Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-19@03:06:01 GMT

پیگیری چک مفقود یا سرقت شده چگونه است؟

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۲۹۵۸۰

پیگیری چک مفقود یا سرقت شده چگونه است؟

چک به عنوان یک وسیله پرداخت نقش بسیار مهمی در روابط اقتصادی اشخاص جامعه ایفا می کند که در صورت آشنایی با مقررات مربوط به آن با آسودگی می توان در کلیه معاملات از آن استفاده کرد.

به گزارش ایمنا، به نقل از معاونت فرهنگی قوه قضائیه، ذینفع اعم از صادر کننده چک یا دارنده آن می تواند طبق نمونه ذیل به بانک دستور عدم پرداخت بدهد و در این دستور باید صریحاً عنوان کند که علت عدم پرداخت از سوی بانک چیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ریاست محترم بانک ملی ... شعبه ...
با سلام؛ اینجانب ... فرزند ... صاحب حساب جاری/ دارنده چک شماره ... بدین وسیله اعلام می­دارد که چک/ دسته چک شماره ... تاریخ ... در ... مفقود، سرقت ... شده است و در اجرای ماده ۱۴ قانون صدور چک تقاضای عدم پرداخت آن را دارم.

                                                                 امضاء
هم چنین دستور دهنده عدم پرداخت به بانک باید پس از اعلام عدم پرداخت به بانک، شکایت کتبی خود را تحویل دادسرایی که چک در حوزه آن سرقت شده یا مفقود شده و ... تقدیم نماید و سپس حداکثر ظرف مدت یک هفته گواهی تقدیم شکایت اش راکه از دادسرایی که دریافت کرده به بانک ارایه کند والا بانک پس از یک هفته وجه چک را با درخواست دارنده چک به او پرداخت می کند.
بدیهی است اگر خلاف ادعایی که موجب عدم پرداخت شده ثابت شود دستور دهنده به بانک علاوه بر مجازات باید کلیه خسارات وارده به دارنده چک را نیز بپردازد.
نمونه شکایت به دادسرا
ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب ...
با سلام

اینجانب... ب. فرزند ... مقیم ... یک فقره چک به شماره ... عهده بانک ... به مبلغ ... ریال در تاریخ ... مفقود کرده ام/ از بنده به سرقت رفته است/ و ... (سایر جرایم) خواهشمند است ضمن دستور تعقیب و انجام تحقیقات مقدماتی به ضابطان، در راستای اعمال تبصره دو ماده ۱۴ قانون صدور چک گواهی تقدیم شکایت کیفری به بانک را صادر فرمایید.                                                                                                                                         امضاء

باید توجه داشت که هنگامی می توان دستور عدم پرداخت به بانک داد که چک مفقود شود یا از طریق مجرمانه مانند سرقت و ... بدست دارنده برسد بنابراین صرف اختلاف حساب مالی و یا عدم انجام تعهد و ... دلیلی بر صدور این دستور نمی باشد برای مثال اگر آقای «م» برای پرداخت ثمن معامله چکی صادر کند و آن را به فروشنده بدهد و فروشنده نتواند به تعهداتش برای مثال انتقال مبیع در فرجه مقرر اقدام کند صادر کننده چک مجاز نیست که دستور عدم پرداخت به بانک بدهد و باید از طریق تقدیم دادخواست حقوقی متعهد را به انجام تعهداتش الزام کند.

کد خبر 404802

منبع: ایمنا

کلیدواژه: خدمات حقوقی دادگاه چک برگشتی سرقت مفقودي دادگستري شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۲۹۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه ارز نیمایی به تجار و بازرگانان با دستور بانک مرکزی همچنان ادامه دارد

صهبا رئیس هیئت مدیره صرافی ملی ایران با بیان اینکه  مرکز صرافی ملی در راستای تحقق سیاست های بانک مرکزی اقدام به عرضه ارز به تجار و بازرگانان می کنند گفت: صرافی در خدمت تجار و بازرگانان به سبب  تامین کالاهای مورد نیاز است.

وی افزود:  ارز بازرگانی که  به بازار و تجار ارائه دادیم عبارت است از  دلار با نرخ ۴۱ هزار و ۵۵ تومان و  یورو با نرخ ۴۳ هزار و ۶۹۷  تومان بوده است.

صهبا گفت: یوان چین با نرخ ۵هزارو ۶۷۲ تومان و درهم امارات ۱۱هزار و۱۹ تومان و روبل روسیه هم ۴۴۵ تومان بوده است.

وی افزود: خدمت رسانی  صرافی ملی در راستای تامین ارز  تجار و بازرگانان با دستور بانک مرکزی ادامه دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • دستور ویژه رئیسی برای احیای واحد‌های تولیدی در تملک بانک‌ها
  • پیگیری استاندار کرمان برای بازگشایی ۲ پل در جنوب کرمان
  • چرا مالباختگان سرقت‌های خرد تمایلی به پیگیری قضایی ندارند؟
  • اجیر کردن ۲ قبرکن برای قتل همسر | چرا مرد میانسال دستور کشتن همسرش را صادر کرد؟
  • پرونده تخلف رییس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید
  • عرضه ارز نیمایی به تجار و بازرگانان با دستور بانک مرکزی همچنان ادامه دارد
  • صدور هشدار قرمز؛ دستور تخلیه سه روستای کرمان صادر شد
  • دستور تخلیه روستای کروچان جازموریان صادر شد
  • بازارهای صادراتی زعفران را دو دستی تقدیم افغانستان کردیم/ موانع صادراتی برداشته شود
  • فرودگاه همدان میزبان حجاج همدان و کردستان خواهد بود