Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هیوندای یکی از خودروسازانی است که بشدت بر توسعهٔ خودرو‌های هیدروژنی تمرکز دارد. در همین راستا این شرکت کره‌ای سال گذشته نسخهٔ پیش‌تولید یک کراس‌اوور هیدروژنی را معرفی کرد که آن زمان نامش مشخص نبود و گفته شد نسخهٔ نهایی آن، سال آینده رسماً رونمایی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال هیوندای به وعدهٔ خود عمل کرده و نسخهٔ نهایی این کراس‌اوور هیدروژنی که نکسو (Nexo) نام گرفته را در نمایشگاه CES امسال رونمایی کرده است.

البته هیوندای پیش‌ازاین هم با ساخت نسخهٔ هیدروژنی مدل توسان به بخش خودرو‌های هیدروژنی وارد شده بود، اما نکسو گام بعدی این شرکت برای ارائهٔ این تکنولوژی به عموم مردم است.

نکسو در مقایسه با نسخهٔ هیدروژنی توسان خودرویی سریع‌تر، قابل‌اطمینان‌تر، کارآمدتر و جادارتر است. هرچند نکسو هم مانند توسان هیدروژنی یک کراس‌اوور است، اما این ماشین روی یک پلت‌فرم ویژه و جدید ساخته شده که این یعنی پلت‌فرم نکسو به‌طور خاص مناسب با نیاز‌های یک خودروی هیدروژنی طراحی شده است. به‌عنوان‌مثال، جانمایی مخازن هیدروژن در این پلت‌فرم بهتر صورت گرفته است.

مشخصات ظاهری

نکسو به سه مخزن هیدروژن مجهز است که در زیر قسمت عقبی خودرو نصب شده‌اند درحالی‌که در کنار آن یک پکیج باطری لیتیوم یون نیز درون صندوق بار نصب شده است. این کراس‌اوور ظرفیت ذخیرهٔ ۶.۳ کیلوگرم هیدروژن را دارد که نسبت به ظرفیت ۵.۶ کیلوگرمی توسان هیدروژنی افزایش قابل‌توجهی را تجربه کرده است. درعین‌حال، سیستم ذخیرهٔ هیدروژن نکسو ۱۶ کیلوگرم وزن کمتری نسبت به توسان دارد. علاوه بر این، سیستم سلول سوختی (که هیدروژن را به برق تبدیل می‌کند) نیز کوچک‌تر شده است.

با وجود قطعات متحرکی همچون موتور الکتریکی و کمپرسور خنک‌کننده که در زیر کاپوت قرار دارند، هیوندای می‌گوید در این کراس‌اوور هیدروژنی بیشتر صدای تولیدی این قطعات، بیرون از کابین مسافران نگه‌داشته شده است.

مشخصات فنی

سیستم سلول سوختی نکسو ۹۵ کیلووات قدرت تولید می‌کند که در کنار توان ۴۰ کیلوواتی باطری‌ها قرار گرفته و بنابراین مجموعاً ۱۳۵ کیلووات نیرو به موتور خودرو می‌رسد. این موتور الکتریکی نیز قوی‌تر از قبل شده و حالا ۱۲۰ کیلووات (۱۶۰ اسب بخار) قدرت و ۳۹۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که ۲۰ کیلووات و ۹۵ نیوتن متر بیشتر از توسان هیدروژنی است.

درنتیجهٔ این افزایش توان، شتاب نکسو بیشتر از توسان هیدروژنی شده است به‌نحوی‌که این کراس‌اوور هیدروژنی می‌تواند ظرف فقط ۹.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند درحالی‌که توسان هیدروژنی برای این کار به ۱۲.۵ ثانیه زمان احتیاج داشت. از لحاظ دوام نیز مهندسین هیوندای میگویند سیستم سلول سوختی نکسو عمری حدود ۱۶۰ هزار کیلومتر یا ۱۰ سال دارد که این یعنی این خودرو عمر مفیدی حتی بیش از زمانی که بسیاری از مالکین بدان احتیاج دارند را ارائه می‌کند.

علاوه بر این، نکسو مورد آزمایشات بسیار سختی قرار گرفته تا از کارایی مناسب آن در تمامی شرایط اطمینان حاصل گردد. آزمایشات این کراس‌اوور هیدروژنی شامل تست‌های ارتفاع بالا در ارتفاع ۴۲۰۰ متری در Mount Evans کلرادو، آزمایش در دمای ۵۲ درجهٔ سانتی‌گراد در Death Valley و تست سرما در دمای منفی ۳۰ درجهٔ سانتی‌گراد در آلاسکا می‌شود؛ اما شاید آزمایش آخری، سخت‌ترین آزمایش نکسو بوده باشد چراکه خودرو‌های هیدروژنی معمولاً برای استارت و تولید قدرت در هوای سرد با مشکلاتی مواجه هستند.

در این رابطه مدیر ارشد قوای محرکه در مرکز فنی هیوندای آمریکا آقای «Jerome Gregeois» گفته است که این کراس‌اوور هیدروژنی به جهت آماده شدن برای حرکت در دمای منفی ۳۰ درجه تنها به ۳۰ ثانیه زمان احتیاج دارد درحالی‌که گرم شدن کامل سیستم سلول سوختی توسان به ۹۰ ثانیه زمان نیاز داشت. او می‌گوید در نکسو راننده در عرض چند ثانیه می‌تواند قدرت کامل را در اختیار داشته باشد.

اما همان‌طور که از تمامی این پیشرفت‌ها انتظار می‌رود، بُرد نکسو نیز بهبود پیدا کرده است؛ بنابراین انتظار می‌رود این خودرو بتواند با هر بار پُر کردن مخازن هیدروژنش مسافت ۵۶۰ کیلومتر را طی کند درحالی‌که میزان مصرف انرژی آن نیز معادل ۴.۱ لیتر در هر صد کیلومتر است (در خودرو‌های الکتریکی و هیدروژنی، میانگین مسافت قابل پیمایش با مصرف یک واحد انرژی به‌صورت معادل لیتر در صد کیلومتر اندازه‌گیری می‌شود. بدین منظور ۹ کیلووات ساعت انرژی معادل یک لیتر بنزین محاسبه می‌شود). این در حالی است که توسان هیدروژنی بُردی معادل ۴۲۵ کیلومتر داشت.

توسان هیدروژنی به‌عنوان نخستین خودروی هیدروژنی تولیدی هیوندای تنها در برخی قسمت‌های بخش جنوبی کالیفرنیا و صرفاً به‌صورت اجاره‌ای ارائه شد، اما هنوز مشخص نیست که سازندهٔ کره‌ای، مدل جدید نکسو را چگونه و چه زمانی به بازار عرضه خواهد کرد. بااین‌حال آنچه که روشن است این است که هیوندای بسیار به آیندهٔ خودرو‌های هیدروژنی علاقه‌مند است.


اما بااین‌حال هنوز هم مشکل عمدهٔ خودرو‌های هیدروژنی، کمبود جایگاه‌های سوخت‌گیری هیدروژن است به‌نحوی‌که در سراسر ایالات‌متحده جایگاه‌های هیدروژن بسیار کمی وجود دارد و مقامات هیوندای هم گفته‌اند که این شرکت علاقه‌ای به وارد شدن به بیزینس تأمین هیدروژن برای خودرو‌ها ندارد.

بنابراین هنوز راه زیادی باقیمانده تا جایگاه‌های هیدروژن و یا حتی مکان‌های شارژ خودرو‌های الکتریکی مانند پمپ‌بنزین‌ها فراگیر شوند. به همین دلیل مدیرعامل بخش قوای محرکهٔ هیوندای آمریکا آقای «John Juriga» می‌گوید ما همچنان تا سال ۲۰۲۵ و فراتر از آن، پیشرانه‌های درون‌سوز را قوای محرکهٔ غالب در خودرو‌ها می‌بینیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خودرو بررسی خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۷۶۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودروسازان متخلف را به قوه قضاییه معرفی می‌کنیم

وزیر صنعت اعلام کرد: خودروساز موظف است که طبق قانون عمل کند و اگر خودروساز به تعهدات خود عمل نکند، موضع وزارت صمت حمایت از مصرف‌کننده است و خودروساز متخلف را به قوه قضاییه معرفی می‌کند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عباس علی آبادی در جلسه پاسخگویی برخط در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری در پاسخ به سوال شهروندی در حوزه تغییر اجباری خودروهای ثبت‌نامی سامانه یکپارچه به بهانه ارتقای محصولات و افزایش قیمت با نام‌های جدید، گفت: تمرکز وزارت صمت توسعه تولید کیفی و کمی خودرو، کاهش قیمت تمام شده و تولید خودرو رقابتی است و تمرکز اصلی وزارتخانه نیز حرکت به سمتی است که خودرو از کالایی سرمایه‌ای خارج شود. اما در مورد موضوع خاص مطرح شده،  وفق قانون هر قرارداد و تعهدی داده شده خودروساز موظف است که طبق قانون عمل کند و اگر خودروساز به تعهدات خود عمل نکند، موضع وزارت صمت حمایت از مصرف‌کننده است و خودروساز متخلف را به قوه قضاییه معرفی می‌کند.

وی افزود: اگر خودروسازی می‌خواهد قرارداد را کنار بگذارد و خودروی جایگزین ارائه کند، این موضوع باید با توافق طرفین باشد و در غیر این صورت از مشتری حمایت می‌کنیم. درباره خودروی تارا 5 هم که در این جلسه گفته شد با تغییر گیربکس افزایش قیمت بیش از 190 میلیون تومانی داشته و مشتری هم وادار به خرید محصول ارتقا یافته شده، بررسی‌های لازم انجام خواهد شد و اگر خودروساز به تعهد خود عمل نکرده باشد، از مصرف‌کننده حمایت خواهیم کرد.

علی‌آبادی درباره نوسانات قیمت لاستیک خودرو و نحوه تخصیص لاستیک به قیمت دولتی نیز، گفت: تولید لاستیک در کشور سالانه 21 میلیون است، در حالی که در کشور 22 میلیون خودرو داریم و اگر فرض کنیم که هر خودرو در سال یک لاستیک نیاز دارد بر اساس استاندارد بین‌المللی 22 میلیون حلقه لاستیک نیاز داریم و علاوه بر این با توجه به تولید سالانه بیش از یک میلیون و 300 هزار خودرو که هر کدام 5 حلقه لاستیک نیاز دارند، میزان نیاز واقعی کشور سالانه 27 میلیون است. بنابراین در این حوزه ناترازی وجود دارد.

وزیر صنعت تصریح کرد: برای رفع این ناترازی از سال گذشته واردات افزایش یافته و تعرفه واردات هم از 35 درصد به 10 درصد کاهش یافته است. همچنین سال قبل برای تشویق تولیدکنندگان به تولید بیشتر اجازه افزایش قیمت 20 درصدی را دادیم و از سوی دیگر در آن زمان ارز تخصیص یافته از 28 هزار و 500 تومان به بیش از 38 هزار تومان افزایش یافت. امیدوارم با تمهیدات اندیشیده‌ شده به زودی مشکلات تامین لاستیک حل شود.

به گفته این مقام مسئول در حال حاضر فقط در تامین رینگ 13 و 14 مشکلاتی وجود دارد و دلیل آن نیز این است که فقط در داخل تولید می‌شود. با توافقاتی که با انجمن لاستیک داشتیم به زودی مشکلات در این بخش نیز حل می‌شود. همچنین مقرر شده قیمت‌گذاری برای این رینگ‌ها که وزن کمی دارند، بر اساس وزن انجام نشود تا تولیدکنندگان به تولید این لاستیک‌ها تشویق شوند.

وی همچنین از مردم خواست که به عرضه لاستیک دولتی به چشم سهمیه نگاه نکنند و اگر نیازی به لاستیک ندارند از خرید لاستیک دولتی خودداری کنند و گفت: در بخش توزیع کننده‌ها مشکلاتی هست، اما نظارت باید از سمت مردم باشد. شهروندان می‌توانند این تخلفات را به سامانه 124 گزارش دهند.

 انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معرفی بهترین برند‌های پاوربانک
  • تردد پاک به معنای واقعی با موتورهای هیدورژنی پرقدرت
  • آغاز فروش اقساطی رقیب جدی پژو 207 اتوماتیک / اولین شرایط فروش BAC X۳ PRO در سال جدید اعلام شد (+ جدول فروش، عکس و مشخصات خودرو )
  • دنزا زد9 جی تی ؛ محصول جدید از ائتلاف ناموفق مرسدس بنز (+تصاویر)
  • خودروسازان متخلف را به قوه قضاییه معرفی می‌کنیم
  • ◄ فیلم| مراحل ساخت اتوبوس هیدروژنی در کارخانه میلیارد دلاری تویوتا
  • تبلیغ جالب خودروی خودران هیوندای (فیلم)
  • آخرین پیش‌بینی اینشتین هم ساخته شد: موتور هسته‌ای خودرو!
  • آخرین پیش‌بینی انیشتین هم ساخته شد: موتور هسته‌ای برای خودرو
  • آخرین پیش‌بینی اینشتین هم ساخته شد: موتور هسته‌ای برای خودرو