Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-25@19:38:30 GMT

ضرورت مراقبت از بینایی « نوزادان نارس»

تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۶۶۱۳۹

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، بنابراین  تشخیص سریع و درمان مؤثر این بیماری در نوزادان نارس، بسیار مهم است تا نوزادانی که زودتر از 28 هفته به دنیا آمده اند و وزن کمتر از 2 کیلوگرم دارند، حتما در شش هفته اول تولد، توسط چشم پزشک متخصص شبکیه معاینه شوند.در ادامه به مراقبت از بینایی نوزادان نارس اشاره می کنیم .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در صورت تشخیص بیماری مرتبط با چشم ، به راحتی با تزریق آمپول های مخصوص داخل چشم و لیزردرمانی قابل معالجه است. متخصصان نوزادان باید توجه داشته باشند تا به والدین این نوزادان توصیه برای مراجعه به متخصص چشم را داشته باشند. اما اگر این زمان سپری شود و اقدام درمانی انجام نشود، عروق غیرعادی در چشم رشد می کند و شبکیه جدا می شود که تقریبا دید هر دو چشم نوزاد به طور کامل از بین می رود که بی شک تاثیر جدی بر زندگی او خواهد داشت.

تومور چشمی

بیماری مهم دیگر در کودکان، « تومورهای چشمی» است. ایجاد بعضی از تومورها در چشم اطفال بسیار شایع و یکی از خطرناک ترین تومورها، « رتینوبلاستوما» است. این تومور در چشم نوزادان و بچه های کوچک ایجاد می شود و به شدت خطرناک است و افزون بر آسیب بسیار جدی به چشم، اگر در قسمت های دیگر بدن پخش شود، می تواند تهدید کننده حیات کودک باشد. اگر والدین متوجه انحراف چشم نوزاد، سفیدشدن مردمک، نگاه نکردن درست به اشیا و نداشتن نگاه ثابت در کودک  شوند، باید بلافاصله به چشم پزشک مراجعه کنند.

 رتینوپاتی

«رتینوپاتی» یا آسیب شبکیه در نوزادان نارس، یکی از اختلالات مربوط به چشم است که بر اثر تکامل نیافتن طبیعی عروق خونی شبکیه و در شرایطی که اکسیژن کافی به شبکیه نمی‌رسد، اتفاق می‌افتد. حدود 20 تا 30 درصد نوزادان نارس متولد شده می‌توانند دچار این اختلال شوند که شدت و ضعف دارد، اما بررسی‌های انجام شده در کشور نشان داده است، عواملی چون وزن کمتر از2 کیلوگرم و همچنین سن تولد کمتر از 35 هفته بارداری در ابتلا به این بیماری نقش دارد.

 توجه آگاهانه والدین و تیم پزشکی در بخش‌های نوزادان بیمارستان‌ها می‌تواند در تشخیص و درمان زودهنگام و موثر این بیماری نقش مهمی داشته باشد.

افزون بر بیماری های دوران نوزادی، متاسفانه  « ضربه های چشمی» در کودکان نیز بسیار شایع است.

کودکان تا چهار یا پنج سال نخست زندگی، کنترل حرکات دست را به خوبی ندارند و در صورت تماس با اسباب بازی و اشیای نوک تیز در معرض خطر خواهند بود.

 به عنوان مثال ممکن است کودک به تقلید از بزرگ ترها سعی در پوست گرفتن میوه داشته باشد که با برخورد چاقو با چشم خطر پارگی قرنیه، عدسی و... وجود دارد و نیاز به عمل جراحی و حتی بازنگشتن بینایی باشد.

مسئله آسیب زا و جدی دیگر، حوادث آتش سوزی ناشی از مواد محترقه به خصوص در روزهای پایانی سال است. مواد محترقه به دلیل موج انفجار و همچنین پرتاب ذرات مواد سبب آسیب جدی و گاهی جبران ناپذیر خواهد بود که لزوم توجه و هوشیاری والدین را می طلبد.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بینایی نوزادان نارس بیماری های چشمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۶۶۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود شیرخشک نوزادان در داروخانه‌های جنوب غرب خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان، شماری از مردم در تماس با تحریریه خبر از کمبود شیرخشک نوزادان در داروخانه‌های آبادان خبر دادند.

این موضوع رو از معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آبادان پیگیر شدیم که گفت: توزیع مستمر شیر خشک در داروخانه‌های جنوب غرب خوزستان در حال انجام است بنابراین مردم در این خصوص نگرانی نداشته باشند.

زینب جوانمردی افزود: از ابتدای سال تاکنون در شهرستان آبادان ۳۲ هزار و ۵۶۴، در خرمشهر ۱۵ هزار و ۲۴۷ و در شادگان ۱۱ هزار و ۶۷۴ قوطی شیر توسط داروخانه‌های جنوب غرب خوزستان خریداری و وارد منطقه  شده است.

 در حال حاضر در شهرستان آبادان ۵ هزار و ۵۴، در خرمشهر ۴ هزار و ۱۹ و در شادگان سه هزار و ۱۸۷ قوطی شیر در داروخانه‌ها موجود است.

وی همچنین از اختصاص دو سهمیه شیرخشک تا پایان فروردین سال جاری به جنوب غرب خوزستان خبر داد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت سلامتی صدیقه وسمقی/ همسر و وکیل صدیقه وسمقی: بینایی او قبل از زندان از دست رفته بود/ وسمقی در زندان دچار بیماری قلبی شده است
  • ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان غربی علیه بیماری زنگ زرد غلات سم پاشی شد
  • پیش‌بینی یک بیماری ۱۲ سال قبل از بروز علائم
  • پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم
  • آزمایش چشم آلزایمر را ۱۲ سال قبل از بروز علائم پیش بینی می کند
  • کمبود شیرخشک نوزادان در داروخانه‌های جنوب غرب خوزستان
  • غربالگری شنوایی ۱۱هزار نوزاد در خراسان شمالی
  • زایمان با تاریخ رُند، بازی با جان نوزاد؟! + فیلم
  • ضرورت توسعه نان فیبردار با هدف کاهش ابتلا به سرطان
  • افراد مبتلا به آب‌سیاه نقاشی‌های معروف را چه شکلی می‌بینند؟ (+عکس)