Web Analytics Made Easy - Statcounter

اشکان کاویانی روز سه شنبه در نشست شناسایی موانع و مشکلات تولید شیر در استان خراسان شمالی اظهار داشت: هم اکنون بیشتر گاوداران صنعتی و حتی سنتی با جمع آوری شیر تولیدی را به استان های خراسان رضوی، گلستان و سایر استان ها حمل می کنند که علاوه بر هزینه های اضافه باعث افزایش بار میکروبی و افت قیمت نیز می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: هم اکنون صنایع لبنی استان نیز با مشکل جدی مواجه هستند و بیشتر آنان غیر فعال و یا با ظرفیت بسیار پایین کار می کنند.

سرانه جهانی مصرف لبنیات ۳۰۰ کیلوگرم و در ایران و خراسان شمالی ۱۰۰ تا ۱۱۰ کیلوگرم است.

سالانه بیش از ۱۵۰ هزار تن شیر در خراسان شمالی تولید که بیش از ۹ هزار تن با مجوز دامپزشکی به دیگر استان ها حمل می شود.

وی تنها راه حل رفع مشکلات گاوداران استان را تشکیل انجمن قوی و مردم نهاد دانست و گفت: با وجود اینکه این قشر زحمت کش مشکلات مختلفی دارند اما به دلیل اینکه زنجیره ای عمل می کنند صدای آنان شنیده نمی شود.

کاویانی از دامداران خواست تا انجمن تشکیل دهند و افزود: باید با هم ارتباط داشته باشید و مسائل و مشکلات موجود را به گوش مسوولان برسانید و همچنین برای حل آنان راهکار ارائه دهید.

کاویانی با بیان اینکه استان خراسان شمالی قطب دامپروری است گفت: اما هم اکنون گاوداران برای فروش شیر و گوشت با مشکل مواجه هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به پایین آمدن مصرف شیر در بین شهروندان استان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: این سرانه ۱۳۰ کیلوگرم بود که هم اکنون به ۷۰ کیلوگرم رسیده است.

 رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی بجنورد با بیان اینکه هم اکنون برخی از دامداران به علت مشکلات مختلف از چرخه تولید خارج شده اند افزود: برخی از این واحد ها نیز نیمه فعال و یا در حال تعطیلی هستند.

محقق علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی هم بر بالا بردن کیفیت تولیدات تاکید کرد و گفت: متاسفانه هم اکنون دامداران از اجرای طرح های علمی و استفاده از شیوه های نو استقبال نمی کنند.

دکتر حسن علمی افزود: بیشترین مشکل در این حوزه نیز مربوط به دامداران با تعداد کم دام است که برای فروش شیر با مشکل مواجه هستند و همچنین فعالیت آنان صرفه اقتصادی ندارد.

وی بر مدیریت توزیع نهاده های دامی بین دامداران نیز تاکید کرد و افزود: با وجود حمایت های یارانه ای هم اکنون دامداران استان با مشکلات زیادی مواجه است.

علمی با بیان اینکه دامداران از نبود یک اتحادیه منسجم و انجمن رنج می برند افزود: با وجود اینکه استان قطب دامپروری است اما چرا کشتارگاه آن تعطیل است.

وی نیز از خروج شیر و گوشت به صورت خام از استان انتقاد کرد و گفت: با وجود اینکه کیفیت تولیدات استان بسیار بالا است اما این سود وارد جیب صنایع خارج از  استان خواهد شد.

در خراسان شمالی ۲ میلیون و ۱۲ هزار راس دام سبک و ۸۱ هزار دام سنگین وجود دارد.

افزون بر ۹۰ درصد دام های سبک و ۸۵ درصد دام های سنگین استان به صورت سنتی هستند.

 خراسان شمالی در زنجیره تولیدو ارزش در بخش دام سبک و طیور رتبه ۹ کشور را دارد.

 ۷۰۰ هزار راس دام سبک استان مربوط به عشایر است.

استان خراسان شمالی با داشتن سه میلیون واحد دامی یکی از  قطب های دامپروری کشور محسوب می شود.

برچسب‌ها بجنورد اتاق بازرگانی ایران کشاورزی دام و طيور خراسان شمالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد اتاق بازرگانی ایران کشاورزی دام و طيور خراسان شمالی بجنورد اتاق بازرگانی ایران کشاورزی دام و طيور خراسان شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۱۹۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات در شهربازی خراسان شمالی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی، علی مستوفیان به خبرگزاری صدا و سیما گفت: این نمایشگاه به همت بخش خصوصی با شرکت صنعتگرانی از استان‌های خراسان شمالی، کرمان، خراسان رضوی و سمنان در ۲۲ غرفه محصولات خود را از دوم اردیبهشت به مدت ۲۰ روز به نمایش می‌گذارند.
وی افزود: علاقمندان از ساعت ۱۷ تا ۲۲ می‌توانند از این نمایشگاه در محل پارک شهربازی بجنورد دیدن کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: ۱۰ روز بعد این نمایشگاه، نمایشگاه ملی صنایع دستی در بوستان بش قارداش برپا می‌شود.

دیگر خبرها

  • لغو همه اردو‌های دانش آموزی خراسان شمالی، ۴ و ۵ اردیبهشت ماه
  • (تصاویر) زندگی روستایی در خراسان شمالی
  • ۲۱ مال‌خر توسط پلیس آگاهی خراسان شمالی بازداشت شد
  • ۸۰ خاور زباله از یک منزل کشف شد
  • معرفی چهره سال هنر انقلاب‌اسلامی خراسان شمالی
  • ۱.۵ میلیون تن شیرخام به بازار‌های هدف صادر می‌شود
  • چهره سال هنر انقلاب‌اسلامی خراسان شمالی معرفی شد
  • برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات در شهربازی خراسان شمالی
  • مزارع کلزا در خراسان شمالی
  • بیش از ۶۵۰ هزار نفر در خراسان شمالی تحت پوشش بیمه سلامت هستند