به این بخش وارد کرده است.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج ادامه داد: به طور مثال در زمانی که برداشت محصولات کشاورزی در استان شروع می‌شود فصل برداشت در استان‌های همجوار و کشور همسایه هم شروع می‌شود لذا عرضه زیاد محصولات باعث پایین آمدن قیمت نهایی محصول و در نتیجه ضرر و زیان کشاورزان می‌شود.

وی گفت: در واقع کشاورزان کردستان به دلیل اینکه محصول تولیدی آنها بیشتر از چند روز نمی‌تواند در انبار دوام بیاورد و احتمال خراب شدن آن بالا است مجبور می‌شوند با قیمت بسیار پایین آن را به بازار برسانند این در حالی است ارزش‌افزوده‌ای که در صنعت فرآوری و بسته‌بندی وجود دارد بسیار بیشتر از سودی است که در فروش خام بدست می‌آید.

وی با بیان اینکه نبود صنایع تبدیلی در کردستان موجب خام‌فروشی محصولات کشاورزی شده است، گفت: اگر سردخانه و یا صنایع تبدیلی در استان وجود داشت بسیاری از محصولات ارگانیک کشاورزی و باغی ما به صورت خام‌فروشی عرضه نمی‌شد و درآمد و سود بیشتری عاید تولیدکنندگان می‌شد.

فرجیان یادآور شد: یکی از مشکلات کشاورزان و باغداران استان کمبود آب کشاورزی است که این مهم با تخصیص آب از محل سدهای استان و همچنین استفاده از  شیوه‌های نوین آبیاری قابل برطرف شدن است در واقع تخصیص آب از محل سدهای استان می‌تواند به رشد کشاورزی استان و جلوگیری از مهاجرت بیشتر روستاییان کمک کند اما متاسفانه این تخصیص آب متناسب با ظرفیت و پتانسیلی که در سطح استان وجود دارد، نیست.

وی اضافه کرد: امروز اکثر کشاورزان ما بصورت سنتی کشاورزی می‌کنند که همین باعث بهره‌وری پایین می‌شود اما می‌شود با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و علمی کشاورزان را با شیوه‌های نوین آبیاری، راه‌اندازی گلخانه‌های صنعتی و استفاده بهینه از ماشین‌آلات و تجهیزات نوین کشاورزی آشنا کرد.

انتهای پیام/2330/83

منبع: فارس

کلیدواژه: کردستان بخش کشاورزی صنایع تبدیلی خام فروشی تخصیص اب اتاق بازرگانی سنندج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۲۵۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همیاری کشاورزان گیلانی با رسم ایلجار

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ رسم ایلجار رسمی دیرینه در گیلان که با اجرای آن در مصرف آب کشاورزی صرفه جویی می شود.

این بار مردم کرباسده لولمان کوچصفهان ، با به جا آوردن رسم قدیمی ایلجار ، دست به دست هم ، انهار و رودخانه ها روستای خود لایروبی می کنند تا آب کشاورزی با سهولت و سرعت بیشتری به شالیزارهایشان برسد و سال زراعی پُرمحصولی داشته باشند . 

دیگر خبرها

  • تجلیل از نانوایان و کشاورزان نمونه در مرند
  • آمار ترسناک از قربانیان دخانیات در ایران
  • پیله مشکلات نوغاندارای؛ نبود صنایع تبدیلی است
  • مرگ سالانه ۵۰ هزار ایرانی به دلیل مصرف دخانیات
  • مرگ سالانه ۵۰ هزار ایرانی به دلیل دخانیات
  • همیاری کشاورزان گیلانی با رسم ایلجار
  • توسعه صادرات ، مستلزم توانمند سازی بازاریابی تولیدکنندگان
  • خسارت میلیاردی سرما به کشاورزان استان همدان
  • کم فروشی و گران‌فروشی محصولات سلامت‌محور خط قرمز است
  • استقبال کشاورزان فاروجی از کشت نشایی