Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-23@19:54:28 GMT

ورزش مطالبه زنان امروزی است

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۲۵۳۷۳

ورزش مطالبه زنان امروزی است

همشهری‌آنلاین- نجمه ‌احمدبیگی: در گذشته زنان تمایل چندانی به ورزش کردن از خود نشان نمی‌دادند و ورزش را به عنوان یک ضرورت باور نداشتند. چرا که فضاهای ورزشی برای زنان در دسترس نبود و از طرفی فرهنگ ورزش کردن زنان در پارک‌ها برای خانواده‌ و جامعه به خوبی جا نیفتاده بود. اما با گسترش فضاهای ورزشی در تهران و توجه به ورزش همگانی زنان بیشتر به ورزش همگانی روی آوردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 پشت صحنه فراهم کردن این امکانات و جذب زنان خانه‌دار به ورزش، زنانی بودند که روزها و ساعت‌ها برای رشد ورزش زنان از جان خود مایه گذاشتند و با انگیزه در این راه خدمت کردند.

«طاهره طاهریان» یکی از همان زنان مدیر و با تجربه در عرصه ورزش زنان است. کسی که سال‌ها دبیر ورزش آموزش و پرورش و مدیرکل ورزش زنان در سازمان تربیت بدنی بوده است. او اکنون نایب رئیس بانوان کمیته ملی المپیک است و همچنان با عشق و علاقه در این راه گام برمی‌دارد.

طاهریان در مورد امکانات ورزشی زنان در استان تهران اظهار کرد: در استان تهران به دلیل جمعیت زیاد و نیازی که بین شهروندان تهرانی به ویژه زنان هست امکانات موجود پاسخگو نیست. باید تعداد فضاهای ورزشی قابل دسترس در محله‌های مختلف بیشتر باشد.

رونق ورزش تهران

وی افزود: البته شهرداری تهران در سال‌های ۶۸ تا  ۷۷ در بحث ورزش در محله‌ها و مناطق خیلی خوب کار کرد. سال‌هایی که اوج ساخت و ساز مکان‌های ورزشی بود. همان موقع شهرداری به ساخت پارک‌ها و بوستان‌ها در محله‌ها و منطقه‌های مختلف اقدام کرده بود. پس از آن نیز ساخت سالن‌های ورزشی روباز و سرپوشیده و اختصاص آنها به زنان اتفاق جدیدی بود که در این زمینه رخ داد. فکر می‌کنم رونق ورزش تهران را باید مربوط به سال ۷۰ دانست.

نایب رئیس بانوان کمیته ملی المپیک گفت: پس از مدتی ورزش محله‌ها در میان شهروندان تهرانی مورد توجه قرار گرفت و هر روز که می‌گذشت مردم بیشتری صبح‌های زود از خانه بیرون می‌آمدند و به ورزش در پارک‌ها می‌پرداختند. این استقبال کم‌کم به جایی رسید که حتی مسابقه‌ محله‌ها برگزار می‌شد.

پیشرفت ورزش همگانی

طاهریان ادامه داد: پیشرفت ورزش همگانی در میان زنان به جایی رسید که مجبور به تربیت مربی زن شدیم. آن موقع در بیشتر پارک‌های تهران مربی داشتیم که برای زنان دوره‌های آموزشی برگزار می‌کرد. در واقع به طور جدی به ورزش زنان پرداخته شد.

او ساخت استخر مخصوص زنان را در تهران اتفاق بزرگی دانست و گفت: در همان سال‌ها بود که استخر مخصوص زنان در تهران ساخته شد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

ساخت مجموعه‌های ورزشی

نایب رئیس بانوان کمیته ملی المپیک اضافه کرد: اتفاق بزرگ دیگری که در شهر تهران رخ داد ساخت مجموعه ورزشی بهمن (کشتارگاه سابق) بود. این مجموعه ورزشی برای زنان آن مناطق قابل توجه بود با بازدیدهایی که از این مجموعه ورزشی داشتم می‌دیدم زنان خانه‌دار با چرخ خرید صبحگاهی به استخر می‌آمدند و می‌گفتند این برنامه هر روزه آنان شده است که صبح‌ها ابتدا به استخر می‌آیند و بعد خرید خانه ‌را انجام می‌دهند.

وی افزود: پس از ساخت و رونق مجموعه فرهنگی و ورزشی بهمن، مجموعه‌های ورزشی و فرهنگسراهای بیشتری در تهران ساخته شد. سال‌هایی که با جرأت می‌توانم بگویم که زمان رونق ورزش در تهران بود. افرادی با تجربه و با سابقه عهده‌دار مدیریت ورزش تهران شده بودند و در بحث ورزش همگانی اقدامات قابل توجهی انجام دادند.

طاهریان برگزاری اردو برای زنان ورزشکار را اقدام بزرگی دانست و افزود: تجمع زنان در پارک‌ها و فضاهای ورزشی بسیار زیاد شده بود و هر روز که می‌گذشت زنان بیشتری برای ورزش کردن به پارک ها می‌آمدند و همین مسأله سبب شد که شهرداری و سازمان تربیت بدنی آن زمان اردوهای یک روزه را با هدف افزایش شادابی و نشاط در میان زنان تدارک ببیند. به غیر از بحث سلامتی یک روز درکنار هم بودن سبب ایجاد شادمانی و نشاط می‌شد. پس از آن هم با استقبالی که زنان از ورزش‌های صبحگاهی داشتند مسابقه‌های ورزشی محله‌ها برگزار شد. به طوری که در همه رده های سنی زنان در این مسابقه‌ها شرکت می‌کردند.

نایب رئیس بانوان کمیته ملی المپیک ساخت نخستین پارک بانوان تهران در سال ۸۲ را نقطه آغازی برای تأمین نیازهای زنان دانست و افزود: بوستان مادران یا پارک مادران حقانی اتفاق بزرگی بود که در تهران افتاد با اینکه دیگر پارک‌ها برای ورزش زنان فراهم شده بود اما این اقدام که بوستانی مختص زنان طراحی شود بسیار در خور توجه بود.

تهران؛ الگوی دیگر استان‌ها

وی ادامه داد: با رونق ورزش، شهر تهران وارد یک فعالیت جدیدی شد و به عنوان یک الگو برای دیگر استان‌ها قرار گرفت. بعدها با سفرهایی که به استان‌های مختلف داشتیم ورزش همگانی را هم در شهرستان‌ها راه انداختیم و بسیاری از استان‌ها از شهر تهران الگو گرفتند. با آماری که سال ۷۰ گرفته شد زنان بیشتر از مردان به ورزش همگانی روی آوردند و استان فارس بعد از استان تهران در استقبال از ورزش‌های همگانی استثنا بود.

طاهریان بیان کرد: با شرایطی که در حال حاضر در ورزش زنان به وجود آمده است به آینده ورزش زنان بسیار خوشبین هستم و مطمئنم هر روز که می‌گذرد زنان شرایط بهتری خواهند داشت چون آنها ورزش را دوست دارند و مطالبه می‌کنند.

کد خبر 474044 برچسب‌ها پرونده ورزش بانوان ورزش زنان تهران تهران استان تهران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ورزش همگانی ورزش زنان ورزش زنان تهران تهران استان تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۲۵۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسترسازی برای اعتلای ورزش اردبیل

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، بر همین اساس مسئولان عالی و متولیان ورزش استان در دوره جدید با هدف ایجاد شرایط و بسترسازی برای کشف و شناسایی استعدادهای ورزش استان اردبیل برگزاری مسابقات ورزشی در قالب جام صفوی را در دستور کار قرار داده اند.نکته قابل تامل اینکه در پیگیری این مهم نوعی اجماع و اهتمام بین مسئولین استانی وجود دارد.
به گفته مسئولان محلی، با مشاهده اراده مسئولان و متولیان ورزش استان برای برگزاری هرچه باشکوهتر این رویداد ورزشی، علاقه روسای فدراسیون‌های ورزشی برای برگزاری جام صفوی افزایش یافته به طوری که در حال حاضر هشت فدراسیون کشتی، فوتسال، وزنه برداری، بسکتبال، شمشیربازی، مینی گلف، اسب سواری (سوارکاری نمایشی) و دارت برای شرکت در این مسابقات اعلام آمادگی کرده و نامزد برگزاری مسابقات در این جام هستند.
بر این اساس علاوه بر کشتی، برگزاری مسابقات بین المللی فوتسال با حضور تیم ملی کشورمان و سه کشور خارجی در اردبیل در قالب جام صفوی در سال جاری قطعی شده و مسئولان استان در حال رایزنی برای برگزاری مسابقات در رشته‌های وزنه برداری، بسکتبال، شمشیربازی، مینی گلف، اسب سواری (سوارکاری نمایشی) و دارت هستند.
آغازگر مسابقات جام صفوی در استان اردبیل کشتی فرنگی نوجوانان است که طبق برنامه ریزی های صورت گرفته طی روزهای پنجشنبه و جمعه هفتم و هشتم اردیبهشت ماه امسال به مدت ۲ روز تحت عنوان گرامی داشت «رحیم علی آبادی» کشتی‌گیر نامی اردبیلی عضو اسبق تیم ملی کشورمان در ورزشگاه ۶ هزار نفری جهان پهلوان حسین رضازاده اردبیل برگزار خواهد شد.
بدیهی است برگزاری شایسته این مسابقات نیازمند همراهی و اجماع نخبگان ورزشی، رسانه ای، فرهنگی و اجتماعی استان است و در شرایطی که مسئولان آستین همت بالا زده اند، تمامی آحاد مردم استان باید احساس مسئولیت کنند تا جام صفویدر اردبیل نهادینه شده و به اصطلاح برای استان آورده و ارزش افزوده اقتصادی و ورزشی به همراه داشته باشد
علاوه بر این با توجه به اینکه جام صفوی یک رویداد ملی و بین‌المللی است، باید علاوه بر برگزاری باشکوه و پرشور از نظر کمی و کیفی نیز این جام نسبت به جام‌های دیگر متفاوت و بیانگر ارزش‌های هویتی و فکری استان باشد.

دیگر خبرها

  • روشی که طول عمر شما را بیشتر می‌کند
  • نخستین پارک ورزش‌محور در کرمان افتتاح می‌شود
  • اولین پارک ورزش محور در کرمان افتتاح می‌شود
  • بسترسازی برای اعتلای ورزش اردبیل
  • اصفهان سرآمد در ورزش رزمی موی تای
  • آغاز فعالیت‌های تفریحی ورزشی در ایستگاه‌های تندرستی
  • آشنایی باشگاه‌های ورزشی با اصول باشگاه داری نوین
  • معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده مطرح کرد؛ درخواست دوباره برای درج نام مادر در کارت ملی
  • بهره برداری از ۵ مجموعه ورزشی ویژه زنان تا پایان اردیبهشت ماه
  • ورزش زنجان سال گذشته ۳۷۰ مدال رنگارنگ کسب کرد