Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-16@11:14:49 GMT

چین: آمریکا باید ماجراجویی را کنار بگذارد

تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۹۱۶۳۶

چین: آمریکا باید ماجراجویی را کنار بگذارد

وزیر امور خارجه چین از آمریکا درخواست کرد ماجراجویی و سوءاستفاده از قدرت در خاورمیانه را کنار گذاشته و به حق حاکمیت عراق احترام بگذارد.

به گزارش مشرق، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین، روز یکشنبه از آمریکا درخواست کرد سوءاستفاده از قدرت نظامی در خاورمیانه را کنار بگذارد و به حاکمیت عراق احترام بگذارد.

به نوشته پایگاه «میدل ایست مانیتور»، وانگ یی در واکنش به ترور سردار «قاسم سلیمانی» توسط آمریکایی‌ها گفت واشنگتن باید ماجراجویی نظامی در خاورمیانه و سوءاستفاده از قدرت را رها کند، زیرا در غیر این صورت تنش‌ها در این منطقه افزایش می‌یابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: رایزنی روسیه با چین و ترکیه درباره ایران

وی این ماجراجویی‌های نظامی آمریکا را غیرقابل قبول دانست و از واشنگتن خواست به حق حاکمیت عراق احترام بگذارد.

وانگ‌ یی روز شنبه در تماس تلفنی با «سرگئی لاوروف» همتای روسی خود درباره تبعات این حمله صحبت کردند و هر دو توافق کردند که استفاده از نیروی نظامی بر فراز فرودگاه بغداد نقض منشور پذیرفته شده سازمان ملل است.

همچنین رئیس دستگاه دیپلماسی چین روز یکشنبه با «محمدجواد ظریف» همتای ایرانی خود به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. ظریف در این تماس تلفنی به وانگ یی اطلاع داد که ایران نامه‌ای را به دبیرکل سازمان ملل ارسال کرده و امیدوار است پکن نقش مهمی در جلوگیری از افزایش تنش‌ها ایفا کند.

بامداد جمعه سیزدهم دی ماه (سوم ژانویه) ساعاتی پس از انتشار اخباری از انفجار و اصابت موشک به دو خودرو در نزدیکی فرودگاه بغداد، الحشد الشعبی عراق از شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و «ابومهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی عراق در حمله هوایی آمریکا خبر داد؛ خبری که ساعتی بعد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آن را تأیید کرد.

در پی این خبر، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مسئولیت ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس را بر عهده گرفت و در بیانیه‌ای اذعان کرد که این ترور به دستور رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته است.

این اقدام تروریستی در حالی انجام شد که شب پیش از آن «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا گفته بود ممکن است واشنگتن حتی بدون هیچ بهانه‌ای هم عراقی‌ها را هدف قرار دهد. او چنین حملاتی را «پیش‌دستانه» توصیف کرد. اسپر گفت: «ایالات متحده در صورت لزوم، علیه این شبه نظامیان حملات پیش‌دستانه انجام می‌دهد. روشن است که این حملات به دستور رژیم ایران در حال انجام است».

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز تحولات عراق سردار سلیمانی سردار قاآنی خاورمیانه پنتاگون سرگئی لاوروف سازمان ملل سردار حاج قاسم سلیمانی امریکا ایالات متحده ابومهدی المهندس سازمان ملل آمریکایی ها فرودگاه بغداد آمریکایی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۹۱۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روابط ما با آمریکا به نقطه مهم و حساس رسیده است

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، خبرگزاری عراق در این باره اعلام کرد که «محمد شیاع السودانی» امروز با «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید دیدار و رایزنی کرد.

السودانی در جریان این دیدار گفت: سفر من به ایالات متحده پس از یک برهه حساس انجام می‌شود و اهمیت روابط بین دو طرف را نشان می‌دهد.

وی افزود: روابط آمریکا و عراق به نقطه عطف مهمی رسیده است و ما قصد داریم درباره مشارکت گفت‌وگو کنیم.

السودانی اعلام کرد: ما در حال تلاش برای حرکت از یک رابطه نظامی به مشارکت کامل با آمریکا هستیم و دیدگاه‌های آمریکا و عراق ممکن است در مورد آنچه در منطقه اتفاق می‌افتد، متفاوت باشد.

بایدن نیز در این دیدار اظهار داشت: عراق و آمریکا با یکدیگر همکاری می‌کنند تا داعش تروریست را شکست دهند.

بایدن مدعی شد: مصمم هستیم تا از گسترش درگیری در خاورمیانه اجتناب کنیم.

بیشتر منابع رسانه‌ای اعلام کرده بودند که بایدن برای گفت‌وگو در زمینه تنش‌های ناشی از جنگ غزه، پاسخ تنبیهی ایران به رژیم صهیونیستی و نیز موضوع خارج کردن نیروهای آمریکایی از عراق میزبان نخست‌وزیر عراق خواهد بود.

در این سفر یک هیات دولتی و پارلمانی شامل وزرا، نمایندگان پارلمان، مشاوران و نمایندگانی از بخش‌های خصوصی و صنعتگران متخصص، السودانی را همراهی می‌کنند و مذاکرات گسترده‌ای را با مقامات آمریکایی درخصوص روابط دوجانبه، پرونده‌های اقتصادی، مالی، تجاری، امنیتی علاوه بر آموزش، فرهنگ و سایر بخش‌ها خواهند داشت. همچنین قراردادهای سرمایه گذاری با شرکت‌های بزرگ امریکایی امضا خواهد شد.

در جریان این سفر همچنین نخستین نشست کمیته عالی هماهنگی مشترک با هدف پیشبرد توافقنامه چارچوب استراتژیک در محورهای انرژی، همکاری بانکی و مالی، حمل و نقل، مبارزه با فساد، استرداد اموال عراق، بخش تجارت، آموزش و فرهنگ برگزار خواهد شد.

کد خبر 844772 برچسب‌ها خبر ویژه ایالات متحده آمریکا عراق

دیگر خبرها

  • هشدار مادورو نسبت به ماجراجویی جدید نتانیاهو علیه ایران
  • هشدار مادورو نسبت به ماجراجویی جدید «نتانیاهو دیوانه» علیه ایران
  • امیرعبداللهیان : اگر اسرائیل دست به هر ماجراجویی بزند، پاسخ بعدی ما قاطع، فوری و گسترده‌ خواهد بود
  • پاسخ ایران به تکرار ماجراجویی صهیونیست‌ها قاطع و فوری خواهد بود
  • هشدار ایران به ایالات متحده آمریکا
  • روابط ما با آمریکا به نقطه مهم و حساس رسیده است
  • کوروش احمدی، دیپلمات بازنشسته: هماهنگی بین شماری از کشورها برای رهگیری پرتابه های ایران قابل تامل است/ احیا بازدارندگی ایران به میزان موفقیت پاسخ بستگی دارد/ احتمال ماجراجویی بیشتر نتانیاهو وجود دارد
  • اسرائیل تلاش می‌کند بر حجم ضربات وارد شده سرپوش بگذارد
  • آیا آمریکا و عراق می توانند از روابط نظامی فراتر بروند؟ / جو بایدن باید واقعیت رابطه بغداد و تهران را بپذیرد
  • همزمان با حمله نظامی ایران به اسرائیل، هواپیمای نظامی آمریکا در آسمان عراق دیده شد (+عکس)