Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-16@07:05:59 GMT

«تصویربرداری لیزری از چشم» پیشرفته می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۲۸۶۶۲

«تصویربرداری لیزری از چشم» پیشرفته می‌شود

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دستگاه تصویربرداری مقطعی از شبکیه چشم (OTC) از جمله تجهیزات حوزه پزشکی است که در بسیاری از مراکز درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین پس از نوسانات ارزی اخیر و افزایش قیمت قابل توجه، بومی سازی آن در داخل کشور مورد توجه ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ستاد برای پروژه‌های علمی مرتبط به آن اعلام فراخوان کرد.

در حوزه لیزر و فوتونیک، تجهیزات و فناوری‌های گسترده ای وجود دارد که باید بومی‌سازی شود. بر این اساس، ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از طریق حمایت از پروژه‌‎های علمی شاخص دانشگاهی سعی دارد تا روند بومی سازی این فناوری‌ها را تسهیل کند و استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان را ترغیب کند که با انگیزه بیشتری به این حوزه‌ها ورود کنند.

پروژه بومی سازی تکنولوژی ساخت دستگاه otc تصویر برداری مقطعی از شبکیه چشم از جمله طرح‌های است که ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه فناوری‌های مرتبط به آن اعلام فراخوان کرد.

احمد امجدی استاد دانشگاه شریف که سرپرستی گروه تحقیقاتی در زمینه فناوری مرتبط با این دستگاه را بر عهده دارد، در این‌باره اظهار کرد: زمانی که فرد بیمار می‌شود، اطلاعات مربوط به این بیماری در قسمت‌های مختلفی از بدن از جمله در دندان‌ها، استخوان و شبکیه چشم ذخیره می‌شود.

وی گفت: اطلاعات ذخیره شده در شبکیه چشم می‌تواند دسترسی دقیق تری را نسبت به تاریخچه بیماری شخص برای کادر درمانی فراهم سازد.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: هر چند ضخامت شبکیه چشم اندک است، اما اطلاعات گسترده‌ای را در خود جا داده است. تصویربرداری مقطعی از شبکیه چشم امکان دسترسی به این اطلاعات را فراهم می‌سازد. این گونه تصویربرداری می‌تواند در زمینه درمان بیماران دیابتی، پارکینسون و آلزایمر بسیار سودمند باشد.

به گفته‌ای امجدی، به دلیل نوسانات ارزی، قیمت دستگاه otc تا یک میلیارد تومان افزایش یافت و همین مسئله نیز به انگیزه‌ای تبدیل شد تا با بومی سازی فناوری آن، بتوانیم باری از روی دوش جامعه درمانی کشور برداریم و قیمت آن را به شکل چشمگیری کاهش دهیم.

عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه شریف با اشاره به اهمیت کار در فناوری‌های نوظهور اضافه کرد: این فناوری با همت تیمی در دانشگاه شریف در حال تکامل است و با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در لبه تکنولوژی قرار دارد.

انتهای پیام/

169 / 159 تصویربرداری لیزری از چشم شبکیه نوسانات ارز علم و فناوری استارتاپ دانش بنیان

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: شبکیه نوسانات ارز علم و فناوری استارتاپ دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۲۸۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهقانی: مرکز ملی آفرینش فناوری‌های کوآنتومی راه‌اندازی می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور از راه‌اندازی مرکز ملی آفرینش فناوری‌های کوآنتومی، خبر داد و گفـت:  قرار است امسال مرکز ملی آفرینش فناوری‌های کوآنتومی در پارک فناوری پردیس، راه‌اندازی شود.

وی درباره ظرفیت‌های مرکز ملی آفرینش فناوری‌های کوآنتومی، ادامه داد: این مرکز، ظرفیت جذب بیش از  ۱۰۰ فناور برتر با شرایط ایده‌ال کاری، مالی و استخدامی و همچنین امکانات و زیرساخت‌های تحقیقاتی را دارد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور اضافه کرد: پروژه‌هایی که قرار است در این مرکز انجام شود در دستور کار و مورد توافق اعضای شورا قرار گرفته است.

وی در پایان افزود: امیدواریم، مرکزملی آفرینش فناوری‌های کوآنتومی، در آینده نزدیک، به یکی از مراکز به‌نام تولید و توسعه فناوری در منطقه و در ایران تبدیل شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • داستان قطار ملی مترو؛ از مذاکرات با غرب تا بومی‌سازی ۸۵ درصد
  • دراگون فایر؛ آیا این سلاح لیزری به شکار پهپادهای روسیه در آسمان اوکراین می رود؟(+فیلم و عکس)
  • (ویدیو) اولین نسخه از زیردریایی بدون خدمه Manta Ray
  • دانش و فناوری بومی رمز موفقیت مقابله با تهدید خارجی
  • تجهیز کارگاه ساخت و تولید دانشگاه آزاد خوی به ماشین‌آلات پیشرفته
  • تمیز کاری بسیار متفاوت با لیزر (فیلم)
  • مرکز ملی آفرینش فناوری‌های کوانتومی راه‌اندازی می‌شود
  • شناسایی شرکت‌های توانمند حوزه ساخت قطعات دستگاه‌های بازرسی ایکس‌ری
  • خرید تضمینی راهکاری برای بهره‌برداری از فناوری بومی/صفی از شرکت‌های خوش‌نام برای دانش‌بنیان شدن
  • دهقانی: مرکز ملی آفرینش فناوری‌های کوآنتومی راه‌اندازی می‌شود