Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-03-28@08:41:16 GMT

مشکلات اقتصادی مؤمن را از دین فراری نمی‌کند

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۱۸۰۹۵

مشکلات اقتصادی مؤمن را از دین فراری نمی‌کند

گروه اندیشه ــ حجت‌الاسلام شیخ حسین انصاریان با اشاره به وصف مؤمنان در زمان رسول خدا(ص) بیان کرد: در این دوران پیامبر(ص) و دیگر اصحاب ایشان وضعیت معیشتی بسیار سختی داشتند و حتی خود ایشان گاهی سه روز غذا نمی‌خوردند، اما حاضر نبودند که از دین خدا فرار کنند و محصول ایمان پیامبر(ص) این بود که فرمان‌بردارترین افراد نسبت به خداوند بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایکنا؛ مراسم عزاداری ایام شهادت حضرت زهرا(س)، امروز 17 دی‌ماه با سخنرانی حجت‌الاسلام شیخ حسین انصاریان در مسجد حضرت رسول اکرم(ص) برگزار شد.

این استاد اخلاق بیان کرد: یک اسم قیامت که بیش از هزار آیه در قرآن کریم وضع مردم و اهل محشر را در آن بیان می‌کند، معاد است که به معنای بازگشت‌گاه است. آن‌هایی که در دنیا اهل ایمان و عمل صالح بوده و در هر دوره‌ای مطیع انبیا الهی بودند، که مردمان بعد از پیامبر اسلام(ص) علاوه بر اطاعت از رسول خدا(ص)، مطیع ائمه طاهرین(ع) نیز بودند، طبق آیات قرآن، بازگشت این‌ها به خداوند است؛ یعنی بازگشت این‌ها به رحمت، مغفرت، رضوان و شفاعت است.

وی تصریح کرد: اما کسانی که تمام دوره عمرشان اهل هوی و هوس و گناه بودند، با نبوت و امامت و توحید و حلال و حرام خدا مخالف بودند که مخالفت آن‌ها نیز ضرری برای خدا و عالم نداشت و هرچه ضرر داشت، طبق قرآن به پرونده خودشان زد و برای خودشان ثبت شد، بازگشت این‌ها به دوزخ است. برای آن‌ها خبری از مغفرت، رحمت و شفاعت نیز نخواهد بود.

انصاریان در ادامه افزود: در مورد این دو طایفه، یک آیه از سوره مبارکه بقره و یک آیه نیز از سوره مبارکه زمر وجود دارد که به آیه سوره بقره می‌پردازم. خداوند در این آیه می‌فرماید: «آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ؛ پيامبر (خدا) بدانچه از جانب پروردگارش بر او نازل شده است ايمان آورده است‏، و مؤمنان همگى به خدا و فرشتگان و كتاب‌ها و فرستادگانش ايمان آورده‏‌اند (و گفتند:) (ميان هيچ يك از فرستادگانش فرق نمى‏ گذاريم‏) و گفتند: (شنيديم و گردن نهاديم‏، پروردگارا، آمرزش تو را (خواستاريم‏) و فرجام به سوى تو است‏.)».

وی بیان کرد: در حقیقت این آیه وضع مؤمنان در دنیا را نیز بیان می‌کند که در ابتدای آن حکایت از ایمان رسول خدا(ص) به خداوند دارد. پیامبر(ص) در اوج و قله ایمان به خدا قرار داشت و بر اثر این ایمان، امیر المومنین(ع) فرمود ایشان نسبت به خداوند از همه مطیع‌تر بود که این مطیع بودن، محصول ایمان پیامبر(ص) است. در اوج سختی‌ها و مشکلات و در نبود یک اقتصاد پاسخ‌گو که برخی از متدینان مورد تأیید پیامبر(ص) با یک پیراهن، روی یک سکو، کنار یک مسجد زندگی می‌کردند به ایشان ایمان داشتند و جالب است که این اصحاب که خیلی لباس و غذا هم نداشتند، نسبت به خدا و پیامبر ثابت قدم بودند. اینها می‌توانستند به مکه فرار کنند که به وضعیت بهتری برسند، چون قریش در مکه وضع مالی خوبی داشتند و قریش اهل تجارت بودند. از ایران و شام جنس می‌خریدند و در مکه بازاری داشتند و خوب هم می‌فروختند که یک منبع درآمد آنها بود. یک منبع نیز از تولیت کعبه بود که 360 بت در خانه کعبه روی هم چیده بودند و هر بتی برای هر قبیله‌ای بود و هر قبیله سالی یکبار برای دیدن بت‌ها می‌آمدند و پول و طلا و نقره را برای نذری می‌آوردند که همه را کنار کعبه می‌گذاشتند.

انصاریان تصریح کرد: دیگرانی هم که دور پیامبر(ص) بودند، کارگری می‌کردند و خرید و فروش ضعیفی داشتند و به آن معنا کسی که پولدار باشد دور و اطراف پیامبر(ص) نبود. در حقیقت محصول ایمان پیامبر(ص)، اطاعتش از خدا بود که امیرالمؤمنین(ع) فرمود مطیع‌ترین مردم به خداوند بود. در این مشکلات، خود پیامبر(ع) نیز در مدینه در مضیقه زندگی می‌کرد.

وی بیان کرد: کتابی داریم به نام مجموعه ورام که آن را یکی از بزرگان شیعه نوشته است و کتابش نیز بسیار متین است. می‌گوید که بلال اذان گفت، صف نماز بسته شد، در خانه پیامبر(ص) نیز در مسجد باز می‌شد. تمام جمعیت منتظر پیامبر(ص) بودند و ایشان قدری دیر کرد. مردم گفتند که چند دقیقه دیگر پیامبر(ص) می‌آید و احتمالاتی دادند. بالاخره دیدند که این مدت بیشتر شد. امیرالمؤمنین(ع) نیز نبود. به ابودرداء گفتند که تو آشنا هستی، در خانه را بزن و ببین آیا می‌آید یا خیر. او وقتی به خانه پیامبر(ص) رفت، در را برایش باز کردند. اجازه گرفت و وارد شد و دید که پیامبر(ص) نشسته است. گفت آیا به نماز نمی‌آیید؟ فرمودند خیر. سؤال کرد چرا؟ فرمود سه شبانه روز است، چیزی گیرم نیامده تا بخورم و می‌خواهم نمازم را به دلیل ضعف، نشسته بخوانم.

انصاریان افزود: یک عده از مردم نیز این وضع را داشتند، اما از خدا و دین فرار نکردند. زمان ما برخی‌ها از عالم و دین و مسجد فرار کردند که همه ما نیز این‌ها را می‌شناسیم. یک بار به یکی از همین‌ها گفتم که تو ماه رمضان و ماه محرم و صفر در این مسجد دعا می‌خواندی و بعد از منبر واعظ، ذکر مصیبت می‌کردی. چه شد که محاسن را تراشیدی و کراوات زدی؟ گفت از این مسجد و آخوند و روضه، چیزی گیرمان نیامد و به این طرف زدیم و الآن خوب است. خب الآن خوب است، اما بعد از مردن، تا ابد باید اسیر بود.

این استاد اخلاق گفت: بنابراین نمی‌توان تا همیشه فراری بود. در دعای کمیل است که فرمود از دست خدا کسی نمی‌تواند فرار کند. در اوضاع مدینه که پیامبر(ص) فقط آب خالی دستش می‌آمد، یک نفر خدمت ایشان رسید. به ایشان گفت که هزار نفر نیروی غرق اسلحه را برای شما می‌آورم. مشکلات اقتصادی را نیز حل می‌کنم. این تعداد جنگجو هستند و اگر دوباره کسی خواست حمله کند، با لشکرم ریشه این‌ها را از بین می‌برم، اما شرط مسلمان شدنم این است که یک قول به من بدهید. من سند و نوشته و کاغذ هم نمی‌خواهم، بلکه یک قول می‌خواهم و آن هم اینکه بعد از خودت من جانشین تو باشم. اما رسول خدا(ص) فرمود که تعیین جانشین بعد از من، فقط و فقط با خداوند است و چنین قولی را نمی‌توانم بدهم. بنابراین ایمان رسول خدا(ص) اینچنین بود که افراد اطراف ایشان نیز با این وضعیت سخت اقتصادی به ایشان ایمان داشتند. انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن اندیشه حسین انصاریان استاد اخلاق ایمان مومن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۱۸۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گره گشایی از مشکلات اقتصادی با مشارکت مردم

 استاندار کردستان ظهر امروز در جلسه اولویت‌ها و و برنامه‌های دولت سیزدهم که به صورت وبیناری با حضور رئیس جمهور در سراسر کشور برگزار شد، اظهار داشت: تاش برای تولید بیشتر با محوریت مشارکت عمومی می‌تواند نسخه شفابخش بیماری اقتصادی کشور مردم باشد.   اسماعیل زارعی کوشا گفت: در هر صحنه‌ای مردم حضور پیدا کردند اتفاقات خوبی رقم می خورد و امیدواریم در این عرصه تولید با ورود مردم شاهد گره‌گشایی از اقتصاد باشیم.   وی با بیان اینکه در دهه اخیر همواره شعارهای سال محوریت اقتصادی داشته است، یادآور شد: این نشان می‌دهد نقطه ضعف ما در اقتصاد است که می‌طلبد نقطه تمرکز ما نیز باشد.    استاندار کردستان تاکید کرد: در طول سالیان گذشته در کردستان در زمینه شاخص‌های اقتصاد وضعیت خوبی نداشتیم و باید جدیت داشته باشیم و از این فرصت شعار سال بهره‌مند شویم.   زارعی‌کوشا با اشاره به اینکه مقرر شده جلسات تحقق شعار سال به صورت مستمر برگزار شود، اضافه کرد: مدیران پیشنهادهای خود را برای تحقق شعار سال ارائه کنند ضمن اینکه این برنامه‌ها از طریق رسانه‌ها در معرض بررسی نخبگان قرار گیرد و ایده‌های اساتید را جمع‌آوری کنیم و از بهترین راهکارها بهره بگیریم.   استاندار کردستان به سفرهای نوروزی نیز اشاره کرد و گفت: سومین استان پرمسافر کشور هستیم، اگرچه شرایط جوی باعث کاهش آمار مسافران در چند روز اول شده بود اما روند حضور گردشگران در استان صعودی است‌. مردم،‌ ولی نعمتان در دولت هستند حجت الاسلام عبدالرضا پورذهبی امروز در جلسه وبیناری اولویت‌ها و و برنامه‌های دولت سیزدهم که با حضور رئیس جمهور در حال برگزاری است، اظهار کرد: مسئولین باید مردم را اصل قرار دهند و در عمل آنان را ولی نعمتان بدانند. وی با بیان اینکه باید آستانه صبر را بالا ببریم، بیان کرد: انتقادات را باید شنید اما نباید خود را درگیر کنیم و فرصت را برای خدمتگزاری بدانیم. نماینده ولی فقیه در کردستان با تأکید بر اینکه مشارکت مردم دل خوش و انگیزه نیاز دارد، گفت: تمام مسئولیت های ما به مردم بسته شده و نباید فرار کنیم. باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • «آغاز سال‌ نو برای انسان مؤمن»
  • پیش‌بینی استاد دانشگاه امام صادق از تورم امسال
  • تولید مردم محور کلید حل مشکلات اقتصادی کشور است
  • افزایش تولید ملی با مشارکت مردم از مهمترین راهکار‌های رفع مشکلات اقتصادی
  • اسلام مکتبی است که عقاید و سیاستش بهم آمیخته است
  • افزایش تولیدملی با مشارکت مردم مهمترین راه رفع مشکلات اقتصادی است
  • دو تفسیر از خلیفه‌اللهی انسان/ تفاوت رأفت و رحمت خداوند
  • مردم و دولت برای رفع مشکلات اقتصادی کمر همت ببندند
  • مشکلات اقتصادی چگونه باعث فروپاشی شوروی شد؟ (اینفوگرافی)
  • گره گشایی از مشکلات اقتصادی با مشارکت مردم