Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست مشترک اعضای کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی و جمعی از صنعتگران در مرکز آموزش و پژوهش اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، گفت:۸۳ درصد آلایندگی کشور دستاورد صنعت خودرویی است که بیش از۶۱ درصد ذرات آلاینده کمتر از ۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵میکرون را که به‌طور مستقیم وارد سلول‌های خونی انسان می‌شود را شامل می‌شوند.

او با اشاره به اینکه امسال به دلیل آلودگی هوا مجبور شدیم مدارس را ۱۲ روز در شهر تهران تعطیل کنیم، تصریح کرد: میزان مرگ و میر کودکان زیر یک سال بر اثر آلودگی هوا در ایران ۶ برابر کشور ترکیه است و متاسفانه آنچه خریدار ندارد نگاه بلند مدت در خصوص حفظ منابع و توسعه پایدار است.

معاون رئیس جمهوری تولید داخلی را مشروط به داشتن ارزش افزوده و نابود نکردن منابع حیاتی دانست و گفت: هم‌اکنون ۷۳ درصد اتوبوس‌ها، ۶۰ درصد کامیون‌ها، ۸۷ درصد مینی‌بوس‌ها و ۸۱ درصد موتورسیکلت‌های کشور اسقاطی هستند و هر موتور سیکلت به اندازه هشت خودرو سمند آلودگی تولید می‌کند و با این شرایط چه انتظاری برای داشتن هوای پاک داریم؟   بیشتر بخوانید: هشدار به خودروساز‌های داخلی/ خودرو‌های فاقد استاندارد یورو ۵ مجوز تولید ندارند
کلانتری با تأکید بر ضرورت برخورداری از نگاه بلندمدت در توسعه پایدار، افزود: هیچ یک از بخش‌های قانونگذاری، نظارتی، سرمایه‌گذاری و علمی، چشم انداز محیط زیستی را در بلند مدت ندارند و با این نگاه می‌توان گفت تنها کشوری هستیم که حفظ حقوق نسل‌های بعد برایمان مهم نیست و خودخواهانه برای نابودی محیط زیست قدم بر می‌داریم.

او با اشاره به اینکه سهم بودجه سازمان حفاظت محیط زیست در کشور تنها دو هزارم بودجه کل است، تصریح کرد: این درحالیست که فرهنگ حفاظت محیط زیست پس از گذشت ۱۰۰ سال هنوز در کشور نهادینه نشده است و این سازمان برای پایش‌گری نیازمند همراهی مشاوران، دانشگاهیان، تشکل ها، صنعتگران و... است تا با تحقق شعار ۸۰ میلیون محیط بان بتواند از محیط زیست آسیب دیده و شکننده‌مان حفاظت کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به وضعیت فرسایش خاک درکشور اشاره کرد و گفت: ۴۰ سال زمان لازم است تا یک میلیمتر خاک تولید شود این درحالیست که ما سالانه۰.۷ میلیمتر خاک را بر اثر فرسایش از دست می‌دهیم.

کلانتری درخصوص گرمایش زمین و هدررفت منابع انرژی، افزود: اگر به جای هزینه کرد ۱۰۰ میلیارد دلار در منطقه عسلویه تنها ۲ میلیارد دلار بیشتر سرمایه گذاری می‌شد امروز عسلویه پاک‌ترین منطقه کشور بود.

معاون رئیس جمهوری با ابراز تاسف از رکورد کشور در هدر رفت منابع آبی گفت: ۸۰ میلیارد مترمکعب آب در صنعت کشاورزی مصرف می‌شود تا ۳۰ میلیارد دلار محصول کشاورزی تولید شود و برای تولید یک تن گوشت قرمز ۱۵ هزار متر مکعب آب مصرف می‌شود و این موضوع صرفه اقتصادی محصولات را از نگاه حفظ محیط زیست زیر سوال می‌برد.

او با اشاره به اینکه مشکلات زیست محیطی بخش صنعت را پیگیری خواهیم کرد، تصریح کرد: توسعه پایدار باید محور تمام برنامه‌ریزی‌ها و سرمایه گذاری‌ها باشد و ایفای نقش اعضای اتاق بازرگانی و کمیسیون مسئولیت اجتماعی به عنوان یک گروه اجتماعی، تشکل صنعتی و سرمایه‌گذار می‌تواند در پایداری سرزمین و حفظ محیط زیست برای فرزندانمان چاره ساز باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به مجلس پیشنهاد داده‌ایم تا ۳۵درصد از "یک درصد عوارض آلایندگی" صنایع به صندوق ملی محیط زیست تعلق گیرد و برای رفع آلایندگی در اختیار واحد‌های آلاینده قرارگیرد که این موضوع درصورت تصویب در مجلس و مبدل شدن به قانون می‌تواند جهشی بزرگ برای بهبود وضعیت محیط زیست به شمار آید.

انتهای پیام// ز.م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست اتاق بازرگانی صنعت خودرو آلودگی هوا حفاظت محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۴۳۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران به تحقق اقتصاد چرخشی با مشارکت دو صنعت بزرگ کشور

برای اولین بار اجرای مدیریت پسماند صنعتی با هدف اقتصاد چرخشی و حفاظت از محیط زیست در دو صنعت بزرگ کشور با همکاری و مشاوره علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران محقق شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از دانشگاه تهران علیرضا نورپور، استاد دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران درباره این تحول گفت: با توجه به اینکه در برنامه هفتم توسعه بر موضوع اقتصادی چرخشی تاکید بسیار شده است و همچنین موضوع پسماند‌ها یک چالش بزرگ محیط زیستی است، این ایده از طرف دانشگاه تهران به پتروشیمی شازند و شرکت سیمان تهران داده شد تا با نظارت علمی دانشگاه تهران، شرکت سیمان تهران از پسماند صنعتی (خاک آهک) شرکت پتروشیمی شازند به عنوان مواد اولیه کارخانه سیمان تهران بزرگترین واحد تولید سیمان کشور استفاده کند.

نورپور با اشاره به عملیاتی شدن این اقدام در چارچوب یک تفاهم‌نامه، افزود: اجرای تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت پتروشیمی شازند و شرکت سیمان تهران علاوه بر کاهش مشکلات محیط زیستی در منطقه شازند اراک ناشی از پراکندگی پسماند در هوای منطقه، در حفظ محیط زیست تهران نیز موثر خواهد بود؛ چرا که شرکت سیمان تهران مواد اولیه (آهک) کمتری از کوه‌های منطقه شهر ری خواهد داشت. با عملیاتی شدن این تفاهم‌نامه در عمل گامی در جهت حفاظت از منابع طبیعی منطقه تهران و کاهش انتشار غبار معادن نیز برداشته خواهد شد.

استاد دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران، با بیان اینکه این تفاهم با نظارت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران و پس از ماه‌ها آزمایش‌های متعدد تیم دانشگاهی و حمایت دفتر پسماند سازمان محیط زیست و همچنین مساعدت اداره کل محیط زیست استان تهران به نتیجه رسید و در این مرحله به صورت پایلوت اجرا می‌شود، افزود: با نتایج موفقی که از این تفاهم‌نامه حاصل می‌شود، می‌توان از پسماند صنایع پتروشیمی که هیچ آلایندگی شیمایی ندارند و فقط آهکی هستند به عنوان خوراک اولیه صنایع سیمان استفاده کرد که در این صورت ضمن حفظ منابع طبیعی مشکل دفع پسماند صنایع پتروشیمی نیز برطرف می‌شود.

نورپور در پایان با اشاره به اهمیت اقتصاد چرخشی و مدیریت پسماند، تاکید کرد: باید از مراکز دفن پسماند در کشور جلوگیری شود و پسماند‌ها وارد چرخه تولید شوند تا بتوان ضمن حفظ محیط زیست کشور ارزش‌افزوده خلق کرد.

دیگر خبرها

  • ورود دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران به تحقق اقتصاد چرخشی با مشارکت دو صنعت بزرگ کشور
  • معرفی واحد تولید کننده آلاینده محیط زیست به دستگاه قضا در گیلان
  • توسعه باید با دانش سنتی و بومی هر منطقه همراه شود
  • ۲۰ درصد پسماندهای خانگی پلاستیک‌ است
  • کسب رتبه دوم خراسان رضوی در پایش‌ های زیست محیطی کشور
  • خراسان رضوی در جایگاه دوم انجام پایش های نظارتی در کشور
  • ارزش‌گذاری اقتصادی محیط‌زیست در راستای تحقق شعار سال
  • خراسان رضوی در پایش‌های زیست محیطی کشور دوم شد
  • ریشه‌های غنی تاریخی در حفط محیط زیست مورد توجه قرار گیرد
  • بازیافت آجر و مواد نسوز در صنعت فولاد