Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

اولین نتایج نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، از شهروندان تهرانی درباره اعتراضات آبان‌ماه و انتخابات پیش رو منتشر شد.  بر اساس نتایج نظرسنجی ایسپا، درباب احتمال میزان مشارکت در زمان انجام نظرسنجی تمایل مردم تهران برای شرکت در انتخابات ۲۱ درصد و برای مردم استان تهران ۲۷ درصد می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین ۴۴.۲ درصد مردم استان تهران گفته‌اند به هیچ‌وجه در انتخابات مجلس شرکت نمی‌کنند که این نسبت برای مردم شهر تهران ۴۹.۴ درصد و برای مردم شهرستان‌های تهران ۳۴.۱ درصد است.

در خصوص دلایل عدم مشارکت، ۴۴.۶ درصد از کل کسانی که گفته‌اند به هیچ وجه در انتخابات مجلس شرکت نمی‌کنند یا احتمال کمی دارد که شرکت کنند، دلیل عدم مشارکتشان این است که معتقدند شرکت کنند یا شرکت نکنند آن‌هایی که می‌خواهند به مجلس می‌روند.

۴۲.۹ درصد آن‌ها گفته‌اند با انتخاب هرکس وضع به همین صورت می‌ماند. ۴۱.۷ درصد نیز به این دلیل اشاره کرده‌اند که در اعتراض به شرایط بد اقتصادی شرکت نمی‌کنند. البته ۴۲.۹ درصد افراد در استان تهران گفته‌اند اگر تا ایام انتخابات وضع اقتصادی کشور بهتر شود در انتخابات مجلس شرکت می‌کنند.

۳۰.۱ درصد معتقدند اگر بدانند با شرکت نکردن وضع از این هم بدتر می‌شود، شرکت می‌کنند. ۲۶.۵ درصد نیز به این نکته اشاره کرده‌اند که اگر شورای نگهبان صلاحیت کاندیدا‌های مورد نظر من را تایید کند در انتخابات مجلس شرکت می‌کند.

از بین شهروندان تهرانی که گفته‌اند در انتخابات مجلس شرکت می‌کنند و یا تصمیمی در این خصوص نگرفته‌اند، ۴۵.۷ در آن‌ها گفته‌اند برای انتخاب کاندید‌های مورد نظر از لیست‌ها استفاده خواهند کرد. این میزان برای افرادی که در شرکت خود برای انتخابات مصمم هستند ۴۸.۵ درصد است.

۱۶.۶ درصد افراد مصمم و مردد در شهر تهران گفته‌اند در صورت ارائه ۵ لیست اصلی، به لیست مورد تایید آقای احمدی‌نژاد رای می‌دهند.

سهم لیست اصولگرایان مورد تایید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت و لیست مورد تایید آقای قالیباف هرکدام ۱۰.۲ درصد است. ۱۰.۴ درصد به لیست اصلاح‌طلبان مورد تایید اقای خاتمی و ۴.۶ درصد به لیست مورد تایید دولت اقای روحانی اشاره کرده‌اند.

۱۷.۳ درصد افراد مصمم و مردد گفته‌اند در صورت وجود دو لیست نهایی در انتخابات به نام‌های لیست اصلاح‌طلبان و لیست اصول‌گرایان، به لیست اصلاح‌طلبان رای خواهند داد. ۱۶.۹ درصد نیز گفته‌اند به لیست اصول‌گرایان رای می‌دهند. اما در صورتی که افراد مصمم در نظر گرفته شود مساله متفاوت می‌شود و ۲۰.۴ درصد به اصول‌گرایان و ۱۴.۸ درصد به اصلاح‌طلبان رای خواهند داد.

پیش از نیمی از پاسخگویان (۵۵.۱ درصد) گفته‌اند به سلامت انتخابات پیش رو اعتماد ندارند. در مقابل نیز ۴۰.۶ درصد به سلامت انتخابات اعتماد داشته‌اند.

میزان اعتماد به سلامت انتخابات در شهر تهران ۳۶.۵ درصد و در شهرستان‌های تهران ۳۶.۵ درصد و در شهرستان‌های تهران ۴۸.۵ درصد می‌باشد. ۴۱/۳ درصد پاسخگویان گفته‌اند وقتی انتخابات قبلی را نگاه می‌کنند به نظرشان شرکت مردم در انتخابات باعث شده وضع بدتر شود و تنها ۹.۴ درصد گفته‌اند باعث بهبود اوضاع شده است و ۴۳.۲ درصد نیز معقتدند اثری نداشته است.

۸۱.۴ درصد از پاسخگویان استان تهران بیان کرده‌اند از شرایط کشور راضی نیستند. این میزان در شهر تهران ۸۵ درصد و در شهرستان‌های تهران ۷۴.۵ درصد است. تنها ۱۸.۲ درصد از پاسخگویان استان تهران گفته‌اند از شرایط کشور راضی هستند که این نسبت در شهر تهران ۱۴.۴ درصد و در شهرستان‌های تهران ۲۵.۳ درصد است.

۳۷/۶ درصد از پاسخگویان علت اصلی نارضاتی خود از وضعیت کشور را افزایش قیمت (گرانی)، ۱۶.۵ درصد اقتصاد کشور، ۶.۵ درصد بی تدبیری مسئولان، ۶.۱ درصد اشتغال، ۳.۲ درصد معیشت، ۲.۹ درصد عدم شفافیت مسئولین و دروغگو بودن مسئولین، ۲ درصد فساد اقتصادی-اختلاس، ۱.۷ درصد اهمیت ندادن به مردم، ۱.۳ درصد عدم آزادی و دموکراسی و ۱.۲ درصد درآمد کم دانسته‌اند.

در خصوص میزان امیدواری مردم به بهبود وضعیت کشور در سال آینده ۵۱.۸ درصد از پاسخگویان استان تهران بیان کرده‌اند سال آینده وضع کشور بدتر خواد شد. این میزان در شهر تهران ۵۳.۵ درص و در شهرستان‌های تهران ۴۸.۴ درصد است. تنها ۱۶ درصد از پاسخگویان استان تهران گفته‌اند سال اینده وضع کشور بهتر خواهد شد. این نسبت در شهر تهران ۱۴.۸ درصد و در شهرستان‌های تهران ۱۸.۲ درصد است.

۷۱ درصد مردم تهران معتقدند صداوسیما به میزان کم و خیلی کم در پوشش اعتراضات آبان بی‌طرف بوده است.

یکی از مهم‌ترین نتایج این نظرسنجی افول جایگاه صداوسیما به عنوان منبع خبری مردم بود. تنها ۴۰ درصد شهروندان تهرانی صداوسیما را به عنوان اولویت کسب اخبار و پیگیری موضوعات روز معرفی کردند. ۶۰ درصد دیگر، یعنی بیش از نصف حاضران در این نظرسنجی، گفته‌اند شبکه‌های اجتماعی، ماهواره، مطبوعات، دوستان و آشنایان اولویت‌های کسب اخبار آن‌ها را تشکیل می‌دهند.

همچنین بیش از ۹۰ درصد مردم به سایر شیوه‌های خبرگیری به جز صداوسیما دسترسی دارند. ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود. جزئیات نتایج، اوضاع را برای رسانه‌ای که خود را «ملی» می‌خواند دشوارتر هم می‌کند.

بر این اساس و از ۴۰ درصد کل، مردان ۳۵ درصد، جوانان زیر ۳۰ سال، ۲۲ درصد، ساکنان تهران بزرگ ۳۷ درصد و افراد دارای سطوح تحصیلی بالا ۱۸ درصد، صداوسیما را به عنوان اولویت خود در کسب خبر معرفی کرده‌اند.

از سوی دیگر، تنها ۱۸ درصد از مردم تهران معتقد بودند شیوه پوشش خبری اعتراضات آبان‌ماه در صداوسیما نسبت به گذشته بهتر بوده است. ۴۰ درصد حکم به بدتر شدن آن دادند و ۳۵ درصد معتقد بودند عملکرد صداوسیما تفاوتی پیدا نکرده است.

همچنین ۷۱ درصد مردم تهران می‌گویند صداوسیما به میزان کم و خیلی کم در پوشش اعتراضات مردم بی‌طرفانه عمل کرده است و در مقابل، تنها ۱۱ درصد مردم به میزان زیاد و خیلی زیاد بی‌طرفی آن را قبول داشته‌اند. این رقم برای افراد با تحصیلات عالی حدود پنج درصد است.

۷۱ درصد مردم تهران می‌گویند صداوسیما به میزان کم و خیلی کم در پوشش اعتراضات مردم بی‌طرفانه عمل کرده است.

این ارقام در حالی به دست آمده که صداوسیما با داشتن انحصار رسانه تلویزیونی و جلوگیری از ورود هرگونه کانال خصوصی به تلویزیون، سال‌هاست در این عرصه یکه‌تازی می‌کند و با وجود این نتوانسته اعتماد مردم را جلب کند و اوضاعش روزبه‌روز در حال پسرفت است.

قیمت بنزین دغدغه اصلی مردم نیست

نکته مهم دیگری که در نتایج این نظرسنجی به چشم می‌خورد این است که اگرچه اعتراضات با افزایش قیمت بنزین کلید خورد، اما دغدغه اصلی مردم صرفاً بنزین نبوده است. کمااینکه تنها ۶ درصد از شهروندان در پاسخ اینکه این روز‌ها بیش از همه نگران چه چیزی هستند، گرانی بنزین را اعلام کردند.

نزدیک به ۸۵ درصد از آنها، که اکثریت را شکل می‌داد، نگران مشکلات کلان اقتصادی، بیکاری و ناامیدی از آینده بودند. همچنین میزان رضایت مردم تهران از وضعیت کشور که در سال ۹۶ نزدیک به ۳۰ درصد بود، امسال به حدود ۱۵ درصد رسید. مساله ترسناک‌تر اینکه تنها ۱۶ درصد از مردم به آینده امیدوار بودند و ۵۲ درصد از ناامیدی و بدتر شدن شرایط در آینده خبر دادند.

۷۵ درصد شرکت‌کنندگان، اعتراضات آبان را حق مردم دانستند

نکته تامل‌برانگیز اینکه حدود ۷۵ درصد، مردم را در اعتراضات آبان‌ماه محق دانستند، اما در مجموع این اعتراضات را بی‌نتیجه قلمداد می‌کنند. ۵۰ درصد معتقدند این اعتراضات نفعی برای کشور ندارد و ۴۲ درصد نیز مخالف این برداشت هستند. ۶۶ درصد نتیجه آن را اغتشاش و ناامنی می‌دانند، ولی ۲۵ درصد با این برداشت مخالف‌اند. در حالی که فقط ۴۱ درصد معتقدند این اعتراضات مسئولان را مجبور به اصلاح سیاست‌ها می‌کند، ۴۹ درصد نظر مقابل این گزاره را دارند.

در نهایت ارزیابی ۵۴ درصد مردم تهران از حوادث آبان‌ماه این است که اعتراضات تمام نشده و در آینده ادامه خواهد یافت و ۲۹ درصد دیگر می‌گویند اعتراضات به پایان رسیده است.

مردم سایر شهر‌های ایران چه می‌گویند؟

این نظرسنجی البته دارای یک ایراد برجسته است؛ جغرافیای اعتراضات آبان‌ماه، به همان اندازه که از پایتخت فاصله داشت، با شهر‌های دیگر کشور قرین شده بود. مردم تهران در حالی پاسخگوی پرسش‌های ایسپا شدند که بخش اعظم آن‌ها یا در اعتراضات شرکت نداشتند یا اگر حاضر شدند، مدت کوتاهی بوده است. حال آنکه سایر نقاط کشور، از شهر‌های حاشیه‌ای تهران و حومه گرفته تا شیراز، سیرجان، اصفهان، بابل، تبریز، بهبهان، ماهشهر، اهواز، سنندج، بوکان و...، در کانون اعتراضات آبان‌ماه حضور به هم رساندند.

در واقع شاید اگر این نظرسنجی در سایر شهر‌ها به ویژه در مناطقی که اعتراضات متراکم‌تری را به خود دید انجام شود، آمار نهایی اوضاع تاریک‌تری را نشان دهد.

از سوی دیگر، همواره مخاطبان این دست گزارش‌ها جامعه‌شناسان هستند، حال آنکه این قشر در سیاست‌گذاری و اجرای آن‌ها هیچ نقشی ندارند. این افراد در بهترین حالت ممکن می‌توانند در دانشگاه، پشت تریبون‌ها، رسانه و سایر حوزه‌های فرهنگی فعالیت کنند، کمااینکه همیشه هم همین کار را کرده‌اند. اما مگر گوش شنوایی برای تحلیل این داده‌ها، بررسی نقاط ضعف و قوت و اصلاح سیاست‌گذاری‌ها وجود داشته است؟ کارنامه پیش روی مردم به این پرسش، پاسخ منفی می‌دهد.

منبع: عصرایران

منبع: آفتاب

کلیدواژه: اعتراضات آبان صداوسیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۴۴۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنان کمتر می‌خوابند و استرس بیشتری دارند

ایتنا - بر اساس نظرسنجی گالوپ، اکثر بزرگسالان آمریکایی (حدود ۵۷ درصد) اعلام کرده‌اند که خواب شبانه کافی ندارند و تنها ۴۲ درصد می‌گویند که به اندازه کافی می‌خوابند.
بی‌خوابی از معضلاتی است که افراد زیادی با آن دست به گریبان‌اند و کیفیت و کمیت خواب بر عملکرد جسمی و روانی تاثیر به‌سزایی دارد. این مشکل به عوامل متعددی مانند شیوه زندگی، تغذیه و بیماری‌های روحی‌روانی بستگی دارد اما آیا جنسیت هم می‌تواند بر بی‌خوابی یا کم‌خوابی موثر باشد؟

بر اساس نظرسنجی گالوپ، اکثر بزرگسالان آمریکایی (حدود ۵۷ درصد) اعلام کرده‌اند که خواب شبانه کافی ندارند و تنها ۴۲ درصد می‌گویند که به اندازه کافی می‌خوابند.

به گزارش نیویورک‌پست، نتایج این نظرسنجی که در ماه دسامبر انجام شد، کاملا برعکس نتایج نظرسنجی سال ۲۰۱۳ بود. در آن نظرسنجی، ۵۶ درصد آمریکایی‌ها گفته بودند که خواب کافی دارند، در حالی که ۴۳ درصد گرفتار بی‌خوابی یا خواب ناکافی بودند.

نظرسنجی اخیر نشان داد که زنان کمتر از مردان می‌خوابند و تنها ۳۶ درصد زنان و ۴۸ درصد مردان اعلام کرده‌اند که خواب کافی داشته‌اند.

طبق این نتایج، زنان جوان کمترین میزان خواب در یک ماه را داشتند و در مقایسه با ۴۶ درصد مردان جوان، تنها ۲۷ درصد زنان جوان از خواب کافی و مفید خبر دادند. این اختلاف میزان خواب ناشی از جنسیت‌ در زنان مسن کمتر بود و در مقایسه با ۵۱ درصد مردان مسن، ۴۶ درصد زنان مسن خواب کافی داشتند.

در این نظرسنجی از شرکت‌کنندگان خواسته شد تعداد ساعات خواب شبانه را مدنظر داشته باشند. متخصصان مختلف دست‌کم هشت ساعت خواب شبانه را توصیه می‌کنند، اما تنها ۲۶ درصد کسانی که در نظرسنجی شرکت کرده بودند، این مقدار می‌خوابیدند. ۵۳ درصد شرکت‌کنندگان از شش تا هفت ساعت خواب شبانه خبر دادند و حدود ۲۰ درصد هم گفتند که پنج ساعت یا کمتر خوابیده‌اند.

 

این نتایج با داده‌های مربوط به خواب در سال ۱۹۴۲ اختلافی عمده دارد. در آن زمان حدود ۵۹ درصد آمریکایی‌ها هشت ساعت خواب شبانه داشتند و تنها سه درصد افراد خواب پنج ساعته یا کمتر را گزارش کرده بودند.

محققان می‌گویند که احتمالا تغییر هنجارهای فرهنگی و استرس در کمبود خواب افراد جامعه نقش دارد.

سارا فیورونی، محقق ارشد گالوپ، تاکید می‌کند که امروزه افراد بیشتری از تاثیر مثبت خواب خوب بر سلامتی مطلع‌اند و بر همین اساس بیشتر احتمال دارد که به کم‌خوابی خود توجه داشته باشند و آن را گزارش کنند.

او در گفت‌وگو با ای‌پی می‌گوید: «خواب پنج ساعت یا کمتر را در سال ۱۹۴۲ واقعا نمی‌شنیدیم. تقریبا هیچ‌کس نبود که بگوید پنج ساعت یا کمتر خوابیده است.»

این نظرسنجی همچنین از ارتباط بین بی‌خوابی و استرس خبر داد و به نقل از انجمن روانشناسی آمریکا، اشاره کرد افرادی که کمتر می‌خوابند، استرس بیشتری دارند و کسانی که استرس بیشتری دارند، کمتر می‌خوابند. طبق این نظرسنجی، ۶۳ درصد افرادی که گفتند به خواب بیشتری نیاز داشتند، می‌گویند گرفتار استرس‌اند.

سطح استرس آمریکا‌یی‌ها به‌ویژه زنان رو به افزایش است. در سال گذشته، حدود ۵۳ درصد زنان داشتن استرس را گزارش کردند، در حالی که این میزان در مردان ۴۵ درصد بود. زنان جوان با بیشترین میزان استرس مواجه‌اند به طوری که سطح استرس آنان در مقایسه با مردان همسن‌ و‌ سالشان، ۱۴ درصد بیشتر و در مقایسه با زنان مسن‌تر ۲۹ درصد بیشتر بود.

دیگر خبرها

  • مداخله آمریکا در خاورمیانه؛ دغدغه جدید رأی دهندگان آمریکایی برای انتخابات ۲۰۲۴
  • گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
  • محافظه کاران در انتخابات کرواسی اکثریت مطلق را از دست دادند
  • دور دوم انتخابات در تهران تمام‌الکترونیک برگزار می‌شود
  • ۲۲ روز مانده تا دومین مرحله انتخابات مجلس دوازدهم
  • زنان کمتر می‌خوابند و استرس بیشتری دارند
  • دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام‌الکترونیک برگزار می‌شود
  • دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
  • برگزاری تمام الکترونیک دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران
  • فقر و محرومیت اجتماعی؛ دغدغه اصلی رای‌دهندگان در آستانه انتخابات پارلمان اروپا