Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-03-28@23:28:32 GMT

معرفی کتاب‌های تقریبی-21| «سفیر روشنگری»

تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۶۵۹۷۵

معرفی کتاب‌های تقریبی-21| «سفیر روشنگری»

به گزارش حوزه فرهنگ وهنر خبرگزاری تقریب، کتاب «سفیر روشنگری»، به کوشش مجتبی نیک‌رهی و با کمک مؤسسه‌ی انتشارات عرفان، تدوین و گردآوری شده است. این کتاب درصدد روشن ساختن دیدگاه‌های رهبر انقلاب درباره‌ی مردم افغانستان است.

این کتاب شامل مجموعه‌ای از بیانات، نظرات و پیام‌های مطرح‌شده از سوی رهبر انقلاب از سال ۱۳۶۸ تاکنون است که درخصوص مهم‌ترین موضوعات سیاسی، مشکلات و اختلافات داخلی (اعم از اختلافات شیعه و سنی)، دخالت بیگانگان و نظام سلطه از جمله آمریکا، حمایت این کشور از تروریسم در افغانستان (مانند طالبان) و وحدت بین شیعه و سنی در این کشور، گردآوری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این کتاب از دو بخش اصلی تشکیل شده است. بخش اول به مجموعه بیانات و رهنمودهای رهبر انقلاب درباره‌ی کشور افغانستان اختصاص دارد. بخش دوم کتاب نیز به مکتوبات و پیام‌های رهبر انقلاب خطاب به مردم افغانستان، پرداخته است. در پایان کتاب نیز مجموعه عکس‌هایی از فرماندهان، رهبران و شهدای مبارز و مجاهدان افغانی، از جمله شهید برهان‌الدین ربانی (رهبر جمعیت اسلامی افغانستان) با رهبر انقلاب اسلامی، آورده شده است.

در یکی از بیانات رهبر انقلاب، که در این کتاب آمده، درباره‌ی دیدگاه ایشان درخصوص موقعیت و اهمیت افغانستان، این‌چنین آمده است: «افغانستان نقطه‌ای است که اگر آنجا پایگاه داشته باشند، می‌توانند بر کشورهای آسیای جنوب غربی، بر روسیه، بر چین، بر هند، بر پاکستان و بر ایران، تسلط داشته باشند. دارند این‌همه آنجا تلاش می‌کنند، برای اینکه آنجا پایگاه دائم درست کنند و بمانند. این معنای استکبار است».

انتهای پیام/

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۶۵۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاعر باید به قدرت ابزار خود واقف باشد/ بیانات سازنده رهبر معظم چراغ راه است

سعید سلیمانپور در پی حضور در جلسه دیدار شعرا با رهبر معظم انقلاب در گفت‌وگو با خبرنگار آنا تصریح کرد: شعر و کلاً هنر می‌تواند دستاوردهای مهمی ‌برای رشد و تعمیق معنویت جامعه به همراه آورد.

 وی افزود: همانطور که حضرت آقا نیز فرمودند شعر رسانه‌ای قوی است و ظرفیت‌های فراوانی دارد که باید از آنها استفاده شود و اولین قدم آگاه ‌کردن خود شاعران است که بدانند چه ابزار مهم و ومؤثری در اختیار دارند.

شاعر پیشکسوت با تاکید به اینکه محفل شعری که به‌صورت سنتی حسنه، سالیان سال در شب میلاد مسعود امام حسن مجتبی (ع)، در محضر مقام معظم رهبری برگزار می‌شود، بسیار فراتر از محفلی ادبی است، ادامه داد: محفلی است که در کنار ارائه آثار، فرمایش‌های دقیق و کارشناسانه حضرت آقا را نیز در پی دارد.

سلیمانپور مهمترین بیانات رهبر معظم انقلاب را اینطور عنوان کرد که امسال رهبر معظم انقلاب، ضمن بیان اهمیت‌های هنر شعر به‌عنوان رسانه‌ای قوی و تأثیرگذار، بر هنری ‌بودن و ساختار قوی آن نیز تأکید فرمودند و در نهایت پیامی‌ را که شعر باید منتقل کند، بسیار مهم شمردند.

جای شعرای پرتلاش خالی

این شاعر تاکید دارد که در دیدار شعرا با رهبری، شعرهای خوب و متنوعی خوانده شد که در بین شعرهای خوب، برخی از شعرها برجسته‌ بودند. حوزه هنری و واحد آفرینش‌های ادبی آن، که متولی برگزاری این محافل است، مدتی است با برنامه‌ریزی و راهکارهای جدیدی تلاش می‌کند که گزینش اشعار و سطح کیفی اشعار، تعریف‌شده باشد تا کیفیت اشعار ارائه شده بالاتر برود.

وی اضافه کرد: البته به نظر بنده برای شاعری که سالهاست در زمینه فرهنگ و ادب قلم می‌زند و خوب شعر می‌سراید، اما نتوانسته است به آن اوج ادبی دست پیدا کند، یا شاعر جوان با استعدادی که تازه قدم در این راه نهاده است و باوجود این استعداد و توانی که اثبات کرده است، شعرش هنوز، شعر شاخص و برجسته‌ای نیست، باید فرصت شعرخوانی در این محفل مهیا شود و سهمی ‌هرچند ناچیز، برای آنها در نظر گرفته شود.  

دبیر جشنواره بین‌المللی شعر ترکی رضوی معتقد است شعر امروز جایگاه ویژه‌ای در معادلات فرهنگی و اجتماعی و سیاسی پیدا کرده است. مطمئناً تعداد شاعران ما نسبت به دهه گذشته افزایش چشمگیری داشته است، منتها برای کیفی‌ترکردن شعر، در کنار تلاش شاعران، نقش نهادهای فرهنگی و برنامه‌ریزی‌های آنها نیز نقش کلیدی دارد.

وی متذکر شد: نظرهای دقیق و کارشناسانه حضرت آقا که همه ساله در این دیدارها مطرح می‌شود، می‌تواند پایه و اساس این برنامه‌ریزی‌ها قرار گیرد. 

به گفته این شاعر، به عنوان مثال از نظر کمیت، شاعران طنزپرداز زیادی داریم و استقبال شعر طنز بسیار بیشتر از گذشته شده است؛ اما مسئله مهمی ‌که همه طنزپردازان باید به آن اعتقاد داشته باشند این است که شعر طنز، شوخی‌بردار نیست!

سلیمانپور تصریح کرد: شعر طنز اگر چه با شوخی قرین است اما از منظر زبان و فنون ارائه طنز، و نیز پیداکردن سوژه و ساختن مضمون، مقوله‌ای بسیار جدی است و طنزپرداز نباید از کنار آنها بی‌اعتنا رد شود. دقت و زحمت‌کشیدن در این موارد است که شعر طنز را کیفی و ماندگار می‌کند.

شعر فراتر از قومیت

وی در خصوص نحوه فعالیت شعرا در زبان‌های مختلف نیز اضافه کرد: بی‌هیچ تعارفی، هیچگونه محدودیتی وجود ندارد. در کنار زبان عزیز فارسی که زبان ملی همه ایرانیان است، هر ساله صدها عنوان کتاب با زبان‌های ترکی و کردی و ... در کشور چاپ می‌شود.

این شاعر متذکر شد: خود بنده در کنار شعرهای فارسی‌ام به زبان مادری‌ام نیز که ترکی آذری است، شعر می‌گویم و منتشر می‌کنم. ما در کشورمان حتی جشنواره‌های شعری داریم که به زبان فارسی نیستند. مانند جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری که اختتامیه آن در اردیبهشت امسال برگزار خواهد شد و تاکنون هفده دوره آن برگزار شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لذت یک رکوردشکنی ادبی و اشعاری که ذوق آقا را به همراه داشت
  • پل بزن بین بلخ و نیشابور، هردو اقلیم یک خراسان است
  • شاعر باید به قدرت ابزار خود واقف باشد/ بیانات سازنده رهبر معظم چراغ راه است
  • کتابی که رهبر انقلاب غبطه‌انگیز توصیف کردند
  • پیام استفاده از صنایع دستی در دکور سخنرانی رهبر انقلاب
  • شعری در وصف این روزهای افغانستان که مورد تحسین رهبری قرار گرفت (فیلم)
  • رهبر معظم انقلاب: امروز تاثیر رسانه‌ها در عقب راندن دشمن، بیشتر از موشک و پهپاد است
  • رهبر معظم انقلاب: شعر فارسی در جنگ رسانه‌ای، کم‌نظیر و قدرتمند است
  • رهبر انقلاب: تاثیر رسانه‌ها در عقب راندن دشمن بیش از موشک و پهپاد است / پیام‌های تمدنی ایرانی‌ها می‌تواند با شعر منتقل شود
  • رهبر انقلاب: شعر فارسی، رسانه کم‌نظیر و قدرتمند در دوران جنگ رسانه‌ای است