Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین - مهدی فاضل؛ بازار سهام در روز جاری تحت تأثیر گروه‌های بزرگ بورسی رشد بیش از 7هزار واحدی داشت و شاخص کل بورس به مقدار 384هزار و 99 واحدی رسید. البته در فرابورس رشد کم‌جانی را شاهد بودیم و شاخص فرابورس با رشد ناچیز 83 واحدی به مقدار 5هزار و 30 واحد رسید. مجموع معاملات خرد بورس و فرابورس امروز 4195 میلیارد تومان بود که نشان از تداوم هجوم پول اشخاص حقیقی به سمت بازار سهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک هفته خاص برای بورس

در بازار این هفته شاخص کل بیش از 23هزار واحد رشد داشت و ارزش سهام کل شرکت‌های بورس تهران 6.3 درصد نسبت به هفته گذشته افزایش یافت. با وجود ریسک‌های سیاسی و شایعات مختلف امنیتی بازار سهام، بی‌توجه به همه این مسائل، روند صعودی یک ماه اخیر خود را در این هفته نیز ادامه داد تا در میان بازارهای موازی همچنان جذاب‌ترین باشد.

با بازگشت 4هزار واحدی شاخص کل در پایان معاملات دوشنبه هفته گذشته و همچنین منفی‌شدن شاخص در روز گذشته، هر دو مرتبه بیم آن می‌رفت که در روز بعدش اصلاح عمیق بازار را شاهد باشیم؛ ولی ظاهراً روند ورود نقدینگی به بازار به گونه‌ای است که رفتارهای هیجانی بیش از روندهای منطقی بر جو این روزهای بورس حکم‌فرماست.

روند مثبت دلار نیمایی؛ محرک گروه‌های صادرات‌محور

با افزایش نرخ دلار بازار آزاد در طول یک ماه و نیم گذشته، نرخ دلار نیمایی نیز به صورت تدریجی رشد کرد و اخیراً وارد کانال 11هزار و 800 تومانی شده است. این افزایش نرخ به سود گروه‌های صادرات‌محور بورسی، که بخش عمده ارزش کل بورس ایران به آن‌ها اختصاص دارد، خواهد بود. رشد اخیر سایر گروه‌های بورسی در این مدت را نیز می‌توان به ریسک سیستماتیک بالای بازار ایران و همبستگی شدید کلیه نمادها با یکدیگر نسبت داد.

افزایش عرضه ورق و سایر محصولات فولادی در بورس کالا؛ محرک مثبت فلزی معدنی‌ها

این روزها در بازار معاملات فیزیکی بورس کالا رونق زیادی را شاهد هستیم؛ به صورتی که در روز جاری شرکت فولاد مبارکه حدود 1000 میلیارد تومان محصول در بورس کالا فروخته است. افزایش قیمت ورق فولادی در روز‌های اخیر و چشم‌انداز مناسب قیمتی آن در آینده در کنار اختلاف قیمتی میان نرخ‌های بازار و بورس کالا هم گروه‌های پایین‌دستی زنجیره فولاد کشور را به خرید بیشتر و دپوی محصولات ترغیب کرده و هم فرصت آربیتراژ را برای معامله‌گران حرفه‌ای فراهم کرده است که این موضوعات به مثبت‌شدن روند قیمتی شرکت‌های گروه فلزات اساسی در بورس اوراق بهادار در این مدت کمک شایانی کرده است.

بی‌اثربودن تحولات سیاسی در منطقه بر روند بازار سرمایه

به نظر می‌رسد با اتفاقات سیاسی ماه‌های اخیر در منطقه مانند تحولات عراق و انفعال سیاسی یمن، دست بالای ایران در مناسبات سیاسی پیش از آن، کمی دچار خدشه و تزلزل شده است که خبر خوبی نه برای کل کشور و نه برای بازارهای مالی آن نخواهد بود. تا بدین‌جا فشار نقدینگی روی بورس به میزانی بوده که تمام ریسک‌های اقتصادی و سیاسی در روزهای اخیر با این فشار خنثی شده است؛ ولی روند آینده بازار سهام با کاهش هیجان و رفتار منطقی‌تر معامله‌گران، می‌تواند از این دست تحولات سیاسی نیز، حداقل به صورت کوتاه‌مدت تأثیر بگیرد و احتیاط بیشتر تازه‌واردان به بورس را می‌طلبد.

FATF، علامت سؤال تداوم روند فعلی بورس

به نظر می‌رسید با داغ‌شدن تنور مباحث مربوط به الحاق ایران به کنوانسیون‌های FATF در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور در هفته جاری، معامله‌گران با احتیاط بیشتری در این هفته عمل کنند که البته ظاهراً هنوز بازار توجه چندانی به این مسائل نکرده است. دودستگی کارشناسان و صاحب‌نظران در مورد مزایا و معایب پیوستن ایران به این ائتلاف بین‌المللی و اظهارات و واکنش‌های بعضاً غیرکارشناسی و متعصبانه برخی از فعالان سیاسی و ائمه جمعه، عدم‌قطعیت‌ها در خصوص سرانجام تصویب این لوایح را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. تصویب یا عدم تصویب این لوایح می‌تواند تأثیر قابل توجهی روی روند بورس ایران داشته باشد و به نظر می‌رسد پیش‌بینی احتیاط بیشتر بورس‌بازان در روند معاملاتشان را بایستی به هفته آینده مؤکول کرد.

احتیاط؛ شرط لازم برای روزهای آینده

در نیم‌ساعت پایانی معاملات، کمی فشار عرضه به خصوص در نمادهای کوچکتر بازار بیشتر شد. بسیاری از سهام کوچک بازار هم‌اکنون با نسبت‌های قیمت بر درآمد بسیار بالایی در حال معامله هستند و حبابی‌بودن قیمت بسیاری از سهام و حرکت مثبتشان با مثبت‌شدن گروه‌های بنیادی و بزرگ‌تر، یکی از خطراتی است که سهامداران این دسته از شرکت‌ها را در آینده دچار تهدید خواهد کرد. همچنین با توجه به رشد پرشتاب و بدون اصلاح شاخص کل بورس در یک و نیم ماه گذشته، به نظر می‌رسد وقوع یک اصلاح، هر چند جزیی، برای بازار فعلی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود؛ ولی با توجه به روند پرفشار ورود نقدینگی به بورس، زمان دقیق وقوع این اصلاح قابل پیش‌بینی نخواهد بود؛ بنابراین بورس‌بازان بایستی در روزهای آینده با احتیاط بیشتری عملل کنند و از رفتارهای هیجانی پرهیز کنند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بورس اوراق بهادار تهران شاخص کل هم وزن شاخص کل بورس تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۳۱۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار سرمایه کاهشی شد

رشد دو روز گذشته بورس، امروز ادامه نیافت و شاخص کل با افت ۴۱۸۵ واحد به رقم دو میلیون و ۲۴۹ هزار واحد رسید.

به گزارش ایسنا، بازار سرمایه که در دو روز کاری ابتدای سال ۱۴۰۳ به ترتیب با دو رشد ۴۱ هزار و ۱۷ هزار واحد مواجه شده بود امروز کاهش پیدا کرد؛ به طوری که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در هفتمین روز از فروردین ۴۱۸۵ واحد افت کرد و در عدد دو میلیون و ۲۴۹ هزار و ۴۱۶ واحد ایستاد.

شاخص هم‌وزن اما ۵۷۴ واحد رشد کرد و به رقم ۷۶۷ هزار و ۶۳۹ واحد رسید.

روز سه‌شنبه بیش از ۳۵۳ هزار فقره معامله در بورس به ارزش ۴۵۹۶ میلیارد تومان انجام شد.

فولاد، فملیف شپنا و شتران بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. همچنین خودرو، چکاپا، پارسیان و فولاد از نمادهای پرتراکنش بودند که بجز چکاپا سایر نمادها منفی به کار خود پایان دادند.

فرابورس ایران نیز امروز ۷۵ واحد کاهش یافت و شاخص کل آن به ۲۵ هزار و ۹۶۵ واحد رسید.

تعداد معاملات فرابورس بیش از ۲۲۹ هزار فقره به ارزش ۴۲۰۲ میلیارد تومان بود.

خاور، وسپر، انتخاب و آریان بیشترین تاثیر را بر شاخص فرابورس داشتند که بجز آریان سایر نمادها قرمز شدند. نماهای پرتراکنش نیز فن افزار، خاور، کرمان و بیوتیک بودند.

با وجود کاهش شاخص کل از اواخر وقت معاملات امروز برخی نمادها روند صعودی به خود گرفتند و به همین دلیل بازار مقداری متعادل شد. سهام انبوه‌سازی، فعالیتهای وابسته به یارانه و محصولات شیمیایی، امروز مورد توجه سهامداران قرار داشتند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شاخص کل بورس به سطح دو میلیون و ۲۶۰ هزار واحد رسید
  • رشد ۱۱ هزار واحدی بورس در پایان نخستین هفته کاری ۱۴۰۳
  • رشد ۱۲ هزار واحدی شاخص بورس در آخرین روز معاملاتی هفته
  • بورس امروز ۸ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • وضعیت انس طلا در بازار جهانی چگونه خواهد بود؟/ بهترین پرتفو بورسی
  • بورس قرمز شد
  • بازار سرمایه کاهشی شد
  • افت ۴ هزار واحدی شاخص بورس در سومین روز کاری ۱۴۰۳
  • روند حرکتی شاخص صنعت فلزات اساسی بازار سهام چگونه خواهد بود؟ + عکس
  • تحلیل روند بازار سرمایه ۶ فروردین