Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  یکی از نقاط ضعف طرح جمع‌آوری معتادان خیابانی، این است که عموما پس از جمع آوری و درمان معتادان هیچ سازمان مردم نهادی از آن‌ها حمایت نمی‌کند؛ اگر مسئولان به جای ساماندهی معتادان خیابانی و انتقال آن‌ها به مکان‌های بسته، زمان و سرمایه موجود را در برنامه‌های کاهش آسیب صرف می‌کردند، به نظر اتفاقات موثرتری در حوزه مقابله با اعتیاد رخ می‌داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سعید صفاتیان در این‌باره اظهار کرد: از سال ۱۳۸۴ بحث ساماندهی معتادان خیابانی در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح شد؛ در سال ۸۴ که مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر بودم، جلسه‌ای با حضور رئیس جمهور وقت و وزرا برگزار شد و قرار شد طرحی به منظور جمع‌آوری معتادان خیابانی تدوین شود تا مردم در معابر عمومی با معتادان مواجه نشوند، به این منظور سه ماه به ستاد مهلت داده شد تا این طرح را تدوین کند.

وی ادامه داد: در این طرح معتادان در مدت یک تا دو ماهه نگهداری می‌شدند و یکی از مشکلات این طرح این بود که پس از جمع‌آوری معتادان و دوره درمان و ورود آن‌ها به جامعه عملا برنامه‌ریزی نشده بود و از سوی دیگر نیز در آن دوران نگهداری معتادان مغایر با قوانین بود، اما در سال ۸۹ که قوانین مبارزه با مواد مخدر اصلاح شد، درمان معتادان به دو بخش درمان اختیاری (معتادان ماده ۱۵) و درمان اجباری (ماده ۱۶) تقسیم شد و درنهایت قرار شد معتادان ماده ۱۶ به مدت ۶ ماه در مراکز بازپروری نگهداری شوند و تحت درمان قرار گیرند. نیروی انتظامی وظیفه دستگیری معتادان، سیستم قضایی وظیفه هدایت معتادان به مراکز درمان و سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت و سمن‌ها وظیفه ایجاد پروتکل‌های درمانی را برعهده دارند.

وی با تاکید بر اینکه معتادان نیازمند حمایت‌های اجتماعی هستند، بیان کرد: یکی نقاط ضعف طرح جمع‌آوری معتادان خیابانی، این است که عموما پس از جمع آوری و درمان معتادان هیچ سازمان مردم نهادی از آن‌ها حمایت نمی‌کند این درحالیست که معتادان پس از درمان و خارج شدن از چرخه اعتیاد نیازمند شغل، حمایت‌های خانواده و اجتماع هستند و زمانی که از این حمایت‌های برخوردار نباشند دوباره به چرخه اعتیاد بازمی‌گردند.

بنابر اظهارات مدیرعامل موسسه دانش اعتیاد و روان‌شناسی ایرسا، طرح ساماندهی معتادان کشور با روند مناسبی اجرا نمی‌شود و اگر مسئولان به جای ساماندهی معتادان خیابانی و انتقال آن‌ها به مکان‌های بسته، زمان و سرمایه موجود را در برنامه‌های کاهش آسیب صرف می‌کردند، به نظر اتفاقات موثرتری در حوزه مقابله با اعتیاد رخ می‌داد.

این درمانگر اعتیاد با بیان اینکه برنامه‌های کاهش آسیب از سال ۸۲ در کشور اجرا می‌شود، تاکید کرد: در حال حاضر حدود ۵۰۰ مرکز گذری در کشور فعالیت می‌کنند و به معتادان تزریقی و خیابانی خدمات بهداشتی و درمانی خدمات ارائه می‌کنند. آنچه مورد اهمیت قرار می‌گیرد آن است که برنامه‌های کاهش آسیب باعث شده میزان شیوع اچ آی وی و هپاتیت در کشور کنترل شود و جزء کشور‌های موفق دنیا باشیم.

صفاتیان ادامه داد: علاوه بر آن نیز ۷۰۰۰ مرکز درمان در ایران فعالیت می‌کنند، هزینه‌هایی که برای تاسیس این مراکز شده است تنها یک دهم هزینه‌هایی است که صرف درمان‌های اجباری و اقامتی شده است. به نظر جمع آوری معتادان متجاهر در ایران طرح موفقی نیست و نخواهد بود، اما به دلیل نگاه‌های نظامی و قضایی مسئولان حوزه مبارزه با مواد مخدر به این طرح‌ها، آن‌ها به برنامه‌های اقامتی و جمع آوری معتادان توجه بیشتری دارند.

وی در ادامه با اشاره به تبعات منفی طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر تاکید کرد: طرح‌هایی مانند جمع‌آوری معتادان متجاهر تاثیرگذار نیست. بحث ساماندهی معتادان متجاهر تنها مربوط به ایران نیست، اما کشور‌ها در تلاش هستند تا برای این موضوع طرح‌های مثبت و موثری ارائه دهند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت معتادان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۱۷۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حرفه آموزی معتادان در حال بهبود برای ورود به بازار کار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، سید محمد ملیحی معاون دادستان عمومی و انقلاب قم با بیان اینکه نظارت بر جمع آوری معتادین و متجاهرین در سطح شهر معرفی به مراکز ترک اعتیاد و پیگیری درمان، کاهش آسیب و بازتوانی آنان از اقدامات مستمر دادسرای انقلاب استان است گفت: هم اکنون ۱۷۱ نفر از افراد تحت درمان در مراکز اعتیاد ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر در حال حرفه آموزی اشتغال و کسب درآمد هستند.

معاون دادستان قم کارگاه خیاطی، مرغداری، آموزش آشپزی، آموزش نانوایی، گلخانه، قالیبافی، باغبانی، جوشکاری، سنگ کاری، بلوک زنی، فنرزنی و لنت اتومبیل و سقف کاذب را از کارگاه‌های فعال در مراکز ترک اعتیاد قم عنوان و بیان کرد: حرفه آموزی، فعالیت و کسب درآمد معتادان در حال بهبود می‌تواند به آنها کمک کند تا پس از خروج از کمپ با استفاده از مهارتی که آموخته اند، وارد بازار کار شوند و مجدد گرفتار دام اعتیاد نشوند.

معاون دادستان قم با تقدیر از مبلغان دینی و مشاوران تخصصی مذهبی که در مراکز درمانی مشغول به کار هستند گفت: برقراری ارتباط موثر با بیماران کمپ، خانواده درمانی، ارائه مشاوره‌های تخصصی به فرد بیمار و خانواده او، مهارت افزایی، یادگیری و حرفه آموزی بیمار و خانواده اش، رشد و تقویت تربیت دینی آنها، آگاهی بخشی و ارائه مشاوره به خانواده‌ها در مساجد، محله‌ها و بوستان‌ها از اقدامات این مبلغان برای کاهش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.

دیگر خبرها

  • دستگیری معتادان و سوداگران مرگ در لنگرود
  • انهدام بیش از ۱۶۸۰ باند توزیع موادمخدر در سال ۱۴۰۲
  • کشف ۵۸۰ تن مواد مخدر در سال ۱۴۰۲/ تریاک همچنان پیشتاز
  • جمع‌آوری و دستگیری معتادان و سوداگران مرگ در لنگرود
  • ارجاع ۲۳ معتاد متجاهر به مراکز ترک اعتیاد در شوش
  • جمع‌آوری و دستگیری ۴۴ نفر از معتادان و سوداگران مرگ در لنگرود
  • جمع‌آوری و دستگیری ۴۴ معتاد و سوداگر مرگ در لنگرود
  • حرفه آموزی معتادان در حال بهبود برای ورود به بازار کار
  • تسهیلات اشتغال برای رهاشدگان از دام اعتیاد
  • کشفی تازه درباره معتادان به مواد مخدر