Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از خودکشی دستیار ارتوپدی این دانشگاه به علت فشار کاری بالا و کشیک‌های سنگین و طولانی‌مدت خبر داد.

علی پزشکی، دبیر شورای صنفی دستیاران و دانشجویان Ph.D دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از خودکشی دستیار ارتوپدی در بیمارستان طالقانی خبر داد و اظهار کرد: طبق اطلاعات رسیده به شورا، این دستیار ارتوپدی در اثر فشار کاری بالا و کشیک‌های سنگین دست به این کار زده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فرد ۹۶ ساعت یعنی چهار روز مجبور شده است که در کشیک حاضر شود. البته ممکن است دلایل دیگری نیز در بروز این حادثهٔ تلخ دخیل بوده باشد.

وی افزود: یکی از دلایل اصلی این خودکشی فشار کاری بالا و کشیک‌های سنگین و طولانی‌مدت بوده است و به این دانشجو ۱۵ کشیک در یک ماه داده‌ شده است. دستیاری ارتوپدی یکی از رشته‌هایی است که تعداد کشیک بالایی دارد. کشیک‌های زیاد درگذشته نیز یکی از مشکلات مهم دستیاران بوده که ما آن را در سطح وزارت بهداشت پیگیری کردیم و دو ماه گذشته منجر به صدور مصوبه‌ای در نود و یکمین نشست شورای عالی آموزش پزشکی و تخصصی شد و به امضا وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسید.

عضو شورای صنفی مرکزی دستیاران و دانشجویان Ph.D وزارت بهداشت ادامه داد: بر اساس این مصوبه سقف کشیک در ماه، حداکثر ۱۲ شب است و دانشگاه‌های علوم پزشکی موظف به رعایت این سقف هستند. اما متأسفانه همچنان این مصوبه در برخی بیمارستان‌ها نادیده گرفته می‌شود.

پزشکی با تأکید بر اینکه بنا بر رسالت قانونی که در شورای صنفی داریم، پیگیر مسائل صنفی و مشکلات دستیاران و دانشجویان دکتری در سطح دانشگاه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش هستیم، عنوان کرد: طبق قانون کار در اروپا ساعات کار دستیاران در بیمارستان‌ها حداکثر ۴۰ تا ۵۰ ساعت و طبق شورای اعتباربخشی تحصیلات عالی آمریکا (ACGME) حداکثر ۸۰ ساعت است، اما در ایران این رقم دست‌کم ۱۰۰ ساعت لحاظ شده است. حتی در موارد قابل‌توجهی شاهد ۱۴۰ تا ۱۶۰ ساعت هستیم، یعنی عددی بیشتر از اردوگاه‌های کار اجباری! این مسئله در حالی است که معیارهای سازمان جهانی بهداشت، بی‌خوابی بیش از ۲۴ ساعت را با اثرات روانی مصرف الکل قیاس می‌کند! تنها همین بی‌خوابی‌ها و فشار فکری و روانی بر رزیدنت‌ها کافی است تا کاهش انگیزه، افزایش افسردگی و به‌خصوص افزایش خطاهای پزشکی را موجب شود.

دبیر شورای صنفی دستیاران و دانشجویان Ph.D دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: روابط تحقیرآمیز در بخش‌های بیمارستانی، دستمزد کم و تأخیر در پرداخت کارانه‌ها ازجمله مشکلات دیگر دستیاران است که اعتراضات زیادی را از سوی دانشجویان در پی داشته و متأسفانه گوش شنوایی برای آن وجود ندارد.

وی افزود: این حجم مشکلات دستیاران گاهی منجر به انصراف و حتی بروز مشکلات جسمی و روانی در آن‌ها می‌شود. یک ماه پیش نیز یکی از ورودی‌های دستیاران زنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز به دلیل فشار کاری بالا استعفا دست جمعی دادند، بنابراین این مسئله یک مشکل فردی یا مربوط به یک دانشگاه خاص نمی‌شود؛ بلکه مسئله‌ای است که گریبان گیر همه دستیاران کشور شده و نیازمند تدبیر فوری مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش است؛ در غیر این‌صورت شاهد مشکلات خیلی بیشتر از این خواهیم بود.

انتهای پیام/4084/

منبع: آنا

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی علی پزشکی دستیاران دانشجویان ph D

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۱۸۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه های هفته ملی سلامت در مازندران اعلام شد

به گزارش خبرنگار مهر، حسن صیامیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران عصر چهارشنبه در حاشیه اولین جلسه ستاد استانی برگزاری هفته ملی سلامت استان مازندران افزود: براساس نامگذاری روزهای هفته ملی سلامت برنامه ریزی می‌کردیم، افزود: در جلسات گذشته ۴۲ بند تصمیم‌گیری شد که برگزاری ایستگاه و نمایشگاه در سطح استان با ارائه خدمات رایگان پزشکی و سلامت، به صدا در آمدن زنگ سلامت در مدارس، اجرای برنامه فرهنگی ورزشی پیاده روی نمادین در روز جمعه و استفاده از تریبون نماز جمعه برای بیان برنامه‌های هفته سلامت، اجرای برنامه‌های متعدد فرهنگی و ورزشی، تجلیل از سفیران سلامت، اجرای پویش بدون زباله و اطلاع رسانی آموزش سلامت مراقبت‌های بهداشتی از طریق رسانه‌های مکتوب، استندهای شهرداری و بیلبوردهای جاده‌ای اداره کل راهداری و حمل و نقل مازندران از جمله این موارد است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بر غربالگری قندخون و نیز ویتامین دی تاکید کرد و گفت: در هفته سلامت باید اطلاع‌رسانی از طریق تمامی شبکه‌های اجتماعی صورت گیرد.

صیامیان گفت: حضور مسئولان و کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی در صداوسیما و برگزاری همایش‌های استانی هفته سلامت و افتتاح مرکز رسمی مشاوره سلامت نیز از دیگر برنامه‌های هفته سلامت است.

مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پایان بر لزوم انسجام و هماهنگی برنامه‌های دستگاه‌های مرتبط تاکید کرد.

در ادامه این جلسه نمایندگان دستگاه‌های اجرایی حاضر در این نشست به تشریح اقدامات، مأموریت‌ها و نیز انتظارات و هماهنگی‌های لازم با کمیته رسانه سلامت استان پرداختند و بر لزوم مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی در اجرای برنامه‌های هفته سلامت تاکید شد.

گفتنی است هفته سلامت امسال با شعار سلامت خانواده و مردمی‌سازی سلامت از یکم تا هفتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ همراه با برنامه‌های متنوع برگزار خواهد شد.

کد خبر 6081253

دیگر خبرها

  • نیاز به ۵۷ هزار تخت خوابگاهی در دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • معاون اول دولت اول احمدی‌نژاد درگذشت/ پرویز داوودی که بود؟
  • معاون اول دولت احمدی نژاد درگذشت
  • پرویز داوودی معاون اول دولت اول احمدی‌نژاد درگذشت
  • فوری | معاون اول احمدی نژاد درگذشت
  • جزئیات تغییرات آزمون دستیاران پزشکی اعلام شد
  • برنامه های هفته ملی سلامت در مازندران اعلام شد
  • مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی دانشجو می پذیرد ؛ جزئیات و مهلت ثبت نام
  • نرخ دستمزد مدیران، دستیاران و همیاران تدارکات سینمای ایران تعیین شد
  • واگذاری آزمون‌های ارتقا و گواهینامه دستیاران پزشکی به دانشگاه‌ها