Web Analytics Made Easy - Statcounter

باوجود آنکه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، خدمات و تسهیلاتی را برای واحدها و شرکت‌های تولیدی در نظر می‌گیرد و در جلسات مستمر نیز به موضوعات مختلف در رفع موانع واحدهای تولیدی می‌پردازد، اما گویا این خدمات و تسهیلات ارزان قیمت نبوده و با نرخ بهره بالا ارائه می‌شود به نحوی که واحدهای تولیدی را از دریافت خدمات منصرف می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، سال جاری با عنوان «رونق تولید» از سوی مقام معظم رهبری، نامگذاری شده است تا این نامگذاری نکتۀ عطفی برای تکیۀ دوباره به ظرفیت‌های داخلی و حمایت از محصولات ایرانی و به نوعی اقتصاد مقاومتی باشد.

بدون شک نامگذاری سال جاری با این عنوان مسؤولیت مدیران و مردم و جامعه در راستای تحقق رونق تولید سنگین‌تر می‌کند و می‌طلبد که هر مسؤول و انسانی در هر جایگاهی نسبت به وضعیت کشور دغدغه و توجه داشته باشد، براین اساس واحدها و بخش‌های تولیدی نقش مؤثری را در این بین خواهند داشت البته به شرطی که مورد حمایت واقعی مسؤولان قرار بگیرند.

ستاد تسهیل و رفع موانع تولید از جمله ستادهایی است که در حمایت از واحدهای تولیدی مسؤولیت مهمی را بر عهده دارد و این ستاد در استان قزوین نیز همچون استان‌های دیگر، جلسات منظمی دارد و خدماتی را ارائه می‌دهد، اما حال باید دید که روند خدمات‌دهی و عملکرد این ستاد از نظر مسؤولان واحدهای تولیدی چیست و رضایتمندی موردنظر جلب شده است تا خیر؟

برای بررسی بیشتر این موضوع مصاحبه‌ای را با چند نفر از فعالان واحدهای تولیدی ترتیب دادیم که در ادامه از نظر می‌گذرد.

مشکل اصلی سرمایه در گردش است

احمدمصطفایی، مدیر کارخانه و شرکت فرش  پارس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در این خصوص اظهار می‌کند: کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استانداری و کارگروه‌های فرعی آن در ادارۀ صمت تشکیل می‌شود و ما هم از طریق ادارۀ صمت قزوین پیگیر دریافت خدمات مصوب از سوی ستاد تسهیل هستیم و فرم‌های خاصی را برای بیان مشکلات خود دریافت می‌کنیم؛  همچنین براساس این فرم‌ها در زمان بندی تعیین شده به ستاد مراجعه می‌کنیم.

وی بیان می‌کند: بیشترین مشکلات شرکت در حوزۀ گردش مالی و سرمایۀ درگردش است.

 

تسهیلات گران قیمتِ ستاد تسهیل

این فعال اقتصادی ادامه می‌دهد: تا امروز تسهیلاتی را از مصوبات ستاد دریافت نکردیم، زیرا تسهیلاتی که از سوی این ستاد ارائه می‌شود تسهیلات گران قیمت است؛ مگر شرکت تا چه اندازه تولید دارد که برای نمونه بخواهد تسهیلات با نرخ سود ۱۸درصدی را دریافت کند؟

مصطفایی با اشاره به اینکه اگر تسهیلات ارزان قیمت هم در ستاد وجود داشته باشد تا به امروز به ما معرفی نشده است، بیان می‌کند: تسهیلاتی که در ستاد برای صنایع بزرگ مانند صنعت فرش درنظرگرفته شد، شامل ۵ میلیارد تومان بود، اما چون این تسهیلات با نرخ سود ۱۸درصدی ارائه می‌شود ما از دریافت آن صرف نظر کردیم.

مدیرشرکت و کارخانۀ فرش پارس استان قزوین با اشاره به مشکل اصلی تولید کننده برای دریافت تسهیلات می‌گوید: مشکل اصلی در این حوزه، سود بالای تسهیلات بانکی مصوب، از سوی ستاد است، چراکه قادر به پرداخت میزان سود تعیین شدۀ تسهیلات در مرحلۀ نخست نیستیم و طبیعی است در این شرایط نمی‌توانیم تسهیلات مراحل بعدی را نیز دریافت کنیم و بخش تولید هم چندان سودی ندارد که بتوان با آن نرخ بالای بهره بانکی را جبران کرد.

وی می‌گوید: برای نمونه ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفر نیرو در شرکت فعالیت می‌کنند تا محصولی حاصل شود و ما ۲۰ درصد قیمت سود تمام شده را برای آن‌ها درنظر می‌گیریم که بانک این میزان را از تولید کننده دریافت می‌کند و این موضوع برای تولیدکننده صرفۀ اقتصادی ندارد.

مصطفایی مهم‌ترین مشکل چرخۀ تولید را نقدینگی می‌داند و تصریح می‌کند: ما از ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و از تمام مسؤولان این بخش درخواست داریم تا اگر تسهیلاتی در نظر می‌گیرند این تسهیلات برای واحدهای تولیدی، ارزان قیمت باشد و صرفۀ تولید در آن در نظر گرفته شده باشد.

کاغذبازی اداری مانع جدی در دریافت تسهیلات تولید

یکی دیگر از مدیران عامل واحدهای تولیدی استان قزوین که نخواست نامش مطرح شود نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس بیان کرد: ما به ستاد تسهیل مراجعه کردیم اما این ستاد تسهیلاتی را به ما ارائه ندادند و  ما تا به امروز تسهیلاتی از این ستاد دریافت نکرده‌ایم.

وی با اشاره به مشکل اصلی واحدهای تولیدی برای دریافت تسهیلات مطرح می‌کند: مشکل اصلی، معرفی ضامن برای دریافت تسهیلات در بانک و چکی است که بانک‌ها در قبال پرداخت تسهیلات درخواست می‌کنند، شرایط سخت بانک‌ها باعث می‌شود نتوانیم تسهیلات دریافت کنیم و به نوعی کاغذبازی‌های اداری در این زمینه مشکل ساز شده است.

این فعال اقتصادی عنوان می‌کند: باتوجه به اینکه ما مواد اولیه در شرکت نداریم، نیازمند دریافت تسهیلات هستیم تا بتوانیم با آن مواد اولیه مورد نیاز خود را تأمین کنیم، چراکه اگر مواد اولیه موجود باشد شرکت به خوبی فعالیت می‌کند، اما در پرداخت تسهیلات از سوی ستاد تسهیل به علت کاغذبازی‌های اداری و سخت‌گیری و عدم همراهی بانک‌ها به مشکل برمی‌خوریم و حتی از تسهیلات مصوب ستاد رونق تولید نیز نمی‌توانیم استفاده کنیم.

به گزارش فارس، پیش از این نیز، معاون سابق اقتصادی استاندار در جلسات ستاد رونق تولید از عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات رونق تولید گلایه کرده و حتی در جلسات ستاد تسهیل و رونق تولید خواستار ارائۀ گزارش از سوی بانک‌ها شده بود، اما به نظر می‌رسد هنوز با وجود پیگیری گزارش‌ها، زور این ستاد به بانک‌های عامل استان نیز نرسیده است.

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: قزوین ستاد تسهیل و رفع موانع تولید واحدهای تولیدی صمت تسهیلات تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۲۹۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به دنبال اثرگذاری در تولید است

رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با بیان اینکه مشکلات و چالش‌های بخش خصوصی باید با خود بخش خصوصی حل و فصل شود، گفت: این ستاد به دنبال اثرگذاری در اقتصاد و تولید از طریق بخش خصوصی است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حمیدرضا غزنوی، دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران روز یکشنبه 2 اردیبهشت ماه 1403 با محمدباقر آقاعلیخانی دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور دیدار و گفتگو کرد.

رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در دیدار با دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران با بیان اینکه مشکلات و چالش‌های بخش خصوصی باید با خود بخش خصوصی حل و فصل شود، گفت: این ستاد به دنبال اثرگذاری در اقتصاد و تولید از طریق بخش خصوصی است.

وی با تاکید بر اینکه برخی از قوانین و مقررات مضر تولید است، افزود: ستاد تسهیل با جایگاه ویژه قانونی، قدرت و توان مقابله با مقررات و قوانین دست و پا گیر را دارد، لذا اگر مجمع کارآفرینان ایران به طور مثال ده چالش تولید را روی میز بگذارد ما آماده پرداخت به آن‌ها با هدف رفع چالش‌ها هستیم.

آقاعلیخانی با اشاره به اینکه ساختار و شرایط فعلی کشور منجر به جهش تولید نخواهد شد و نمی‌توان فقط بخش خصوصی را در این باره مخاطب قرار داد، گفت: بسیاری از مشکلات و چالش‌های تولید در بخش‌های دولتی متمرکز شده است و به همین خاطر، همواره به جای رفع چالش به چالش‌های موجود افزوده می‌شود.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران نیز در این دیدار با پیشنهاد برگزاری جلسات ستاد تسهیل درخصوص پیشران‌های مولد بخش خصوصی در مجمع کارآفرینان ایران گفت: همه اعضای مجمع کارآفرینان ایران صد در صد از بخش خصوصی هستند. در واقع ما یک نهاد واسطه گر هستیم که با همزبانی بیشتر می‌توانیم بسیاری از چالش‌ها را از بین ببریم.

حمیدرضا غزنوی با تاکید براینکه به دلیل تاثیرگذاری باید به پیشران‌های مولد توجه ویژه‌ای شود و حتی خط سبزی برای آن‌ها طراحی شود، افزود: فقدان سند سیاست صنعتی در کشور یکی از چالش‌های مهم تولید است و بدون شک عدم توجه به مزیت‌های رقابتی و گسترش آن در اقتصاد کشور و استفاده از مزیت‌های فعالیت پیشران‌های اقتصادی در داخل و خارج از کشور، ناشی از بی توجهی به سیاست‌های صنعتی در کشور است.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران همچنین در پایان تاکید کرد: مجمع کارآفرینان ایران در سطح کارشناسی همواره آماده همکاری با ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صادرات ۹ میلیارد دلاری استان تهران
  • ارائه تسهیلات ۹۰ درصدی در گمرک قزوین
  • بررسی مشکلات یک هزار و ۱۶۳ واحد تولیدی استان همدان
  • ابتکار جدید یک هسته فناور در سوددهی واحدهای صنعتی
  • بازگشت ۴ هزار واحد تولیدی به چرخه صنعت
  • ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به دنبال اثرگذاری در تولید است
  • انعقاد قرارداد تسهیلات ۴۵۰ هزار واحد مسکونی
  • اجرای طرح «نفوذ دانش در واحدهای تولیدی کشاورزی» در استان فارس
  • ساخت ۱۴۰ هزار و ۴۴۲ واحد مسکونی به مبلغ ۸۳۷ هزار و ۸۳۲ میلیارد ریال با تسهیلات بانک مسکن در سال۱۴۰۲
  • تشکیل ۱۲ کارگروه تخصصی برای شناسایی و رفع موانع واحدهای تولیدی