Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت الله علیرضا اعرافی روز پنجشنبه درهمایش «آموزگار فقاهت» آیین نکوداشت مرحوم آیت الله سیدمحمد محقق داماد در پژوهشکده علوم و معارف قرآنی علامه طباطبایی (ره) قم با اشاره به صدمین سالگرد تاسیس حوزه علمیه قم افزود: حوزه علمیه قم افتخار دارد که در ۱۰۰ سال کارهای عمیقی درتوسعه حوزه فقاهت برداشته است.

وی با بیان اینکه مرحوم محقق داماد از معماران حوزه علمیه گفت: قم در۱۰۰ سال گذشته در چندین حوزه علمی و دانشی از منظر فقاهت و توسعه و تعمیق حوزه فقاهت قابل مطالعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه تاکنون پنج نسل ازعلما و فقهای بزرگ در سطوح عالی حوزوی درقم حضور داشته‌اند ،گفت: نسل نخست شامل بنیانگذار و موسس حوزه، نسل دوم علمای ثلاث، نسل سوم آیت الله بروجردی و نسل چهارم حضرت امام(ره) و حضرات آیات گلپایگانی، اراکی و حائری بود که مرحوم آیت الله محقق داماد از چهره های درخشان این نسل بود ضمن اینکه نسل پنجم نیز آیات و مراجع کنونی را شامل می‌شود.

اعرافی، داد و ستد علمی بسیار فعال میان قم و نجف را از جمله دستاوردهای علمی حوزه علمیه در ۱۰۰ سال اخیر دانست و اظهار داشت: سرمایه‌های علمی درنجف با مهاجرت علما به عراق محقق ولی این دستاوردهای علمی، درقم به ثمر نشست و تعمیق یافت.

وی حوزه علمیه قم را میراث‌دار عظیم فقهی و علمی دانست و اظهار داشت: قم دروازه‌های خود را به روی عالمان و محققان بزرگ علوم دینی باز کرد و دراین سال‌ها دستاوردهای علمی بسیار زیادی را کسب کرده‌است.

مدیر حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه اقدام‌های علمی آیت الله محقق داماد بسیار بزرگ بوده و تاثیر فراوانی در توسعه و تعمیق علوم مختلف در حوزه علمیه داشته است، ادامه داد: تربیت عالمان برجسته از جمله ویژگی‌های برجسته قم است که جایگاه علمی مرحوم آیت الله محقق در این زمینه چشم‌گیر بوده‌است.

 اعرافی، وجود مشرب‌های فقهی مختلف را از جمله ویژگی‌های حوزه علمیه قم دانست و تاکید کرد: قم دارای گنجینه فاخری از آثار علمی و اصولی است که علمای برجسته تربیت یافته‌است به گونه‌ای که عالمان و اساتید این حوزه طی یک قرن گذشته، ۲۰۰ تا ۳۰۰ اثر بزرگ در حوزه فقه و اصول پدید آورده‌اند.

وی، با بیان اینکه تالیف منظومه‌های بزرگ علمی از دیگر ویژگی‌های برجسته حوزه علمیه قم است، گفت: تدوین ۲۰ دوره اصول، تدوین موسوعه های متنوع فقهی، توجه به قواعد فقه، شمول ابواب فقه، توجه به پاسخگویی به موضوعات مبتلا به و مورد نیاز نظام، توجه به مباحث پیرامونی فقه، بازتولید احادیث فقهی، تحول در حوزه موضوع شناسی، تبیین فقه در قالب رساله‌های عام و تخصص به زبان‌های مختلف از جمله دستاوردهای علمی قم در ۱۰۰ سال گذشته است.

 اعرافی تاکید کرد: احیای آثار فقهی، افزایش درس های فقه و اصول، شروع برخی از گرایش های تخصیص فقهی، شکل گیری موسسه های مختلف، تحول درحوزه رجال، توجه به حوزه‌های علوم انسانی و همچنین ابداع‌های قم در حوزه‌های فقهی ازجمله دیگر دستاوردهای حوزه علمیه قم است.

وی اظهار داشت: مکتب قم ضمن اینکه برآمده از حوزه‌های علمیه پیشین است ولی به دلیل دارا بودن ۲۰۰ تا ۳۰۰ اثر برجسته علمی، نقادی آرای گذشته و ابداع های فراوان داشته‌است.

وی گفت: دستاوردهای علمی حوزه علمیه قم بسیار چشمگیر است ولی برای پاسخگویی به تمام نیازهای جامعه همچنان راه درازی درپیش می‌باشد.

آیت الله اعرافی، ادامه داد: نوآوری و ابداع مرحوم محقق داماد از نمونه‌های بزرگ رجال حوزه علمیه بوده و تمام بخش‌های حوزه علمیه تحت تاثیر تحقیقات و آرا و نظرات این فقیه برجسته قرارگرفته‌است.

وی شاگردپروری آیت الله محقق داماد را از جمله نقطه درخشان زندگی علمی این عالم برجسته دانست و اظهار داشت: مرحوم آیت الله محقق از جمله چهره‌هایی بودند که به عنوان معماران حوزه علمیه قم در کنار ستارگان درخشان مرجعیت حوزه نام آشنا هستند.

آیت­‌الله سید محمد موسوی محقق­ احمدآبادی معروف به «محقق داماد»، در سال ۱۳۲۵ قمری برابر ۱۲۸۶ شمسی، در روستای احمدآباد از توابع اردکان یزد متولد شد. این عالم فرزانه و فقیه دانش پرور، در تاریخ دوم ذی‌الحجه ۱۳۸۸ قمری برابر با اول اسفند ۱۳۴۷ خورشیدی در اثرسکته  قلبی درگذشت و در حرم مطهر حضرت معصومه به خاک سپرده شد.

 از تألیف های مرحوم داماد چند اثر باقی مانده که مهم‌ترین و عمده‌ترین آنها حواشی بر کتاب العروه الوثقی اثر ارزشمند فقهی آیت‌الله طباطبایی است، که به قلم خود آن مرحوم نوشته شده‌است، برخی از دروس او را شاگردانش تقریر کرده و به رشته تحریر درآورده‌اند که برخی از این تقریرات به زیور طبع آراسته گشته‌است.

در این آیین که با حضور حضرات آیات ناصر مکارم شیرازی ، حسین نوری همدانی و سبحانی از مراجع تقلید، آیات سید محمدجواد علوی بروجردی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم، علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، سید محمد سعیدی تولیت حرم حضرت معصومه(س) و تنی چند از علما و فضای برجسته حوزه علمیه و همچنین علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درپژوهشکده علوم و معارف قرآنی علامه طباطبایی قم ترتیب یافت، بخش هایی از دیدار رهبر معظم انقلاب با دست‌اندرکاران این همایش پخش شد.

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 حرم مطهر حضرت معصومه حوزه علمیه حوزه علمیه قم گلپایگانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۳۹۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار جمعی از فرهنگیان استان قم که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه کشور برگزار شد، ضمن تبریک عملیات وعده صادق، اظهار کرد: آموزش و پرورش و عرصه تربیتی از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش باید کانون توجهات نظام، دولت و مردم باشد، مطرح کرد: ارکان مختلف نظام و دستگاه‌های دولتی باید در کنار آموزش و پرورش باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه آموزش و پرورش باید در صدر اولویت‌ها باشد، عنوان کرد: در برنامه‌ها و اقدامات مختلف باید پیوست متناسب با آموزش و پرورش وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه برای فعالیت‌های تربیتی نگاه مطالعاتی و تئوری داشته باشیم، خاطرنشان کرد: البته این نگاه مطالعاتی باید به صورت میدانی باشد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه عرصه تربیتی یک فضای بسیار حساس است که نیازمند اقدامات علمی است، تصریح کرد: تمام روش‌ها و فعالیت‌ها ناظر به اقدامات مطالعاتی باشد.

وی با اشاره به اینکه رویکرد دوم باید پرورش مدیر و کادر مدرسه باشد، یادآور شد: در دوره جدید به این موضوع توجهاتی شده ولی تا رسیدن به شرایط مطلوب همچنان فاصله داریم.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است، ابراز کرد: این تحول عظیم یک تهدید و فرصت در کنار هم است که باید نسبت به آن حساس بود.

وی با اشاره به اینکه موضوع ادبیات و هنر از اهمیت بسیاری برخوردار است، بیان کرد: بسیاری از مطالب را نمی‌توان به صورت مستقیم به دانش آموزان منتقل کرد، درنتیجه باید بسیاری از پیام‌ها را در قالب شعر و ادب و هنر به آن‌ها منتقل کرد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه فعالیهت‌های هنری می‌تواند به صورت غیر رسمی باشد، اظهار کرد: البته در این عرصه بررسی و دقت بسیار زیادی صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه مشارکت خود دانش آموزان از اهمیت بسیاری برخوردار است، مطرح کرد: انقلاب اسلامی با مشارکت به پیروزی رسید و این موضوع نشان از اهمیت مشارکت دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه تاریخ اسلام، ایران و انقلاب همراه با نقاط برجسته باید برای دانش آموزان بیان شود، عنوان کرد: اینکه نسل جوان با مفاخر خود آشنا شوند بسیار اثرگذار خواهد بود و موجب هویت‌سازی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امروز تغییر گفتمان‌ها فعالیت را دشوار کرده است، خاطرنشان کرد: مدارس دولتی باید در صدر اهتمام به امور تربیتی باشند تا جاذبه به مدارس غیردولتی کاهش پیدا کند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه عرصه تربیتی باید در بودجه‌ بندی‌ها دارای ردیف باشد، تصریح کرد: همکاری حوزه و آموزش و پرورش نیز ملاک اصلی برای ما ستاد همکاری‌ها و برنامه ۵ ساله است.

وی با اشاره به اینکه طرح امین یک موضوع مهم است، یادآور شد: مدارس طرح امین نیز باید توسعه بیش‌تری پیدا کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه در درختواره رشته‌های حوزه‌های علمیه به موضوع تعلیم و تربیت توجه شده است، ابراز کرد: فعالیت در عرصه آموزش و پرورش، فعالیت پیچیده‌ای است که حساسیت بسیاری دارد.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه معلمین خوب و انقلابی باید حفظ شوند، بیان کرد: بخش اصلی فعالیت را این معلمان انجام داده و حوزویان طرح امین نیز در کنار آن‌ها خواهند بود.

کد خبر 6085165

دیگر خبرها

  • تأکید آیت‌الله نوری همدانی بر توجه به تفسیر قرآن
  • مدیر حوزه های علمیه با آیت الله جوادی آملی دیدار کرد+تصاویر
  • تربیت شاگرد و روحانی مبارز
  • جلسات درس اخلاق آیت الله هاشمی علیا برگزار می شود
  • انتقاد آیت‌الله اعرافی از سبک معماری در ساخت‌وساز‌های جدید قم
  • انتقاد آیت‌الله اعرافی از سبک معماری در ساخت‌وسازهای جدید قم
  • آموزش و پرورش با سرعت در حال تغییر نسل است
  • آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است
  • امضای تفاهمنامه تأمین محتوای علمی و آموزشی حوزه های علمیه افغانستان
  • آیت‌الله اعرافی: جایگاه زن در خانواده جزو مسائل تمدنی ماست