Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، بازار مسگر‌ها در شیراز، جایی با حال‌ و هوای قدیمی در خیابان لطفعلی خان زند و محله درب شاهزاده قرار گرفته که از راست به بازار قیصریه می‌رسد و بخشی از بازار مرغی‌ها و اردو بازار را به هم وصل می‌کند.

بازار مسگر‌های شیراز شباهت زیادی به بازار وکیل دارد که سقفش هنرمندانه طراحی شده و بیشتر مغازه‌ها هم‌ سطح زمین یا پایین‌تر از آن بوده و با آجر و گچ ساخته شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بازار در زمان قاجار بر اثر زلزله ویران و در سال ۱۲۹۹ هجری قمری مرمت شد که در حال حاضر مرکز فروش اسباب منزل است.در حالی که در بازار مسگر‌های شیراز، به مغازه‌های لباس فروشی و بدلیجات نگاه می‌کردم چشمم به بانوی مسگری افتاد که با صدای چکش هایش ابهت این هنر در آستانه فراموشی را به رخ می‌کشید.

سمیه راستی بانوی مسگر شیرازی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،گفت: از سال ۹۲ در کلاس استاد توتونچی از مرحله مقدماتی تا تکمیلی و پیشرفته به صورت حرفه‌ای مسگری را آموختم.

تنها بانوی هنرمند شیرازی که زیر نظر استاد توتونچی با قلمزنی سوزنی مس را مانند موم به هر شکلی در می‌آورد.

مسگری هنری سخت و مردانه

او بیان کرد: برش زدن صفحات ، جوشکاری و قلمزنی سوزنی با چکش بر روی صفحه مس بدون استفاده قیر از دیگر سختی‌های این هنر  است که با وجود سختی کار و مردانه بودن این حرفه در هنگام برش کاری و گود کردن روی صفحه مس دستانم تاول‌های زیادی می‌زد، اما عشق و علاقه من به این هنر نتیجه کار را برایم شیرین می‌کرد.

بانوی مسگر شیرازی تصریح کرد: از دوران طفولیت نسبت به هم سن و سال‌های خود انرژی بالایی داشتم که این انرژی بالا باعث شد من از سن ۹ سالگی وارد دنیای اسرار آمیز هنر شوم و در سن ۱۵ سالگی در بیشتر مکان‌ها شروع به تدریس کنم.

سمیه راستی از کسی این هنر را آموخت که خود از کهنه کاران این عرصه است.

هاشم توتونچی استاد مسگر در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، اضافه کرد: سال‌های سال است که مرحوم پدربزرگم و پدرم در حرفه مسگری فعالیت داشتند و من نیز نزدیک به ۵۰ سال در این حرفه مشغول به کار هستم.

او، ادامه داد: زمانی سعی کردم هنر مسگری را آموزش بدهم، اما به دلیل سختی کار به جز خانم راستی کسی از این هنر استقبال نکرد.

استاد، شوق و انگیزه شاگرد را عاملی برای دلگرمی خود خواند که آنچه می‌دانسته به او آموخته است.

استاد مسگر اظهار کرد: وقتی متوجه استعداد و پشتکار خانم راستی در حرفه مسگری شدم سبک جدیدی به نام قلمزنی سوزنی روی مس را به او آموزش دادم  چون در زمینه نقاشی نیز مهارت خوبی داشتند و موفق شدند با نگاهی نو جان تازه‌ای به این هنر بخشند.

سکوت صدای بی چکش مسگری در بازار مسگر‌های شیراز

بهمنی کارشناس ارشد صنایع دستی فارس نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،  بیان کرد: ظروف مسی در دوران صفویه و قاجاریه به علت کاربردی بودنش از رونق خوبی برخوردار بوده و در منازل، حمام ها، مغازه‌ها و مساجد  کاربرد داشته است، اما در سه، چهار دهه اخیر با جایگزین شدن ظروف ارزان  قیمت مصرفی کم کم این هنر از رونق افتاد.

او تاکید کرد: با مشارکت معاونت صنایع دستی استان فارس تلاش شده با استفاده از تجربیات اساتید پیشکسوت و پرداخت تسهیلات به کارگاه‌های مسگری این هنر زنده نگه داشته شود.

بهمنی گفت: استاد هاشم توتونچی از اساتید پیشکسوت هنر مسگری  تجربیات خود را به خانم راستی تنها بانوی فعال و خلاق  آموزش داده  تا افرادی، مانند وی  با انتقال هنر به نسل بعد حرفه مسگری را زنده نگه دارند.

تعامل جوانان علاقمند و اساتید پیشکسوت راهکاری ارزشمند برای جان بخشی به هنر‌های در آستانه فراموشی است تا صدای چکش‌های هنر آفرین را در بازار مسگر‌های شیراز ماندگار کند.

انتهای پیام/ت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۹۲۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساعت پخش زنده بازی النصر و الفیحا + پخش آنلاین

پخش زنده بازی النصر و الفیحا در چارچوب رقابت‌های لیگ حرفه‌ای امارات از ساعت ۱۸:۳۰ امروز آغاز و از سایت آنتن و آپارات پخش می‌شود.‌

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تیم‌های النصر و الفیحا امروز _جمعه سی‌ویکم فروردین_ در چارچوب رقابت‌های لیگ حرفه‌ای امارات با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

ساعت و لینک پخش زنده فوتبال امروز النصر و الفیحا

لیگ حرفه‌ای عربستان (النصر - الفیحا) ساعت ۱۸:۳۰؛ پخش زنده از سایت آنتن، سایت آپارات‌

کد خبر 746009

دیگر خبرها