Web Analytics Made Easy - Statcounter

حدود  سه سال از راه‌اندازی کارخانه کاغذسازی که به اذعان برخی، یکی از مدرن‌ترین کارخانه‌های تولید کاغذ بسته‌بندی در کشور به‌شمار می‌رود، می‌گذرد، کارخانه‌ای که به رغم اشتغال‌زایی برای حدود ۸۵۰ نفر، مورد انتقاد برخی از مسؤولان از جمله محیط‌زیست و علوم پزشکی استان زنجان قرار دارد و وضعیت کنونی فعالیت آن را موجب نشانه گیری سلامت شهروندان زنجانی می دانند و تاکید دارند که ادامه این روند، تبعات جبران‌ناپذیری بر سلامت استان خواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمت بهداشتی و درمانی استان زنجان روز شنبه در کارگروه تخصصی، اجتماعی، فرهنگی، سلامت زنان و خانواده استان در خصوص آلودگی پساب خروجی از کارخانه راشا کاسپین زنجان گفت:  در این خصوص با حضور کارشناسان بهداشت محیط استان بازدیدهای میدانی انجام گرفته و بر این  مبنا می توان گفت تا کنون تغییر واضحی در وضعیت آن حاصل نشده و مصوبه های قبلی در این خصوص اجرا نشده است.

دکتر پرویز قزلباش افزود: نمونه برداری هایی که از پساب کارخانه راشا کاسپین زنجان انجام گرفت، از بالا بودن میزان آلایندگی زیست محیطی و استاندارد نبودن آن حکایت دارد.

این مسؤول ادامه داد: مقرر شده بود که کارخانه اقدامات کوتاه مدت را برای رفع مشکلات کنونی ناشی از آلودگی از قبیل لوله گذاری در فواصل بین خروجی اولیه تا زنجانرود را  انجام دهد که با انجام این کار معضلات کاهش می یابد.

وی اضافه کرد: بر این اساس این کارخانه در برنامه درازمدت خود هم موظف است که تصفیه خانه راه اندازی کند که بررسی ها نشان می دهد تا کنون اقدام اولیه یعنی" لوله گذاری" نیز انجام نگرفته است.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز ادامه داد: در این ارتباط کارگروه مربوطه تشکیل و در کمیته ای با عنوان " کمیه ایمنی و فاضلاب" مسائل مربوط به کارخانه راشا کاسپین بررسی و حتی این موضوع و  موارد دیگر نیز به دادستانی استان اعلام شده است.

دکتر محمد رضا صائینی افزود: علوم پزشکی این استان فرصت ۲ ماه به این کارخانه داد، به عنوان یک راهبرد و در اسرع وقت نسبت به لوله گذاری اقدام کنند و وضعیت ناخوشایند آلودگی پساب خروجی را کاهش دهند و بحث دیگری اصلاح تصفیه خانه بود که تا پایان امسال این کار مهم را به سرانجام برسانند.

وی اضافه کرد: آزمایش ها و بررسی کارشناسان بهداشت محیط استان نشان می دهد میزان "سی. او. دی" کارخانه بالای هزار گزارش شده و این درحالی است که مسؤولان این کارخانه این آمار را قبول ندارند و حتی بررسی ها بیانگر آن است که سی او دی پس از ورود به رودخانه زنجانرود شرایط را به طور کامل تغییر می دهد.

این مسؤول ادامه داد: بر این مبنا فرصت ۲ ماهه داده شده به مسؤولان کارخانه راشا کاسپین زنجان به اتمام رسیده که متاسفانه لوله گذاری را انجام نداده اند و مطرح کرده اند که تصفیه خانه را فعال می کنند و  همچنان بر ترسیم وضعیت بهتر تاکید دارند این در حالی است که این موضوع از زمان راه اندازی کارخانه بارها گفته شده و عمل نشده است.

وی اظهار داشت: متاسفانه تا کنون در عمل  اقدامی در کاهش میزان آلایندگی و تصیفه خانه فاضلاب کارخانه انجام نشده و  تداوم این موضوع  نگرانی هایی را ایجاد می کند.

گزارش علوم پزشکی مبنا نیست 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در ادامه این جلسه، گفت: برای راه اندازی خط لوله گذاری کارخانه راشا کاسپین تجهیزات و ماشین آالات خریداری و نیز نصب و به فرمانداری زنجان نیز تکلیف شد تا شرایط را برای لوله گذاری ها فراهم کند که تا کنون این کار انجام نگرفته است.

ناصر فغفوری افزود: برای تصفیه خانه این کارخانه ۴۵۰ میلیون تومان رزین خریداری و بارگذاری شد و تصفیه خانه دوم مقرر شد که تا پایان سال راه اندازی شود و باتوجه به گزارش های دریافتی و نسبت به قبل پارامترهای یاد شده در ارتباط با آلودگی کارخانه به شدت کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: وضعیت این کارخانه به لحاظ آلودگی های ایجاد شده نسبت به قبل متفاوت تر شده و حتی طرح توسعه آن با عدم تخصیص آب از منابع زیر زمینی مصوب و بنا شد با رایزنی ها و از محل تصفیه خانه شهر زنجان برای تامین آب خود اقدام کنند و به نظر می رسد تا پایان سال بخش عمده مشکلات مرتفع خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان نیز با اشاره به وضعیت ناخوشایند زنجانرود ادامه داد: از ابتدا تا انتهای زنجانرود به علت ورود فاضلاب های خانگی و علت های دیگر آلودگی دارد و حتی آزمایش های بی او دی و سی او دی بیش از حد استانداردها اعلام شده است.

حسین آب سالان افزود: کارخانه راشا کاسپین زنجان نیز به علت حجم بالای مصرف آب در بسیاری از موارد در زنجانرود تاثیرگذار بوده و سوابق نشان می هد پس از برگزاری جلسه و با اخطاریه ها این مهم مورد توجه قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: آزمایش های محیط زیست زنجان از محل داخل کارخانه نشان می دهد که میزان سی. او. دی ۲۶۲ بالا است که برنامه هایی از سوی کارخانه راشا کاسپین در نظر گرفته شده است.

این مسؤول ادامه داد: طبق تصمیم گیری های تصفیه‌خانه دوم این کارخانه بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان در حال راه‌اندازی است که البته بهترین راهکار این است که آب خروجی آن به علت حجم زیاد وارد زنجانرود نشود و همکاری منابع طبیعی استان و واگذاری ۶۰ هکتار زمین این منطقه برای ایجاد فضای سبز می تواند به کاهش این مشکلات منتهی شود.

برخورد جدی با این معضل انجام نگرفته است 

رییس  سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه آنگونه که باید و شاید با این مساله بصورت جدی برخورد نشده است، ادامه داد: همه متولیان امر در این جلسه توسعه و حرکت سیستم تولید استان را خواستار هستند و بر این اساس اگر قرار است تولید و اشتغال ایجاد و هزینه های آن را مردم در طی سال های آینده پرداخت کنند،این بسیار مشکل ساز خواهد بود.

شهرام طهماسبی افزود: نگرانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان در خصوص آلودگی پساب خروجی کارخانه راشا کاسپین بجا و قابل قبول است و  در این ارتباط گزارش ارائه شده محیط  زیست استان جای تعجب دارد.

وی اضافه کرد: بر این مبنا برای رفع این مشکل چه اقدامی و توسط چه کسی باید انجام گیرد و اینکه گفته شود بر اساس ارزیابی خود شرکت ۲.۵ تا سه برابر حد مجاز آلایندگی دارد و پس از آن گزارش مرکز بهداشت بالاتر از این باشد هیچ تناسبی ندارد.

این مسؤول ادامه داد: هر چند کارخانه قول های برای رفع مشکلات این آلودگی داده که معلوم نیست تا چه میزان محقق شود و در این ارتباط اداره کل حفاظت محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی نباید از این موضوع مهم کوتاه بیایند.

وی اظهار داشت: بجای پیشنهاد کمیته های جدید باید، به دنبال این بود که این کارگروه مشخص کند در مدت زمانی مشخص کارخانه اقدامات خود را به سرانجام برساند و مسائل اجتماعی را نیز از طریق استانداری و فرمانداری حل کند.

طهماسبی افزود: موضوع آلودگی کارخانه راشا کاسپین زنجان باید جدی دنبال شود و باید دید، هزینه تولید در حوزه های مختلف به چه میزان است و نباید تولیدی را انجام داد که پس از مدتی هزینه های آن موجب گرفتاری، آلودگی و بیکاری شود و از همه مهمتر مشکلات ناشی از آن را مردم به لحاظ جانی و مالی پرداخت کنند.

کارخانه راشا کاسپین در حریم شهر واقع شده است

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در ادامه این جلسه اظهار داشت: کارخانه راشا کاسپین در حریم شهر واقع شده است و برای توسعه آن باید به اسناد بالادستی توجه شود و نباید کار غیر قانونی انجام شود چرا که راه اندازی این گونه صنایع آلاینده می تواند شهر را تحت تاثیر قرار دهد.

مسعود بیات منش افزود: بر این اساس گذشتگان در این زمینه کوتاهی کرده و صنایعی همچون سرب و روی در حریم شهر راه اندازی کرده اند که اکنون برای شهر معضل شده، اما نباید اجازه داد راشا کاسپین توسعه یابد.

وی اضافه کرد: ورود آلودگی این کارخانه به زنجانرود به آلودگی های قبلی می افزاید و با این وضعیت با حساسیت بیشتری باید به این موضوع پرداخته شود چرا که با سلامت مردم سر و کار دارد.

این مسؤول ادامه داد: باید از فعالیت های این نوع صنایع آلاینده تا زمانی که تصفیه خانه و لوله گذاری آن انجام نشده است،  جلوگیری کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان در خصوص شیوع تب برفکی در برخی مناطق کشور، اظهار داشت: این بیماری مسری بوده و آمار تلفات در دام های جوان را افزایش می دهد.

محمدباقر حاج کاظمی برضرورت واکیسناسیون دام ها در استان تاکید کرد و گفت: از منابع استانی و یا از طریق دامداران باید منابع آن تامین شود که دامداران در این زمینه همکاری نمی کنند.

وی با اشاره به اینکه این کار نیازمند ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار است، افزود: دامداران باید در این زمینه توجیه شده و برای واکیسناسیون دام ها اطلاع رسانی شود.

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 شهادت سردار سلیمانی استاندارد زمین سازمان مدیریت و برنامه ریزی فضای سبز مدیرکل راه و شهرسازی قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 شهادت سردار سلیمانی امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۷۱۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکست دریای بابل در شیراز

دریای کاسپین بابل در هفته بیست و پنجم لیگ یک فوتبال کشور با یک گل نتیجه را به میزبانشان فجر شهیدسپاسی شیراز در ورزشگاه ۳۰ هزار نفری حافظیه شیراز واگذار کرد.

تک گل این مسابقه را شاهین طاهرخانی با ضربه سر در دقیقه ۱۸ و از روی کرنر ارسالی داوود رجبی به ثمر رساند.

دریای کاسپین بابل با قبول این باخت، یک پله در جدول مسابقات لیگ یک فوتبال کشور سقوط کرد و با ۱۸ امتیاز در رده هفدهم جدول قرار گرفت و فجر شهیدسپاسی شیراز با ۵۱ امتیاز، جایگاه سوم را حفظ کرد.

علت این سقوط، پیروزی تیم‌های داماش گیلان و شهرداری آستارا به ترتیب مقابل مس شهربابک و سایپا تهران بود.

داماش گیلان ۱۹ امتیازی شد و به رده شانزدهم صعود کرد و شهرداری آستارا هم با ۲۳ امتیاز تا جایگاه چهاردهم جدول بالا رفت.

دریای کاسپین بابل در هفته بیست و ششم و دیداری حساس، میزبان شهرداری آستارا است.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • پاسخ سازمان انرژی اتمی به ادعای آلودگی رودخانه ارس
  • هیچ آلودگی پرتوی غیرعادی در ارس مشاهده نشده است
  • شکست دریای بابل در شیراز
  • آلودگی هسته‌ای در رود ارس؟ / واکنش سازمان انرژی اتمی
  • نبود هیچ آلودگی پرتوی غیرعادی در رود ارس
  • آلودگی هسته ای در رود ارس؟ | واکنش سازمان انرژی اتمی
  • سازمان انرژی اتمی: هیچ آلودگی پرتوی غیرعادی در ارس مشاهده نشده است
  • عملیات مقابله با آلودگی نفتی در آب‌های بندر امیرآباد
  • صرفه جویی ۵ میلیارد دلاری ارز با توسعه طرح زراعت چوب
  • جهاد کشاورزی اجازه تخریب باغات را ندهد