Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-16@14:25:07 GMT

دولت‌مردان فقط شعار حمایت از قشر ضعیف می‌دهند

تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۴۰۶۲۵

دولت‌مردان فقط شعار حمایت از قشر ضعیف می‌دهند

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد زنجان با اشاره به دلایل بروز حاشیه‌نشینی در کشور گفت: عدم توجه به اقتصاد روستایی علت اصلی بروز حاشیه‌نشینی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی ساشورپور در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری حاشیه‌نشینی در کشور ایران، اظهار کرد: حاشیه‌نشینی سوابق زیاد دارد و تصمیمات سیاسی، حکومتی، اقتصادی و تصمیمات کلان حکومت‌ها در شکل این نوع پدیدها مؤثر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بابیان اینکه یکی از مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری حاشیه‌نشینی که منجر به بروز حلبی‌آبادها شد انقلاب سفید حکومت پهلوی بود، ابراز کرد: حرکت کشور ایران به سمت صنعتی شدن و تمرکز صنایع در کنار شهرها و خرد شدن زمین‌های زراعی که در انقلاب سفید صورت گرفت موجب تشدید این پدیده شد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه پایه اجتماعی و اقتصادی روستاهای کشور کشاورزی بود و با به هم ریختن سیستم کشاورزی در روستاهای ایران مهاجرت روستایان به شهرها اتفاق افتاد، تصریح کرد: حاشیه‌نشینی در ایران برای اولین بار در زمان صنعتی کردن کشور و انقلاب سفید اتفاق افتاد.

وی با اشاره به افزایش حاشیه‌نشینی در دهه 60 به دلیل وقوع جنگ تحمیلی، عنوان کرد: بسیاری از جنگ‌زده‌ها برای فرار از مناطق جنگی به حاشیه‌نشینی در شهرهای امن‌تر روی آوردند.

ساشورپور بابیان اینکه شرایط اقلیمی نیز یکی از دلایل به وجود آمدن حاشیه‌نشینی است، ادامه داد: توسعه نیز یکی از عوامل بروز حاشیه‌نشینی بوده است که روستاییان برای دریافت امکانت بیشتر و ایجاد رفاه بالاتر به حاشیه شهرها مهاجرت کردند.

وی بابیان اینکه عوامل بسیار بالایی در بروز حاشیه‌نشینی وجود دارد، خاطرنشان کرد: حاشیه‌نشینی عمدتاً براثر مهاجرت روستاییان به شهرها اتفاق افتاده است و برخی از معضلات اجتماعی را به وجود آورده است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد بابیان اینکه در بروز حاشیه‌نشینی شهر زنجان سوء مدیریت شهری و مسائل اقتصادی تأثیرگذار بوده‌ است، افزود: به طور یقین تصمیمات مدیریت شهری در تسریع این مشکلات تأثیرگذار بوده ولی مهم‌ترین عامل این پدیده اجتماعی اقتصاد است.

وی بابیان اینکه برای ارتقا روستاها هزینه‌ی زیادی انجام‌شده است، ابراز کرد: متأسفانه در ارتقا روستاها نگاه ما به ارتقا، یک نگاه کالبدی و فیزیکی بوده است.

ساشورپور بابیان اینکه ما برای روستاها راه ساخته و در نوسازی خانه‌ها قدم‌هایی را برداشته‌ایم ولی نگاه معیشتی به روستاها نداشته‌ایم تصریح کرد: عدم توجه به اقتصاد روستا و یا کمرنگ بودن اقتصاد روستاها منجر به مهاجرت روستاییان به شهر شده است.

وی بابیان اینکه افرادی که از روستاها به شهرها مهاجرت می‌کنند توان مالی کافی ندارند و ارزان بودن باعث انتخاب حاشیه شهر شده است عنوان کرد: هیچ‌کس دوست ندارد در حاشیه شهر زندگی کند.

وی با اشاره به تصمیمات شهرسازی در شکل‌گیری حاشیه شهر، عنوان کرد: در برخی مقاطع اجازه دادیم که حاشیه‌نشینی اتفاق بیافتد و بعد با ارائه خدمات شهری، به حاشیه‌نشینی مقبولیت دادیم.

عضو هیئت عملی دانشگاه آزاد بابیان اینکه این نوع مدیریت باعث شده است که افراد فکر کنند بعد از مدتی حاشیه شهر وارد حوزه شهر می‌شود، گفت: دلیل اصلی بروز حاشیه‌نشینی عدم توجه به اقتصاد روستا بوده است.

وی با اشاره به اینکه اکثریت مردم جهان در شهرها زندگی می‌کنند، افزود: سطح رفاهی که شهرها تأمین می‌کنند و جذابیتی که شهرها دارند باعث شده است که استقبال مردم از شهرها بیشتر باشد و مردم مایل باشند تا در شهرها زندگی کنند.

ساشورپور با اشاره به اینکه دولت‌مردان ما شعار می‌دهند و می‌گویند ما می‌خواهیم به قشر ضعیف توجه کنیم، بیان کرد: چون قدرت و ثروت دست قشر ثروتمند است بازهم نگاه به سمت این قشر می‌رود.

وی بابیان اینکه باید نگاه مدیریتی تغییر پیدا کند و تقویت حوزه‌های ضعیف موردتوجه واقع شود، عنوان کرد: نظام اقتصادی کشور نیز باید تغییر کند و تا زمانی که این نظام اقتصادی وجود دارد اختلاف طبقاتی خواهد بود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد بابیان اینکه اگر ما باید نظام اقتصادی کشور را طوری تنظیم کنیم که ثروت عادلانه تقسیم شود، افزود: با این تغییر در نظام اقتصادی کم کم اختلاف طبقاتی کم می‌شود و قشر متوسط بیشتر و توانمندتر می‌شود.

وی بیان کرد: برای بهبود وضعیت باید سیاست‌گذاری‌های شهرسازی به سمت تقویت زیرساخت‌های مناطق محروم و برقراری تعادل اقتصادی برود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۴۰۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارزش‌گذاری اقتصادی محیط‌زیست در راستای تحقق شعار سال

علی سلاجقه در نخستین "همایش ملی دانش سنتی محیط‌زیست در ایران" که به میزبانی شهرکرد در حال برگزاری است با تاکید بر اینکه بین محیط‌زیست و فرایند توسعه باید توازن ایجاد شود، اظهار داشت: برای تحقق این مهم باید محیط‌زیست کشور ارزش‌گذاری شود که این موضوع امسال به جد در دستور کار قرار گرفته است.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست پیوند بین دانش بومی و دانش نوین را از ضروریات حفظ محیط زیست عنوان کرد و گفت: دانش بومی باید احیا شود و مکمل دانش نوین قرار گیرد.

سلاجقه ادامه داد: فرهنگ غنی و ریشه‌های عمیق فرهنگی برای حفظ محیط‌زیست ضروری است و همایش دانش سنتی محیط‌زیست آغازی برای احیای دانش بومی است و اگر با همین روحیه جلو برویم به توفیقات خوبی در این خصوص دست پیدا خواهیم کرد.

وی با اشاره به چرایی انتخاب چهارمحال و بختیاری برای همایش ملی دانش سنتی محیط زیست، بیان داشت: این استان گل سر سبد دانش‌های بومی در حوزه محیط زیست است و می‌تواند الگویی برای استان‌های دیگر شود و در کنار حفظ محیط زیست، اشتغال و کارآفرینی هم مدنظر قرار گیرد.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: سیاه چادر عشایری، گویش، ییلاق و قشلاق و زندگی مردم این استان همه دانش بومی به شمار می‌آید و در واقع هویت ما محسوب می‌شود.

سلاجقه با تاکید بر اینکه ریشه ناپایداری توسعه به علت بی‌توجهی به دانش بومی است، اطهار داشت: ما در تلاشیم تا بین دانش بومی و دانش نوین پیوند برقرار کنیم.

وی در ادامه از تشکیل کمیته‌ای در این سازمان برای تحقق شعار سال تا هفته آینده خبر داد و گفت: تحقق شعار سال برای ما یک حکم است و از آنجاکه رهبر معظم انقلاب چندین سال است که مسائل اقتصادی را با نگاهی همه‌جانبه مورد تاکید قرار می‌دهند ما نیز وظیفه داریم نقش‌آفرینی کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: برای مشارکت‌دهی مردم برای تحقق شعار سال ایجاد خانه‌های محیط زیست را در دستور کار قرار داده‌ایم و در حال حاضر ۲ هزار خانه محیط زیست در کشور فعال است.

سلاجقه تاکید کرد: اعتقاد بر محروم کردن مردم از مواهب طبیعی نداریم، اما باید استفاده از این ظرفیت قانون‌مدارانه و منطقی باشد چرا که ما می‌خواهیم برای دنیا الگو باشیم و بر این عقیده هستیم محیط زیست اگر بر اساس اهداف استعمارگرانه باشد تخریب می‌شود.

وی افزود: در جهش تولید باید نهایت دقت شود تا شاخص‌ها، ضوابط، قوانین و آیین‌نامه‌ها مدنظر قرار گیرد و باید گفت در محیط‌زیست بن‌بستی وجود ندارد، اما شروط دارد و باید مولفه‌ها رعایت شود.

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست یادآور شد: ما به توسعه نیاز داریم و برای تحقق شعار سال کارگروهی تشکیل داده شده و سازوکار مشارکت مردم را تا هفته آینده تدوین و به هیات دولت ارائه می‌دهیم.

سلاجقه به روز کردن ضوابط و آیین‌نامه‌های حوزه محیط‌زیست را از عملکرد دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: ضوابط و مقررات باید متناسب با نیاز روز به روزرسانی شود.

وی به رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی دولت در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این در حالی است که کشور‌هایی نظیر روسیه رشد سه درصدی و عربستان شاخص منفی را تجربه کردند.

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه به پاسخ قاطع و اقدام تنبیهی ایران علیه جنایات رژیم اشغالگر اسرائیل اشاره کرد و گفت: سال‌هاست که محیط‌زیست دنیا تحت تاثیر مزبله رها شده استکبار در منطقه خاورمیانه است و این موضوع همه امور منطقه را به هم ریخته و از جمله محیط زیست را نیز تحت تأثیر منافع استکباری خود قرار داده است.

سلاجقه افزود: این فرزند ناخلف استکبار از سوی ایران سیلی تنبیهی خورد و دل همه انسان‌های آزاده از این موضوع شاد شد.

وی ادامه داد: این اقدام تنبیهی به خوبی انجام گرفت و اگرچه در روز‌های آینده دستاورد‌های این مهم تبیین می‌شود، اما باید گفت که هدف نهایی موشک‌ها و توان دانش بنیان کشور میدان تست بود و به هدف‌های مورد نظر اصابت کرد.

بیشتر بخوانید

ارسال ۲۱۰ مقاله به نخستین همایش ملی دانش سنتی محیط‌زیست در شهرکرد

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست اقدام تنبیهی کشور علیه اسرائیل را هماهنگی مطلوب بین دیپلماسی و میدان عنوان کرد و گفت: این در حالی است که در داخل کشور برخی خودباخته‌ها اعتماد نداشتند، اما با توکل بر خدا و زیر نظر فرمانده کل قوا انجام شد و واقعیت‌ها در روز‌های آینده تبیین خواهد شد.

سلاجقه یادآور شد: مردم ایران پای هویت خود ایستاده‌اند و این پیش درآمدی برای ظهور است.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • ارزش‌گذاری اقتصادی محیط‌زیست در راستای تحقق شعار سال
  • سیاست‌ های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد
  • عقب نشینی از خصوصی‌سازی اصولی با حکم رد دیون ۱۳۰ همتی بودجه
  • گسترش حاشیه نشینی در تبریز معضل اساسی است
  • ضرغامی: ورودی تمامی شهرها بازارچه صنایع‌دستی ایجاد می‌شود
  • کاهش فاصله طبقاتی، عدالت اجتماعی و تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی
  • تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی ماموریت اصلی سازمان برنامه و بودجه است
  • تشریح راهبرد‌های کلان و خرد در زمینه تحقق شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم
  • عملیات «وعده صادق» موجب تقویت غرور ملی شد
  • مدرسه ۱۸ کلاسه در حاشیه شهر زاهدان توسط وزیر کشور بهره‌برداری شد