Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-19@13:16:54 GMT

فرود گرگین پور در مرزهای یک ایل نمی گنجید

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۲۹۹۸۴

فرود گرگین پور در مرزهای یک ایل نمی گنجید

رییس بنیاد آفرینش های فرهنگی و هنری نیاوران با بیان اینکه فرود گرگین پور تنها متعلق به ایل بزرگ قشقایی نبود، گفت: فرود نغمه خوان غم و غصه سرزمینی بود که در طول تاریخ مورد تاخت و تازهای زیادی قرار گرفت؛ این هنرمند در مرزهای یک ایل نمی گنجید.

 به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان،  مراسم بدرقه پیکر  فرود گرگین پور صبح امروز چهارشنبه ۱۸ دیماه  از تالار وحدت به سمت زادگاهش آباده برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در این مراسم «سید عباس سجادی» رییس مرکز آفرینش های فرهنگی و هنری نیاوران  با خواندن شعری از شهریار به زبان ترکی سخن اش را آغاز کرد و گفت: گاهی شعر و گاهی موسیقی و گاهی یک آوا و یک نوا بیانگر درد و رنج و سخن یک ایل است؛ فرود صدا و هنرش از اعماق تاریخ می آمد، فرود متعلق به ایل بزرگ قشقایی نبود؛ فرود نغمه خوان غم و غصه سرزمینی بود که در طول تاریخ مورد تاخت و تازهای زیادی قرار گرفت.

وی  با بیان اینکه فرود در مرزهای یک ایل نمی گنجید،گفت:  موسیقی وهنر اساس اش همین است موسیقی میراثی جهانی است حتی میراثی وطنی نیست.

وی خاطر نشان کرد:  فرود گرگین پو؛ برآمده از خاندان بزرگی بود که پرچم موسیقی قشقایی را به اهتزاز درآوردند؛ پدر بزرگوار این خانواده حبیب خان گرگین پور دو فرزند برومند  و هنرمند داشت که میراث دار این پدر بودند؛ «گفت مادر تواند پرورد فرزند نیک»، معصومه بی بی بهمن بیگی که خود برامده از خانواده ای اصیل بود توانست این فرزندان را به گونه ای تربیت کند که میراث دار ایل قشقایی و مردم ایران باشند

رییس مرکز آفرینش های فرهنگی و هنری نیاوران   اظهار کرد: من وقتی این گلم قشقایی زیبا را بر تابوت فرود دیدم این  به ذهنم آمد که فرهنگ ایرانی همانند یک پازل ،مثل یک فرش و گلیم است که به هم وابسته است و هیچ حاشیه ای  و متنی ندارد؛ موسیقی قشقایی و نواحی پیوندی را ایجاد می کنند که فرهنگ ایرانی را رقم می زند و حدت ملی را ایجاد می کند.

 وی با تقدیر از همه اقوام ایرانی که در سوگ این هنرمند موسیقی هستند، گفت:  همه اقوام ابیرانی برای فرود گرگین پور داغدار هستند و باید از ایل های قشقایی، بختیاری، بویراحمدی و ممسنی از مردم آباده که فرود حیات ابدی خود را از آنجا آغاز می کند  تقدیر کنم.

وی افزود: خانواده های بزرگی در ایل قشقایی بودند که زحمت و تلاش آنها بوده است که فرهنگ قشقایی فرهنگی مانا و پویا باشد  از جمله این خاندان ها می توان به خانواده های گرگین پور، بهمن بیگی و جهانگیری اشاره کرد.

پایان پیام/32

منبع: شبستان

کلیدواژه: شهادت سردار سلیمانی سردار سلیمانی سردار سلیمانی شهادت سردار سلیمانی شهادت سردار سلیمانی شهادت سردار سلیمانی شهادت سردار سلیمانی شهادت سردار سلیمانی شهادت سردار قاسم سلیمانی سردار سلیمانی نمی گنجد فرود گرگین پور ایل قشقایی مرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۲۹۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرمانده مرزبانی : کنترل مرزهای کشور هوشمند و به صورت پهپادی و تصویری انجام می شود

فرمانده مرزبانی فراجا با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۴ هزار عملیات گروهگ‌های تروریستی توسط مرزبانان در سراسر کشور مهار شده است، گفت: کنترل و پایش مرزهای کشور هوشمند بوده و به صورت پهپادی و تصویری انجام می شود.   سردار احمدعلی گودرزی فرمانده مرزبانی فراجا در گفت وگو با برنا با بیان اینکه خلاءهای مرزی سراوان به زودی رفع شده و مرزهای سيستان و بلوچستان با جديت و دقت بيشتری كنترل مي‌شود، گفت: کنترل و پایش مرزهای کشور هوشمند بوده و به صورت پهپادی و تصویری انجام می شود، از سوی دیگر تعداد زیادی رادار در مناطق خشکی و دریا قرار دادیم تا هنگام ورود غیرقانونی متجاوزان به کشور مطلع شویم.   وی افزود: در سال گذشته در ۳ مرحله در حوزه پهپادی برای جلوگیری از گروه‌های معاند الحاق‌های مناسبی انجام دادیم که افزایش توانایی عملیاتی، رشد خوبی داشته است.   سردار گودرزی تصریح کرد: در یک سال اخیر ۱۴۰ شناور در سراسر کشور فعال کردیم و باید بگویم با کشور عراق همکاری خوبی داریم و با مجهز شدن دوربین در لباس و مراکز کنترل خوبی داریم.   وی افزود: سال گذشته برای قاچاقچیان کالا سال سختی بود، ۲۱ هزار میلیارد تومان کالای قاچاق را در مرزبانی کشف کردیم و ۲۷ هزار و ۵۷۷ پرونده به مراجع قضایی ارسال شد.   فرمانده مرزبانی فراجا در پایان گفت: در خصوص پروانه گذر شناور‌ها به صورت رایگان در سامانه «پلیس من» قابل دریافت است که رضایت مندی مردم را به همراه داشته است. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • نیسان قشقایی ۲۰۲۵ به میدان آمد + عکس
  • (عکس) نیسان قشقایی ۲۰۲۵ به میدان آمد؛ خودرویی که جایش در بازار ایران خالیست
  • دهه‌ها فراز و فرود برای عضویت فلسطین در سازمان ملل
  • فیلم|انسداد مرزهای شرقی کشور تا سه سال آینده
  • آئین بزرگداشت استاد مصطفی کمال پورتراب برگزار شد
  • راه‌اندازی موزه تئاتر و اختصاص بودجه ویژه برای بخش موسیقی
  • وزیر ارشاد از راه‌اندازی موزه تئاتر و اختصاص بودجه ویژه برای بخش موسیقی خبر داد
  • فرمانده مرزبانی: مرزهای کشور را به صورت پهپادی و تصویری پایش می‌کنیم
  • فرمانده مرزبانی : کنترل مرزهای کشور هوشمند و به صورت پهپادی و تصویری انجام می شود
  • شیء عجیبی که از فضا بر سقف خانه‌ای فرود آمد/ عکس