Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم یکی از دستاوردهای مهم سده اخیر حوزه علمیه را، مطالعه دین به شیوه نظام‌­مند برشمرد و گفت: اصول فقه موجود بسیار کارآمد است، ولی درباره استنباط نظام، به این اصول فقه نمی­‌توانیم اکتفا کنیم و ناچاریم که از مباحث دیگری هم استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری فارس، جلسه نهم از سلسله نشست‌­های «هم‌­اندیشی فقه حکومتی» با حضور آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی از اساتید درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با همکاری «دفتر حمایت از جامعه نخبگانی» در سالن جلسات مرکز خدمات حوزه علمیه قم و در جمع اعضای «هم‌اندیشی فقه حکومتی» برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 مطالعه دین به شیوه نظام‌­مند یکی از دستاوردهای مهم حوزه علمیه است

آیت‌الله هادوی تهرانی یکی از دستاوردهای مهم سده اخیر حوزه علمیه را، مطالعه دین به شیوه نظام‌­مند و سیستمی برشمرد و بیان داشت: مطالعه نظام‌­مند دین چیزی است که جای آن به صورت جدی خالی بوده است. گرچه تلاش‌­ها و زحمات فراوانی کشیده شده، اما هنوز این ایده به صورت جریان عمومی شکل نگرفته است. پیشگامان این بحث مثل مرحوم شهید صدر (ره) در حوزه علمیه نجف طرح این بحث را آغاز کردند، اما آن چنان که باید مورد استقبال واقع نشد.

وی افزود: اما شاگردان مرحوم صدر (ره) این ایده را به قم آوردند و البته در قم هم بعضی از شاگردان ایشان به دلایل گوناگون ادامه ایده استادشان را ناممکن می‌­دانستند. بنده معتقدم ایده­‌ای را که مرحوم شهید صدر (ره) مطرح کردند، قبل از ایشان نیز به اشکال مختلفی در تاریخ فقاهت سابقه داشته است، حتی نگاه نظام­‌مند و سیستمی در کلمات مرحوم سیدمرتضی (ره) دیده می‌شود و البته هر چند که ادامه مسیر ایده­ ایشان با مشکل «بن‌­بست» مواجه است، اما به هر حال بسیار راهگشا بوده‌اند.

این استاد خارج حوزه درباره برخی ایرادات وارده به نظریه مرحوم شهید صدر (ره)، ۲ نمونه را از استادشان آیت‌الله سیدکاظم حائری مطرح کرد و گفت: مرحوم صدر (ره) معتقد بودند که ما روبناها را در اختیار داریم، و از تجمیع روبناها می‌­خواهیم به زیربنا دست پیدا کنیم. در تجمیع روبنا، ما احکام را هم از طریق امارات و هم از طریق اصول عملیه کشف می­‌کنیم. امارات لوازمشان حجت است، اما اصول عملیه که لوازمشان حجت نیست و ما وقتی کشف زیربنا می­‌کنیم در واقع داریم به لوازم احکام اخذ می­‌کنیم.

معرفی نظریه «اندیشه مدون»/ اصول فقه موجود بسیار کارآمد است

وی ادامه داد: همچنین وقتی که امارات را تجمیع می‌­کنیم، در واقع از تجمیع آن‌ها لازمه را اخذ می­‌کنیم، نه اینکه لازمه تک تک آن‌ها را لحاظ کرده باشیم و این در حالی که لازمه هیچ یک از این امارات به تنهایی حجت نیست.

آیت‌الله هادوی تهرانی با معرفی نظریه «اندیشه مدون» ابراز داشت: مرحوم شهید صدر (ره) روش استنباط زیربنا را محدود به کشف از طریق روبنا کرده و با آن مشکلات مواجه شده است و ما راه­‌های مستقیم و غیر مستقیم متعددی را در نظریه «اندیشه مدون» برای کشف در روش‌­شناسی آورده‌­ایم.

وی درباره فرآیند فقهی اصلاح و بازنگری، در پاسخ به این سؤال که آیا از قواعدی غیر از قواعد موجود علم اصول نیز بهره می‌­برید؟، افزود: اصول فقه موجود بسیار کارآمد است، ولی درباره استنباط نظام (نه مکتب)، به این اصول فقه نمی­‌توانیم اکتفا کنیم و ناچاریم که از مباحث دیگری هم استفاده کنیم. وقتی فهرست فقه با دایره مکاتب و نظام‌­ها توسعه می‌­یابد به تبع آن، باید در اصول فقه هم بخش مربوط به «اصول استنباط نظام‌­ها» مطرح شود.

این استاد حوزه علمیه درباره ایجاد انسجام و هماهنگی بین عناصر دینی اظهار داشت: ابتدا باید خصوصیت هر عنصر را بر اساس «جهان­‌شمولی بودن» یا «موقعیتی بودن» آن بررسی کنیم. آنگاه بعد از احراز ثابت بودن، آن را در یکی از دسته‌بندی­‌های «فلسفه، مکتب یا نظام» طبقه‌بندی خواهیم کرد. در این میان برخی تصور می­‌کنند، از آن حیث که عناصر موقعیتی فقط مربوط به شرایط خاص است و آن شرایط هم امروز نیست، پس هیچ گونه نیازی به آن‌ها نداریم و باید کنار گذاشته شوند. در صورتی که معنای اینکه یک عنصری «موقعیتی» است، این نیست که اصلاً نباید به آن توجه کرد و به سادگی از کنار آن گذاشت.

 اصطلاح اخلاق در غرب، بر مبنای تفکر مسیحی شکل گرفته است

وی افزود: در حوزه جهان­‌شمول(ثابتات)، بین امور تکوینی که از آن به قضایای «هست­‌ها» تعبیر می­‌شود و امور تشریعی(قضایای بایدها)، تفکیکی وجود دارد. در نظریه «اندیشه مدون اسلام»، مباحث اخلاقی در زمره گزاره‌­های ناظر به «هست­‌ها» طبقه­‌بندی شده­ است؛ اما ما چرا اخلاق را در قضایای هست­‌ها و در امور تکوینی فهرست می­‌کنیم. در حالی­ که مشهور اخلاق را در بخش اعتباریات می‌­دانند؟ اصطلاح اخلاق در غرب، بر مبنای تفکر مسیحی شکل گرفته است.

آیت‌الله هادوی تهرانی تصریح کرد: مسیحیت، دین را به ۲ بخش عقائد و اخلاق تقسیم می‌­کند و چیزی اساساً به معنای فقه یا احکام ندارد. البته آن چیزی را که آن‌ها به عنوان «اخلاق» تصویر می‌کنند، شامل چیزهایی که ما آن را احکام می­‌نامیم، هم می‌­شود.

وی گفت: مثلاً کلیسای کاتولیک سقط جنین را عمل غیر اخلاقی می­‌داند و منظورشان این است که سقط جنین شرعاً حرام است، منتها آن‌ها با ادبیات فقهی نمی‌­گویند و با ادبیات اخلاقی این­ حکم را بیان می‌­کنند. این اصطلاح از اخلاق در مسیحیت که شامل فقه و اعتبارات هم می‌شود، متأسفانه برای آن‌هایی که با ریشه اصطلاحات غربی آشنا نیستند، خلط بحث به وجود می‌آورد.

تعریف اخلاق از منظر علمای اسلام

این استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم بیان داشت: با مراجعه به آثار اخلاق اسلامی مثل جامع السعادات، معراج السعاده، تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق در می‌­یابیم که علما در تعریف اخلاق می­‌گویند، بشر یک خلق و خویی دارد و خلق و خوی بشر، امر واقعی تکوینی است؛ یک دسته فضائل و یک دسته رذائل است.

وی ادامه داد: مثلاً جود شما را به کمال می­‌رساند و بخل انسان را پایین می­‌کشد، اینها صفات واقعی است. کتب اخلاقی از این بحث می­‌کند که اگر شما جود ندارید، چگونه باید این صفت را در خود بیابید و یا صفت بخل را چگونه از خود دور کنید. اخلاق از منظر اسلامی (نه مسیحیت)، اختصاص به خلق و خوی بشری دارد و این یک امر تکوینی است.

آیت‌الله هادوی تهرانی خاطرنشان کرد: اخلاق در واقع راه‌های تکوینی برای تغییر این خلق و خوی را بیان می­‌کند. از نگاه ما این باید و نبایدها از حیث اعتبارات نیست، بلکه بیان چگونه رسیدن به امور تکوینی است.

مراحل مختلف نظریه «اندیشه مدون»

وی در ادامه به تشریح نظریه «اندیشه مدون» پرداخت و افزود: این نظریه راهنمای دین‌شناسی در ساحت­های مختلف زندگی بشر است. حاکمیت و دولت می­تواند متناسب با نظریه «اندیشه مدون»، به ­وسیله جمعی کارشناسی مثلاً متشکل از «فقهای اقتصاددان» و «اقتصاددانان آشنای به فقاهت» سازوکارهای اقتصادی جامعه را طراحی کند. سپس بر اساس آن سیاستگذاری کرده و آنگاه برنامه‌ریزی کند.

این استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: استخراج و کشف عناصر دینی، تفکیک عناصر جهان‌شمول از موقعیتی، دستیابی به عناصر جهان‌شمول در ورای عناصر موقعیتی، طبقه‌بندی عناصر جهان‌شمول، هماهنگ‌سازی و سپس بعد از تکمیل بخش جهان شمول، طراحی سازوکار بر اساس عناصر جهان شمول، مراحل مختلف این نظریه است.

وی گفت: سال‌های پیش حضرت آقا نظریه اندیشه مدون را مطالعه کرده‌اند و البته اظهار لطف هم داشتند و شاید بتوان گفت، اصطلاح «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» ملهم از این نظریه بوده است. زیرا اساس این نظریه آن است که اسلام به صورت جهان­شمولی نگاهی دارد که شما باید آن را در موقعیت ایران امروزی مورد مطالعه قرار بدهید.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: فقه دین شهید قم هم اندیشی فقه حکومتی حوزه علمیه شهید صدر سیدمرتضی اصول فقه اخلاق غرب مسیحی سقط جنین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۹۶۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه همدان به دنبال «وعده صادق»

طلاب و فضلای حوزه علمیه همدان با تجمع در مدرسه آیت‌الله آخوند از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی اعلام حمایت کردند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، طلاب و فضلای حوزه علمیه همدان برای حمایت از پاسخ نیروی هوافضای سپاه پاسداران به جنایتهای متعدد رژیم خبیث صهیونیستی امروز در مدرسه آیت‌الله آخوند تجمع کردند.

رئیس حوزه علمیه همدان در این تجمع با تاکید بر اینکه ایران ابهت پوشالی رژیم غاصب صهیونیستی را در هم شکست، اظهار داشت: ایران با اقتدار ثابت کرد کوچکترین تعرض دشمن را بی‌پاسخ نمی‌گذارد.

آیت‌الله مصطفی موسوی اصفهانی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب مقتدرانه فرموده بودند رژیم غاصب باید تنبیه شود و چنین نیز شد عنوان کرد: محور مقاومت در برابر اسرائیل غاصب و آمریکای جنایتکار متحد و مقاوم هستند.

رئیس حوزه علمیه همدان در این تجمع از نیروهای مسلح ایران تشکر کرد ضمن آرزو و دعای ظهور حضرت مهدی(عج) افزود: امید است به زودی شاهد نابودی جنایتکاران و آزادی قدس عزیز و نجات مردم مظلوم غزه و فلسطین باشیم‌.

به گزارش تسنیم، سحرگاه یکشنبه 26 فروردین ماه نیز حمایت مردم انقلابی همدان از حملات پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در میدان فلسطین همدان و با سر دادن شعارهای مرگ بر اسرائیل  انجام گرفت و همدانی ها نیز از این اقدام شجاعانه حمایت کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رونمایی از کتاب منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در مدرسه علمیه مروی
  • بازنمایی رسانه‌ای نقش زنان در سینما
  • رونمایی کتاب منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش
  • طلاب به بحث تولید علم ورود کنند
  • حوزه درس امام(ره)
  • اخلاق آیت‌الله "مروج" همچون کلاس درسی برای همگان بود
  • لزوم توجه مراجع تقلید به آموزش طلاب
  • اصول ساختمان‌ منفعل و مزایای آن برای شهرها
  • وعده صادق نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران محقق شد
  • تجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه همدان به دنبال «وعده صادق»