Web Analytics Made Easy - Statcounter

مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد شهلا ریاحی بازیگر پیشکسوت و اولین کارگردان زن سینمای ایران برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد شهلا ریاحی با حضور هنرمندان سینما و تئاتر پیش از ظهر امروز در تالار وحدت برگزار شد.

اجرای این مراسم بر عهده کامران ملکی بود.وی در ابتدای این مراسم گفت: سینما و تئاتر ایران پس از گذشت یک سده، زنده، پرافتخار و ویترین هنری کشور است چون بنیانگذاران دلسوز و تأثیرگذاری داشته که با خلوص فعالیت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: شهلا ریاحی خاطرات شیرینی برای ما به جا گذاشت اما شیرینی و اثرات ماندگار او در میان ماست. تا سینما و تئاتر ایران نفس می‌کشد، خانم شهلا ریاحی زنده است.

سپس فاطمه معتمدآریا رئیس انجمن بازیگران خانه سینما گفت: خانم شهلا ریاحی زنی توانا و پشتوانه بازیگری در سینمای ایران بود.

در ادامه پوری بنایی از بازیگران سینما به ذکر خاطراتی از زنده‌یاد ریاحی پرداخت و گفت: از مردم که حامی هنرمندان هستند تشکر می‌کنم. در فیلم «خشم کولی» با ایشان همکاری داشتم و ایشان به‌عنوان اولین کارگردان زن سینمای ایران و تئاتر و سینمای ایران بسیار تأثیرگذار بود.

کامران قدکچیان نیز در این بخش از مراسم به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: شهلا ریاحی طی ۷۰ سال محرم خانواده ما شده بود. آدم‌ها یک شکل به دنیا می‌آیند اما شکل رفتن‌شان متفاوت است. ایشان در خیلی شرایط اولین بودند، اولین بانو که روی صحنه رفت، اولین بانو که وارد سینما شد و خانواده‌ای بسیار فرهیخته داشت. رزومه و کارنامه بسیار درخشانی داشت و پیکر ایشان را به امانت به خاک می‌سپاریم و خودش را در خانواده نزد خود نگه می‌داریم.

محمد متوسلانی تهیه‌کننده و کارگردان سینما نیز در این مراسم تصریح کرد: متأسفم برای خانم شهلا ریاحی مراسم مختصری برگزار می‌کنیم؛ کسی که اولین و الگوی ما در سینما و تئاتر بود باید مورد توجه بیشتری قرار می‌گرفت. رسانه‌های ما حق مطلب را ادا نکردند و امیدوارم روزی این خط‌کشی‌ها از بین بروند و به کارنامه و تأثیرگذاری افراد توجه شود.

وی تأکید کرد: زندگی شهلا ریاحی می‌تواند الگوی کسانی باشد که دوست دارند در این عرصه فعالیت کنند. امیدوارم اجر کسانی که برای سینما و تئاتر ایران زحمت کشیدند، ضایع نشود.

ایرج راد رئیس شورای عالی خانه هنرمندان نیز در اسن مراسم گفت: ریاحی سال‌های سال برای هنر این کشور زحمت کشید و حق بزرگی به گردن فعالان هنرهای نمایشی دارد زیرا توانمند و تأثیرگذار بود و نامش ماندگار خواهد بود.

وی تأکید کرد: جوانان باید قدردان شهلا ریاحی باشند زیرا راه فعالیت در عرصه هنرهای نمایشی ایران را در زمان و شرایط سخت باز کرد و آن را حفظ کرد.

حمید قدکچیان نیز در بخش دیگری از مراسم پشت میکروفن رفت و گفت: «مردم با صدای ما می‌خوابیدند و بیدار می‌شدند»؛ این جمله‌ای بود که ایشان می‌گفتند زیرا رادیو قبل از سینما و تئاتر با مردم مأنوس بود.

خانواده زنده‌یاد شهلا ریاحی صحبت کردند و از والایی و زیبایی روح این هنرمند فقید گفتند.

منوچهر ریاحی فرزند شهلا ریاحی تصریح کرد: می‌خواستم از بسیاری سازمان‌ها گله کنم ولی خواستم راه مادر را که هیچ‌وقت از کسی گله نمی‌کرد ادامه دهم و گله نمی‌کنم ولی از صداوسیما گله می‌کنم که سری به مادر که آنقدر برایشان عزیز بود، نزد.

وی ادامه داد: خیلی‌ها به من گله کردند که چرا مادر را در سرای سالمندان نگهداری کردم، ولی آنجا خیلی بیشتر از ما رسیدگی کردند.

در بخش پایانی مراسم هم منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: منوچهر ریاحی برای مادر خود زحمات زیادی کشید. امروز نه آغاز و نه انجام جهان است، امروز هم روزی است که خانم ریاحی را به سوی خانه ابدی بدرقه می‌کنیم؛ خانم ریاحی به عنوان باز کننده مسیر برای بسیاری از بانوان فعال در سینما و تئاتر ایران، تلاش کرد.

در پایان نیز پیکر زنده‌یاد شهلا ریاحی به سوی خانه ابدی بدرقه شد.

انتهای پیام/4104/

منبع: آنا

کلیدواژه: تالار وحدت سینمای ایران شهلا ریاحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۸۴۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هنرهای نمایشی زاهدان، زنده اما کم‌رمق است

 عبدالباسط بلوچ زهی  بیان کرد: هنرهای نمایشی یکی از گروه‌های هنر است و نمایش خلاق را هم شامل می‌شود، افراد در این رشته هنری با استفاده از فیزیک بدن خود نقش‌آفرینی می‌کنند، نقش‌آفرینی در این شاخه هنری نه‌تنها به‌وسیله فیزیک بدن شخص امکان‌پذیر است بلکه بسته به نوع نمایش، هنرمندان می‌توانند از امکانات و ابزار دیگری جهت هنرنمایی استفاده کنند.

وی افزود: هنرهای نمایشی به‌خودی‌خود شامل زیرمجموعه‌های گسترده‌ای مثل نمایش خیابانی، تعزیه و پرفورمنس، بازیگری، نمایش عروسکی، داستان‌گویی، نمایش سیرک و... است.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد تصریح کرد: استقبال مردم از نمایش‌ها هم در مرکز استان و هم در شهرستان‌ها مطلوب است، در سال جاری جشنواره نمایش خیابانی در سراوان و نمایش صحنه‌ای در ایرانشهر با استقبال بی‌سابقه مردم مواجه شد.

وی اظهار کرد: استقبال کودکان از نمایش‌های عروسکی اظهار کرد: در شهرستان خاش گروه نمایش عروسکی فعالی داریم که مرتب در مدارس برای کودکان اجرا دارند و همچنین در سال ۱۴۰۲ آموزش تخصصی برای گروه توسط استاد جدیکار انجام شد.

عبدالباسط بلوپ زاده تشریح کرد: برای روز هنرهای نمایشی در صورت تأمین اعتبار برنامه‌های متنوعی مثل نمایش‌ها و تجلیل از فعالان هنرهای نمایشی یا هنرمندان فقید و... پیش‌بینی‌شده است.

وی اذعان کرد: مخاطب‌پسند بودن نمایش‌ها چون هنرنمایش ارتباط مستقیم و بی‌واسطه‌ای با مخاطب دارد تأثیرش از دیگرگونه‌های هنری بیشتر است و رسالت هنر ایجاد تحول در افکار و در دنیای پیرامون است و هنرهای نمایشی در این عرصه موفق بوده است.

معاون هنری فرهنگ و ارشاد زاهدان افزود: نمایش خیابانی باتوجه‌به اینکه مخاطب ناگهان با آن مواجه می‌شود از نمایش صحنه بیشتر است؛ زیرا در تئاتر مخاطب آگاهانه برای تماشای نمایش به صحنه می‌رود؛ اما در نمایش خیابانی مواجه ناگهانی اتفاق می‌افتد به همین دلیل تأثیر تئاترهای خیابان موضوعی غیرقابل‌انکار و مؤثر است.

وی تصریح کرد: برای تولید اثرات نمایشی مشکلاتی همچون، کمبود اعتبار، نبود زیرساخت، هزینه‌بربودن تولید نمایش باتوجه‌به هزینه بالای دکور و لباس بر سر راه است که تدابیری برای این موضوع اندیشیده نشده است و برای بهترشدن وضعیت تئاتر آموزش‌های تخصصی مستمر و ایجاد زیر ساخت‌های مناسب باتوجه‌به اینکه تئاتر از دهه چهل و پنجاه در استان شکل‌گرفته است می‌تواند تئاتر ما را تقویت کند.

بلوچ زاده خاطرنشان کرد: هنر زمانی می‌تواند به رسالتش عمل کند که سفارشی نباشد آسیب هنر سفارشی بودن آن است هر موقع هنر به سمت‌وسوی مناسبتی و سفارشی رفت مرگ آن آغاز می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • مادر برادران شهید آزادی تا خانه ابدی اش بدرقه شد
  • تئاتر و نقش آن در بالا بردن توانایی فردی در کودکان
  • خصوصی سازی فرهنگ، بخش قابل توجهی از استعدادها را نابود کرد
  • ماجرای سیلی خوردن بازیگر «زیرخاکی» از استاد سمندریان
  • مروری بر ۷ دهه حضور علی نصیریان در دنیای نمایش
  • مروری بر ۷ دهه حضور علی نصیریان در دنیای نمایش | از خاک حاصلخیز صحنه سنگلج
  • برنامه بدرقه پیکر علی‌اصغر رضایی نیک اعلام شد
  • جشنواره تئاتر دانشگاهی حذف شد؟/ خانه‌ای که روی آب ماند!
  • هنرهای نمایشی زاهدان، زنده اما کم‌رمق است
  • اضافه شدن سه جایزه به غرفه«پوران درخشنده» در موزه سینما