Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس مرکز قرآن، عترت و نماز ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن تشریح فعالیت‌های قرآنی ارتش، اظهار کرد: هیچ ارتشی مانند ارتش جمهوری اسلامی قرآن‌بنیان نیست.

به گزارش ایکنا؛ برنامه افق امروز، 14 دی‌ماه با حضور سرهنگ مهدی میدانی، رئیس مرکز قرآن، عترت و نماز ارتش جمهوری اسلامی ایران با موضوع فعالیت‌های قرآنی ارتش به روی امواج رادیو قرآن رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


میدانی در ابتدای سخنان خود ضمن عرض تسلیت و تبریک شهادت سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی به محضر امام زمان(عج)، مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا و همه مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان به ویژه خانواده نیروهای مسلح، در رابطه با شهادت این سردار رشید اسلام، اظهار کرد: همه سرداران و همه نظامیان در جمهوری اسلامی ایران عاشق شهادت هستند و مقام معظم رهبری نیز برای سربازان خود دعا کرده‌اند تا به آرزوی دیرین خود برسند و طعم شیرین شهادت را بچشند.
وی در مورد سردار شهید سلیمانی بیان کرد: شهید بزرگوار سردار سپهبد سلیمانی با جان‌فشانی و ایثارگری به همراه همرزمان خود در دفع فتنه داعش نقش اساسی داشت و مردم فهیم ما کاملاً به این موضوع واقف هستند و می‌دانند اگر سرزمین ما مورد تهدید واقع شود، انسان‌های غیور و مسئول همانند سردار شهید سلیمانی به میدان آمده و از جان و مال و ناموس این ملت دفاع خواهند کرد.
میدانی تصریح کرد: سردار سلیمانی و همرزمانشان برای ایران اسلامی و مسلمانان جهان جان‌فشانی کردند و بالاخره به فیض عظیم شهادت نیز نائل شدند. امروز ما هزاران هزار صیاد شیرازی و سردار سلیمانی داریم که در آینده نشان خواهند داد که این کشور را هر روز بهتر از گذشته اداره و فتنه‌ها را دفع می‌کنند.
وی در مورد تأثیر فعالیت‌های قرآنی در نیروهای مسلح نیز اظهار کرد: در مسائل رزمی و نظامی، دو بخش اساسی مطرح است. یک بخش مربوط به توان رزمی نیروهاست که شامل تجهیزات و ادوات جنگی و قدرت نظامی می‌شود که در این بخش ما با اتکای به خود به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کره‌ادیم. اما بخش دیگر، بحث آمادگی رزمی است که این آمادگی به روحیه ایثار، جهاد و شهادت‌طلبی بازمی‌گردد. همه ارتش‌های دنیا توان رزمی را در حد خود دارند، اما در بحث آمادگی رزمی، بسیاری از نیروهای مسلح لنگ می‌زنند. این آمادگی رزمی نیروهای مسلح ما را از سایر ارتش‌های دنیا ممتاز می‌کند.
میدانی ادامه داد: شهید سلیمانی شخصی بود که بنا بر سخنان مقام معظم رهبری از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام(ره) بود. مکتب امام خمینی(ره) مکتب قرآن و اسلام است. بنابراین آمادگی رزمی، ویژگی منحصر به فرد نیروهای مسلح ماست. نیروهای مسلح ما در سایه قرآن و اهل بیت(ع) هم توان رزمی و هم آمادگی رزمی دارند.
رئیس مرکز قرآن، عترت و نماز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مورد فعالیت‌های قرآنی ارتش نیز با بیان اینکه این فعالیت‌ها تقریباً همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شده است، گفت: امام راحل(ره) با جدیت تمام مقابل برخی افراد که دم از انحلال ارتش می‌زدند، ایستادند؛ چراکه بدنه ارتش را انسان‌های مؤمن، مسلمان و اهل مسجدی تشکیل می‌دادند که در دفاع مقدس جان‌فشانی‌های فراوانی کردند. از اوایل انقلاب اسلامی، اساتیدی همچون استاد عباس سلیمی، استاد میرموسایی و ... به برنامه‌ریزی فعالیت‌های قرآنی در ارتش جمهوری اسلامی پرداختند و آن را پیش بردند.
میدانی با بیان اینکه اولین دوره مسابقات قرآن ارتش جمهوری اسلامی در سال 59 و برای کارکنان پایور و وظیفه برگزار شد، گفت: امسال نیز به حول و قوه الهی، سی و نهمین دوره مسابقات قرآن ارتش را در کنار حرم امام رضا(ع) برگزار کردیم. با آغاز مسابقات قرآن ارتش جمهوری اسلامی، طبق نیازهایی که دیده شد، در سال‌های بعدی مسابقات قرآن را برای خانواده‌ها و سپس دانشجویان برگزار کردیم که امسال نیز نوزدهمین دوره مسابقات قرآن خانواده‌های ارتش و هجدهمین دوره مسابقات دانشجویان برگزار شد.
وی افزود: بنابراین ارتش از همان روزهای آغازین انقلاب اسلامی بنا به فرمایشات امام راحل(ره) با دستی قرآن و با دست دیگر سلاح گرفت و از سرحدات جمهوری اسلامی دفاع کرد. امروز بیش از 25 هزار نفر در مسابقات قرآن ما به صورت تخصصی شرکت می‌کنند. کلاس‌های قرآنی که تعداد آن‌ها به بیش از هفت هزار کلاس می‌رسد، طی روزهای سه‎شنبه هر هفته برای ارتشیان برگزار می‌شود. خروجی نیروهای مسلح ما شهدایی همچون صیاد شیرازی‌ها، بابایی‌ها، همدانی‌ها و سلیمانی‌ها هستند که همگی این عزیزان از قرآن الهام گرفته بودند.
میدانی با بیان اینکه پیش از انقلاب اسلامی، فعالیت قرآنی سیستمی در ارتش وجود نداشت، اظهار کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت‌های قرآنی به صورت منسجم و هدفمند در ارتش آغاز شد تا جایی که امروز ارتش ما در بین کشورهای اسلامی می‌درخشد. ارتش جمهوری اسلامی اولین دوره مسابقات قرآن ارتش‌های جهان اسلام را در سال 72 برگزار کرد. البته ارتش‌های کشورهای اسلامی در مسابقات قرآن ارتش‌ها شرکت می‌کنند، اما هیچ ارتشی مانند ارتش ما قرآن‌بنیان نیست.
رئیس مرکز قرآن، عترت و نماز ارتش جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: در سال 72 ارتش جمهوری اسلامی ایران مقام اول را در مسابقات ارتش‌های کشورهای اسلامی به دست آورد و در هشت دوره‌ای که از این مسابقات می‌گذرد، ارتش جمهوری اسلامی شش دوره مقام اول، یک دوره مقام دوم و یک دوره نیز مقام سوم را به دست آورده است.
میدانی با بیان اینکه سه دوره ابتدایی مسابقات ارتش‌های کشورهای اسلامی در تهران برگزار شد، تصریح کرد: پس از این سه دوره بود که تازه کشورهایی مانند عربستان به فکر میزبانی این مسابقات افتادند. در همان دوره‌ای که عربستان میزبان مسابقات بود، ارتش جمهوری اسلامی ایران مقام اول و میزبان نیز مقام پنجم را کسب کردند.
وی در مورد فعالیت‌های قرآنی در بدنه ارتش نیز بیان کرد: برنامه‌های قرآنی ارتش در بخش‌های مختلف پیگیری می‌شود. بخش اول کارکنان پایور ارتش را شامل می‌شود که خود در دو قسمت آموزش عمومی و آموزش تخصصی تعریف می‌شود. در قسمت آموزش عمومی، کلاس‌های قرآنی در رشته‌های روخوانی و روان‌خوانی، تجوید، صوت و لحن، مفاهیم و تفسیر طی روزهای سه‌شنبه هر هفته و تمام روزهای ماه مبارک برگزار می‌شود.
رئیس مرکز قرآن، عترت و نماز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مورد بخش تخصصی آموزش‌های قرآنی ارتش نیز گفت: در این راستا، اردوهای قرآنی فراوانی در ارتش برگزار می‌شود و به صورت تخصصی به بحث حفظ، قرائت، اذان و تفسیر قرآن ‌پرداخته می‌شود.
میدانی با بیان اینکه برنامه‌های قرآنی دانشجویان ارتش نیز به همین صورت انجام می‌شود، ادامه داد: در بحث خانواده‌‌ها نیز امروز چندین هزار خانواده ارتش در مسابقات قرآنی ارتش جمهوری اسلامی شرکت می‌کنند و امسال نیز خانواده‌های ارتش توانستند مقام اول مسابقات قرآن نیروهای مسلح را به دست آورند.
وی بیان کرد: برای نیروهای وظیفه نیز آموزش‌های قرآنی به صورت جدی انجام می‌شود و ایشان نیز از همان ارشدیت‌هایی که مقام معظم رهبری تصویب کردند، بهره می‌برند. حافظان قرآن وظیفه نیز از ارشدیت‌های مصوب مربوط به خود بهره ‌می‌برند و امتیازات خاصی برای ایشان در نظر گرفته شده است.
رئیس مرکز قرآن، عترت و نماز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مورد بیانات قرآنی رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با مسئله حفظ قرآن نیز که هر سال در دیدار با جامعه قرآنی ایراد می‌‎کنند، گفت: بعضی از سال‌ها معظم له تأکیداتی در مورد ترجمه قرآن و مفاهیم داشتند که برنامه‌های خوبی را در حوزه مفاهیم برای دانشگاه‌ها و نیز در حوزه ترجمه برای کارکنان داشتیم.
میدانی بیان کرد: همچنین مقام معظم رهبری بر روی مسئله حفظ قرآن و تربیت 10 میلیون حافظ قرآن تأکید دارند. در این زمینه، برنامه‌های بسیار خوبی در ارتش انجام شد که پس از رصد وضعیت موجود و احصای دارالقرآن‌های فعال در سطح ارتش که تعداد آن‌ها به 192 دارالقرآن در یگان‌ها می‌رسد، به این نتیجه رسیدیم که تعداد 3343 نفر حافظ قرآن از یک جزء تا کل در ارتش فعالیت می‌کنند. بنا به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی و بررسی که در این زمینه انجام شد، مشخص شد که سهم ما در ارتش در راستای تربیت حفاظ قرآن کریم، 65 هزار نفر است که با برنامه‌ریزی که انجام شد، با یک برنامه 10 ساله به این تعداد دست پیدا خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه در دو سال گذشته توانستیم که به توفیق الهی تعداد 9 هزار نفر را به تعداد حفاظ یک تا 10 جزء اضافه کنیم، تصریح کرد: هم‌اکنون تعداد 12 هزار و سیصد حافظ قرآن در ارتش تربیت شده‌اند و امیدوار هستیم تا در مدت زمان 10 ساله به تعداد 65 هزار حافظ قرآن دست پیدا کنیم.
میدانی در مورد فعالیت‌های ارتش در حوزه نماز نیز بیان کرد: بعد از انقلاب اسلامی 500 مکان مذهبی اعم از مسجد و حسینیه در یگان‌ها و کوی‌ها سازمانی ارتش ایجاد شد و هر روز تعداد 450 نفر از روحانیون برای نماز در یگان‌ها و کوی‌های سازمانی به اقامه نماز جماعت می‌پردازند. در مورد بخش عترت نیز رویکرد ما در گام دوم انقلاب اسلامی جوان‌گرایی در بحث حدیث است. در این راستا تاکنون هشت دوره جشنواره حدیث را برگزار کرده‌ایم که یک دوره آن نیز یادواره شهدادی مدافع حرم ارتش بود. امسال نیز کتابچه حدیث را برای محصلان از ابتدایی تا دبیرستان چاپ کرده و در اختیار ایشان قرار خواهیم داد. همچنین امسال برای نخستین بار جشنواره حدیث را برای نوجوانان زیر 15 سال برگزار می‌کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی مهدی میدانی فعالیت های قرآنی ارتش برنامه افق رادیو قرآن قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۷۲۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم در پاکستان

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از اسلام آباد، در این نمایشگاه که با مشارکت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان برگزار شد ده‌ها نسخ خطی قرآن کریم که قدمت برخی از آنها به بیش از پنج قرن باز گردد در معرض دید جمع کثیری از فعالان حوزه خطاطی، علوم قرآنی و علاقه‌مندان به فرهنگ قرآن قرار گرفت.
مراسم افتتاح این نمایشگاه با تواشیح خوانی گروه «آل یاسین اهواز» آغاز شد و پس از آن «مجید مشکی» رایزن فرهنگی سفارت ایران در پاکستان و «قبله ایاز» رئیس شورای ایدئولوژی پاکستان در مورد اهمیت این نمایشگاه و فضیلت ماه مبارک رمضان سخنرانی کردند.
«قبله ایاز» رئیس شورای ایدئولوژی پاکستان گفت: برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها در ماه بهار قرآن می‌تواند نقش تاثیرگذاری در ترویج فرهنگ قرآنی در میان عموم مردم ایفا کند.
وی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما در پاکستان اظهار داشت: استقبال پرشور از این نمایشگاه بیانگر نیاز به ترویج فرهنگ قرآنی در زندگی تک تک افراد جامعه است که در عصر حاضر بیش از پیش احساس می‌شود.
رئیس شورای ایدئولوژی پاکستان تمسک به قرآن همبستگی و اتحاد اسلامی در سایه فرآمین قرآنی را تنها راه مقابله با چالش‌ها و مسائل پیش روی امت اسلامی دانست.
این نمایشگاه به مدت سه روز در مرکز تجاری صفا گولد مال شهر اسلام آباد پایتخت پاکستان دایر خواهد بود.

دیگر خبرها

  • اجرای طرح انسداد مرزها توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران
  • ایران اسلامی امام حسنی و اهل بیتی است
  • نمایشگاه قرآنی در کرمانشاه برپا می‌شود
  • دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی نیست!
  • افتتاح نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم در پاکستان
  • رونمایی از صندوقچه محافل خانگی قرآن کریم در گیلان
  • نمایشگاه قرآن در کرمانشاه برپا می‌شود
  • بازدید فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش از بندر امیرآباد
  • محفل انس با قرآن در مصلای الیگودرز برگزار شد
  • بخش بین الملل نمایشگاه قرآن