Web Analytics Made Easy - Statcounter

کانون فجر مسجد فاطمه‌الزهرا(س) با اجرای طرح‌های «سیره شهدا» و «دوشنبه‌های قرآنی» و انجام اقدامات خیرانه همچون اعزام نیازمندان به سفرهای زیارتی و برگزاری دوره‌های مهارت‌افزایی، توانسته مخاطبان نوجوان و جوان را با خود همراه کند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، کانون های فرهنگی هنری مساجد با برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی و دینی توانسته اند، سنگری برای مقابله با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی به شمار آیند و پاتوقی برای حضور نسل نوجوان و جوان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مراکز یکی از بهترین پایگاه ها برای تعمیق باورهای دینی و گسترش و تعمیق آموزه های اسلامی به شمار می آیند.

 

یکی از کانون های فرهنگی هنری فعال در شهرستان پاکدشت استان تهران که با برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی، مذهبی، هنری و ورزشی توانسته زمینه جذب بسیاری از جوانان و نوجوانان به مسجد شود، کانون فجر مسجد فاطمه الزهرا(س) است.

 

مسجد فاطمه الزهرا(س) از سال 90 در این شهرستان بنا شده است و با برنامه های خیرخواهانه و فرهنگی توانسته  بسیاری از اهالی این شهرستان به مسجد جذب و ماندگار کند.

 

یکی از رویکردهای کانون فرهنگی هنری فجر برقراری ارتباط و تعامل با مدارس اطراف مسجد و برگزاری برنامه های مشترک با مدارس است، به گفته امام جماعت مسجد فاطمه الزهرا(س)،کانون این مسجد با برگزاری برنامه های فرهنگی و مذهبی در مناسبت ها در مدارس اطراف و اهدای  جوایز به کسانی که  در مسجد حضور می یابند، توانسته زمینه حضور دانش آموزان را در این کانون رونق ببخشد.

 

حجت الاسلام تاجیک پیرامون برنامه هایی که در این کانون با همکاری مدارس اجرا می شود، گفت: ما براساس طرح پیوند مسجد و مدرسه برای کسانی که در مسجد حضور همیشگی دارند، جوایزی در نظر می گیریم و هر کس بیشترین کارت امتیاز را کسب کند، از هدایا بهره مند می شود، اجرای این طرح بازخورد خوبی در شهرستان پاکدشت داشته است.

 

کانون فجر برای رونق حضور دختران نیز در مسجد برنامه های گسترده ای در نظر گرفته است، امام جماعت مسجد فاطمه الزهرا(س) در این زمینه گفت: با ایجاد اتاق ورزش بانوان و برگزاری رشته های مختلف ورزشی توانستیم برای بسیاری از بانوان جوان در جوار مسجد برنامه های ورزشی تدارک ببینیم.

 

یکی دیگر از برنامه های مسجد فاطمه الزهرا(س) در جذب حداکثری نسل جوان به مسجد، سپردن مدیریت بخشی از فعالیت های کانون فرهنگی هنری و  مسجد به نوجوانان و جوانان است، تا از این طریق آنها احساس مسئولیت کرده و در برنامه های مسجد هم به صورت روزانه شرکت کنند و پای ثابت برنامه های مسجد شوند.

 

مسجد فاطمه الزهرا(س) در امور خیرخواهانه نیز فعالیت های گسترده ای درشهرستان پاکدشت انجام می دهد، به گونه ای که با ایجاد موسسه خیریه تلاش کرده است، افراد نیازمند محل را تحت پوشش این موسسه قرار دهد و به صورت ماهیانه در محورهایی همچون اهدای ارزاق، توزیع سبد غذایی و نوشت افزار برای دانش آموزان کمک هایی انجام می دهد. به گفته حجت الاسلام تاجیک علاوه بر این کمک ها از نمازگزاران مسجد و شرکت کنندگان در برنامه های کانون فجر که تمایل به پرداخت صدقه برای دفع بلا هستند، خواسته می شود، صدقاتشان را به مسجد تحویل دهند، تا این صدقات برای نیازمندان جمع آوری و ارسال شود. علاوه بر آن کسانی که تمایل به  ذبح مرغ برای دفع بلا هستند، می توانند، کمک های نقدی برای این کار را به موسسه خیریه تحویل دهند تا پس از ذبح، مرغ ها میان نیازمندان محله تقسیم شود.

 

به گفته امام جماعت مسجد فاطمه الزهرا(س) پاکدشت با استقبال خیرین از این اقدام، ماهانه بین 20 تا 30 مرغ ذبح و در میان نیازمندان شناسایی شده توزیع می شود.

 

 از دیگر فعالیت های کانون مسجد فاطمه الزهرا(س) اهتمام به موضوع کتاب و کتابخوانی است. در همین راستا تلاش شده است که در جوار مسجد کتابخانه ایجاد و مجهز به کتب مذهبی، اجتماعی، داستانی و هنری شود، تا از این طریق هم گامی در جهت رونق حضور نوجوانان و جوانان به مسجد و نیز توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی برداشته شود.

 

بسیاری از شهدای دوران دفاع مقدس از فعالان مسجدی بودند که از سنگر مساجد به جبهه های حق علیه باطل اعزام شدند، به همین جهت ضرورت داشت که این شهیدان از طریق کتاب هایی که در مورد زندگانی شان تالیف شده به نسل آینده جامعه معرفی شوند و از این طریق در توسعه و ترویج کتابخوانی هم تلاش هایی صورت گیرد. کانون فجر مسجد فاطمه الزهرا(س) در این زمینه نیز برنامه هایی برای مخاطبان خود تدارک دیده است. حجت الاسلام تاجیک با اشاره به اجرای طرح «سیره شهدا» گفت: به منظور الگوبرداری از سیره و سبک زندگی شهدا و ترویج و تبلیغ راه و یاد شهیدان به صورت ماهانه کتاب های مرتبط با شهدا در اختیار اعضای کانون برای مطالعه قرار می گیرد و سپس از کتاب ها مسابقات کتابخوانی برگزار می شود.

 

 یکی از دیگر از طرح هایی که به همت کانون فجر اجرا می شود، طرح «دوشنبه های قرآنی» است. براساس این طرح روزهای دوشنبه هر هفته ختم قرآن کریم و قرائت دسته جمعی قرآن به  منظور تصحیح قرائت قرآن نوجوانان انجام می شود. به گفته امام جماعت مسجد فاطمه الزهرا(س) برگزاری سلسله نشست های «سیری در نهج البلاغه»، تفسیر آیات قرآن کریم و حفظ قرآن از برنامه هایی است که در این کانون در محور قرآن و عترت برگزار می شود.

 

از دیگر برنامه های جالب کانون فجر مسجد فاطمه الزهرا(س) اعزام افراد نیازمند به سفر زیارتی مشهد و جمکران است، امام جماعت مسجد فاطمه الزهرا(س) در این باره گفت: همه ساله با شناسایی افراد بی بضاعت همجوار مسجد، اقدام به اعزام رایگان آنها به سفر زیارتی با کمک خیرین و بانیان  می کنیم.

 

دوره های آموزش صنایع دستی، خیاطی، نقاشی، سرود، مداحی، خوشنویسی و تواشیح از جمله برنامه های هنری است که در کانون فجر برای مخاطبان نوجوان و جوان برگزار می شود. علاوه بر این، کانونفجر به منظور ارتقای سطح مهارت های مخاطبان خود اقدام به برگزاری دوره های آموزشی و توانمندسازی کرده است به گفته امام جماعت مسجد فاطمه الزهرا(س) آموزش دوره های رایانه، درسی و تقویتی، مهارتی، اخلاقی، بصیرتی، مهارت های هفت گانه از جمله برنامه های این کانون در این محور است.

 

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: شهادت سردار سلیمانی سردار سلیمانی سردار حاج قاسم سلیمانی حاج قاسم سلیمانی شهادت سردار قاسم سلیمانی مسجد سردار شهید قاسم سلیمانی شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی شهادت سردار سلیمانی شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی کانون های مساجد مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۲۶۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورزقان علی‌رغم تمام ظرفیت‌های معدنی همچنان محروم است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا فضلی عصر دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن اشاره به ویژگی‌های اقلیمی و جغرافیایی شهرستان ورزقان، به ظرفیت‌های معدنی این شهرستان اشاره نمود و با بیان این که بیشترین معادن استان آذربایجان شرقی در ورزقان قرار دارد، اظهار داشت: معدن مس سونگون، معدن طلای اندریان، معدن طلای مزرعه شادی و معدن سنگ‌آهن آوان تنها بخشی از معادن غنی شهرستان ورزقان است، اما با این وجود تعدادی از ادارات مرتبط با معادن در شهرستان حضور ندارند.

وی با بیان این که علی‌رغم تمام استعدادی اقلیمی و ظرفیت‌های معدنی، ورزقان از شهرهای محروم استان به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: مردم شهرستان ورزقان آن‌گونه که باید نتوانسته‌اند از ظرفیت‌های شهرستان و امکانات پیرامونی آن از جمله اشتغال و عوارض آلایندگی معادن بهره‌مند شوند.

حجت‌الاسلام فضلی در ادامه گزارشی از وضعیت راه‌های روستایی ارائه نمود و خاطرنشان کرد: برخورداری راههای روستایی آسفالته از تراز استانی عقب تر می‌باشد.

وی به فقدان تجهیزات پزشکی در بیمارستان ورزقان اشاره و با بیان این که بخش قابل‌توجهی از بیماران برای بیشتر مراجعات به شهرهای هم‌جوار هدایت می‌شوند! یادآور شد: علی‌رغم تمام ظرفیت‌های معدنی و استعدادهای شغلی؛ متأسفانه امکانات بیمارستان در حد و اندازه یک درمانگاه است و ورزقان از زیرساخت‌های آموزشی، درمانی و رفاهی کمتری برخوردار است.

حجت‌الاسلام فضلی با اشاره به این که ضعف در زیرساخت‌های درمانی، آموزشی و رفاهی باعث شده تا حتی شاغلین این منطقه نیز به شهرهای هم‌جوار مهاجرت نمایند و در رفت‌وآمد باشند، خاطرنشان کرد: کمبود امکانات ورزشی نیز از دیگر مشکلاتی است که پیگیری‌های متعددی از سوی دفتر امام‌جمعه در این زمینه صورت‌گرفته است.

وی در اشاره به ظرفیت‌های باشگاه فرهنگی و ورزشی مجتمع مس ورزقان، با بیان این که تقویت ورزش‌های پایه شهرستان کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد، اظهار داشت: علی‌رغم تمام پیگیری‌ها برای تجهیز و تقویت امکانات ورزشی شهر ورزقان و روستاهای مستعد، همچنان با بی‌توجهی نسبت به این موضوع مواجه هستیم.

امام‌جمعه ورزقان انتقال دفتر باشگاه فرهنگی ورزشی مجتمع مس از تبریز به ورزقان را یکی از راه‌های فعال‌سازی ظرفیت‌های ورزشی عنوان کرد و ابراز داشت: متأسفانه شهرستان ورزقان فاقد استخر است و جوانان و نوجوانان این شهر برای ورزش شنا به تبریز و اهر مراجعه می‌کنند.

وی کمبود فضای آموزشی و ضعیف‌بودن سازه‌های مدارس را از دغدغه‌های آموزشی ورزقان توصیف نمود و تصریح کرد: کمبود آب شرب در ایام تابستان از چالش‌های بسیاری از روستاهای ورزقان است؛ به‌گونه‌ای که در ایام تابستان برای انتقال آب شرب از تانکر استفاده می‌شود؛ ضمن تقدیر از تسریع فرایند تأسیس مجتمع آب‌رسانی شهرستان ورزقان، باید گفت این ظرفیت تنها ۸۸ روستای این منطقه را پوشش داده، بااین‌وجود تعدادی از روستاها همچنان با دغدغه آب شرب روبرو خواهند بود.

حجت الاسلام فضلی یادآور شد: باتوجه‌به حضور ۸ هزار نیروی کار در معدن مس ورزقان؛ تقویت خدمات رفاهی، بهبود امکانات درمانی و تجهیز بیمارستان از انتظاراتی است که همراهی مسئولان معدن مس را می‌طلبد؛ ساخت شهرک مسکونی کارکنان مس یکی از راهکارهایی است که در عین تقویت و توسعه خدمات آموزشی، رفاهی و درمانی منطقه، مشکلات رفت‌وآمدهای این عزیزان را نیز برطرف می‌کند.

امام‌جمعه ورزقان به ویژگی‌های معدن طلای اندریان نیز اشاره و ضمن انتقاد از عدم کنترل و ضعف نظارت مسئولان در صیانت از آثار معدنی، اظهار داشت: از سال ۹۷ تا به امروز بیش از ۳۰ نفر در حفاری‌های غیرمجاز اندریان جانشان را ازدست‌داده‌اند؛ علی‌رغم غارت اموال و انفال توسط حفاران غیرمجاز، متأسفانه برخوردهای بازدارنده‌ای توسط مسئولان ذی‌ربط صورت نمی‌گیرد.

حجت‌الاسلام فضلی با تأکید بر این که حفاری‌های غیرمجاز مشکلات اجتماعی پیرامونی فراوانی را در منطقه ایجاد نموده است، خاطرنشان کرد: باید شورای تأمین شهرستان و استان برای حفاظت از منطقه و جان مردم اقدام جدی و سریعی انجام بدهند.

پایان سخن اینکه بی توجهی به میراث فرهنگی و جاذبه‌های گردشگری و کمبودهای زیرساختی شهرستان باعث شده درصد مهاجرت مردم از منطقه بیشتر از درصد رشد مردم باشد که امیدواریم با توجه دولت مردمی و همچنین معدن مس و مرتفع شدن کمبودها زمینه توسعه و رشد شهرستان فراهم شود.

کد خبر 6085870

دیگر خبرها

  • بیمارستان صحرایی در منطقه محروم «میربگ» دلفان برپا می‌شود
  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • «فاطمه» اسم رمز صبوری در غزه؛ وقتی مقاومت شیعه و سنی را همدل کرد
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • دانشگاه الزهرا اولین همایش بین‌المللی «غزه زنده است» را برگزار کرد+ گزارش تصویری
  • ترخیص پنج مصدوم حادثه برخورد اتوبوس با تریلر در محور مهریز
  • ترخیص ۵ مصدوم حادثه برخورد اتوبوس با تریلر در یزد
  • جای خالی آموزش‌های شهروندی در تهران | ۴۰۰ مسجد در طرح فرهنگی آرمان ۱ و ۲ فعالیت کردند
  • ورزقان علی‌رغم تمام ظرفیت‌های معدنی همچنان محروم است
  • تقویت گروه‌های سرود بچه‌های مسجد در استان اردبیل