Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-19@23:18:36 GMT

پدافند غیرعامل؛ اهرم کاهش خطرات

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۳۲۲۴۰

پدافند غیرعامل؛ اهرم کاهش خطرات

پدافند غیرعامل بدون تردید اهرم کاهش خطرات در مواقع بحرانی بوده و در استان سمنان نیز از مراکز درمانی تا واحدهای صنعتی و سایر بخش‌ها از آمادگی خوبی در این حوزه برخوردار هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، پدافند غیرعامل که یکی از اصول مهم در مواقع ضروری بوده، بدون تردید اهرم کاهش خطرات در مواقع بحرانی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در استان سمنان نیز از مراکز درمانی تا واحدهای صنعتی و سایر بخش‌ها از آمادگی خوبی در این حوزه برخوردار هستند و شورای پدافند غیرعامل استان سمنان در این زمینه مدیریت و راهبری امور را بر عهده دارد.

تهدیدهای همیشگی دشمنان

ایرج کارخایی، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان در همین زمینه می‌گوید: امنیت و آرامش امروز میهن اسلامی‌مان مرهون جان‌فشانی و ایثارگری شهدای والامقام به‌ویژه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی است.‌

وی تصریح کرد: پاسخ قاطع پاسداران ایران اسلامی به پایگاه‌های نظامی آمریکا در کشور عراق، پاسخی قاطع و محکم از سوی جمهوری اسلامی ایران به مزدوران آمریکایی بود که موجب شادی مردم ایران شد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان با بیان اینکه در هفته پدافند غیرعامل بالغ بر ۳۰۰ برنامه استانی در چهار محور در سمنان برگزار شد، گفت: تهدیدهای دشمنان در 40 سال گذشته همواره مستمر و در حال افزایش بوده و لازم است تا همه ما نسبت به مصون‌سازی، بازدارندگی و کاهش آسیب‌پذیری و حفاظت از جان مردم و زیرساخت‌ها تلاش کنیم.‌

کارخایی بیان کرد: فرهنگ‌سازی و ترویج گفتمان آن مهم‌ترین سیاست اداره کل پدافند غیرعامل استان سمنان است.‌

وی تصریح کرد: فرمانداران هر سه ماه یک‌بار باید شورای پدافند غیرعامل را با هدف رصد، شناسایی و پایش انواع تهدیدات و راهکارهای مقابله با آن برگزار کنند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان گفت: رعایت الزامات پدافند و داشتن پیوست پدافندی برای ساخت‌وسازها مورد تأکید بوده و توجه به تهدیدات زیستی از نکات موردتوجه مسؤولان استان سمنان است.‌

کارخایی بیان کرد: آموزش و رزمایش دو بال پدافند غیرعامل است که باید موردتوجه همه مسؤولان قرار گیرد.‌

آمادگی‌ها افزایش یافته است

نوید دانایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان و رئیس کارگروه تخصصی بهداشت، سلامت و بیولوژیک شورای پدافند غیرعامل استان سمنان هم می‌گوید: جلسات این کارگروه به‌صورت منظم و متعدد برگزار می‌شود؛ گاهی اوقات بیماری‌های متداول و معمول در جامعه نیز مورد هدف دشمن قرار گرفته و با استفاده از فضای رسانه‌ای تبدیل به بحران می‌شود که برای نمونه می‌توان به آنفلوآنزا اشاره کرد.‌

وی تصریح کرد: سال گذشته، 10 جلسه این کارگروه برگزار شده و در آن تلاش کردیم تا آسیب‌های بهداشتی و مراکز درمانی را شناسایی کرده و راهکارهایی را ارائه دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان اضافه کرد: برپایی بیمارستان‌های صحرایی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، اجرای مانور پیامبر اعظم (ص) به‌منظور تمرین در کنترل حمله احتمالی شیمیایی از برنامه‌های این کارگروه در یک سال گذشته بود.‌

دانایی بیان کرد: توجه به زیرساخت‌های حوزه بهداشت از مهم‌ترین موارد موردتوجه در نشست‌های کارگروه است.

وی بیان کرد: تاکنون سی رزمایش در حوزه پدافند غیرعامل در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان برگزار شده است.‌

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: آمادگی مردم در حوزه پدافند و همچنین بلایا همواره موردنظر کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی بوده و بر اساس اقدامات انجام‌شده، موفق شده‌ایم تا سطح این آمادگی را 10 درصد بیش از پیش افزایش دهیم.

برگزاری ده‌ها مانور در واحدهای تولیدی

بهروز اسودی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان هم با بیان اینکه تاکنون دو هزار و 190 پروانه بهره‌برداری در صنعت این استان صادر شده، گفت: تولید، اشتغال و صادرات به‌عنوان سه رکن اساسی در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان مطرح است.

وی تصریح کرد: شناسایی و طبقه‌بندی واحدهای صنعتی و تولیدی حیاتی استان سمنان به انجام رسیده است.‌

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان اضافه کرد: دوگانه‌سوز کردن واحدهای صنعتی و معدنی به‌منظور مقابله در زمان بحران‌های احتمالی به انجام رسیده است.‌

اسودی بیان کرد: ۹۲ درصد از واحدهای صنعتی استان سمنان جزو واحدهای کوچک و متوسط هستند؛ غارهای نمکی استان به‌عنوان یک ظرفیت بسیار خوب و عظیم می‌تواند در مواقع ضروری مورداستفاده قرار گیرد.‌

وی بیان کرد: برگزاری ده‌ها مانور در واحدهای تولیدی و صنعتی استان با هدف آمادگی برابر تهدیدهای احتمالی به انجام رسیده است.

مقابله با تهدیدات احتمالی سد شهید شاهچراغی

علی‌اصغر مجد، فرماندار شهرستان دامغان هم بیان کرد: در شهرستان دامغان، جلسات شورای پدافند غیرعامل در سه نوبت برگزار شده و بازدیدهای دوره‌ای برای نظارت بر فعالیت‌ها همواره مورد تأکید است.

وی تصریح کرد: در هفته پدافند چندین جلسه در شهرستان دامغان با هدف آگاه‌سازی عمومی و اطلاع‌رسانی با موضوع پدافند غیرعامل به انجام رسید.‌

فرماندار شهرستان دامغان ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون، 10 مانور با موضوع پدافند زیستی در شهرستان دامغان برگزار شده است.

مجد بیان کرد: مانور مقابله با تهدیدات احتمالی برای سد شهید شاهچراغی دامغان با حضور فعال تمام دستگاه‌های مربوطه به انجام رسید.

وی تصریح کرد: تمام پروژه‌ها و طرح‌های استانی و شهرستانی باید پیوست پدافند غیرعامل داشته باشد.‌

فرماندار شهرستان دامغان ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی، نکات پدافندی را جهت پیشگیری از مشکلات و تهدیدات احتمالی موردتوجه قرار دهند.‌

برگزاری مانور حریق فرضی در سمنان

سیدعباس دانایی، فرماندار شهرستان سمنان هم گفت: کمیته پدافند غیرعامل در تمام ادارات شهرستان سمنان تشکیل شده است و در هفته پدافند غیرعامل، مانور سطح A شرکت گاز استان به انجام رسید که طی آن شهرستان سمنان و مهدی‌شهر میزبان چند استان کشور بودند.‌

وی تصریح کرد: برگزاری رزمایش صنعت آب و برق منطقه شرق کشور با حضور چهار استان از دیگر اقدامات ارزشمند در حوزه پدافندی بود که در شهرستان سمنان به انجام رسید.‌

فرماندار شهرستان سمنان ادامه داد: دو مانور خدمت متعالی در شرکت توزیع برق استان با قوت و قدرت به انجام رسید.‌

دانایی بیان کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی، حضور کارشناسان در مدارس، دوره‌های کمک‌های اولیه در دانشگاه‌های سمنان، برنامه‌ریزی در جهت کاهش آسیب‌پذیری مراکز درمانی، مانور حریق فرضی و همچنین بازگردانی اطلاعات از مهم‌ترین برنامه‌های شهرستان سمنان طی 9 ماهه گذشته بود.‌

وی گفت: مانور تخلیه اضطراری با حضور سردار جلالی برای نخستین بار در سمنان به انجام رسید.‌

فرماندار شهرستان سمنان تصریح کرد: طرح همیار پدافند، توسط آموزش و پرورش، سازمان دانش‌آموزی و فرمانداری سمنان آماده و ارائه گردیده و در صورت حمایت سازمان پدافند غیرعامل می‌تواند به‌عنوان یک طرح ملی اجرایی شود.‌

انتهای پیام/2249/م/

منبع: فارس

کلیدواژه: پدافند غیرعامل سمنان شهید صنعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۳۲۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، از پیشنهاد آمریکا برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه برای کمک به اوکراین انتقاد کرد. وی خاطرنشان کرد که این امر خطرات قانونی دارد.

لاگارد به فایننشال تایمز گفت: «من چهار طرح یا پیشنهاد مختلف برای دور زدن آنچه که بسیاری از وکلا به عنوان یک مانع قانونی بسیار جدی می‌دانند، دارم چراکه واگذاری دارایی‌های روسیه به اوکراین می‌تواند به عنوان نقض قوانین بین‌المللی تلقی شود».

اتحادیه اروپا دارایی‌های روسیه را به ارزش بیش از ۲۶۰ میلیارد دلار مسدود کرده است. واشنگتن پیشنهاد می‌کند از آنها برای انتشار اوراق قرضه استفاده کند که بعداً به نیرو‌های مسلح اوکراین کمک خواهد کرد.

وزیر دارایی روسیه پیشتر هشدار داد چنانچه اتحادیه اروپا تصمیم به گام برداشتن در این مسیر بکند مسکو با اقدامات متقابل به آن پاسخ خواهد داد.

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونتسک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونتسک اعلام کرده است.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشور‌های غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشار‌های اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند. دولت آمریکا تاکنون چندین و چند بسته کمک نظامی به متحدش اوکراین کمک کرده است.

 یکی از ریشه‌های اصلی تنش‌ها میان روسیه و اوکراین به ابراز تمایل اوکراین برای پیوستن به ناتو بازمی‌گردد. روسیه به شدت با هرگونه حرکت در راستای الحاق اوکراین به ناتو مخالفت کرده است و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هشدار داده که این یک «خط قرمز» برای روسیه خواهد بود.

اوکراین تمایل خود برای پیوستن به ناتو را از سال ۲۰۰۸ اعلام کرده است. این اقدام به شدت با مخالفت روسیه مواجه شد. دولت روسیه تأکید کرد که گسترش حوزه ناتو به سرزمین‌های شوروی سابق امنیت ملی و حوزه نفوذ آن را تهدید می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • کاهش شیوع سالک در سمنان
  • انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد
  • انهدام سه ریز پرنده در اصفهان
  • جزئیات صدای انفجار در اصفهان | کار اسرائیل بود؟
  • اصفهان در امنیت کامل است؛ انهدام سه ریز پرنده توسط پدافند غیرعامل
  • جزئیات جدید از انفجارها در آسمان اصفهان/ خبرگزاری مهر: سه ریزپرنده در آسمان اصفهان منهدم شد
  • رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت
  • اجرای مانور لحظه صفر نیروهای امداد و نجات جمعیت هلال احمر بردسکن در حوادث جاده‌ای
  • اجرای مانور لحظه صفر نیرو‌های امداد و نجات جمعیت هلال احمر بردسکن
  • آغاز اقدامات اجرایی پدافند غیرعامل شهرداری گرگان در سال 1403