Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@01:33:59 GMT

توسعه کشت گلخانه‌ای راه رونق کشاورزی گلستان

تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۹۸۰۸۴

توسعه کشت گلخانه‌ای راه رونق کشاورزی گلستان

همجواری با آسیای میانه و نیاز بخشی از بازار این کشورها به محصولات کشاورزی و باغی گلستان، از جمله فرصت های است که با توسعه کشت گلخانه ای و افزایش تولیدات ناشی از آن می توان به بیشتر شدن صادرات و بهبود درآمد پایدار بهره برداران این بخش امیدوار بود.

طبق گزارش مسوولان جهادکشاورزی گلستان در سال های اخیر استقبال سرمایه گذاران برای ایجاد گلخانه‌ در این استان رو به افزایش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسوول طرح توسعه گلخانه های سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: تا سال ۱۳۹۶ در گلستان ۱۲ هزار مترمربع گلخانه وجود داشت اما از سال قبل و با بیشتر شدن حمایت دولت، سطح کشت گلخانه ای استان به بیش از ۱۹۸ هزار مترمربع افزایش یافت.

فاطمه رضاعرب افزود: جمع آوری اطلاعات و شناسایی عرصه‌های مستعد در شهرستان های هدف، ارزیابی بر اساس مطالعات آمایش سرزمین و امکان سنجی توسعه گلخانه ای و برگزاری نشست های هم اندیشی و مشورتی از جمله اقدامات انجام شده برای توسعه و افزایش سطح زیر کشت گلخانه ها در گلستان است.

حسین زراعی عضو هیات علمی دانشکده تولید گیاهی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان هم گفت: با توجه به بحران کم آبی و فرونشست زمین در گلستان، توجه به توسعه کشت گلخانه ای باید بیش از پیش مورد توجه مسوولان و بهره برداران کشاورزی قرار گیرد.

خدایار همتی استاد دانشکده تولید گیاهی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نیز شکل گیری اتحادیه تولیدکنندگان گیاهان دارویی، سبزی کاری و گیاهان زینتی را در توسعه ایجاد گلخانه و استفاده از این ظرفیت در رونق اقتصادی استان موثر دانست.

تعدادی از تولیدکنندگان گلخانه ای در گلستان هم در نشست اخیر تولیدات گلخانه ای استان، تامین منابع مالی و حمایتی دستگاه های مرتبط، ایجاد بازار فروش مطمئن، ایجاد زیرساخت ها و نظارت دستگاه های اجرایی را مهم و تاثیرگذار دانسته و بر انجام آن تاکید کردند.

رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان محدودیت منابع آبی را یکی از معضلات رونق کشاورزی استان برشمرد و گفت: توسعه گلخانه ها از سیاست های این سازمان است.

مختار مهاجر افزود: در برنامه های ششم و هفتم توسعه، ایجاد هزار و ۵۰۰ هکتار گلخانه به روش کشت بدون خاک (هیدرو پُنیک) برای گلستان پیش بینی شده است .

مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور چندی قبل گفته بود: استان گلستان بعد از آذربایجان شرقی دومین استان کشور در جذب تسهیلات مصوب کارگروه ملی برای توسعه کشت گلخانه ای است.

سرمایه گذاری برای کشت های گلخانه ای در گلستان با توجه به شرایط اقلیمی و کاهش منابع آبی ضروری بوده و می تواند گامی در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی باشد.

رهاورد رونق کشت گلخانه ای در گلستان، افزایش بهره وری و استفاده بهینه از منابع آبی در حوزه کشاورزی، افزایش راندمان عملکرد تولید محصول در واحد سطح، افزایش درآمد بهره برداران و صادرات بیشتر محصولات است.

گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و جای داشتن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا در شمال کشور قرار دارد و اقتصاد اصلی ساکنان این استان شمالی بر پایه کشاورزی است.

این استان در تولید ۱۵ نوع محصول کشاورزی رتبه های اول تا ششم کشور را دارد که از آن جمله می توان به سویا، خاویار، دانه روغنی کلزا، گندم، گوشت مرغ، جو، آفتابگردان، پنیه، توتون، پیله تر ابریشم، برنج، هلو، آلو، خرمالو و زیتون اشاره کرد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی کشت گلخانه ای گلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی کشت گلخانه ای گلستان وزارت جهاد کشاورزی کشت گلخانه ای گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۹۸۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد استاندار گلستان از صدور مجوز برای تاسیس یا توسعه کارخانه ید در گلستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان دکتر علی محمدزنگانه عصر امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین در جلسه شورای برنامه ریزی استان گفت: جذب شورابه‌ها شرط اولیه برای فعالیت کارخانه‌های ید است، موضوعی که در گلستان رعایت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه از ۱۶ پروانه اکتشاف ۱۰ پروانه لغو شده بود، اما دوباره فعال شد افزود: اجازه نمی‌دهیم برخی‌ها با رابطه، به محیط زیست و مردم گلستان آسیب بزنند.

او ادامه داد: توسعه فعالیت‌های مربوط به ید و رعایت نکردن قوانین محیط زیستی سبب شد تا انواع کمیسیون‌ها از جمله کمیسیون محیط زیست وکمیسیون اصل نود به پرونده ورود پیدا کنند.

وی افزود: گلستان برای توسعه نیاز به مدیران شجاع دارد و از مدیران استانی می‌خواهم بخش نامه‌هایی که بر خلاف قانون است را به سطل زباله بیندازید.

وی افزود: همه آنهایی که نمی‌توانند در قطار توسعه گلستان برای توسعه استان گام بردارند از قطار پیاده شوند.

 

 

 

 

 

 

دیگر خبرها

  • تأکید رئیس جمهور بر مبارزه با قاچاق و رونق تولید
  • انتقاد استاندار گلستان از صدور مجوز برای تاسیس یا توسعه کارخانه ید
  • انتقاد استاندار گلستان از صدور مجوز برای تاسیس یا توسعه کارخانه ید در گلستان
  • دستور استاندار البرز برای مقابله جدی با زمین‌خواری
  • ۸۰ درصد هزینه گلخانه به صورت تسهیلات در اختیار افراد قرار می گیرد
  • رونق صنعت کشاورزی و گردشگری روستای کرد علیا
  • رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها
  • متقاضیان احداث باغ در اراضی شیب‌دار گلستان از نهال رایگان بهره‌مند می‌شوند
  • متقاضیان احداث باغ در اراضی شیبدار گلستان از نهال رایگان بهره‌مند می‌شوند
  • افزایش ۱۰ برابری تولید و اشتغال با توسعه کشت گلخانه‌ای