Web Analytics Made Easy - Statcounter

روایت وزیر بهداشت از جزئیات تلاش‌های حاج قاسم برای ورود دارو به کشور

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جمع خبرنگاران، حاضر در مراسم تشییع سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و شهدای مقاومت ضمن تسلیت این حادثه تروریستی گفت: شهید سردار حاج قاسم سلیمانی علاوه بر زمین گیر کردن تروریست‌ها و حذف آنها از منطقه که بسیار موثر بود به ما نیز به خصوص در نظام سلامت کمک کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمکی بیان داشت: در یک سال گذشته آمریکایی ها علی‌رغم ادعای خودشان که دارو و تجهیزات پزشکی مشمول تحریم نمی شود بیشترین فشار را به ما وارد کردند که مردم ما را به زانو درآورند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان داشت: اما سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، در این یک سال بسیار ما را همراهی و حمایت کرد تا توانستیم از مسیرهای مختلف حلقه تحریم ها را بشکنیم تا مردم در خصوص بحث دارو و تجهیزات پزشکی با مشکل زیادی روبه رو نشوند.

****

 طرح سه فوریتی مقابله با اقدامات تروریستی آمریکا

اسدالله عباسی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به جلسه امروز ظهر هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: در این نشست تصمیم گرفته شد که فردا طرح سه فوریتی برای مقابله با رفتار‌های تروریستی آمریکا در صحن علنی مجلس بررسی شود.

***

 برای پیگیری ابعاد حقوقی ترور سردار سلیمانی چه راهکارهایی وجود دارد؟ 

دکتر الهام امین زاده به تابناک گفت: «حملاتی که پنهانی و در داخل خاک کشور خارجی و توسط یک نیروی خارجی علیه یک مقام نظامی کشور ثالثی رخ می‌دهد، مصداق بارز ترور است و بر اساس اسناد بین المللی تجهیز و اقدام به عمل ترور همگی ممنوع اعلام شده است. برای مواجهه با این موضوع، راهکار‌های شبهه حقوقی، حقوقی و سیاسی وجود دارد اما نکته مهم در این که راهکار‌ها تا چه حد و چقدر به نتیجه برسند بیشتر مستلزم همراهی بین المللی و اذعان به حقانیت جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. جامعه بین المللی باید این جنایتی را که علیه یک مقام ارشد نظامی ایرانی اتفاق افتاده محکوم نمایند. همچنین دستگاه دیپلماسی و نماینده ایران در سازمان ملل باید سریع درخواست تشکیل جلسه شورای امنیت و رایزنی با برخی از کشور‌های عضو سازمان ملل را در دستور کار خود قرار داده تا بتوانند قطعنامه‌ای را در مجمع عمومی سازمان ملل علیه این اقدام تصویب کنند.»

دستیار سابق رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی با بیان اینکه برخی اساتید حقوق، معتقدند باید در دیوان کیفری بین المللی شکایت کرده و از طریق این نهاد پرونده را پیگیری کنیم، افزود: «درباره این پیشنهاد باید توجه کرد که رسیدگی دیوان کیفری بین المللی مستلزم این است که کشور قربانی و کشور متجاوز و کشور ثالث باید عضو این نهاد باشند و به جهت اینکه دولت‌های آمریکا و ایران و عراق در این دیوان عضو نیستند؛ لذا از این طریق نمی توان پرونده را پیگیری کرد. اما راهی که می‌ماند، همان راهی است که درباره عمرالبشیر و از طریق شورای امنیت انجام شد و شورای امنیت درباره او خیلی سریع تصمیم گرفت؛ یعنی براساس ماده ۱۳ دیوان کیفری بین المللی، شورای امنیت وضعیتی را به دیوان کیفری بین المللی ارجاع کرد و دیوان به خاطر مقررات خود هنگام این ارجاع توجه نمی کند که آیا کشور فرد مجرم عضو این دیوان هست یا خیر و فقط بر اساس مقررات خود به موضوع رسیدگی می کند.»

عضو هیات علمی و استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: «ما باید این درخواست را مطرح کرده و شورای امنیت وارد بحث بشود و اگر آن را وتو بکنند، یک سند رسوایی برای آن شورا و سازمان ملل خواهد بود برای اینکه سازمان ملل نشان خواهد داد برای مقابله با جرایم بین المللی ناتوان بوده و این می‌تواند سندی برای ما باشد . لذا قطعنامه محکومیت در مجمع عمومی و درخواست ما از شورای امنیت برای رسیدگی به پرونده ترامپ و نظامیان حاضر در غرب آسیا را به ارجاع از طریق شورای امنیت به دیوان کیفری بین المللی دو مسیری هست که می توانیم دنبال کنیم.»

***

برداشتن گام پنجم ارتباطی به شهادت سردار سلیمانی ندارد

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل در آرمان ملی نوشت: برداشتن گام پنجم هرچه باشد ارتباطي به شهادت سردار سليماني ندارد و از قبل اعلام شده بود که بعد از 60 روز عملي مي‌شود. بنابراين نبايد اين دو موضوع را با هم مرتبط دانست. اين گامي است که از مدت‌ها قبل فکر و برنامه‌ريزي شده است و متناسب با محتوايش مي‌توان فهميد که آيا واقعا موثر هست و به معناي خروج از برجام محسوب مي‌شود يا نه و اروپايي‌ها احيانا چگونه برخورد خواهند کرد.

واقعيت اين است اگر هفته گذشته مي‌پرسيديد که جنگ مي‌شود يا نه، حتما پاسخ مي‌دادم که احتمال جنگ خيلي خيلي کم و زير 5 درصد است ولي الان مي‌توانم بگويم بالاي 60 درصد مي‌توان انتظار جنگ محدودي را داشت. اما بستگي به اين دارد که طرفين دخيل در ماجرا چه سياستي اتخاذ مي‌کنند. اميدوارم اين روند به سمتي برود که موضوع به جنگي فراگير در سطح منطقه تبديل نشود. چون اين جنگ، صرفا رويارويي ايران و آمريکا نخواهد بود؛ جنگي منطقه‌اي است که شايد گستردگي بسيار بيشتري داشته باشد. با اينکه هنوز نمي‌توان قطعي گفت که جنگ مي‌شود يا نه، بايد تاکيد کرد که در صورت رويارويي، همه کشورهاي منطقه هزينه‌هاي سنگيني پرداخت خواهند کرد. ما هم چاره‌اي جز تلافي نداريم اما بايد ببينيم منطقي‌ترين پاسخ چگونه خواهد بود تا پاسخ دقيقي به بلوف‌هاي ترامپ باشد. مهم اين است که هر اقدامي مي‌کنيم، عواقبش را بسنجيم. از آن طرف هم نمي‌توانيم خويشتنداري غير معقول داشته باشيم چرا که در اين موضوع خويشتنداري معنا ندارد. چون هرجور فکر کنيم دونالد ترامپ آدمي نيست که اگر خويشتنداري کنيد، تصحيح شود. چه بسا بدتر از آنچه کرده را انجام دهد.

***

ربیعی: باید پاسخ ترامپ را بدهیم

علی ربیعی، سخنگوی دولت در یادداشتی در ایلنا نوشت: «اطرافیان ترامپ به او تحلیل غلط داده بودند که ایران نظام سیاسی‌اش ضعیف شده است؛ اما باید بگویم اگر رئیس جمهور آمریکا جمعیت میلیونی تشییع سردار سلیمانی را ببیند تحلیل‌هایش بهم خواهد خورد. تصمیم گیران آمریکا فکر می‌کردند با ترور یک نظامی و بلوای داخلی فاتحه ایران خوانده خواهد شد اما بودن مردم در صحنه تحلیل‌ها را عوض کرد و در همین مدت کم ترامپ موضع‌اش را تغییر داد و گفت ما دنبال تغییر رژیم نیستیم.

اعتقادم بر این است که اگر پاسخ ترامپ را ندهیم جری‌تر می‌شود هر بار می‌خواهد با زدن ما به طریقی باج بگیرد،بنابراین ساده اندیشی است اگر امروز فکر کنیم که ما پاسخ آمریکایی‌ها را ندهیم با یک تعقل عمل کنند؛ زیرا ترامپ با عقل و منطق بازی نمی‌کند پس باید اقدامی انجام دهیم که بازدارندگی ایجاد کند که نظام این کار را انجام خواهد داد.

***

امیرعبداللهیان نیز در روزنامه شرق نوشت: تعبيري كه در ابتداي اين حادثه تلخ به كار بردم، اين بود كه ترامپ از خطوط قرمز عبور كرد و قاعده بازي را رعايت نكرد. بنابراین بايد پيامدهاي اين حادثه و اقدام متقابلي را كه جمهوري اسلامي ايران در پاسخ به اين حركت طراحي كرده و در زمان مناسب اجرا خواهد كرد، خيلي خوب درك كند.

تجربه‌هاي مختلفي در مقابل مردم ما و سياست‌مداران دنيا قرار دارد كه ضمن اينكه جمهوري اسلامي ايران مقتدرانه عمل مي‌كند و اقدامي را كه به معناي واقعي بازدارنده باشد، انجام مي‌دهد، در‌عين‌حال به‌دنبال جنگ و شروع جنگ در منطقه نبوده و نيست. خيلي موافق دوگانه جنگ و صلحي كه برخي به آن مي‌پردازند، نيستم. اينكه با هر اتفاقي موجي از نگراني ايجاد مي‌شود كه يك دام و درگيري جديد به وقوع خواهد پيوست؛ معتقدم با درايت طرف ايراني، جمهوري اسلامي ايران حداكثر خويشتن‌داري را در كنار حفظ حداكثري اقتدار و امنيت ملي كشور دنبال مي‌كند. كساني هم كه نگران هستند بايد اين را بدانند كه آنچه مي‌تواند امنيت ملي كشور را در حد اعلا تضمين كند، حركت‌هاي مقتدرانه و در‌عين‌حال حكيمانه‌اي است كه بايد جمهوري اسلامي ايران در قبال چنين حوادثي به منصه‌ ظهور برساند.

من به‌عنوان يك كارشناس معتقدم اگر اقدام مقتدرانه بازدارنده‌اي از سوي منطقه، عراق و جمهوري اسلامي ايران در پاسخ به گستاخي اخير آمريكا اتخاذ و عملياتي نشود، هم منطقه‌اي ناامن‌تر در آينده خواهيم داشت و هم آينده عراق نگران‌كننده‌تر از وضع موجود خواهد بود.

***

اهمیت آنچه عبدالمهدی گفت

احمد زیدآبادی در کانال تلگرامی نوشت: عادل عبدالمهدی در جلسۀ پارلمان عراق فاش ساخت که هدف سردار سلیمانی از سفر به بغداد ارائۀ پاسخ ایران به نامه‌ای از سوی عربستان سعودی بوده است... به نظرم بهتر است مقام‌های ایرانی در این زمینه روشنگری بیشتری کنند. اگر داستان به همان ترتیبی اتفاق افتاده که عبدالمهدی می‌گوید؛ ترور سردار سلیمانی اساساً معنا و مفهوم متفاوتی پیدا می‌کند.

طبعاً از آنچه عبدالمهدی در بارۀ آن سخن گفته، دولت آمریکا بی‌خبر نبوده است. بنابراین این پرسش قابل طرح است که چرا آنان با طرح روایت متفاوتی از اهداف سفر سردار سلیمانی به بغداد و ترور او، عملاً راه تشنج‌زدایی در روابط تهران - ریاض را سد کرده‌اند؟به واقع، تنها طرفی که در خاورمیانه از ادامۀ تنش بین ایران و عربستان سود می‌جوید، دولت انتقالیِ راست افراطی بنیامین نتانیاهو در اسرائیل است. نتانیاهو از این تنش هم برای نجات شخص خود از پروندۀ فسادی که در آن گرفتار آمده است سود می‌جوید و هم از این طریق می‌خواهد بخش‌های حساس کرانۀ باختری را بدون پرداخت هزینۀ سنگینی به اسرائیل ضمیمه کند.

به نظرم دولت ایران می‌تواند با بهره‌گیری از همگرایی خاصی که بین جناح‌های مختلف حکومت و برخی از منتقدان میانه‌رو آن در جریان تشییع جنازۀ پیکر سردار سلیمانی پدیدار شده است، به برخی کنش‌های سابق خود در سیاست داخلی پایان دهد و از همین طریق راهی نیز برای تغییر معادلۀ خاورمیانه از راه تشنج‌زدایی با کشورهای عربی به سمت جلو بگشاید تا نقشه‌های جناح افراطی حاکم بر اسرائیل و باند حامی آنها در کاخ سفید را خنثی کند.

***

 

مراسم باشکوه تشییع پیکر سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و سایر شهدای ۱۳ دی‌ماه با حضور میلیونی مردم و اقامه نماز بر پیکر این شهدای سرافراز به امامت رهبر معظم انقلاب برگزار شد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این نماز، عباراتی را به کار بردند که به همین شهدا اختصاص داشت. عبارات خاص ولی امر مسلمین در اقامه نماز بر پیکر شهدای سرافراز اسلام به شرح زیر است:

اللهم ان هولاء المسجون قدامنا عبادک و ابن عبادک

(خدایا این افراد در کفن پیچیده شده مقابل ما، بندگان تو و فرزندان بندگانت هستند)

وابن إمائک، نزلوا بک، وانت خیر منزولٍ به

(فرزند کنیز توست، نزد تو آمده‌اند و تو بهترین کسی هستی که نزدش می‌روند)

اللهم انهم محتاجون الی رحمتک وانت غنی عن تعذیب عبادک

(خدایا آنها محتاج رحمت تو هستند و تو از عذاب بندگانت بی‌نیازی)

اللهم ان کانوا محسنین فزد فی احسانهم وان کانوا مسیئین فتجاوز عنهم  

(خدایا اگر نیکوکار بودند، به احسان‌شان بیفزا واگر گناهکار بودند، از آنان درگذر)

اللهم انّا لا نعلمُ منهم الا خیرا (سه بار تکرار) وانت أعلم بهم منّا

(پروردگارا، ما جز نیکی از آنان سراغ نداریم و تو از ما به آنان داناتری)

اللهم صلی علی محمد و ال محمد

اللهم أدخلهم فی رحمتک و رضوانک 

(خدایا آنان را مشمول رحمت و رضوان خود بفرما)

اللهم انک تَوَفّیتَهم مُتلطِخین بدمائهم فی سبیل رضاک؛ مستشهدین بین ایدیهم، مخلصین فی ذلک لوجهک الکریم، اللهم فاعلِ درجاتهم

(خدایا تو وقتی جان آنان را گرفتی که آنان در راه رضای تو در خون خود غلتیده بوده و مخلصانه برای خاطر وجه کریمانه تو، به شهادت رسیده بودند. خدایا بر درجاتشان بیفزا)

واحشرهم مع محمد وآله الطاهرین

(آنان را با محمد وآل طاهر او محشور کن)

والحقنا بهم وارزقنا الشهادة فی سبیلک یا مولای

(و ما را به آنان محلق و شهادت در راه خودت را روزی‌مان کن سرورم)

الحمد لله الذی اکرم المستشهدین فی سبیله

شکر خدایی را که شهدای راه خود را گرامی داشت

الحمد لله الذی  رزقنا الشهادة فی سبیله 

شکر خدایی را که شهادت در راه خودش را روزی ما کرد

الحمد لله الذی  رزقنا الجهاد فی سبیل الاسلام  (الله اکبر)

شکر خدایی را که که جهاد در راه اسلام را روزی ما کرد.

واکنش توییتری عطاءالله مهاجرانی به حضور حماسی مردم  

عطاءالله مهاجری در واکنش به حضور حماسی مردم در مراسم تشییع پیکر سردار شهید سلیمانی نوشت: در عمری که در مدرسه ها گم کردم، می خواندیم که آفتاب و آب و آتش و زمین از جمله مطهراتند.

در میکده دریای حضور مردم، آتشفشان شعله سرود و دشت سبز مواج مردم، در اهواز و مشهد و تهران و فردا در کرمان، دیدیم و خواهیم دید، مطهر مطهرات حضور آفتابی و دریایی گرمابخش و عزت آفرین مردم است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۰۴۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی تصویر قهرمان در سینمای حماسی با نگاه به «آسمان غرب»

مجله سینما زاویه امشب با نگاهی به فیلم «آسمان غرب» به بررسی تصویر قهرمان در سینمای حماسی می‌پردازد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، برنامه رادیویی «سینما زاویه» به تهیه‌کنندگی رقیه‌زهرا پرندآور امشب ۲ اردیبهشت ماه با نگاهی به فیلم «آسمان غرب» به بررسی تصویر قهرمان در سینمای حماسی می‌پردازد. 

در این برنامه و در بخش میز سینمای ایران فیلم «آسمان غرب»با حضور آرش فهیم و مصطفی سجادی مورد بررسی قرار می‌گیرد و با محمد عسگری کارگردان این فیلم گفت‌وگو خواهد شد. 

در میز سینمای جهان نیز فیلم « تلماسه۲» با حضور محمدرضا چاووشی و داوود طالقانی نقد و بررسی می‌شود. 

در بخش دیگری از سینما زاویه به چگونگی خلق حماسه برای کودکان در انیمیشن آخرین داستان با حضور فاطمه دلاوری پاریزی پرداخته خواهد شد . 

نادرسهرابی نیز در مجله این هفته نسبت ادبیات و سینمای حماسی را مورد واکاوی قرار می‌دهد.

اجرای این قسمت از سینمای زاویه بر عهده وحید رونقی است و در بخش اخبار نیز الهه زواره‌ئیان به مرور مهم‌ترین اخبار سینمایی هفته‌ای که گذشت می‌پردازد. 
سینما زاویه به سردبیری مریم شوندی و پیمان خزلی و تهیه‌کنندگی رقیه پرندآور، یکشنبه شب‌ها از ساعت ۲۲ روی موج رادیو گفت‌وگو می‌رود.

دیگر خبرها

  • انقلاب اسلامی یک قاعده جدیدی در جهان ایجاد کرده است
  • انقلاب اسلامی قاعده جدیدی در جهان ایجاد کرده است
  • توصیف دقیق عملیات وعده صادق از زبان رهبر انقلاب
  • برگزاری یادواره شهدای جبهه مقاومت در بندرعباس
  • رئیسی: پیشرفت‌های نیروهای مسلح تحت مدیریت عالی رهبر انقلاب موجب ایجاد امنیت، اقتدار و امید برای مردم و کشور شده است
  • بررسی تصویر قهرمان در سینمای حماسی
  • بررسی تصویر قهرمان در سینمای حماسی با نگاه به «آسمان غرب»
  • پاسخ دندان شکن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای همه دنیا تعجب بود
  • پمپئو در کتابش درباره راضی کردن ترامپ به ترور سردار سلیمانی چه نوشته است؟
  • مراسم گرامی داشت سردار حجازی و شهدای کنسولگری دمشق در بهمئی