Web Analytics Made Easy - Statcounter

سهام عدالت قابل خرید و فروش نیست، خصوصی‌سازی خودروسازان تا پایان سال ۹۹، نرخ رسمی یورو افزایش و پوند کاهش یافت، تجارت خارجی کشور از ۶۳ میلیارد دلار گذشت، دریافت رمز دوم پویا پیامکی در تمامی بانک‌ها رایگان است برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین عناوین اخبار اقتصادی امروز ۱۲ دی به شرح زیر است:

سهام عدالت قابل خرید و فروش نیست

سازمان خصوصی سازی با انتشار اطلاعیه ای با تاکید بر این که سهام عدالت در حال حاضر قابل خرید و فروش، انتقال و واگذاری نیست، اعلام کرد: سهام عدالت متوفیان، در دفاتر پیشخوان بر اساس گواهی حصر وراثت،صرفا به وراث قانونی آنها قابل تقسیم و انتقال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که لایحه ساماندهی سهام عدالت نیز در انتظار طرح و تصویب در صحن علنی مجلس شورای اسلامی است.

همچنین بر اساس تصویب نامه شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی، کلیه مشمولین نهایی سهام عدالت می توانند جهت اطلاع از وضعیت سهامداری (ارزش اولیه سهام تخصیص یافته)،  میزان سود تخصیص یافته، دریافت صورتحساب، ثبت شماره شبای بانکی (جهت دریافت سود)، به سامانه الکترونیکی سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir مراجعه نمایند.

در حال حاضر، برگه های عضویت سهامداری ملاک بهره مندی مشمولین طرح توزیع سهام عدالت ناست چرا که امکان دارد در فرآیند تکمیل، ثبت نام نهایی دارندگان این برگه ها انجام نشده باشد. برگه های سهام عدالت در حکم ورقه سهام نمی باشند، بلکه در حین ثبت نام به عنوان رسید به مشمولین سهام عدالت داده شده است. فعلا برگه ای تحت عنوان برگ سهامداری به مشمولین نهایی تهیه و ارائه داده نشده است. این برگه ها قابل خرید و فروش و انتقال به غیر  نمی باشند.

خصوصی‌سازی خودروسازان تا پایان سال ۹۹

افشار فتح الهی از واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی تا پایان سال ۹۹ خبرداد و افزود: واگذاری این شرکت‌ها در سه مرحله تعریف شده است، که باید انجام شود.

وی در تشریح این مراحل گفت: مرحله اول واگذاری اموال غیرتولیدی آن‌ها است که الان شروع شده و بخشی از آن‌ها واگذار شده و بخشی دیگر با فرآیند کارشناسی در حال انجام است.

سرپرست معاونت امور حقوقی، مجلس و استان‌های وزارت صنعت با بیان اینکه سطح دیگر واگذاری مربوط به شرکت‌های زیرمجموعه وابسته به خودروسازان است، گفت: واگذاری این شرکت‌ها ممکن است در قالب سهام یا مالکیت کامل باشد که در بخشی از شرکت‌های اولویت‌دار این کار شروع شده است.

 

نرخ رسمی یورو افزایش و پوند کاهش یافت

بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای امروز اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۱ ارز مانند یورو افزایش و قیمت ۱۵ واحد پولی دیگر مانند پوند کاهش یافت؛ نرخ دلار و ۱۰ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای امروز «پنج شنبه ۱۲ دی ماه ۹۸» بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین در روز جاری هر پوند انگلیس با ۱۶۷ ریال کاهش نسبت به روز گذشته ۵۵ هزار و ۵۰۶ ریال و هر یورو نیز با ۵۹ ریال افزایش نسبت به روز گذشته ۴۷ هزار و ۸۰ ریال ارزش‌گذاری شد.

افزون بر این، هر فرانک سوئیس ۴۳ هزار و ۳۴۲ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۴۹۱ ریال، کرون نروژ ۴ هزار و ۷۸۱ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۳۰۲ ریال، روپیه هند ۵۸۹ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۳۹۴ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۷ هزار و ۱۱۳ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۸ هزار و ۶۳۰ ریال، دلار هنگ‌ کنگ ۵ هزار و ۳۹۲ ریال، ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۵ ریال و دلار کانادا ۳۲ هزار ۳۳۸ ریال قیمت خورد.

 

تجارت خارجی کشور از ۶۳ میلیارد دلار گذشت

سید روح‌الله لطیفی گفت: ارزش تجارت خارجی کشور در ۹ ماهه امسال به ۶۳ میلیارد و ۷۳۶ میلیون دلار رسید. سهم صادرات غیرنفتی بیش از ۳۱ میلیارد و ۹۰۲ میلیون دلار و واردات نیز ۳۱ میلیارد و ۸۳۶ میلیون دلار بوده است. سخنگوی گمرک همچنین درخصوص آمار صادرات کشور در ۹ ماهه سال ۹۸ گفت: در این مدت میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور به استثنای نفت خام، کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدان، بیش از ۱۰۳ میلیون و ۵۸۷ هزار تن به ارزش ۳۱ میلیارد و ۹۰۲ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته از حیث وزنی هیجده و نیم درصد رشد داشته است.

لطیفی اضافه کرد: پنج کشور مقصد صادرات کشور طی ۹ ماهه سال‌جاری به ترتیب عبارت بودند از: چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و افغانستان که حجم صادرات قطعی به کشور چین در ۹ ماهه اخیر ۲۴ و ۸۷ صدم درصد از نظر وزنی و ۱۱ و یک صدم درصد از حیث ارزش، نسبت به کل صادرات کشور را داشته است.

وی همچنین گفت: میزان صادرات به ترکیه با ارزش ۳ میلیارد و ۳۴۵ میلیون دلار و به وزن ۱۳ میلیون و ۸۲۶ هزار تن، ۱۲ و ۴۱ صدم درصد صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.

 

دریافت رمز دوم پویا پیامکی در تمامی بانک‌ها رایگان است

در روزهای اخیر اخباری مبنی بر پولی شدن دریافت رمز دوم پویا پیامکی در برخی بانک‌ها مطرح شده این در حالی است که دریافت رمز دوم پویا پیامکی از طریق سامانه هدایت رمز یکبار مصرف که تحت عنوان هریم از سوی بانک مرکزی ایجاد شده و تمامی بانک‌ها به آن متصل شده‌اند، کاملا رایگان است و مشتریان سیستم بانکی می‌توانند با فشردن دکمه درخواست رمز در صفحات پرداخت اینترنتی، رمز دوم یکبار مصرف خود را به صورت پیامکی به صورت رایگان دریافت کرده و در صفحات خرید و پرداخت اینترنتی استفاده کنند.

پیگیری ها از بانک مرکزی حاکی از آن است که دریافت پیامک رمز دوم پویا تحت عنوان سامانه هدایت رمز یکبار مصرف (هریم) که در تمامی بانک‌ها پیاده سازی شده، کاملا رایگان بوده و به هیچ عنوان هزینه‌ای برای مشتریان به دنبال ندارد؛ همچنین سامانه‌ای در برخی بانک‌ها علاوه بر هریم، تحت عنوان رمزنگار پیامکی ایجاد شده که به مشتری این امکان را می‌دهد تا با ارسال  ۴ رقم آخر شماره کارت به یک سرشماره، رمز دوم پویا با اعتبار ۱۲۰ ثانیه را در پیامکی از سر شماره بانک دریافت کند که این سرویس نیز رایگان است اما ارسال پیامک اولیه از سوی مشتری به بانک یعنی پیامک چهار رقم شماره کارت دارای هزینه یک پیامک عادی بوده و مربوط به اپراتورهای تلفن همراه است که با اجرایی شدن طرح رمز دوم یکبار مصرف و افزوده شدن دکمه هریم برای دریافت رمز پویای رایگان به صورت پیامکی، این سرویس چندان مورد استقبال شهروندان قرار نخواهد گرفت.

 

مازاد تراز تجاری ایران به ۱۰۰ میلیون دلار رسید

حمید زادبوم با تشریح نقش استان‌ها در توسعه صادرات کشور به ویژه در جنگ تحریمی اظهار داشت: مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه برای تقدیر از کسانی است که به رغم  تحریم‌ها با همت خود، نشان دادند هیچ محدودیت خارجی قادر نیست قدرت جمهوری اسلامی ایران را در هیچ حوزه‌ای به چالش  بکشد. 

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: در سال ۹۷ با همه سختی‌ها، صادرکنندگان توانستند با پشت سرگذاشتن موانع و مشکلاتی که وجود داشت، به عنوان صادرکننده نمونه شناخته شوند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در چنین شرایطی صادرات یک ارزش و یک جهاد است، ادامه داد: اگر طراح تحریم می‌خواهد نوک پیکان را به سمت تجارت خارجی کشور نشانه برود، لازم است به صادرات و ارزآوری به عنوان یک موضوع ملی بپردازیم و در این شرایط اگر چه تعهد ارزی و روش اجرای آن ممکن است ایراداتی داشته باشد و مشکلاتی را برای تجار به وجود آورده باشد، اما در چنین شرایطی و برای تعادل بازار ارز و ثبات در شرایط خاص اقتصادی بایستی تدابیر ویژه‌ای از جمله تعهد ارزی را در نظر گرفت و لذا باید در چنین مواقعی نگاه واقع‌بینانه‌ای داشت.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه از مثبت شدن تراز تجاری کشور خبر داد و بیان کرد: در ۹ ماه ابتدایی سال جاری ۳۱.۹ میلیارد دلار صادرات و ۳۱.۸ میلیارد دلار واردات داشتیم؛ به طوری که در ماه نهم به نحوی تراز تجاری ما برقرار شد و حدود ۱۰۰ میلیون دلار هم مازاد تجاری داشتیم.

 

جایگاه‌های عرضه سوخت در زلزله سنگان آسیبی ندیده‌اند/ عرضه سوخت طبق روال عادی در جریان است

جواد بلندی، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تربت حیدریه گفت: خوشبختانه زلزله امروز سنگان از توابع خواف در استان خراسان رضوی تلفات جانی نداشته و به تاسیسات منطقه از جمله جایگاه‌های عرضه سوخت آسیبی نرسیده است.

او ادامه داد: ذخایر سوخت منطقه کاملا مطلوب گزارش شده و عرضه سوخت در منطقه طبق روال عادی در جریان است.

بلندی تاکید کرد: همکاران ما در آماده‌باش کامل هستند و نیروهای امدادی نیز به منطقه سنگان اعزام شده‌اند.

ذخایر سوخت مناطق زلزله‌زده خراسان رضوی مطلوب است

همچنین علی اصغر اصغری، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان رضوی گفت:تاکنون ۲ هزار لیتر سوخت Gp4 به مناطق زلزله‌زده استان خراسان رضوی از طریق منطقه تربت حیدریه ارسال شده است./

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: آموزگار فقاهت محقق داماد آموزگار فقاهت مسجد حماسه 9 دی آیت الله محقق داماد کانون های فرهنگی هنری مساجد اردبیل سفر رئیس جمهوری به استان اردبیل طرح ملی فهما روز پرستار اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۴۴۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجارت با دنیا فقط ۳ روز در هفته!/ شوک مجلس به بخش خصوصی

به گزارش خبرنگار مهر، چند سالی می‌شود که فعالان بخش خصوصی خواستار تغییر ترکیب تعطیلات کشور هستند چراکه ۹۰ درصد کشورهای دنیا روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل بوده و تنها کشورهای محدودی روزهای پنجشنبه و جمعه تعطیل هستند، این موضوع سبب شده تا ارتباطات تجاری فعالان اقتصادی، عملاً چهار روز در هفته با دنیا قطع باشد.

حتی کشورهای اسلامی مثل ترکیه، سوریه و پاکستان سال‌ها است که تعطیلات پایان هفته خود را به شنبه و یکشنبه منتقل کرده‌اند و حتی زمزمه‌هایی مبنی بر پیوستن عربستان نیز به این جرگه به گوش می‌رسد که به صورت تغییر روزهای تعطیل خود، این هماهنگی با دنیا را انجام دهد.

البته کشورهای عربی مثل امارات متحده عربی، روز جمعه را به دلیل اهمیت برگزاری آئین سیاسی- عبادی نماز جمعه تعطیل اعلام کرده و در کنار تعطیلی شنبه و یکشنبه، نیم روز جمعه را هم به این تعطیلی اضافه و اکنون تعطیلات دو و نیم روزه آخر هفته را اعمال کرده‌اند؛ اما از آنجا که روز جمعه برای ایران یک روز مذهبی بسیار مهم است، امکان تعطیلی روزهای شنبه و یکشنبه به عنوان تعطیلات پایانی هفته وجود ندارد، بنابراین فعالان بخش خصوصی پیشنهاد دادند که تعطیلی از پنجشنبه و جمعه به جمعه و شنبه منتقل شود، تا از این طریق بخشی از مشکلات تجارت کشور با دنیا حل و فصل شود.

با این حال یکشنبه ۲۶ فروردین ماه کمیسیون اجتماعی مجلس با زدن ساز مخالف و بی توجهی به نظرات فعالان بخش خصوصی و اقتصادی، با افزایش یک روز به تعطیلات هفته و تعطیلی روزهای پنجشنبه و جمعه موافقت شد، به این ترتیب روزهای کاری از شنبه تا چهارشنبه خواهد بود.

۴ روز با دنیا ارتباط نداریم

محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در این ارتباط می‌گوید: از آنجا که دولت به دنبال رونق گردشگری در روزهای آخر هفته بوده و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در دولت قبل و دولت کنونی نیز، این پیشنهاد را مطرح کرده‌، اما یکی از مشکلات جدی که طی چند دهه گذشته، تجارت خارجی ایران را در بعد صادرات، واردات، کارکرد بانک‌ها و فعالیت‌های اقتصادی با مشکل مواجه کرده است، عدم همزمانی تعطیلات آخر هفته ایران با اغلب کشورهای دنیا است.

وی تاکید می‌کند: اگر مجلس تصمیم به اعمال تعطیلی جمعه و شنبه بگیرد، اختلاف تعطیلات ما با دنیا به دو روز تقلیل خواهد یافت و مشکلات کمتر خواهد شد، به نحوی که می‌تواند به تجارت ایران در ارتباط با کشورهای خارجی و نیز ارتباط بانکی ایران با بانک‌های بین‌المللی کمک کند؛ لذا انتظار فعالان اقتصادی از مجلس این بود که به این موضوع توجه ویژه داشته و به تبادلات تجاری کشور توجه ویژه‌ای داشته باشند.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه به دلیل تحریم‌ها، ارتباطات بانکی ما با دنیا قطع است و تعطیلی بانک‌های ایران در روزهایی که در دنیا بانک‌ها مشغول به کار هستند، خللی در تجارت خارجی ایران وارد نمی‌کند، خاطرنشان کرد: قرار نیست که ایران تا آخر دنیا در تحریم باقی بماند و روابط بانکی آن با دنیا قطع باشد؛ همانطور که مسؤولان عالی‌رتبه اعلام کرده‌اند، تحریم‌ها باید رفع شده و اقتصاد به شرایط عادی برگردد؛ بنابراین قانونی که در مجلس مصوب می‌شود برای کوتاه‌مدت نیست و ده‌ها سال پابرجا خواهد ماند، بنابراین نباید در شرایط ویژه نسبت به یک موضوع اظهارنظر خلاف واقع داشت؛ بلکه باید نظرات کارشناسی را مبتنی بر شرایط کلی اعمال کنیم.

وی ادامه داد: موضوع در تصمیم‌گیری برای تعطیلات پایانی هفته، تنها محدود به ارتباط بانک‌ها نیست؛ بلکه تمام ادارات و فعالان اقتصادی در ۵ کشور اصلی طرف تجاری ایران، همگی شنبه‌ها و یکشنبه‌ها تعطیل هستند؛ به عنوان مثال چین به عنوان اولین شریک تجاری ما در صادرات و امارات به عنوان اولین شریک ما در حوزه واردات، شنبه و یکشنبه تعطیل هستند؛ یا حتی هند و ترکیه هم به همین ترتیب تعطیل هستند؛ لذا وقتی ۸۰ درصد تجارت ما با ۵ کشور خلاصه شده و تعطیلات همه این کشورها نسبت به ایران دو روز متفاوت است؛ عملاً تجار ما ۴ روز را در ارتباطات تجاری خود با شرکا از دست می‌دهند.

لاهوتی اضافه کرد: این قطع ارتباط صرفاً در حوزه روابط بانکی نیست، بلکه در حوزه انجام مذاکرات، خرید و فروش کالاها و بسیاری از فرآیندهای تجاری، مشکلات زیادی به دلیل همین عدم تطبیق تعطیلات برای تجار به وجود می‌آید که امیدواریم مجلس به این موضوع توجه داشته باشد.

وی گفت: قطعاً اگر تعطیلات ایران هم به جمعه و شنبه موکول شود؛ این موضوع می‌تواند بخشی از مشکلات تجاری کشور را حل و فصل کند؛ ضمن اینکه با توجه به اینکه ایران عضو بریکس و پیمان شانگهای است و تمام کشورهایی که در این پیمان‌ها قرار داشته و شرکای فعلی یا آتی ایران به شمار می‌آیند، تعطیلی خود را روزهای شنبه و یکشنبه قرار داده‌اند، بهتر است ایران نیز برای مراودات بیشتر روزهای جمعه و شنبه برای تعطیلات انتخاب کند تا تطبیق تعطیلات به شکل بهتری با این کشورها صورت گیرد.

کد خبر 6079940 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • عراق؛ شریک تجاری همیشگی ایران/ پیش بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات
  • تبعات منفی پنج‌شنبه‌های تعطیل برای بخش تجارت 
  • تاسیس بانک مشترک ایران-پاکستان فعلا معلق مانده است
  • درآمد ۵میلیارد دلاری از صادرات خدمات فنی و مهندسی
  • صادرات ۱۳۰ میلیون دلاری محصولات آرایشی و شوینده
  • صادرات مرکبات مازندران به ۱۶ کشور جهان
  • تجارت با دنیا فقط ۳ روز در هفته!/ شوک مجلس به بخش خصوصی
  • صفر شدن تعرفه صادرات محصولات ایران به روسیه
  • صادرات ۲۸ میلیون دلاری مرکبات مازندران به ۱۶ کشور جهان
  • تجارت خارجی ۶۰.۸ میلیارد دلاری ایران با ۱۵ کشور دنیا