Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه اندیشه ــ آیت‌الله فاطمی‌نیا ضمن انتقاد از برخی منبرهای ضعیف و بی‌محتوا در عصر حاضر، تصریح کرد: سی سال پیش مقام معظم رهبری به بنده فرمودند باید یک دانشکده وعظ و تبلیغ بنا شود و اینطور نباشد که هر کس از راه می‌رسد، منبر برود.

به گزارش ایکنا؛ مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا(س) با سخنرانی آیت‌الله فاطمی‌نیا، شب گذشته 17 دی‌ماه در موسسه معرفت واقع در شهر اصفهان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در این مراسم اظهار کرد: وقتی خدمت مرحوم آیت‌الله بهجت که شرفیاب می‌شدم ایشان مکرر می‌فرمودند که وقتی منبر می‌روید از نهج‌البلاغه صحبت کنید. من از آن زمان اطاعت امر کردم و در موضوعات مختلف از این کتاب استفاده می‌کنم. هر جمله از نهج‌البلاغه یک دریا است. این نعمت‌ها در دست ماست، ولی ما قدر نمی‌دانیم.

وی افزود: بنده مطالعه می‌کردم علمای مصر با آه و حسرت می‌گویند ما شروح طولانی نهج‌البلاغه را نداریم. حتی تفسیر ابن ابی‌الحدید که خودش عرب است و اهل سنت هست را هم در اختیار نداشتند. یکی از شروح مهم نهج‌البلاغه شرح ابن میثم بحرانی است. ابن میثم یکی از کبار علمای شیعه است. یکی از علمای مصر می‌نویسد که یک نسخه خطی از شرح ابن میثم به امانت در اختیار من است، ولی این همیشه نیست و می‌خواهند این کتاب را از من بگیرند. خلاصه نعمت برای ما زیاد است. ما شیعیان شروح فارسی و عربی متعددی از نهج‌البلاغه داریم. مثلاً علامه جعفری یک دوره شرح نهج‌البلاغه به زبان فارسی نوشته است. این شروح بسیار مهم است. استادی داشتم که می‌گفت شرح ابن ابی الحدید گنج است. شیخ محمد بعده سنی بود و مفتی مصری بود. این شرح، شرح عبده است. ایشان می‌نویسد بعد از قرآن و سخنان پیامبر اکرم(ص) پایه زندگی و علم و کیان عزتتان را روی این کنار بنا کنید.

استاد اخلاق تصریح کرد: امیرالمومنین(ع) در حکمت 82 نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «أُوصِيكُمْ بِخَمْسٍ لَوْ ضَرَبْتُمْ إِلَيْهَا آبَاطَ الْإِبِلِ لَكَانَتْ لِذَلِكَ أَهْلًا: لَا يَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِلَّا رَبَّهُ؛ وَ لَا يَخَافَنَّ إِلَّا ذَنْبَهُ؛ وَ لَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لَا يَعْلَمُ أَنْ يَقُولَ لَا أَعْلَمُ؛ وَ لَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ إِذَا لَمْ يَعْلَمِ الشَّيْءَ أَنْ يَتَعَلَّمَهُ؛ وَ عَلَيْكُمْ بِالصَّبْرِ، فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ، وَ لَا خَيْرَ فِي جَسَدٍ لَا رَأْسَ مَعَهُ، وَ لَا [خَيْرَ] فِي إِيمَانٍ لَا صَبْرَ مَعَهُ؛ شما را به پنج چيز وصيت مى‌كنم كه براى به دست آوردن آنها اگر بر شتر سوار شويد و تند بتازيد، شايسته است: هيچ يك از شما جز به پروردگار خود اميد نبندد و از چيزى جز گناه خود نترسد و اگر چيزى كه از او پرسند كه نداند از گفتن «نمى‌دانم» شرمنده نباشد و از آموختن چيزى كه نمى داند، ننگ نداشته باشد. بر شما باد به شكيبايى، زيرا شكيبايى نسبت به ايمان چون سر است نسبت به بدن، در بدنى كه سر نباشد، خيرى نيست. همچنين است در ايمانى كه با شكيبايى توأم نباشد.» جوانان عزیز توجه کنید، ما یک لغت داریم، یک فقه‌الغه داریم. مثلا اگر کسی بگوید «فلانی برای من گربه‌رقصانی می‌کند» این فقه اللغه است، لغت نیست.

وی ادامه داد: در فرمایش حضرت هم یک فقه اللغه است که اگر آن را ترجمه تحت‌اللفظی کنیم معنا نخواهد داشت و آن «لَوْ ضَرَبْتُمْ إِلَيْهَا آبَاطَ الْإِبِلِ» است. «پهلوی شتر را زدن» کنایه از مسافرت است. پس حضرت می‌فرمایند من پنج چیز را به شما سفارش می‌کنم که اگر برای آن در دنیا مسافرت کنید، ارزش دارد که آنها را به دست بیاورید. اولین چیز این است که البته هیچ‌کس امید نبندد جز پروردگارش. آقا، فقط امیدت به خدا باشد. اگر دوست خوبی داری که وعده داده کارت را درست می‌کند، باید نیتت این باشد که اگر خدا بخواهد، این فرد کار مرا انجام خواهد داد. امید فقط به خدا باشد.

فاطمی‌نیا تصریح کرد: من اینجا یک حاشیه باز کنم. در زمانی که ما زندگی می‌کنیم مسئله منبر ناراحت‌کننده شده است. در زمانی که من جوان بودم شهید مطهری منبر می‌رفت. ایشان دریای علم بود. بزرگان مثل مرحوم راشد منبر می‌رفتند که هر کدام دریای علم بودند. قبلا سخنرانی مرحوم راشد را رادیو پخش می‌کرد. بعضی از علما رادیو نداشتند، ولی توی کوچه کنار مغازه‌ها سر پا می‌ایستادند تا سخنرانی تمام شود. الآن یک عده از منبری‌ها خوب هستند، اما یک عده آبروی منبر را بردند. پس چکار باید کرد؟ بدون تعارف بگویم، الآن کسی در این زمان منبر بروند متهم می‌شود. چرا اینطور شده است؟ من نمی‌دانم چه شده است.

وی تأکید کرد: من از ارادتمندان نظام هستم، ولی یکبار به صدا و سیما گفتم چرا اینقدر سخنرانی‌های آبکی پخش می‌کنید؟ شبانه یکی از روسای تلویزیون آمد منزل ما گفت چرا ناراحت هستی. آخر چقدر حرف‌های ضعیف بزنیم؟! من شصت سال کتاب جمع‌آوری کردم. به حضرت زهرا(س) قسم یک کتابی که سه جلد بود، هر جلد آن را از یک کشور تهیه کردم. اگر ما حرفی می‌زنیم، باید مبنا داشته باشد. گاهی در برخی مجالس که شلوغ هم هستند، 10 دقیقه پای صحبت سخنران نشسته‌ام و دیده‌ام طرف یاوه می‌گوید. ممکن است کسی روی منبر گوید «قال الصادق» ولی یک علمی هست به نام علم «علل الحدیث». کسی که علم «علل الحدیث» نداشته باشد حق ندارد بگوید «قال الصادق» ولو از روی کتاب.

آیت‌الله فاطمی‌نیا یادآور شد: به طرف می‌گویم چرا چنین مطلبی را در خصوص حضرت زهرا(س) نقل کردی؟ می‌گوید مناقب ابن شهرآشوب نوشته است. علما می‌گویند یک چیز حفظ کردی، صد چیز از تو فوت شده است. در کتاب «الذریعه» نوشته شده است که مناقب ابن شهر آشوب آن‌قدر مجلداتش بزرگ بوده یک نفر نمی‌توانسته آن را بلند کند، ولی این چند جلدی که الآن هست را بچه دو ساله بلند می‌کند؛ پس این کتاب بلاتکلیف است وآن کتابی نیست که ابن شهر آشوب نوشته است. دیوار دین خیلی کوتاه شده است. من بارها گفتم اگر من در صدا و سیما درباره آسپرین حرف بزنم، مرا ممنوع‌التصویر می‌کنند و می‌گویند تو پزشک نیستی. خدا اسلام را از دست خانم جلسه‌ای‌ها حفظ کند! یک وقت یک خانمی را در تلویزیون گذاشته بودند که هم ذکر می‌داد و هم توصیه پزشکی می‌کرد! الحمدالله از آن برنامه برکنار شد. متأسفانه یک عده منبر را مظلوم ساخته‌اند. سی سال پیش مقام معظم رهبری به بنده فرمودند باید یک دانشکده وعظ و تبلیغ بنا شود. فرمودند اینطور نباشد که هر کس از راه می‌رسد، منبر برود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا فاطمی نیا منبر نهج البلاغه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۳۷۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتایج آزمون جشنواره سراسری قرآن و عترت (ع) دانشجویان اعلام شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل ازمعاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم؛ آزمون مجازی ۸ رشته از بخش معارفی و ۲ رشته از بخش های نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و ۴ رشته حفظ از بخش آوایی ۲۷ و ۲۸ فروردین برگزار شد.

از بین شرکت کنندگان افرادی که بالاترین نمرات را کسب کردند؛ با توجه به ظرفیت پذیرش در مرحله سراسری، به عنوان راه یافتگان به مرحله سراسری شده اند.

گفتنی است تاریخ و نحوه برگزاری آزمون در بخش معارفی و بخش های صحیفه سجادیه و نهج البلاغه مرحله سراسری متعاقبا اعلام خواهد شد.

همچنین، برگزیدگان در رشته های حفظ از بخش آوایی در مرحله سراسری به صورت حضوری و در قالب آزمون شفاهی به رقابت می پردازند.

بر اساس مصوبه شورای سیاست گذاری سی و هشتمین جشنواره قرآن و عترت(ع) دانشجویان کشور، دانشگاه کردستان میزبان مرحله سراسری این جشنواره خواهد بود. شرکت کنندگان برای اطلاع بیشتر به اینجا مراجعه کنند.

کد خبر 6086544

دیگر خبرها

  • پاکسازی و مسدود شدن ۸۴ صفحه اینستاگرامی هنجار شکن
  • محرومیت زنان تبریزی پیامد جیمی جامپ اراکی؟!
  • نتایج آزمون جشنواره سراسری قرآن و عترت (ع) دانشجویان اعلام شد
  • نتایج آزمون جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور اعلام شد
  • احتمال سیلاب ناگهانی در گلستان؛ در حاشیه روخانه‌ها توقف نکنید
  • احتمال سیلاب ناگهانی در گلستان؛ هم استانی‌ها از توقف در حاشیه روخانه‌ها دوری کنند
  • اختتامیه دوره‌های آموزشی غنچه‌های نور در کاشان
  • مطالعات جامعه‌شناسی فاجعه
  • ثبت ملی محتوا و بنای موزه تاریخ کانون در سازمان میراث فرهنگی
  • حدیث روز | گروهی برای پایداری مردم