Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-20@00:51:47 GMT

مرد نقره‌ای و موضوع قهرمان و غرور ملی در سینما

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۲۹۵۸۰

مرد نقره‌ای و موضوع قهرمان و غرور ملی در سینما

مفهوم غرور ملی نسبت آن با قهرمان در سینما یکی از تاریخی‌ترین گونه‌های سینمایی را ساخته است که تا سال‌ها در سینمای ما مهجور مانده است. حالا با تولید فیلمی مانند «مرد نقره‌ای» این رویه روبه سمت تغییر خواهد رفت. ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، مفهوم غرور ملی به معنای احساس مثبت افراد نسبت به کشورشان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 با غرور ملی است که می‌توان به قله‌های پیروزی دست یافت و از اتکا کردن به دیگران خودداری کرد. این مفهوم کارآمدترین قدرت در به‌کارگیری استعدادها و ظرفیت‌های کشور است و نه فقط مفهوم، بلکه در واقعیت نیاز هر جامعه‌ است.

زمان اعلام فیلم‌های سودای سیمرغ مشخص شدفیلم سینمایی شهید "ابراهیم هادی" با عنوان "تپه انار" ساخته می‌شود

ملتی که شاید حتی از منابع غنی طبیعی و یا حتی هوش سرشار منابع انسانی برخوردار نباشد اما وقتی غرور داشته باشد پشتکار خواهد داشت و با پشتکار نیز پیروز تمام عرصه‌ها می‌شود.

به برکت رسانه‌های فراگیر و دنیای سایبری، سینما تبدیل به  رسانه تأثیرگذار عمومی‌تری شده است. شاید به همین دلیل باشد که با وجود حضور غول‌های رسانه‌ای فراگیر مجازی باز هم به مدد و توسل سینما بتوان به فرهنگ‌سازی اجتماعی اهتمام ورزید و به کمک این قالب واکنشی و پرطرفدار هنری- تکنولوژی، مفاهیمی از جمله فتوت، جوانمردی، اخلاق نسبی، غرور ملی و.... را بازشناسی و نهادینه کرد.

سینمای قبل از انقلاب چه از نوع روشنفکرانه و چه گیشه‌ای و عامه‌پسند، تم‌های متفاوتی را به لحاظ مفهومی و گیشه‌ای تجربه کرد. مفاهیمی که در زمان خودش بر هیجان تهیه‌کننده می‌افزود و تماشاگر را تا جایی که صندلی سالن اجازه می‌داد به سینما می‌کشاند. اما با پیروزی انقلاب، در ابتدا این تصور مطرح شد که حاکمیت دینی با سینما سر سازگاری ندارد و سینما از حیات فرهنگی این سرزمین حذف خواهد شد؛ اما با سخنان رهبر انقلاب این ذهنیت برطرف شد و با تأیید فیلم گاو ساخته داریوش مهرجویی از طرف ایشان، به عنوان سینمایی سالم، تلقی تازه‌ای در مورد آینده سینمای ایران پدید آمد؛ اما به هرحال برخوردها متفاوت بود. با آغاز جنگ تحمیلی و درگیر شدن کل بدنه کشور، سینما نیز از این قانده مستثنی نبود و در کنار سایر رسانه‌ها تلاش کرد تا رسالت خود را در این برهه مهم ایفا کند.

اما حالا در این روزگار که سینما ایران یا پر شده است از روایت‌های داستان محور و جشنواره پسند روشنفکرانه یا کمدی‌های سطحی و سینمای خانگی و یا وفور فیلم‌های فرهنگ‌گریز گیشه‌پسند با بازیگران رنگ و وارنگ؛ محمد حسین لطیفی کارگردان نام آشنای سینما و تلویزیون که کارنامه درخشانی نیز در این عرصه از خود به جای گذاشته در قالب فیلمی به نام "مرد نقره‌ای" که  به طور مصداقی به مفهوم "غرور ملی" در فیلمش پرداخته برای اولین بار ضمن ارائه تجربه‌ای نو، فیلمی را با کمک مشترک بازیگران ایرانی و ترکی برای جشنواره فیلم فجر سال جاری آماده کرده است.

نمایی از مرد نقره‌ای

قهرمانان ورزشی در سینمای جهان خصوصاً سینمای شرق آسیا دارای سابقه درخشانی برای غرور ملی و ترویج فرهنگ و روحیه رزمی شرق آسیایند که نزدیک به یک قرن از توجه جدی به آن از طرف مدیران فرهنگی شرقی‌ها می‌گذرد. چهره‌هایی مانند بروس‌لی که در تاریخ سینما ماندگار شده‌اند به دلیل همین رویکرد جدی در سینمای شرق آسیا بوده است.

مجسمه بروس لی در خیابان

این موضوع در سینمای غرب و هالیوود نیز با قهرمان‌سازی‌هایی از جنس فرانکی و راکی بسیار برجسته بود که با آن فرهنگ غرب و آمریکا به دنیا معرفی شد و برای مردم خود نیز غرور و عرق ملی ایجاد کرد.

راکی

اما در سینمای کشور ما قهرمانان ورزشی بسیار مهجورند تا آنجا که در سال‌های اخیر کمی مورد توجه قرار گرفته‌اند و فیلم‌هایی در این زمینه ساخته شده است. اگرچه درباره محتوا و رویکرد آنان نیز باید تأمل کرد. از نمونه‌‌های خوب فیلم قهرمان‌محور  ورزشی می‌توان به «یاس‌های وحشی» اشاره کرد که کارگردان آن به دلیل ممانعت‌ها وسنگ‌اندازی‌هایی که بر سر راه او در تولید فیلم‌های ورزشی و رزمی انداخته‌اند در سال‌‌های بعد بسیار کمکار شد. 

فیلم یاس‌های وحشی

حالا فیلم جدید لطیفی به  تهیه‌کنندگی پرویز امیری و نویسندگی پیمان عباسی که در ایران و ترکیه فیلمبرداری شده است داستانی از جوانان ایرانی است که با نبوغ و استعدادشان پرچم ایران را در دنیا به اهتزاز در می‌آورند، داستانی که در چنین روزگاری شاید بتواند مرهمی بر سختی‌های جامعه باشد. "مرد نقره‌ای" در واقع در امتداد به باورهای گروه سازنده آن ساخته شده است، گروهی که پیش از این سریال «شش قهرمان و نصفی» و فیلم سینمایی موفق «قهرمانان کوچک» را در کارنامه خود دارد، فیلم‌هایی با موضوع رونق تولید که مورد تحسین بسیاری از مسئولان از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت.

«قهرمانان کوچک» فیلمی سینمایی بود که شاید بتوان آن را صدرنشین تحولات سینمای کودک و نوجوان در سال‌های اخیر دانست، بنابراین قطعاً این گروه سازنده نه تنها خیلی خوب می‌توانند از عهده گیشه برآید، بلکه قطعاً در انتقال مفاهیم ارزشمندی که برای تمامی کشورها از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند، موفق خواهد بود.می‌توان با نگاهی به کارنامه موفق این کارگردان و نیز رویکرد مفهوم جدیدی که وی در سینمای ایران برای اولین‌بار با مرد نقره‌ای می‌خواهد تجربه کند نتیجه گرفت که با اثری مهیج و پرمخاطب مواجه خواهیم شد.

قهرمان در سینمای کودک غرب نیز دارای کارنامه بسیار بلندی برای ترویج فرهنگ خودباوری و غرور ملی است. بدون شک منافع ملی آمریکا در سینمای آن نمود روشنی دارد که این منافع همین‌طور از گذر حتی سینمای کودک قهرمان نیز عبور کرده است. در این روزهای ابتدای سال میلادی و کریسمس فیلم سینمایی «تنها در خانه» تنها نمونه معروفی از سینمایی است که در آن کودک قهرمان است و بر دشمنان خانواده پیروز می‌شود. خصوصاً آنکه کودک قهرمان داستان ایمان و اعتماد به نفس از دست رفته خود را در کلیسا که عبادتگاه و محل نیایش با خدا و ارتباط با حضرت مسیح (ع) است را به‌دست می‌آورد.

باشد که دیدن و دیده شدن فیلم‌های مانند «مرد نقره‌ای» راه را برای سینمای عامه‌پسند، گیشه‌پسند و جشنواره‌پسندمان برای پیوستن به قافله دغدغه‌مندان مفهوم غرور ملی هموار کند.

انتهای پیام/

R1544/P/S4,34,1430/CT7 واژه های کاربردی مرتبط فیلم‌های سینمایی ایران سینما

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فیلم های سینمایی ایران سینما فیلم های سینمایی ایران سینما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۲۹۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟

محمد حمزه ای کارگردان فیلم سینمایی «کاپیتان» در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره اکران آنلاین این فیلم و اینکه چرا فیلم اکران فیزیکی نشد، توضیح داد: در مورد فیلم سینمایی «کاپیتان» با توجه به صحبت‌هایی که با تهیه‌کننده داشتم و پیشتر نیز با مدیران بنیاد سینمایی فارابی در این مورد صحبت شده بود، بنا بود که در پاییز ۱۴۰۲ اکران شود و حتی با پخش‌کننده نیز در مورد اکران و زمان مناسب صحبت شده بود اما با توجه به شرایطی که پیش آمد و جابه‌جایی مدیران بنیاد فارابی، طبیعتاً خبری به ما ندادند جز اینکه از حضور در فستیوال‌های خارج از کشور مطلع بودیم، چون «کاپیتان» علیرغم محدودیت‌هایی که برای بخشی از سینمای ایران اعمال شده است، در پخش بین‌الملل بسیار خوب پیش می‌رفت.

اکران آنلاین در ایران مثل یک شوخی است

وی گفت: با توجه به فضای کلی سینما پیش بینی می‌کردیم که شرایط برای اکران «کاپیتان» در سینماها مناسب نیست و ممکن است فیلم‌هایی از این دست به زعم دوستان مورد اقبال مخاطب عام به مفهوم کلی قرار نگیرند، چراکه عمدتاً در شرایط فعلی ظاهراً کمدی‌ها خوب فروش می‌کنند. با این توصیف، تصور می‌کردیم اکران فیزیکی فیلم قدری به عقب افتاده که به ناگاه و در شب عید (۲۷ اسفند ماه) متوجه شدیم که قرار است فیلم اکران آنلاین شود!

حمزه‌ای تصریح کرد: اکران آنلاین مثل یک شوخی است و به نظرم می‌توان آن را یک قاچاق محترمانه دانست، چراکه فیلمی که ساخته می‌شود، اگر روی پرده نمایش داده نشود و در مقطعی به لحاظ فضای رسانه‌ای نتواند خودش را به مخاطبانش معرفی کند، موفقیتی کسب نمی‌کند. دوستان عملاً فیلم را در شرایطی قرار دادند که بیش از این در موردش صحبت نشود. از اینکه چرا این اتفاق برای «کاپیتان» افتاد، اطلاعی ندارم و به نظر می‌رسد باید توضیح فارابی را در مورد این موضوع شنید.

وی همچنین گفت: معتقدم فیلم باید برای مخاطبان در سالن سینما عرضه و نمایش داده شود چون در کشور ما بستر مناسبی برای اکران آنلاین وجود ندارد. فیلم «کاپیتان» هشتم فروردین ساعت هشت شب اکران آنلاین شد و ساعت ۸:۲۰ این فیلم در کانال‌های تلگرامی عرضه شد و فکر می‌کنم سه ساعت بعد هم از کانال‌های ماهواره‌ای پخش شد!

کارگردان «کاپیتان» اظهار کرد: وقتی ما تابع کپی‌رایت در ایران نیستیم، شرایط برای عرضه آثارمان به صورت برخط فراهم نیست و من فیلمساز کاری جز نظاره کردن نمی‌توانم بکنم!؟ وقتی با فیلمی که با خون دل و دقت و وسواس تولید کردیم تا اینکه یک اثر استاندارد در مدیوم سینما به مخاطبان عرضه شود، به این شکل برخورد می‌شود، چه کاری می‌توان انجام داد!

«کاپیتان» می‌توانست مخاطب خودش را پیدا کند

وی بیان کرد: خیلی خیلی دوست داشتم فیلمم در سالن‌های سینما نمایش داده شود. هیچ ادعایی بر فروش شگفت انگیز «کاپیتان» نداشتم اما برای اکران این نوع از فیلم‌ها، راهکارهای متعددی وجود دارد که می‌توانست به لحاظ زمانی و با سانس‌های کمتر اکران طولی داشته باشد. با این شیوه، می‌توانست مخاطب خودش را پیدا کند و ارتباط بگیرد اما الان هیچ اتفاقی جز این نیفتاده که محصول تولیدشده در چارچوب تولیدات سینمای ایران را در اختیار شبکه‌های ماهواره‌ای و کانال‌های تلگرامی که بخش عمده‌ای از محصولات سینمایی را قاچاق می‌کنند، قرار داده‌ایم!

حمزه‌ای تاکید کرد: به نظرم «کاپیتان» قربانی اختلاف سلیقه تعدادی از مدیران سینمایی شد که قصد داشتند با بستن پرونده این فیلم با هم تسویه حساب کنند که علت آن را متوجه نمی‌شوم چرا من و فیلمم در این کشمکش‌ها قرار گرفته‌ایم.

مخاطبان خاموش سینما «کاپیتان» را می‌بینند؟

وی در پاسخ به پرسشی درباره موثرتر بودن مخاطبان آنلاین با توجه به اینکه تعداد آنها به مراتب بیشتر از مخاطبان سینمارو نیز است، گفت: به هر صورت منِ فیلمساز باید از ارایه و نمایش فیلمم، بازخوردی بگیرم اما وقتی تبلیغی برای ارایه و معرفی فیلم صورت نمی‌گیرد و فیلم به شکل غیرقانونی عرضه می‌شود، آمار دقیقی از میزان مخاطبی که توانسته جذب کند، در دسترس نیست. قطعاً فیلم در اکران آنلاین می‌تواند با طیف گسترده‌ای از مخاطبان ارتباط برقرار کند اگر پیش شرایطی برای اکران یا معرفی فیلم فراهم می‌شد. مخاطبان نسخه وی او دی فیلم‌ها، مخاطبان خاموش سینما هستند، چون شرایط عرضه، شرایط استاندارد و متعادلی نیست و من خیلی موافق این نیستم که فیلمی برای پرده سینما تولید می‌شود، به شکل ناگهانی سر از پلتفرم‌های نمایش فیلم در بیاورد. به اعتقاد من، نمایش آنلاین می‌توانست گزینه مکمل برای فیلم باشد نه گزینه اصلی! در این صورت می‌شد خیلی دقیق‌تر در مورد افزایش مخاطب یک فیلم صحبت کرد.

«کاپیتان» حلقه مفقوده زندگی امروز در کشور است

حمزه‌ای با بیان اینکه تلاش‌هایی را برای به تعویق انداختن تاریخ نمایش آنلاین داشته است، گفت: در این ارتباط، حتی با آقای خزاعی رییس سازمان سینمایی صحبت کردم اما آقای زین العابدین مدیرعامل فارابی را نتوانستم ببینیم یا صحبت کنم و به هر کسی که در دسترسم بود، پیام دادم اما ظاهراً عزمی جزم شده بود که زودتر پرونده «کاپیتان» بسته شود! «کاپیتان» در حوزه بین‌المللی با توجه به محدودیت‌های سینمای ایران، خیلی خوب در حال دیده شدن بود و به گواه طیف محدودی از مخاطبان که پیشتر موفق به تماشای «کاپیتان» شده بودند اثری استاندارد، گرم و مناسب خانواده‌ها بود. مضامینی که در «کاپیتان» مطرح می‌شود، حلقه مفقوده زندگی امروز در کشور است؛ یعنی امید، عشق، رویا و تلاش برای زندگی در شرایط سخت. در شرایط فعلی امروز، که جامعه با آن‌ها دست به گریبان است، این موضوعات می‌تواند قابل توجه باشد.

چه فیلم‌هایی در سبد اکران جریان رسمی جا دارند؟

این کارگردان سینما بیان کرد: «کاپیتان» به هیچ وجه صرفاً یک فیلم کودک نیست و مخاطب آن، بزرگسالانی هستند که باید قصه امروز زندگی خود را از زبان کودکان بشنوند. به اعتقاد من، اینکه چه رویکرد و هدفی را در سینما دنبال می‌کنیم اهمیتی ندارد اما وقتی با فیلمی که از بیت المال با رویکردی خاص و برای ارتباط با خانواده‌ها به عنوان مخاطبان گمشده سینمای ایران تولیدشده، برخورد می‌کنیم به نظرم نه تنها سینماگر را سرخورده و پشیمان می‌کنیم، بلکه یک سوال بزرگ و جدی برای طیفی از سینماگران مطرح می‌شود؛ اینکه وقتی با فیلمی که در چارچوب جریان رسمی با مجوز و بودجه دولتی تولید می‌شود، اینگونه برخورد می‌شود و از اساس در سبد اکران جریان رسمی جایی ندارد! پس مجوز و پروانه ساخت و نظارت دیگر چه مفهومی می‌تواند داشته باشد!؟

به تعامل و دریافت پروانه کار از مدیران سینما خوش‌بین نیستم

حمزه‌ای در پایان گفت: منِ فیلمساز اگر بنا نیست با پروانه ساخت و پروانه نمایش هم فیلمم نمایش داده شود چرا باید نسبت به تعامل و دریافت پروانه ساخت فیلم از مدیران سینما خوش‌بین باشم. به نظرم رفتارهای بسته و یک طرفه با سینماگران جز اینکه به جریان سینمای زیرزمینی (به قول خود آقایان) رسمیت ببخشد و فیلمسازان را بیشتر از گذشته به این سمت هدایت کنند، هدف دیگری ندارد. امیدوارم دوستان و مدیران سینمایی پاسخ قابل توجه و منطقی را به ما بدهند، چراکه شرایط را غیرمنصفانه، ناعادلانه و شبهه برانگیز می‌دانم. با این برخورد دو گانه عملاً سینمای ایران را دچار رخوت و سکون و تبدیل به یک سینمای تک محصولی می‌کنند. تردیدی نیست وقتی من به عنوان فیلمسازی که شغل دیگری ندارم در این مخمصه قرار می‌گیرم، برای بقا چاره‌ای جز تن دادن به جریان حاکم بر اکران سینما نمی‌بینم.

کد خبر 6080150

دیگر خبرها

  • بزرگداشت کیومرث پوراحمد ؛ میراث این فیلمساز چه بود؟
  • زنده‌یاد اصغر یوسفی‌نژاد با «عروسک» ابدی شد
  • کیومرث پوراحمد پرچمدار سینمای کودک بود
  • افخمی: به نظرم به آوینی ایدئولوژیک بودن نمی‌چسبد
  • هنرمندی که یک کودک درون جسورداشت/«قصه‌های مجید» میراث پوراحمد است
  • اکران فیلم کوتاه؛ رفع تکلیف یا ضرورت؟!
  • فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳ منتشر شد
  • سازمان سینمایی فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳ را منتشر کرد
  • انتشار فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳
  • اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟