Web Analytics Made Easy - Statcounter

هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه‌ها منتشر شد، برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و حائز اهمیت بود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها منتشر شد، برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
گزیده‌‍ای از مهم‌ترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاه‌ها در هفته گذشته را مرور می‌کنیم. مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت استعفا کرد امیر لله‌گانی مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت دقایقی قبل با ارسال یک پیام در گروه تلگرامی مدیران فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، استعفای خود را از سمت مدیرکل فرهنگی اعلام کرد.

وی در پیامی اعلام کرد: اکنون که پس از گذشت ۳۵ ماه خدمت در وزارت بهداشت به عنوان مدیر کل فرهنگی این مسئولیت را ترک می‌کنم از همه بزرگواران در معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، همکاران عزیزم در اداره کل فرهنگی، معاونین مدیران و کارشنسان بزرگوار دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور بابت همراهی‌ها و راهنمایی‌ها تشکر و قدردانی می‌کنم.
دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در مقابل دفتر ریاست دانشگاه تجمع کردند دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی عصر امروز در اعتراض مصوبه جدید آموزشی و پولی شدن دروس حذف شده و یا پاس نشده تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، این تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان ریاست دانشگاه برگزارشد.     گروه جهادی منتظران ظهور بهمن ماه راهی کردستان می‌شوند

عادلی، مسئول گروه جهادی منتظران ظهور در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با اشاره به اردوی پیش روی این گروه جهادی گفت: گروه جهادی منتظران ظهور بهمن ماه راهی مناطق محروم استان کردستان می‌شوند.

وی افزود: در این اردو خدمات پزشکی به مناطقی که از قبل شناسایی شده ارائه خواهد شد.   حجت‌الاسلام رستمی در جمع دانشجویان مسیحی دانشگاه تهران حضور یافت

  حجت الاسلام رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری شب گذشته در جمع دانشجویان مسیحی کوی دانشگاه تهران حضور پیدا کرد.

وی که به مناسبت میلاد حضرت مسیح و سال جدید میلادی در جمع دانشجویان مسیحی حاضر شده بود، ساعتی را به گفتگو با آن‌ها نشست و دانشجویان به طرح مباحث مورد نظر خود با این مقام مسئول پرداختند.  
مشکلات خوابگاه‌های شریف از نبود امنیت تا کمبود فضای فیزیکی   یکی از دانشجویان ساکن خوابگاه دانشگاه شریف با اشاره به مشکلات و کمبود خوابگاه‌های این دانشگاه گفت: تعداد ورودی‌های جدید دوره کارشناسی نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده و همین مسئله باعث کمبود فضای خوابگاه شده به طوری که اتاق‌هایی را که ۴ نفر ساکن بودند به ۷ نفر افزایش پیدا کرده که اعتراض دانشجویان در پی داشته است.

وی افزود: همچنین به دانشجویانی که از شهر‌های اطراف مانند البرز، قزوین و... می‌آیند، خوابگاه تعلق نمی‌گیرد و به طبع و نمی‌توانند خوابگاه بگیرند.   مهلت ارسال آثار علمی دانشجویان به جشنواره بین‌المللی حرکت اعلام شد  انجمن‌های علمی دانشجویی در بخش‌های انجمن برتر، فعالیت خلاقانه، نشریه، مسابقه، محتوای دیجیتال، کارآفرینی، بخش ویژه، کتاب و اختراع و هم‌چنین دانشجویان در بخش‌های کتاب و اختراع حداکثر تا ۲۰ دی ماه می‌توانند آثار خود را به جشنواره ارسال کنند. فعالیت‌ها و دستاورد‌ها باید در بازه زمانی اول خرداد ۱۳۹۷ تا اول خرداد ۱۳۹۸ باشد.
بیش از ۵۰۰۰ گروه جهادی امسال به مناطق سیل زده خدمات رسانی کردند
معاونت سازندگی بسیج دانشجویی در گزارشی خدمات رسانی گروه‌های جهادی در مناطق سیل زده را اعلا کرد.   در سیل ۱۳۹۸ بیش از ۵۳۸۰ گروه جهادی در مرحله نخست و ۱۷۳۰ گروه در مرحله بازسازی به استعداد صد هزار جهادگر در مناطق سیل زده حضور پیدا کرده و خدمات بی‌نظیری را به مردم ارائه دادند.
شرکت رجا تخفیف ۲۵ درصدی به شرکت کنندگان ازدواج دانشجویی می‌دهد
علی بارانی، قائم مقام دبیر و معاون اجرایی ستاد ازدواج دانشجویی کشور گفت: با توجه به اینکه دغدغه ما حضور حداکثری دانشجویان در مراسم ازدواج دانشجویی بوده و در بررسی‌ها یکی از مهمترین دلایل عدم حضور آنان، مشکلات رفت وآمد شناسایی شده است برآن شدیم تا در بخش حمل و نقل ریلی که بیشترین تردد دانشجویان را در برمی گیرد، تسهیلاتی ایجاد کنیم.  

وی افزود: بدین منظور طی تفاهم نامه‌ای که با مدیرعامل شرکت قطار‌های مسافربری رجا صورت گرفت، مقرر شد کلیه زوج‌های دانشجو که کد ملی آنان در سامانه ثبت نام ازدواج دانشجویی، درج و ثبت نامشان تایید شده است از تخفیف ۲۵ درصدی بلیط بهره‌مند شوند.
پول‌هایی که قطره‌ای به دانشگاه‌ها واریز می‌شود   دو سالی است که دانشگاه‌ها به طرق مختلف با کمبود بودجه دست و پنجه نرم می‌کنند که این مقاومت در حوزه‌های مختلف متفاوت است، برای مثال درحوزه عمرانی تعطیلی پروژه‌ها را به همراه داشته یا در حوزه آموزشی به روش دیگری این کسری بودجه خود را نشان داده، یا در حوزه پژوهش کاهش فعالیت علمی و تحقیقاتی را به همراه داشته است.

اما یکی از حوزه‌هایی که دانشگاه‌ها نمی‌توانند در ازای کمبود بودجه مقاومتی در مقابل آن داشته باشند، تغذیه دانشجویان و تامین غذای دانشجویی است که متاسفانه در دو سال اخیر افزایش قیمت مواد غذایی بیشتر بودجه دانشگاه‌ها را به این سمت سوق داده است.

تامین مواد غذایی دانشجویان در اولویت دانشگاه‌ها قرار دارد و باید ابتدا بودجه این بخش تامین شود، سپس برای سایر حوزه‌ها هزینه کنند. در واقع اولویت اصلی دانشگاه‌ها تامین رفاه دانشجویان به ویژه غذای دانشجویی است.   جزئیاتی از اعتراض دانشجویان پردیس شهید عباسپور  روز گذشته تعداد زیادی از دانشجو‌یان پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور در پی خطایی که به یکباره در سیستم گلستان مشاهده کردند، دست به تجمع زدند.

پس از اعتراضات دانشجویان، معاون آموزشی دانشگاه شهید بهشتی به جمع دانشجویان آمد و دانشجویان با معاون آموزشی دانشگاه دقایقی را به صحبت نشستن و قول‌هایی نیز توسط مسئولین داده شد که مشکل به صورت موقت رفع خواهد شد تا در ادامه، مسئله به صورت ریشه‌ای به وسیله صحبت نمایندگانی از دانشجو‌ها و مسئولین ارشد دانشگاه حل شود.
المپیاد ورزش‌های همگانی دانشجویان علوم پزشکی در اسفندماه برگزار می‌شود
بر اساس اعلام اداره ورزش‌های همگانی وزارت بهداشت، المپیاد ورزش‌های همگانی دانشجویان دختر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در بازه زمانی ۹ تا ۱۴ اسفند ماه سال ۹۸ به میزبانی وزارت بهداشت در خزرآباد ساری برگزار خواهد شد.

همچنین المپیاد ورزش‌های همگانی دانشجویان پسر در بازه زمانی ۱۷ تا ۲۳ اسفند ماه در ۸ رشته ورزشی در خزرآباد ساری با حضور ورزشکاران دانشگاه‌های مختلف علوم پزشکی برگزار خواهد شد.

سال گذشته نیز المپیاد ورزش‌های همگانی دانشجویان دختر و پسر، اسفندماه در خزرآباد ساری و به فاصله یک هفته در هشت رشته ورزشی برگزار شد و امسال نیز این دو المپیاد اسفند ماه برگزار می‌شود.   اعتراض دانشجویان ساکن خوابگاه‌های سطح شهر دانشگاه تهران به وضعیت رفاهی
یکی از دانشجویان ساکن خوابگاه‌های دانشگاه تهران گفت: متاسفانه امکانات خوابگاه‌های سطح شهر دانشگاه نسبت به سایر دانشگاه بسیار پایین است و دانشجویان به این وضعیت معترض هستند.

اعتراض دانشجویان ساکن خوابگاه‌های سطح شهر دانشگاه تهران به وضعیت رفاهی/ کمترین امکانات رفاهی را در خوابگاه نداریم!
یکی از دانشجویان ساکن خوابگاه‌های دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با اشاره به اعتراض دانشجویان ساکن خوابگاه‌های سطح شهر این دانشگاه گفت: چند مطالبه اصلی دانشجویان خوابگاهی دارند که بار‌ها به معاونت دانشجویی نامه نگاری کردیم که این مشکلات را حل کنند، اما هیچ اقدامی صورت نگرفته است.   زمان برگزاری انتخابات شورای صنفی دانشگاه با تصمیم شورای نظارت اعلام می‌شود
صمد حاج جباری، معاون دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به برگزاری مجدد انتخابات شورای صنفی این دانشگاه گفت: طبق آئین نامه و شیوه نامه باید انتخابات شورای صنفی دانشگاه مجددا تکرار شود.

وی افزود: در انتخابات قبلی مشارکت دانشجویان به حد نصاب نرسید و در حال حاضر نیز، چون در ایام امتحانات هستیم نمی‌توان تاریخ برگزاری این انتخابات را اعلام کرد.

معاون دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: شورای نظارت دانشگاه باید براساس حضور دانشجویان در دانشگاه زمان برگزاری انتخابات مجدد را اعلام کند.
نتایج نقل و انتقال نیمسال دوم دانشگاه آزاد اوایل بهمن ماه اعلام می‌شود حجت الاسلام ابراهیم کلانتری، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به پایان ثبت نام نقل و انتقال نیمسال دوم این دانشگاه گفت: ثبت نام از طریق سامانه منادا تا ۶ دی ماه انجام شد که مهلت ثبت نام‌ها به پایان رسید.

وی افزود: بررسی نقل و انتقال‌ها آغاز شده و نتایج آن تا قبل از ثبت نام نمیسال دوم اوایل بهمن ماه اعلام می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اعتراضات صنفی دانشگاه تهران دانشگاه شریف دانشگاه شهید بهشتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۴۷۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر علوم: باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست پرسش و پاسخ دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبائی با حضور محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبائی عصر دیروز (دوشنبه) در سالن آمفی تئاتر دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس مرکزی این دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای نشست نمایندگان انجمن‌های علمی دانشجویی، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و بسیج دانشجویی ضمن بیان درخواست‌های خود در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و دانشجویی، مطالبی را بیان کردند.

وزیر علوم در این نشست با یادآوری تعطیلی دانشگاه‌ها در دوران کرونا گفت: یک سال نخست مسئولیت من در وزارت علوم، همه‌گیری کرونا بود و خوابگاه‌های خودگردان و سلف سرویس دانشگاه‌های مختلف شرایط مناسبی نداشت و مجبور به بازسازی زیرساخت‌ها شدیم. در این شرایط فعال کردن مجدد تشکل‌های دانشجویی دشوار و زمان‌بر بود. دانشگاه‌ها در ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ از نظر نشاط سیاسی، فعال بودند و حضور مسئولان در دهه فجر و ایام انتخابات این موضوع را تایید می‌کند.

وی در ادامه به راه‌اندازی سامانه فرنما برای ثبت فعالیت‌های فرهنگی اشاره و اظهار کرد: برای اطلاع دقیق از فعالیت‌های فرهنگی این سامانه را تاسیس کردیم که بر اساس آن امروز دقیق می‌توانیم بگوییم، دانشگاه علامه‌طباطبائی در ۱۴۰۲ در مجموع هزار و ۳۰۰ فعالیت فرهنگی داشته است. همچنین در ارزیابی روسای دانشگاه‌ها فعالیت‌های فرهنگی ثبت شده بر اساس سامانه فرنما معیار مهمی است و از روی همین سامانه کارنامه فرهنگی برای دانشجویان صادر می‌شود.

تولید علم باید برونداد داشته باشد

زلفی‌گل با اشاره به اهمیت انجمن‌های علمی، خاطرنشان کرد: برگزیدگان جشنواره بین‌المللی حرکت و جشنواره رویش به عضویت بنیاد ملی نخبگان در می‌آیند و از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند. روند جذب افراد نخبه و مستعد در دولت و دستگاه‌های اجرایی نیز تسهیل شده است. تولید علم باید برونداد داشته باشد. تولید مقاله، کتاب، اختراع و دستاورد‌های علمی یا هنری یکی از این برونداد‌ها است و استادان باید برخی از این برونداد‌ها را داشته باشند. این موضوع در آیین‌نامه ارتقای جدید استادان و اعضای هیئت علمی که در حال تدوین است، قید شده است که استاد می‌تواند به هر شکلی دستاورد علمی خود را نشان دهد و فقط مقاله مد نظر نیست. کاربردی بودن مقالات را نیز در نظر داریم؛ به همین دلیل مقالات بنیادین ۷ امتیاز، مقالاتی که نیازی از جامعه رفع کنند، ۱۴ امتیاز برای ارتقای استادان خواهد داشت.

وی افزود: فردی که رساله‌های بنیادی داشته باشد به اندازه حقوق استاد پایه یک پژوهانه دریافت می‌کند، فردی که رساله‌های کاربردی دارد دو برابر و فردی که رساله فناوری داشته باشد، سه برابر حقوق استاد پایه یک پژوهانه می‌گیرد. استادان ارتباط با صنعت نیز به صورت ویژه تشویق می‌شوند. همچنین از علوم نوظهور و نوپدید مانند هوش مصنوعی در حد توان حمایت مالی می‌کنیم.

وزیر علوم درباره مطالبه دانشجویان در خصوص قانون حمایت از خانواده و ایجاد خوابگاه‌های متاهلی گفت: در همه دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هزار واحد خوابگاه متاهلی داشتیم ولی ما در مدت مسئولیت، ۳۵۰ واحد اضافه کردیم، 3 هزار و 200 واحد تا آخر سال نیز اضافه می‌شود که احداث 2 هزار و 600 آن شروع شده است. ساخت خوابگاه بودجه می‌خواهد. یکی از این کار‌ها طرح تهاتر و مولدسازی است. به دانشگاه‌ها اجازه داده شده است املاکی که دارند را تغییر کاربری دهند و از آنها برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی استفاده کنند. ما پول نداریم و سازمان برنامه به ما اعتبار نمی‌دهد ولی سرمایه و امکانات بدون استفاده‌ای که داریم را می‌توانیم به گونه‌ای دیگر مورد استفاده قرار دادیم.

بر اساس قانون ما را مواخذه کنید

وی در ادامه نشست به دانشجویان پیشنهاد کرد انتقاد‌های خود را از وزارت علوم در چارچوب قانون بیان کنید. بر اساس قانون ما را مورد ارزیابی قرار دهید. به طور مثال بگویید چرا رتبه علمی کشور کاهش پیدا کرده است.

۷۵ اقدام جدید در وزارت علوم انجام شد

وی در ادامه نشست به بیان اقدامات انجام شده در وزارت علوم و ایجاد ۷۵ اقدام جدید، پرداخت و خاطرنشان کرد: افزایش پایه‌های تشویقی استادان به ۶۰ پایه، بورسیه رتبه‌های برتر کنکور هر سال و المپیادی‌ها، تعیین کارانه (جهش علمی) بر مبنای عملکرد، اختصاص پژوهانه به استادانی نو استخدام، اختصاص پژوهانه برای دانشمندان یک‌درصد و دودرصد، قید شدن پژوهانه جامع در برنامه توسعه هفتم، تخصیص ۱۵ درصد بودجه کل دانشگاه برای فعالیت‌های پژوهشی و پنج درصد برای فعالیت‌های فرهنگی، راه‌اندازی بورسیه صنعت با همکاری صنایع، حمایت از مجلات تحت نمایه‌های بین‌المللی، تاسیس صندوق عالی عتف از جمله این فعالیت‌هاست.

وزیر علوم به راه‌اندازی سامانه نظام ایده‌ها و نیاز‌ها (نان) اشاره کرد و گفت: تا امروز بیش از ۱۵ هزار نیاز در این سامانه ثبت شده و استادانی که روی رفع نیاز‌های ثبت شده در این سامانه کار کنند، پژوهانه دریافت می‌کنند. برای حمایت از پژوهشگران نیز سامانه پژوهشگران مستقل را راه‌اندازی کردیم که بتوانند از مزایای بیمه و حقوق بهره‌مند شوند. سامانه دانا (درگاه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان) نیز تاسیس شد تا همه دانشمندان در این سامانه صفحه خانگی داشته باشند و دستاورد‌های علمی و مقالات خود را در این صفحه ثبت کنند. پژوهانه بر این اساس و روزآمد بودن صفحه به آنها تعلق می‌گیرد.

عملیات وعده صادق دستاورد دانش‌آموخته‌های دانشگاه‌ها بود

وی همچنین با تجلیل از اقدامات عالمان و مدیران پیشین وزارت علوم مطرح کرد: عملیات وعده صادق دستاورد دانش‌آموخته‌های دانشگاه‌ها بود و شهید طهرانی مقدم‌ها، شهید شهریاری‌ها و شهید احمدی روشن‌ها در همین دانشگاه‌ها آموزش دیده‌اند، باید قدردان وزیران و دانشمندان پیشین باشیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه را نهاد انسان ساز دانست و گفت: در این راستا فعالیت فرهنگی را توسعه دادیم. از دانشجویان برای برگزاری برنامه‌های مختلف استفاده می‌کنیم، اعتبارات فرهنگی را برای تشکل‌های دانشجویی افزایش می‌دهیم. برای نخستین بار مرکز علوم انسانی را در وزارت علوم تاسیس کردیم و بخشی از ماموریت تحول در علوم انسانی به این مرکز محول شده است.

وی با تأکید بر اهمیت سلامت جسمی و روحی انسان‌ها اظهار کرد: سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی بررسی می‌شود و اگر به این رشته‌ها بی توجهی شود، در راستای سلامت روحی و روانی جامعه به خوبی گام برنداشته‌ایم. باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم. در بسیاری از کشور‌ها نخبگان داخلی به رشته‌های علوم انسانی هدایت می‌شوند و برای رشته‌های علوم پایه از نخبگان خارجی کمک گرفته می‌شود.

وزیر علوم در پایان این نشست از دانشجویان خواست راهکار‌های جدید خود را برای اداره بهتر آموزش عالی ارائه دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعتراضات دانشجویی به جنگ علیه غزه از آمریکا به اروپا کشیده شد
  • افزایش اعتراضات دانشجویی در آمریکا به اقدامات اسرائیل علیه غزه/ رییس مجلس نمایندگان آمریکا رییس دانشگاه کلمبیا را تهدید کرد
  • خیزش دانشجویی در آمریکا و درگیری پلیس با دانشجویان
  • سرکوب اعتراضات دانشجویی حامیان فلسطین در دانشگاه های آمریکا با گارد ایالتی  (+عکس)
  • سرکوب اعتراضات دانشجویی حامیان فلسطین در دانشگاه های آمریکا با گارد ملی  (+عکس)
  • سرکوب اعتراضات دانشجویی حامیان فلسطین در دانشگاه های آمریکا  (+عکس)
  • جزئیاتی از پرداخت وام‌های دانشجویان علوم پزشکی / برگزاری ۷ طرح ملی دانشجویی
  • مدیریت شهری مفید با تعامل دانشگاه و شورای شهر
  • احداث اولین خوابگاه متاهلی در دانشگاه شاهد/ در شاخص‌های فرهنگی رتبه برتر را کسب کردیم
  • وزیر علوم: باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم