Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-18@09:46:58 GMT

قرارداد کار را چگونه بنویسیم؟

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۲۴۷۹۲

 قرارداد بین کارفرما و کارگر باید بر مبنای قانون کار تنظیم شود در غیر این صورت موجب ایجاد مشکلاتی برای دو طرفین قرارداد می‌شود.

اخبار اجتماعی- براساس ماه ۷ قانون کار، قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حداکثر مدت موقت برای کار‌هایی که طبیعت آن‌ها جنبه غیر مستمر دارد توسط وزارت کار و امور اجتماعی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

در کار‌هایی که طبیعت آن‌ها جنبه مستمر دارد، در صورتی که مدتی در قرارداد ذکر نشود، قرارداد دایمی تلقی می‌شود.

قرارداد‌های مربوط به قانون کار در صورت کتبی بودن باید در فرم مخصوصی باشد که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درچارچوب قوانین و مقررات تهیه می‌شود و در اختیار طرفین قرار می‌گیرد.

کارفرمایان موظفند به کارگران با قرارداد موقت به نسبت مدت کارکرد، مزایای قانونی پایان کار را به مأخذ هر سال یک ماه آخرین مزد پرداخت کنند.

شروط ذکر شده در قرارداد کار یا تغییرات بعدی آن در صورتی نافذ خواهد بود که برای کارگر مزایایی کمتر از امتیازات مقرر در این قانون منظور شود.

قرداد کار برای اینکه قانون باشد و جنبه اجرای پیدا کند باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

الف- مشروعیت مورد قرارداد

ب- معین بودن موضوع قرارداد

ج- عدم ممنوعیت قانونی و شرعی طرفین در تصرف اموال یا انجام کار مورد نظر.

اصل بر صحت کلیه قرارداد‌های کار است، مگر آن که خلاف آن در مراجع ذی صلاح به اثبات برسد.

قرارداد کار علاوه بر مشخصات دقیق طرفین، باید حاوی موارد ذیر باشد:

الف- نوع کار یا حرفه یا وظیفه‌ای که کارگر باید به آن اشتغال یابد.

ب- حقوق یا مزد مبنا و لواحق آن.

ج- ساعات کار، تعطیلات و مرخصی‌ها.

ح- شرایط و نحوه فسخ قرارداد (در مواردی که مدت تعیین نشده است)

د- محل انجام کار.

ه- تاریخ انعقاد قرارداد.

و- مدت قرار داد، چنانچه کار برای مدت معین باشد.

ز- موارد دیگری که عرف و عادت شغل یا محل، ایجاب کند.

در مواردی که قرارداد کار کتبی باشد قرارداد در چهار نسخه تنظیم می‌شود که یک نسخه از آن به اداره کار محل و یک نسخه نزد کارگر و یک نسخه نزد کارفرما و نسخه دیگر در اختیار شورای اسلامی کار و در کارگاه‌های فاقد شورا در اختیار نماینده کارگر قرار می‌گیرد.

طرفین می‌توانند با توافق یکدیگر مدتی را به نام دوره آزمایشی کار تعیین کنند. در طول این دوره هر یک از طرفین حق دارد بدون اخطار قبلی و بی آن که الزام به پرداخت خسارت داشته باشد، رابطه کار را قطع کند. در صورتی که قطع رابطه کار از طرف کارفرما باشد وی ملزم به پرداخت حقوق تمام دوره آزمایشی خواهد بود و چنانچه کارگر رابطه کار را قطع کند کارگر فقط مستحق دریافت حقوق مدت انجام کار خواهد بود.

مدت دوره آزمایشی باید در قرارداد کار مشخص شود. حداکثر این مدت برای کارگران ساده و نیمه ماهر یک ماه و برای کارگران ماهر و دارای تخصص سطح بالا سه ماه است.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: قانون کار وزارت کار تعطیلات شورای اسلامی طبیعت قوانین و مقررات وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۲۴۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیدا شدن جسد ۳ کارگر راه آهن در سیلاب «کارواندر»/ یک نفر مفقود است

به گزارش خبرآنلاین، یک منبع کارگری در سیستان و بلوچستان از پیدا شدن پیکر بی جان سه نفر از ۴ کارگر راه‌آهن در سیلاب منطقه «کارواندر» شهرستان خاش خبر داد.

ایلنا در خبری نوشت: به دنبال وقوع سیلاب بر اثر بارندگی‌هایی که در عصر روز یکشنبه هفته جاری در منطقه «کارواندر» شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان رخ داد، ۴ کارگر راه‌سازی که با لودر قصد بازگشایی مسیر را داشتند در رودخانه «دامن» دچار حادثه سیلاب شدند که تلاش برای پیدا کردن جسد یکی از کارگران ادامه دارد.

یک منبع کارگری گفت: روز دوشنبه (۲۷ فروردین ماه) پیکر سه مفقودی که ناپدید شده بودند، حدودا ۵ کیلومتر پایین‌تر از محل حادثه یافت شدند و تلاش برای پیدا کردن نفر چهارم از سوی امدادگران و مردم محلی همچنان ادامه دارد.

از قرار معلوم هویت این سه کارگر که گفته می‌شود از مهندسین راهسازی راه آهن بودند «احسان نظری»، «محمدرضا ریحانی» و «منصور دلیری» اعلام شده است که همگی ساکن رفسنجان هستند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895786

دیگر خبرها

  • تاکید روسیه بر لزوم خویشتن‌داری طرفین در منطقه
  • چگونه خانه بخریم؟ | راه‌های تنظیم مبایعه‌نامه در دفتر مشاور املاک
  • قوانینی که باید درباره هبه کردن بدانید
  • پوتین: تمامی طرفین خویشتن‌داری کنند/ رئیسی: به گسترش بیشتر تنش‌ها تمایل نداریم
  • جسد ۳ کارگر راه آهن در شهرستان خاش پیدا شد
  • سیلاب جان ۳ نفر را در مسیر خاش - ایرانشهر گرفت
  • پیدا شدن جسد ۳ کارگر راه آهن در شهرستان خاش
  • مرگ یک کارگر بر اثر سقوط آوار سنگ
  • پیدا شدن جسد ۳ کارگر راه آهن در سیلاب «کارواندر»/ یک نفر مفقود است
  • نگرانی کرملین از تنش‌های منطقه‌ای و دعوت به خویشتن‌داری