Web Analytics Made Easy - Statcounter

بسیج دانشجویی 5 دانشگاه مطرح هرمزگان در بیانیه‌ای خطاب به کمیسیون اصل تلفیق مجلس از آنان خواسته که مانع از بسته شدن موهومی بودجه سال آینده کشور و ایجاد تورمی دوباره بر زندگی مردم شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، بسیج دانشجویی دانشگاه‌های بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، دانشگاه پیام نور هرمزگان، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده فنی شهید کرانی بندرعباس و دانشگاه فرهنگیان هرمزگان در بیانیه‌ای خطاب به کمیسیون اصل 90 مجلس، 

مشروح این بیانیه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
«من هفده هجده سال قبل به دولتی که در آن زمان سر کار بود و به مسئولان گفتم کاری کنید که ما هر وقت اراده کردیم، بتوانیم در چاه‌های نفت را ببندیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آقایان به قول خودشان "تکنوکرات" لبخند انکار زدند که مگر می‌شود؟!» بیانات رهبری در حرم مطهر رضوی 1392.1.1

امروز که کشور در شرایط تحریم و رکود تورمی به سر می برد و قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است. برنامه ریزی دولت باید به گونه ای باشد که به بهبود وضعیت معیشت جامعه و حرکت به سمت رشد اقتصادی منجر شود.

در این بین یکی از مهم‌ترین بسترهای برنامه ریزی دولت قانون برنامه بودجه کشور است که هم اکنون در کمیسیون تلفیق مجلس درحال بررسی است.

علی رغم وارد بودن ایراداتی جدی از سوی کارشناسان به لایحه بودجه و مطالبه رد شدن کلیات لایحه در کمیسیون تلفیق از سمت کارشناسان و قشر نخبه‌گانی جامعه، نمایندگان در کمیسیون تلفیق کلیات آن را به تصویب رساندند؛ حال با وجود تصویب کلیات لایحه و عملکرد وکیل الدوله‌ای نمایندگان هنوز هم کورسوی امیدی برای اصلاح لایحه وجود دارد لذا نکاتی در ارتباط با ایرادات وارد بر لایحه همراه با راه حل‌های پیشنهادی ارائه می‌گردد:

1- علی رغم توصیه ها و تاکیدهای رهبری در خصوص کاهش وابستگی و حتی صفر شدن وابستگی بودجه کشور به درآمد های نفتی، دولت در لایحه بودجه 99 فروش 1 میلیون بشکه نفت در روز را پیش بینی کرده است آن هم با وجود این تجربه که دولت در لایحه بودجه 98 ابتدا فروش 1.5 میلیون بشکه نفت در روز را پیش بینی کرده بود که در همان اوایل سال آن را در جلسه شورای سران به 300 هزار بشکه در روز کاهش داد که هم اکنون نیز کمتر از این مقدار نفت در روز به فروش می رسد؛ حال چه اتفاق محیرالوقوعی قرار است رخ دهد که با وجود تحریم‌ها دولت پیش بینی می‌کند 1 میلیون بشکه نفت در روز می‌تواند به فروش برساند؟! آیا موهومی بستن بودجه کشور با هدف امیدآفرینی کاذب و گرا دادن به دشمن آن هم در شرایطی که رقم فروش نفت‌مان را از خودمان بهتر می‌داند منطقی است؟! 

آیا جز این است که یا این مقدار نفت به فروش نخواهد رفت و دولت برای جبران این کسری بودجه به صندوق توسعه ملی و یا جیب مردم دست‌اندازی خواهد کرد و یا به سراغ بانک مرکزی و استقراض مستقیم و غیر مستقیم خواهد رفت که نتیجه آن افزایش نقدینگی و نرخ تورم خواهد بود؟ و یا دولت با قرار دادن نظام در بن بست اقتصادی بار دیگر بر طبل سازش و مذاکره خواهد کوبید؟!

2- درآمد حاصل از فروش اموال مازاد دولت 50 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است، در لایحه بودجه 98 این درآمد 4 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود که این درآمد ها در لایحه 99 تقریبا 12 برابر شده است. افزایش یکباره 12 برابری دوحالت دارد یا دولت به دنبال اختیارات ویژه‌ای است که مثل فرآیندی که در خصوصی سازی اتفاق افتاد این اموال با قیمت های بسیار پایین و با روابط غیر شفاف و... به تاراج برود که ظاهرا دولت به دنبال گرفتن این اختیارات ویژه می باشد. حالت دوم ممکن است دولت نتواند اختیارات ویژه را بگیرد که در نتیجه یک کسری بودجه حداقل 40 تا 45 هزار میلیارد تومانی به وجود خواهد آمد. علاوه بر کسری ناشی از بیش برآورد فروش نفت که باز هم معلوم نیست درصورت به وجود آمدن این کسری بودجه کلان دولت چگونه می‌خواهد آن را جبران کند.

لازم به ذکر است فروش 50 هزار میلیاردی اموال دولت می تواند به شکاف طبقاتی دامن بزند و یک طبقه جدید به وجود آورد. 50 هزار میلیارد تومان عدد کلانی در بودجه کشور است که از فروش نفت هم بیشتر می‌باشد و پتانسیل تبدیل شدن به یکی از محمل‌های جدی بروز فساد را دارا بوده و می‌تواند منجر به مشکلاتی نظیر آنچه که در هپکوها و هفت تپه‌ها شاهد آن بودیم و پایمال شدن حقوق کارگران و قشر آسیب پذیر جامعه شود.

3- نزدیک به 90 هزار میلیارد تومان فروش اوراق در نظر گرفته شده است. منطق فروش اوراق این است که دولت‌ها با فروش اوراق و کسب درآمد این امید را دارند که در کوتاه مدت با انجام اصلاحاتی در اقتصاد نرخ رشد بالاتری در اقتصاد به وجود آورند و از محل درآمدهایی نظیر گرفتن مالیات‌های بیشتر اوراق را همراه با سودش بازپرداخت کنند اما فروش اوراق در شرایط رکود تورمی با توجه به اینکه در کوتاه مدت اتفاق خاصی در اقتصاد نخواهد افتاد هیچ توجیهی ندارد.

دولت با فروش اوراق یک استقراض بزرگ می کند که رقم آن در بودجه 99 نسبت به بودجه 98 تقریبا 2 برابر شده است و معلوم نیست که آیا دولت می تواند این پول‌ها را برگرداند یا نه و یا اینکه هرسال این اوراق با سودش تلنبار و روز به روز دولت بدهکارتر خواهد شد.

4- در لایحه بودجه 99 به درآمد های پایدار همچون درآمد های مالیاتی توجه نشده است.

5- هزینه های دولت نه تنها کاهش نیافته است بلکه بودجه شرکت‌های دولتی افزایش یافته است.

6- دولت در سال 99 می خواهد 16درصد از سهم صندوق توسعه ملی را واریز نکند علاوه بر آن 3.4 میلیارد دلار هم می‌خواهد از صندوق برداشت کند یعنی عملا پولی وارد صندوق توسعه نخواهد شد و در سال‌های بعد صندوق تقریبا دارایی برای تزریق به بودجه یا صرف پروژه‌های زیر ساختی نخواهد داشت.

از آنجا که دولت شجاعت اتخاذ بعضی از تصمیم ها را ندارد لازم است مجلس یکبار برای همیشه این تصمیم‌ها را بگیرد و نشان دهد در تصمیم‌ها همیشه منافع ملت را درنظر گرفته است.

لازم است مجلس درخصوص موضوعات زیر اقدام نماید:

1- اصلاح معافیت های مالیاتی که حجم بسیار بالایی معافیت مالیاتی در کشور وجود دارد نظیر معافیت مناطق آزاد از مالیات بر ارزش افزوده، معافیت هنرمندان پر درآمد نظیر برخی از بازیگران سینما و تلویزیون و همچنین خواننده‌ها و معافیت انتشاراتی‌های کلان کشور همچون انتشاراتی‌های بزرگ آموزشی که بزرگترین انتشاراتی‌های خاورمیانه اند ولی ذیل فعالیت‌های فرهنگی قرار می‌گیرند و مالیاتی پرداخت نمی کنند.

2- تصویب قوانین جدید و کارگشای مالیاتی نظیر مالیات بر آیدی سرمایه و مالیات بر خانه های خالی و مالیات PIT

3- مطالبه بیش از پیش مبارزه با فرار مالیاتی و ایجاد بسترهایی برای مبارزه جدی‌تر با فرار مالیاتی توسط دولت.

لازم به ذکر است در حال حاضر 7 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی پزشکان، 12 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی وکلا و 5 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی سلبریتی‌ها وجود دارد. علاوه بر این‌ها 200 هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی موجود است.

4- برای جلوگیری از پیش آمدن مسائلی نظیر آنچه که در خصوصی‌سازی صنایع مانند هپکوها و نیشکرها رخ داد، لازم است مجلس در فرآیند مولدسازی دارایی‌های دولت (50 هزار میلیارد تومانی که دولت به عنوان فروش اموال مازاد در نظر گرفته است) گیت‌ها و ضوابط و شرایطی قرار دهد تا در فرآیندی شفاف در نظارت کامل مردم و دستگاه قضا اموال مازاد به نفع و در جهت اشتغال‌زایی کشور به فروش برسد.

6- نزدیک به یک درصد حساب های بانکی شخصی موجود در کشور بالای 1 میلیارد تومان موجودی دارند یعنی بخش بسیار کوچکی از جامعه وجود دارد که حساب های کلان دارند.بسیاری از این حساب ها سپرده های بانکی بلند مدت یا کوتاه مدتی هستند که دارند از سیستم بانکی سود می‌گیرند اما متاسفانه طبق قوانین مالیاتی کشور این افراد معاف از پرداخت مالیات هستند. لازم است مجلس با تصویب قوانینی این افراد را ملزم به پرداخت مالیات از محل سود سپرده‌ها نماید زیرا اولا درآمد مالیاتی دولت افزایش می‌یابد؛ دوما با گرفتن مالیات از سود سپرده ها، راکد کردن سرمایه در بانک ها و گرفتن سود به صرفه نخواهد بود که این باعث جاری شدن سرمایه در بخش تولید خواهد شد.

جاری شدن سرمایه در بخش تولید می تواند منجر به افزایش تولید و در نتیجه مالیات بیشتر و ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر شود.

7- درصد کمی از جامعه کشور را قشر بسیار ثروتمند تشکیل می دهد که دارایی هایی نظیر ماشین های میلیاردی و خانه‌های چند ده میلیاردی و لوکس دارند اما بابت آن مالیات چندانی پرداخت نمی‌کنند. بخش زیادی از درآمدی که دولت می‌تواند کسب کند مالیات بر لوکس گرایی در کشور است. لازم به ذکر است که این نوع مالیات ها فشاری بر توده جامعه وارد نمی کند.

8- لازم است به منظور جلوگیری از بروز رانت و هزینه های هنگفت و شفاف شدن معاملات دولتی، مجلس دولت را ملزم کند که همه دستگاه‌ها تمامی معاملات خود را در سامانه ستاد به انجام برسانند.

9- بخش زیادی از پرداخت‌های نجومی شامل حقوق‌ها و حق‌الجلسات و... که در بانک‌ها، بیمه‌ها و شرکت‌های دولتی شاهد آن بوده و هستیم از محل بودجه اختصاصی خود دستگاه ها صورت می‌گیرد که برای جلوگیری از بروز چنین مواردی لازم است کلیه پرداخت‌ها از طریق خزانه انجام شود.در این صورت است که می توان پرداخت‌ها را کنترل و هزینه‌ها را کاهش داد.

نمایندگان مجلس بدانند که در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران در یک پیچ تاریخی و فرصتی طلایی قرار دارد و نمایندگان مجلس درست در مرکز این ماجرا قرار گرفته‌اند و می‌توانند با یک تصمیم درست کشور را یکبار برای همیشه از اعتیاد به نفت نجات دهند و یا اینکه همچنان به نفتی که درآمد حاصل از آن به شدت کاهش یافته دل بندند و در سال آینده کشور را با یک بحران ناشی از کسری شدید بودجه مواجه سازند.

تصمیم شما هرچه که باشد از صفحه تاریخ جمهوری اسلامی ایران پاک نخواهد شد و اینکه این تصویر ،تصویری مطلوب مردم باشد یا نه به انتخاب خود شماست.

والسلام علی من اتبع الهدی

انتهای پیام/3264

منبع: فارس

کلیدواژه: استانداری هرمزگان بسیج دانشجویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۳۸۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صبوری مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا شد

به گزارش خبرگزاری مهر، این مراسم صبح امروز با حضور جمعی از مسئولین دانشگاه (معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، فرمانده بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان همدان، مسئول نهاد رهبری در دانشگاه و مسئول روابط عمومی دانشگاه) برگزار شد و از زحمات برادر امین بشیری تقدیر شد و امیرحسین صبوری به عنوان مسئول جدید بسیج دانشجویی دانشگاه معرفی شدند.

کد خبر 6081314

دیگر خبرها

  • جوسازی علیه ساماندهی معافیت‌ها / پایان پرداخت سود از جیب دولت
  • جوسازی علیه ساماندهی معافیتها/ پایان پرداخت سود از جیب دولت
  • تعیین مجازات برای خرید و فروش سلاح در فضای مجازی
  • درآمد ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی دولت از وصول معوقات و فرارهای مالیاتی
  • دولت سیزدهم گام‌های مثبتی در زمینه مالیات برداشته است
  • صبوری مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا شد
  • کاهش مالیات در کنار مشوق های مالیاتی باعث رقابت‌پذیری تولید و افزایش سرمایه گذاری خواهد شد
  • کاهش درآمدهای مالیاتی به میزان ۸۵ همت در بخش دوم بودجه ۱۴۰۳
  • تغییرات دولت در بخش اول لایحه بودجه اصلاح شد/گزارش بخش دوم بودجه تا پایان هفته آینده به صحن مجلس ارائه می شود
  • گزارش بخش دوم بودجه تا پایان هفته آینده به صحن مجلس ارائه می‌شود