Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@03:55:50 GMT

با خواب عمیق بدن ترمیم می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۵۹۱۷۳

با خواب عمیق بدن ترمیم می‌شود

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، فربد فدایی متخصص اعصاب وروان و روانپزشک ، با بیان اینکه اختلالات خواب به سه گروه عمده بی خوابی، پرخوابی و بدخوابی تقسیم می‌شود، گفت: بی خوابی یا کم خوابی عمده‌ترین مشکلات مرتبط با خواب است به نحوی که ۵۰ درصد مردم جهان به نوعی با این مسئله به صورت واقعی رو به رو هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه بی خوابی یک بیماری نبوده بلکه یک نشانه است، افزود: بنابراین باید جستجو کرد که چه بیماری زمینه‌ای موجب بی خوابی شده است.

بیماری‌های جسمی و اعصاب به بی خوابی منجر می‌شود

فدایی با بیان اینکه بیماری‌های منجر به بی خوابی را می‌توانیم به دو دسته جسمی و اعصاب و روان تقسیم کنیم، تصریح کرد: از بیماری‌های جسمی بیماری‌هایی است که ایجاد درد می‌کند شایع‌ترین علت بیخوابی در سالمندان آرتروز بوده که موجب احساس درد و بی خوابی می‌شود.

وی ادامه داد:عامل دیگر اختلالات غدد داخلی است برای نمونه پرکاری تیروئید که در این صورت نیز بی خوابی رخ می‌دهد.

این متخصص اعصاب و روان و روانپزشک با بیان اینکه رژیم‌های غذایی نامناسب نیز با بیخوابی ارتباط دارد، گفت: به طور مثال مصرف غذا‌های سنگین و چرب یا صرف چای و قهوه و همچنین نوشابه‌های گازدار بعد ساعت ۵ بعد از ظهر بی خوابی را رقم می‌زند.

بسیاری از بیماری‌های اعصاب و روان با بی خوابی تظاهر می‌کنند

وی با تاکید بر اینکه از نقطه نظر علل روانی بسیاری از بیماری‌های اعصاب و روان با بی خوابی تظاهر می‌کنند، افزود: برای نمونه اضطراب یکی از نشانه‌ها اختلالات خواب بوده و افسردگی نیز همراه با این موضوع گاهی نمایش داده می‌شود.

این پزشک متخصص اعصاب و روان ادامه داد: افسردگی که در آغاز صبح رخ می‌دهد نیز از علل شایع بدخوابی است و در پی آن فرد ساعت ۳ تا ۴ بامداد بیدار شده و دیگر نمی‌تواند بخوابد در این صورت نیز باید با درمان نسبت به رفع این معضل اقدام کند.

وی ادامه داد: بیماری‌های عمده اعصاب و روان از قبیل اسکیزوفرونی و دو قطبی همراه با اختلال خواب هستند که در این موارد باید علت اصلی پیدا و درمان شود.

این پزشک متخصص اعصاب و روان با بیان اینکه گاهی از اوقات عوامل وضعیتی مانند سفر‌های هوایی در مدار‌های شرقی و غربی نیز اختلالات خواب را رقم می‌زنند، گفت:، اما در دیگر اختلال خواب می‌توان به پرخوابی اشاره کرده که فرد در طی آن خواب در طول روز را جایگزین خواب شب کرده و روز‌ها خوابالو است.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت آپنه یا انسداد مجاری تنفسی نیز می‌تواند بدخوابی را رقم بزند، افزود: از دیگر اختلالات خواب ساییدن دندان‌ها روی هم که در زمان خاصی در شب رخ می‌دهد یا برخی حالات تشنجی یعنی امواج مغزی شدید و ناگهانی که منجر به حالات تشنج در خواب می‌شود.

فدایی در مورد مسائل مربوط به رویا دیدن در خواب، گفت: رویا دیدن در خواب انسان از دو مرحله تشکیل شده یکی حرکات سریع چشم است که در این مرحله که به تناوب در طول شب حدود ۴ بار تکرار می‌شود و در آن حدقه چشم شخص حرکت می‌کند مانند اینکه با چشمان بسته چیزی را دنبال می‌کند در این حالت شخص رویا می‌بیند.

وی ادامه داد: در رویا‌های شبانه اگر جلوی دیده شدن رویا‌ها با بیدار کردن فرد گرفته شود فرد در روز بعد دچار اضطراب و نگرانی خواهد شد، زیرا این رویا‌ها نقش موثری در کاهش اضطراب دارند.

این متخصص اعصاب و روان با بیان اینکه اگر فردی دچار مشکلاتی در زندگی خود باشد ممکن است این مشکلات تبدیل به کابوس شبانه شده و منجر به ترس و وحشت بیمار حتی ترس از به خواب رفتن شود، گفت: خواب عمیق چند مرحله دارد که در این مرحله خواب سنگین‌تر شده و بدن خود را ترمیم می‌کند یعنی ضایعاتی که در طول روز رخ داده ترمیم می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین افرادی که از رویاها، خواب مکرر و ترسناک شکایت دارند کسانی هستند که با مشکلاتی از نظر هیجانی و عاطفی رو به رو شده اند از این رو باید علت کشف و بررسی شود ضمن اینکه رویداد‌های حاد زندگی برای یک یا دو شب ممکن است دچار بیخوابی شود.

فدایی افزود: بیماری‌هایی از قبیل افسردگی یا اختلالات اضطرابی اگر درمان نشود اختلالات خواب هم رخ می‌دهد.


منبع:میزان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت بی خوابی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۵۹۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رازهای سر به مهر مانده «مغز» انسان

بر اساس این گزارش و بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر مهدی مقتدایی در افتتاح سومین رویداد بین المللی نوروتاک این دانشگاه  عنوان کرد: یکی از اهداف دانشگاه ها تلفیق علم و عمل برای تحقق یک زندگی سالم برای آحاد جامعه است و از اهداف مهم رویداد نوروتاک نیز افزایش کیفیت زندگی و سلامت مردم در جامعه است.

وی با اشاره به برگزاری سه رویداد نوروتاک از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ ادامه داد: به دلیل بازخورد بسیار مناسب این رویداد، تلاش برای برگزاری منظم و سالیانه این رویداد است، زیرا این رویداد برای افزایش آگاهی مردم از دانش علوم اعصاب به زبان ساده بسیار کارایی دارد.

مقتدایی با اشاره به پیچیدگی های علوم اعصاب افزود: علوم اعصاب امروزه یک دانش بین رشته ای مرتبط با رشته های مهندسی، کامپیوتر، پزشکی است و در این زمینه حتی در جهان یک دهه به نام دهه مغز نامگذاری شده است.

وی با تاکید بر بهره گیری از فناوری های نوین پزشکی برای ارائه خدمات مناسبتر برای درمان بیماران عنوان کرد: یکی از مهمترین شاخص های این مسئله دانش علوم اعصاب است که مستلزم است تا اساتید و دانشجویان و نخبگان از این دانش بهره مند شوند تا استفاده از فناوری های نوین پزشکی توسعه یابد.

رازهای سر به مهر مانده کائنات و مغز انسان

در ادامه این رویداد دکتر سید بهنام الدین جامعی رئیس مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه  مطالعه مغز هم سخت و هم آسان است، در اهمیت جایگاه دانش مغز عنوان کرد: در دنیا دو مورد به عنوان رازهای سر به مهر بشریت شناخته می شود که آن دو مورد کائنات و مغز انسان است.

وی با اشاره به اینکه مغز شاهکار خلقت است ادامه داد: در مغز یکصد میلیون عصب وجود دارد و سفر دانشی درباره مغز انسان از منظر تاریخ، یک قدمت ۱۰ هزار ساله دارد و نخستین دست نویس ها در این زمینه مربوط به آثار مصری ها است.

جامعی با اشاره به چالش های موضوعات مغز از زمان افلاطون و ارسطو عنوان کرد: امروزه موضوعات دانش علوم اعصاب در فناوری‌های MRI و تلسکوپ فضایی جیمز وب تعریف می شود و به واقع عملکرد این تلسکوپ گسترش مغز انسان در فضا است.

عضو هیئت ممتحنه، ارزشیابی و برنامه‌ریزی رشته دکترای پزشکی عمومی ادامه داد: علوم اعصاب دانش بین رشته ای است که پاسخ می دهد که رفتارها باید چگونه شکل پذیرد و بیشترین تحقیقات در دنیا نیز مربوط به رشته علوم اعصاب است و با وجود نام گذاری یک دهه از ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۰۰ میلادی به نام دهه مغز، هنوز موارد بسیاری در این حوزه دانشی در جهان بی پاسخ مانده است.

جامعی با تشریح محورهای سخنرانان سومین رویداد نوروتاک دانشگاه علوم پزشکی ایران به اهمیت مولفه های جان، خرد و اندیشه براساس شعر معروف حکیم فردوسی (به نام خداوند جان و خرد / کزین برتر اندیشه بر نگذرد ) پرداخت و گفت: برای سربلندی ایران باید با امید به آینده، کار و تلاش بسیار انجام داد، همانطور که در جلوی ساختمان کتابخانه مرکزی این دانشگاه نیز به زیبایی نگاشته شده است: برای آن که ایران گوهری تابان شود خون دل ها خورده ایم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • دلیل کیفیت خواب پایین تر زنان نسبت به مردان مشخص شد
  • دم‌کرده این گیاه مثل یک خواب‌آور قوی عمل می‌کند
  • زنان کمتر می‌خوابند و استرس بیشتری دارند
  • زرد، آبی، بی‌خوابی/ چگونه تلفن هوشمند چرخه زیستی را مختل می‌کند؟
  • برد ناپلئونی زردها در دربی اصفهان/خواب عمیق ربیعی برای پیروزی
  • یافته‌های علمی و تحقیقاتی حوزه علوم شناختی تبادل می‌شود
  • رویداد بین المللی نوروتاک
  • زرد، آبی، بی‌خوابی/ تلفن هوشمند چگونه چرخه زیستی را مختل می‌کند؟
  • این درد را در سنین رشد کودکان را جدی بگیرید
  • رازهای سر به مهر مانده «مغز» انسان