Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرغم آنکه تمامی شرکت‌های نفتی چینی کارکنان خود را در عراق نگه داشته و برنامه‌ای برای خروج ندارند اما به دنبال ترور سردار سلیمانی، کارکنان چینی میدان نفتی قرنه غربی یک به دستور اکسون موبیل آمریکا از عراق خارج شدند.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از رویترز، در بحبوحه تشدید تنش‌های منطقه‌ای، شرکت ملی نفت چین (CNPC)، یک سرمایه‌گذار بزرگ در بخش نفت عراق، حدود 20 درصد از کارکنان خود را از میدان نفتی قرنه غربی یک خارج کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرکت نفتی آمریکایی اکسون موبیل در این میدان نفتی فعالیت دارد.

این اقدام در روز یک شنبه به دنبال ترور فرمانده ارشد نظامی ایران، ژنرال قاسم سلیمانی توسط حملات هوایی آمریکایی‌ها صورت گرفت.

ایران در ساعات نخست بامداد روز چهارشنبه، حملات موشکی به پایگاه نظامی آمریکا در عراق به جبران این حرکت انجام داد و نگرانی‌ها در مورد درگیری‌های بیشتر تشدید شده است.

یک منبع آگاه در پکن امروز گفت: « CNPC  به دنبال دستور اکسون موبیل که اوپراتور این میدان نفتی است بلافاصله پس از (ترور سردار) سلیمانی، کارکنان خود را از قرنه غربی در 5 ژانویه خارج کرده است.»

وی افزود: شرکت ملی نفت چین، کارکنان خود را در دو میدان نفتی دیگر نگه داشته است.

CNPC و اکسون موبیل از اظهارنظر در این رابطه خودداری کردند.

عراق پس از عربستان، دومین تولیدکننده نفت در غرب آسیاست و روزانه حدود 4.6 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند. وخیم شدن وضعیت امنیتی در این کشور، ریسک فعالیت شرکت‌های خارجی در بخش نفت و گاز عراق را بالا می‌برد.

این منبع آگاه چینی ادامه داد CNPC، حدود 60 کارمند خود را در میدان نفتی «رمیله» که همکاری مشترکی با بریتیش پترولیوم دارد، حفظ کرده است و حدود 100 نفر از کارکنان این شرکت در میدان نفتی «حلفایا» نیز به کار خود ادامه می‌دهد.

وی افزود: «گروه‌های «رمیله» و «حلفایا» به علت وضعیت اضطراری، روزانه مقرهای کنترل خود را تغییر می‌دهند. در حال حاضر، هیچی برنامه‌ای برای تخلیه نیروها وجود ندارد.»

یک مقام شرکت دولتی نفتی CNOOC گفت این شرکت که در میدان نفتی «میسان» در جنوب شرق عراق فعالیت می‌کند، هیچ برنامه فوری برای تخلیه ندارد زیرا این شرکت در حال حاضر سطح بسیار بالایی از اقدامات امنیتی را به علت نگرانی‌های بلندمدت امنیتی اتخاذ کرده است.

سخنگوی شرکت ملی گاز کره جنوبی گفت، این شرکت نیز که در توسعه پروژه‌های نفت و گاز میدان نفتی «زبیر» و میدان گازی Mansuiya فعالیت دارد، در حال رصد وضعیت است و کمتر از 10 تن از کارکنان خود را در این کشور نگه داشته است.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: عراق چین آمریکا نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۲۹۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون لیتر سوخت در منطقه تربت‌حیدریه توزیع شد

جواد بلندی گفت: این فراورده های نفتی به وسیله ۵۸ هزار و ۳۶۰ سرویس نفتکش از انبار نفت حوزه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تربت‌حیدریه اعزام شده است.

وی بیان کرد: اهمیت این حجم از انتقال با نظر گرفتن افزایش ۱۱ درصدی مصرف توزیع پایدار سوخت نسبت به سال ۱۴۰۱ و عبور موفق از بحران‌ها و شرایط سخت سوخت‌رسانی میسر شده است.

مدیر شرکت نفت منطقه تربت‌حیدریه ادامه داد: از این میزان حدود ۳۷۲ میلیون لیتر از مبادی حمل جنوب کشور با بهره‌گیری از ظرفیت نفتکش‌های ناوگان حمل و نقل منطقه تامین و بقیه از طریق خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی دریافت شد.

وی گفت: همچنین ۲۵۵ میلیون لیتر بنزین مصرفی منطقه به وسیله نفتکش از انبار نفت بندرعباس و رفسنجان تامین شد.

بلندی خاطر نشان کرد: منطقه عملیاتی شرکت نفت منطقه تربت حیدریه دارای چهار ناحیه مشتمل بر ۱۰ شهرستان تربت‌حیدریه، مه‌ولات، زاوه، خواف، رشتخوار، کاشمر، خلیل‌آباد، کوهسرخ، گناباد و بجستان با ظرفیت افزون بر ۲۳۵ میلیون لیتر انواع فرآورده‌های نفتی است.

به گفته وی، منطقه تربت حیدریه با توان حمل ۳۱۸ دستگاه نفتکش یکی از مناطق ۳۷ گانه و از جمله هشت منطقه فعال صادراتی کشور محسوب می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • گوگل کارکنان معترض به همکاری این شرکت با اسرائیل را اخراج کرد
  • فروش نفت ونزوئلا با ارز دیجیتالی
  • حمله مقاومت عراق به پایگاه آمریکا در شمال شرق سوریه
  • حمله مقاومت عراق به پایگاه آمریکا در دیرالزور سوریه
  • قدرتمندترین کامیون نفتی جهان (+ عکس)
  • حجم عملیات انبار نفت منطقه تربت‌حیدریه از مرز ۱.۶ میلیارد لیتر گذشت
  • یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون لیتر سوخت در منطقه تربت‌حیدریه توزیع شد
  • ۱۱.۵ میلیارددلار قرارداد نفتی، آن هم در سکوت رسانه ای؛ چرا؟
  • امضای ۱۱.۵ میلیارد دلار قرارداد نفتی در سکوت رسانه‌ای
  • احیای اعتبار خرید آمبولانس دریایی جزیره خارک پس از ۱۰ سال