Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-19@22:36:53 GMT

چرا موهایم بیش از حد چرب می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۳۶۱۲۳

چرا موهایم بیش از حد چرب می‌شود؟

بسیاری از افراد مخصوصا کسانی که پوست و موی چربی دارند، مجبورند هر روز مو‌های خود را بشویند تا چرب و کثیف به نظر نرسند. شاید برای تان جالب باشد که بدانید، چرب شدن بیش از اندازه مو‌ها گاهی اوقات به عادت‌های نادرست خودمان مربوط می‌شود؛ یعنی ممکن است کار‌های عادی و روزمره‌ای که انجام می‌دهیم، میزان چرب شدن و از دست دادن حالت مو‌های مان را تا جایی افزایش بدهند که نیاز به شستن آن‌ها پیدا کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بسیاری از افراد مخصوصا کسانی که پوست و موی چربی دارند، مجبورند هر روز مو‌های خود را بشویند تا چرب و کثیف به نظر نرسند. شاید برای تان جالب باشد که بدانید، چرب شدن بیش از اندازه مو‌ها گاهی اوقات به عادت‌های نادرست خودمان مربوط می‌شود؛ یعنی ممکن است کار‌های عادی و روزمره‌ای که انجام می‌دهیم، میزان چرب شدن و از دست دادن حالت مو‌های مان را تا جایی افزایش بدهند که نیاز به شستن آن‌ها پیدا کنیم.

بازی کردن مداوم با مو‌ها

بعضی افراد عادت دارند هنگام صحبت کردن یا کار کردن مدام با مو‌های خودشان بازی کنند یا انگشتان خود را بین مو‌ها و پوست کف سر به حرکت در بیاورند. این عادت نادرست باعث انتقال چربی از کف سر و ریشه مو‌ها به سمت ساقه مو‌ها می‌شود و در نهایت منجر به چرب شدن و کثیف به نظر رسیدن مو‌های شما خواهد شد.

راه حل:  برای ترک این عادت می‌توانید هنگام صحبت کردن با کار کردن، دست آزاد خود را با یک مداد یا خودکار مشغول نگه دارید.

شستن بیش از حد مو‌ها

برخی افراد گمان می‌کنند بهترین راه برای رهایی از چربی موها، شستن مداوم آنهاست. این در حالی است که شامپو کردن مکرر موها، مخصوصا با شامپو‌های مخصوص مو‌های چرب، باعث خشک شدن پوست کف سر می‌شود. به همین دلیل هم بدن به طور ناخودآگاه برای مبارزه با این خشکی، چربی بیشتری در آن قسمت از بدن تولید می‌کند تا کمبود چربی به وجود آمده در پوست کف سر را جبران کند. از این رو، افرادی که بیش از اندازه مو‌های خودشان را با آب گرم و شامپوی مخصوص مو‌های چرب می‌شویند (روزی یک بار)، بیشتر با چرب شدن مو‌ها مواجه خواهند شد.

راه حل:  مو‌های خود را حداکثر ۲ یا ۳ بار در هفته شامپو کرده و برای آب کشی موها، آب ولرم را جایگزین آب گرم یا آب داغ کنید.

استفاده بیش از اندازه از نرم کننده‌ها

یکی دیگر از عادت‌های نادرستی که باعث چرب شدن بیش از حد مو‌ها می‌شود، استفاده بیش از اندازه یا نادرست از نرم کننده هاست. افرادی که نرم کننده را به کف سر خود می‌زنند یا از نرم کننده‌های قوی همزمان با شامپو‌های حاوی نرم کننده استفاده می‌کنند، زودتر از دیگران حالت مو‌های خود را بعد از استحمام از دست می‌دهند و مو‌های شان هم با سرعت بیشتری نسبت به سایر افراد چرب می‌شود.

راه حل:  اگر از شامپو‌های حاوی نرم کننده استفاده می‌نکنید (شامپو‌های دو در یک یا سه در یک)، بهتر است به صورت جداگانه از نرم کننده استفاده نکنید. نرم کننده را فقط به نوک مو‌های خود بزنید و از تماس آن با پوست کف سر جلوگیری کنید.

شانه کردن بیش از حد مو‌ها

شانه کردن بیش از اندازه مو‌ها می‌تواند چربی در پوست کف سر شود. شاید در نگاه اول، مو‌های شما با این کار براق و زیبا به نظر برسد، اما در صورت تکرار مو‌ها حالت خود را از دست می‌دهند و چرب و نامرتب می‌شوند. ضمن این که شانه کردن بیش از حد مو‌ها در طول روز، باعث انتقال چربی کف سر به ساقه مو‌ها نیز خواهد شد.

راه حل:  اگر مو‌های شما در طول روز نیاز به شانه کردن دارند. بهتر است شانه را از میانه مو‌ها به سمت انتها بکشید و از شانه زدن موها، از کف سر به پایین، خودداری کنید. با این کار هم مو‌های مرتب و زیبایی خواهید داشت و هم زمینه چرب شدن مو‌ها را فراهم نخواهید کرد.

تمیز نکردن شانه

خیلی از افراد گمانمی کنند برس یا شانه آن‌ها نیازی به شستن و تمیز کردن ندارد. این در حالی است که همین شانه‌های آلوده می‌توانند زمینه چرب شدن مو‌ها را فراهم کنند. از این رو، افرادی که عادت به شستن مرتب برس خود ندارند، به احتمال زیاد دارای مو‌های چرب تری هستند.

راه حل:  سعی کنید حداقل هر ۳ تا ۴ هفته یک بار، شانه یا برس خود را با آب ولرم و شامپو بشویید.

استفاده از برس حاوی مو

برخی افراد عادت ندارند بعد از شانه زدن، مو‌های جد ا. شده را از پرس یا شانه خود خارج کنند. بعضی افراد هم به خارج کردن تمام مو‌ها از برس اهمیت نمی‌دهند و ممکن است باقی ماندن چند تار مو را در برس خود نادیده بگیرند. این در حالی است که همین مو‌های باقی مانده در برس، مخصوصا اگر چرب یا حاوی مواد حالت دهنده مو باشند، می‌توانند در شانه زدن‌های بعدی باعث چرب شدن موی تمیز شما شوند.

راه حل:  بعد از هر بار شانه زدن موها، تمام مو‌های باقی مانده در برس را خارج کنید و اگر احساس کردید برس یا شانه شما به دلیل استفاده از حالت دهنده‌های مو چرب یا چسبناک شده بلافاصله آن را بشویید.

استفاده از حالت دهنده‌های نامناسب

انواع حالت دهنده‌های مو، ماسک‌های مو و سرم‌های مو، جزو محصولات زیبایی بسیار پرطرفداری هستند که می‌توانند به خودی خود باعث چرب مشدن نامطلوب مو‌ها شوند. اگر شما ندانید بر اساس جنس موی خود از چه نوع حالت دهنده‌ای استفاده کنید، قطعا ۳-۲ ساعت پس از استحمام با مو‌هایی چرب و بی حالت مواجه خواهید شد.

راه حل:  برای پیشگیری از بروز چنین مشکلی بهتر است افراد دارای مو‌های نچرب از حالت دهنده‌های بر پایه آب با رطوبت رسان استفاده کنند و حالت دهنده‌ها فقط روی سابقه مو‌ها اسپری یا مالش داده شوند. به علاوه از تماس انواع حالت دهنده‌ها با پوست کف سر خودداری کنید.

حرارت دادن بیش از حد به مو‌ها

برخی افراد عادت دارند بعد از هر بار استحمام مو‌های خودشان را با حرارت بالا سشوار یا اتو بکشند. گاهی هم گروهی از افراد ترجیح می‌دهند. بعد از استحمام مو‌های شان را با لوازم مخصوص برقی و پر حرارت فِر کنند. تمامی این کار‌ها باعث افزایش ترشح چربی در ریشه مو‌ها می‌شوند و شانس چرب شدن سریع‌تر مو‌ها را افزایش می‌دهند.

راه حل:  استفاده از انواع حالت دهنده‌های حرارتی برای مو را تنها به جشن ها، مراسم و مهمانی‌های خود محدود کنید.

اختلالات هورمونی

حالات مختلفی وجود دارد که می‌تواند سبب ترشح بیش از حد چربی در سر شود. یکی از رایج‌ترین علل آن در افراد مبتلا به طاسی، آلوپسی آندروژنیک است. به صورتی که اختلال هورمون‌هایی که موجب ایجاد چنین وضعیتی شده اند نقش مهمی را در اندازه و میزان ترشح غدد چربی ایفا می‌کنند.

هورمون DHT به عنوان محصول فرعی تستسترون و ردوکتاز ۵- آلفا عامل مهمی در افراد مبتلا به طاسی آندروژنیک است. در حالیکه این افراد باالگوی طاسی مردانه سطح بالایی از DHT در بدن خود ندارند، گیرنده‌های آندروژن در پوست سر بسیار به وجود این هورمون حساس هستند. چنین پدیده‌ای می‌تواند منجر به ریزش مو به صورت غیر قابل بازگشت یا با درمان‌های بسیار مشکل شود.

از سوی دیگر، همچنان که فولیکول‌ها کوچکتر می‌شوند، اندازه غدد چربی بزرگتر می‌شود. این بدین معنی است که بیشتر سطح پوست با چربی ترشح شده از غدد پوشانده می‌شود. به علاوه، مشاهده شده است که طاسی آندروژنیک، بر ترشح غدد چربی سر اثر دارد، هرچند مکانیزم آن هنوز مشخص نیست.

تغذیه نامناسب

همانطور که می‌توانید حدس بزنید، غذایی که میخورید تأثیر مستقیم و مهمی بر سلامت پوست سر دارد.

رژیم‌های غذایی چرب قطعاً ترشح غدد چربی را افزایش می‌دهد. این امر می‌تواند جریان خون را در سر محدود کرده و منافذ پوست سر را ببندد. به علاوه، رشد هورمون DHT نیز متوقف شده و باعث ریزش مو می‌شود و این چرخه ادامه پیدا می‌کند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بازی پوست زیبایی ماسک مو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۳۶۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص شگفت‌انگیز روغن ماکادمیا برای سلامتی، پوست و مو

این روغن مفید از دانه درخت ماکادمیا بومی استرالیا گرفته می‌شود و در دمای اتاق مایعی شفاف و زردرنگ است که معمولا خالص استفاده می‌شود. با رایج‌ترین کاربردهای این روغن مفید در ادامه آشنا می‌شوید.

۱. آشپزی

به گزارش چطور، روغن گیاهی ماکادمیا یکی از بهترین روغن‌هایی است که می‌توانید برای آشپزی سالم استفاده کنید. نقطه دود این روغن از بسیاری روغن‌های دیگر مانند روغن زیتون بالاتر است و این باعث می‌شود برای سرخ‌کردن هم مناسب باشد.

۲. مراقبت از پوست

این روغن گیاهی یکی از اجزای مهم بسیاری از محصولات مراقبت از پوست است. ممکن است بپرسید که «آیا فرد می‌تواند روغن خالص را مستقیما روی پوستش بمالد؟» خب بهتر است ابتدا این روغن را روی قسمت کوچکی از پوست‌تان بمالید و آن را آزمایش کنید. برخی از افراد ممکن است پس از استفاده مستقیم این روغن روی پوست، دچار جوش شوند. افرادی که به آجیل درختی آلرژی دارند نباید از روغن ماکادمیا استفاده کنند.

۳. تقویت مو

بسیاری از افراد از روغن دانه ماکادمیا خالص برای تقویت مو و حالت‌دادن به آن استفاده می‌کنند. افرادی که از این روغن گیاهی به‌عنوان نرم‌کننده و حالت‌دهنده مو استفاده می‌کنند معتقدند که این روغن گیاهی برای تقویت، صافی و درخشندگی موها بسیار مفید است.

خواص روغن ماکادمیا ۱. تقویت سلامت قلب

مصرف روغن ماکادمیا برای پخت‌وپز سلامت قلب را تقویت می‌کند. این روغن گیاهی دارای مقدار زیادی چربی تک غیراشباع است که مقدار کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و کم‌شدن مقدار کلسترول بد هم از حمله قلبی و سکته مغزی پیشگیری می‌کند.

۲. سرشار از آنتی‌اکسیدان

روغن دانه ماکادمیا منبع فوق‌العاده‌ای برای دریافت آنتی‌اکسیدان‌های مفید است. رادیکال‌های آزاد در بدن باعث ایجاد استرس اکسیداتیو می‌شوند و استرس اکسیداتیو نیز در پیری زودرس و ابتلا به انواع سرطان نقش دارد. دریافت آنتی‌اکسیدان‌ها بهترین روش مقابله با رادیکال‌های آزاد است.

همچنین این روغن گیاهی سرشار از اسید اولئیک است، نوعی اسید چرب غیراشباع که خواص آنتی‌اکسیدانی دارد. بر اساس آزمایشی که سال ۲۰۱۶ روی موش‌ها انجام شد، مصرف مکمل‌های اسید اولئیک از بدن در برابر اثرات استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند.

سایر پژوهش‌ها هم حاکی از آن‌اند که ممکن است مصرف اسید اولئیک برای پیشگیری از سرطان و بیماری‌های خودایمنی و التهابی مفید باشد. بااین‌حال برای تأیید این یافته‌ها لازم است تحقیقات بیشتری انجام شود.

۳. سرشار از ویتامین E

روغن دانه ماکادمیا حاوی موادی به‌نام توکوترینول است که از خانواده ویتامین E محسوب می‌شوند. بر اساس پژوهش‌ها، ویتامین E و توکوترینول‌ها آنتی‌اکسیدان‌هایی قوی هستند که ممکن است در برابر ابتلا به سرطان و انواع دیگر بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی‌عروقی و عصبی از بدن محافظت کنند.

۴. کاهش خارش و جوش پوست

بسیاری از افراد از روغن ماکادمیا برای لک صورت و جوش‌های پوستی استفاده می‌کنند. فیتواسترول موجود در این روغن گیاهی برای کاهش التهاب بسیار مؤثر است. این روغن گیاهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ است و مالیدن محصولات حاوی روغن دانه ماکادمیا روی پوست خارش پوست و جوش‌های پوستی را کاهش می‌دهد و عارضه‌های پوستی مانند پسوریازیس و اگزما را نیز درمان می‌کند.

۵. ترمیم جای زخم و ترک‌های پوستی

ماکادمیا سرشار از اسید لینولئیک، اسید پالمیتولئیک و اسید اولئیک است و بر اساس پژوهش‌ها، این مواد برای درمان ترک‌های پوستی و ترمیم جای زخم بسیار مفیدند. این روغن گیاهی مرطوب‌کننده‌ای فوق‌العاده است که باعث تغذیه پوست به بهترین شکل ممکن می‌شود.

۶. پیشگیری از چین‌وچروک‌های زودرس

روغن دانه ماکادمیا حاوی نوعی آنتی‌اکسیدان کمیاب به‌نام اسکوآلن است که با تحریک بازسازی کراتینوسیت‌های پوست از ایجاد چین‌وچروک‌های زودرس روی پوست پیشگیری می‌کند. اسید لینولئیک یکی از اسیدهای مفید موجود در روغن ماکادمیاست که پوست را آب‌رسانی می‌کند. آب‌رسانی به پوست با این روغن مفید از ایجاد چین‌وچروک روی پوست پیشگیری می‌کند.

۷. درمان ترک‌خوردگی لب‌ها

خواص ضدالتهابی این روغن باعث شده این روغن مفید در بسیاری از محصولات آرایشی مختلف از جمله رژ لب، کرم ضدآفتاب و نرم‌کننده‌های پوست استفاده شود. حتی می‌توانید با استفاده از این روغن گیاهی و موم زنبور عسل یک بالم لب خانگی درست کنید که با آب‌رسانی به لب‌ها ترک‌خوردگی آنها را درمان می‌کند و ظاهر زیباتری به لب‌هایتان می‌دهد.

۸. نرم‌کردن موهای وز و خشک

این روغن گیاهی حاوی اسیدهای چربی است که درخشندگی و رطوبت موها را تقویت می‌کنند. اگر موهای خشک و وزی دارید، حتما محصولات مراقبت از موی حاوی روغن گیاهی ماکادمیا را امتحان کنید. این روغن چربی زیادی ندارد و بسیار سبک است و بدون چرب‌کردن موها، وزی و خشکی موهایتان را برطرف می‌کند.

۹. آب‌رسانی به پوست سر

خواص روغن ماکادمیا برای مو در حدی است که حتی برای تقویت ریشه موها هم مفید است. این روغن گیاهی پرطرف‌دار تولید چربی پوست سر را تنظیم کند و این‌طوری پوست سر و موها را همیشه مرطوب نگه می‌دارد. اسید اولئیک موجو در این روغن گیاهی پوست سر را بازسازی و با مرطوب‌کردن و تغذیه پوست آن را بسیار نرم می‌کند.

۱۰. کمک به کاهش وزن

این روغن گیاهی سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر و چربی‌های مفید و سالم است. اسید پالمیتولئیک موجود در روغن ماکادامیا باعث افزایش متابولیسم چربی و کاهش ذخیره چربی می‌شود. اسیدهای چرب امگا ۷ برای چربی‌سوزی و مهار اشتها بسیار مفیدند.

همه این اثرات باعث می‌شوند این روغن گیاهی برای وزن کم‌کردن مناسب باشد. برخی معتقدند روغن ماکادمیا برای حجم دهی قسمت‌های مختلف بدن نیز مفید است و به‌عنوان روغن ماساژ از آن استفاده می‌کنند. البته پژوهشی برای تأیید این اثربخشی انجام نشده است.

سؤالات رایج ۱. آیا روغن ماکادمیا باید در یخچال نگهداری شود؟

بله. روغن دانه ماکادمیا باید در جای خنک و در ظرفی دربسته نگهداری شود.

۲. آیا روغن ماکادمیا بهتر از روغن زیتون است؟

از نظر آماری روغن گیاهی ماکادمیا حاوی ۸۵درصد چربی‌های تک غیراشباع و روغن زیتون حاوی ۷۶درصد این چربی‌هاست. علاوه‌بر این، نسبت اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ در ماکادمیا کاملا متعادل است.

هر دوی این روغن‌ها برای مرطوب‌کردن و نرم‌شدن پوست و مو مفیدند، اما روغن ماکادمیا ۴۰ برابر قوی‌تر از روغن زیتون است که این باعث می‌شود در محصولات مراقبتی بیشتری استفاده شود و طرف‌داران بیشتری هم داشته باشد.

۳. آیا روغن ماکادمیا زود خراب می‌شود؟

در مقایسه با بسیاری از روغن‌های دیگر که به‌سرعت فاسد می‌شوند، ماکادمیا دوام بیشتری دارد. پس از برداشت دانه ماکادمیا و گرفتن روغن آن به مدت ۲ سال می‌توانید از آن استفاده کنید.

سخن پایانی

روغن ماکادمیا علاوه‌بر فواید بی‌نظیر برای پوست و مو، روغنی فوق‌العاده خوش‌طعم برای پخت‌وپز نیز محسوب می‌شود و فواید سلامتی بسیاری دارد. بااین‌حال افرادی که به آجیل حساسیت دارند، باید از مصرف این روغن پرهیز کنند یا قبل از استفاده از آن به هر شکلی (چه خوراکی و چه موضعی روی پوست و مو) با پزشک مشورت کنند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • چهار فایده بی‌نظیر فندق
  • ببینید | زیباترین جاده نخلستانی ایران
  • قیمت هر شانه تخم‌مرغ به ۶۵ هزار تومان رسید
  • خواص شگفت‌انگیز روغن ماکادمیا برای سلامتی، پوست و مو
  • فواید یک ویتامین برای زنان
  • ۷ حرکت ورزشی مفید برای آب کردن شکم زنان
  • زیباترین جاده نخلستانی ایران در بوشهر + فیلم
  • این ۵ عادت سلامت پوست را به خطر می‌اندازند
  • برای لاغری گردو را این طور مصرف کنید
  • بهترین راهکار برای کاهش وزن