Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-03-28@10:32:06 GMT

رصد آفت‌کش‌ها از تولید تا عرضه

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۴۹۳۲۸

به گزارش اکوفارس به نقل از تسنیم، سعیده نوربخش مدیر کل دفتر آفت کش های سازمان حفظ نباتات کشور در کارگاه آموزشی تخصصی با موضوع «بازآموزی فرآیندهای ثبت و نظارت آفت‎کش‌ها» در دومین روز برگزاری هفتمین نمایشگاه بین المللی تخصصی نهاده های کشاورزی تهران اظهار کرد: این کارگاه آموزشی جهت ارائه و بازآموزی اهداف و سیاست های سازمان حفظ نباتات در حوزه ثبت و نظارت مستمر آفت کش ها به مخاطبان و شرکت های واردکننده آفت کش برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود:  سیاست های سازمان حفظ نباتات در این راستا است که بتوانیم نهاده های کشاورزی را به حد کافی و میزان مناسب و از گروه های کم خطر در اختیار باغداران و کشاورزان بگذاریم.

نوربخش با اشاره به اینکه این کارگاه با اشاره به  همراهی انجمن تولید کنندگان و وارد کنندگان سم و کود در برگزاری این کارگاه آموزشی اظهار کرد: یکی از مباحث این کارگاه، دستوالعمل نظارت مستمر و تایید منبع تکنیکال آفت کش های آماده مصرف است.  بحث دیگر مربوط به انبارها و دستوالعمل ها و استانداردهایی است که در زمینه انبارداری آفت کش ها باید لحاظ شود.

فعالیت سامانه رصد بر تولید تا  عرضه آفتکش ها  در کشور

 وی افزود: تشریح عملکردهای سامانه رصد آفت کش های سازمان حفظ نباتات نیز یکی دیگر از مباحثی است که در راستای نظارت بر تولید و واردات افت کش از بدو ورود تا پایان آن فعالیت دارد.

مدیر کل دفتر آفتکشهای سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در کاربرد آفت‌کش ها ابزاری است که برای آنها استفاده می‌شود و زمانی است که باید آنها را به کار گرفت، ادامه داد: یکی از این ابزارها؛ پاشنده‌ها و دیگری آب است؛ زمانی که AC یا PH آب بالا باشد ، مولکول آفت کش به محض ورود به آب کاملا شکسته شده و نمی تواند بعد از سم پاشی عملکرد لازم را داشته باشد، بنابراین آبی که مورد استفاده قرار می گیرد مهم است.

وی ادامه داد: با توجه به ضرورت استفاده از آب با PH و AC مناسب برای آفت کش ها، توصیه ما استفاده از آب باران یا آب تصفیه شده و یا سایر آب های مناسب مثل آب برخی از چاه ها که PH و AC  مناسب دارند، است . 

نوربخش با بیان این که پاشنده‌ها بر اساس نوع آفت کش متفاوت است گفت: ابزاری که سم را به نقطه هدف می رساند و انتخاب آن نقش کلیدی در کارکرد موثر آفت کش دارد.

وی با اشاره به سومین پارامتر مهم در بحث تاثیر آفت کش ها زمان استفاده است، ادامه داد: زمان ورود افت کش به مزرعه یا باغ مهم است و زمانی که آفت خسارت خود را وارد کرده، دیگر سم پاشی اثری ندارد. 

نوربخش در پایان با بیان اینکه  تمام آفت کش هایی که به وارد کشور می شود به لحاظ اسنادی بررسی می شوند، اظهار کرد: در این فرآیند هویت و اهلیت کارخانه هایی که این اقلام را تولید می کند معلوم است، در این راستا مدارک از سوی شرکت ها مثل گواهی ثبت در مبدا ، وجه تکنیکال  که شامل پنج وجه تکنیکال و ... دریافت و این مدارک با منابع اصلی سنجیده و تایید می شود.

تصحیح اشتباهات واردات  آفت کش در فرایند ثبت مدارک

سمیه کربلایی کارشناس دفتر آفت کش های سازمان حفظ نباتات نیز در این کارگاه آموزشی فرآیند  نظارت مستمر بر آفت کش ها را تشریح کرد و گفت: این نظارت برای سمومی است که قبلا در فهرست سموم مجاز ما ثبت شده بودند و وقتی که هیچ تغییری در پنج عامل آن از جمله دُز مصرف، آفت هدف و فورمولاسیون نباشد، شرکت ها می توانند طریق روال نظارت مستمر اقدام به ثبت منبع کنند. 

وی با اشاره به اینکه منبع جدید همان تولیدکنندگان خارجی آفت کش  است  گفت: به طور مثال کشورهای هند و چین که بیشترین واردات آفت کش ایران از آنهاست، کارخانه های سازنده مختلفی برای سموم تکنیکال دارند و هر واردکننده ای که بخواهد از این کارخانه ها سم مورد نیاز کشور را وارد کند در واقع یک منبع جدید را در کشور ما ثبت می کند و باید در فرایند نظارت مستمر قرار گیرد.

کربلایی در خصوص چگونگی تکمیل مدارک متقاضیان واردات آفت کش از منبع جدید نیز یادآوری کرد: دستورالعمل نظارت مستمر روی سایت سازمان حفظ نباتات قرار گرفته است وهمه شرکت ها به آن دستورالعمل اشراف دارند اما آنچه نیاز به توضیح دارد، مربوط به اشتباهاتی است که شرکت ها هنگام ارائه مدارک دارند.

وی افزود: از مدارکی که باید برای آفت کش های تکنیکال ارائه شود، گواهی ثبت، آنالیز نتایج آزمایشات استکه در آن تکنیکال به کار رفته و روش اندازه گیری ها مشخص می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: این مدارک برای سم آماده مصرف هم ارائه می شود، مثل گواهی تایید و ثبت در کشور مرجع ملی آنجا که سم را تدارک می کنند.

وی اظهار داشت: در این آنالیز ها، ترکیبات برای سم آماده مصرف، اجزایی که در سم فرموله به کار رفته ارائه می شود.

 کربلایی گفت: بر این اساس، در فهرستی که در سایت سازمان حفظ نباتات وجود دارد  اگر منبع مورد تایید باشد( تکنیکال و  آماده مصرف) در خصوص شرکتی که برای بار دوم متقاضی است که سم و تکنیکال را وارد کند، کافی است یک گواهی تایید از شرکت سازنده داشته باشد و می تواند سم تکنیکال  وارد کند.

انبارهای آفت کش ها استانداردسازی می شوند

پیمان سیدین رئیس گروه تکنولوژی و محافظت سازمان حفظ نباتات کشور نیز در این کارگاه آموزشی به دستورالعملی که در راستای استانداردسازی انبارهای آفت کش ها تهیه شده، اشاره کرد و گفت: این دستورالعمل در سایت سازمان حفظ نباتات بارگزاری شده  و برای هر دو انجمن تولیدکنندگان  و واردکنندگان آفت کش های کشاورزی نیز ارسال شده است؛ در این نمایشگاه کلیات ، ارائه شده است.

وی در خصوص اهم موارد و استارنداردهای که باید در ساخت و اصلاح انبارهای آفت کش ها رعایت شود افزود: مهم ترین موارد استحکام، ایمنی، موقعیت، ایمنی از منظر مشکلات زیست محیطی، آب های زیرزمینی و خطراتی که برای اماکن مختلف اعم از مسکونی، بیمارستان ها و مناطق دیگر به وجود می آید، است، که در آن استاندارد دستگاه های مختلفی مانند سازمان آتش نشانی،  سازمان حفاظت از محیط زیستپ و  وزارت بهداشت لحاظ شده است.

  سیدین با اشاره به افزایش حوادث و خسارت های سیل و زلزله طی سالجاری به کشور گفت: یکی از مهم ترین نتایج این دستورالعمل ها این است که در تعیین مکان و استحکام و ... انبارهای آفت کش ها به گونه ای عمل شود که خطر سیل گرفتگی و خطرات دیگر انبارها را با مشکل مواجه نکند.

ثبت 8 هزار فروشگاه آفت کش در سامانه رصد سازمان حفظ نباتات

فاطمه اسدی مسئول رصد سازمان حفظ نباتات نیز در این کارگاه  با اشاره به دو فاز اجرایی سامانه رصد توضیح داد:  فاز اول طراحی، تدوین و استقرار و فاز دوم توسعه و راه اندازی سامانه بود،  فاز اول مربوط به سال 86 است که پیشنهاد طراحی آن برای اولین بار به عنوان زیرساخت مهم دستیابی به اهداف اجرای برنامه تدوین کیفیت و سلامت محصولات کشاورزی اعم از باغی زراعی و گلخانه ای در راستای اهداف اصل 123 قانون اساسی جمهوری اسلامی داده شد.

اسدی ادامه داد: هدف از راه اندازی سامانه مانیتورینگ این بود که نظارت همه جانبه بر تهیه و تولید و توزیع  اقلام آفت کش؛ جلوگیری از فروش سموم توسط فروشگاه های غیر مجاز،  کاهش مصرف سموم ، تولید محصول سالم ، نظارت بر مصرف و برآورد نیاز سالانه سموم محقق شود. با تکیه بر این اهداف سامانه رصد  در 27 استان کشور در سال 91 راه‌اندازی شد. 

وی با بیان این که انتظار سازمان حفظ نباتات این سامانه در آن مقطع به دلیل نواقص ساختاری و آموزشی و غیره برآورده نشد  به همین دلیل در صدد برآمدیم تا سامانه رصد را ارتقا دهیم و این نواقص را برطرف کنیم.

اسدی گفت: بر این اساس، در سال96  دوباره با اعلام نیاز دفتر آفت کش ها و شرح خدماتی که در مورد ارتقا سامانه در رابطه با امر تدارک سموم دادند، سامانه مانیتورینگ رفع نواقص و بازبینی شد؛ در این بازبینی خیلی از نواقص را برطرف کردیم و در کنار این موارد زمینه استفاده آزمایشی از سامانه نیز فراهم شد. 

وی در ادامه افزود: سال 97 ما با 5 شرکت پیشرو، سامانه مانیتورینگ را راه اندازی کردیم که البته در کنار آن اقداماتی انجام دادم و بعد از بررسی های مجدد، سامانه رفع نواقص شد.  در نیمه اول سال 98 زمینه بهره برداری از سامانه مانیتورینگ برای کاربران در سطح شرکت های وارد کننده سموم آماده با هدف حذف بروکراسی های اداری در رابطه با صدور مجوزهای ورود و... فراهم شد.

کربلاییبا ذکر اینکه همه شرکت های وارد کننده آفت کش مجوزهای ورود خود را از طریق سامانه رصد دریافت می کنند، خاطر نشان کرد:  در حال حاضر 8 هزار فروشگاه آفت کش در سامانه ثبت شده و که در حال احراز هویت و دریافت شناسایی هستند.

وی افزود: این شرکت ها هم همگی احراز هویت شناسه ملی را انجام داده و شناسه یکتا دریافت کرده اند، اما خواهش ما این است احراز هویت انبارها را نیز انجام دهند. انبارهایی که ثبت می شود باید مطابق با سامانه انبارها باشد، یعنی برای هر انبار حتما شناسه یکتا دریافت کنند. 

اسدی با بیان اینکه در حال حاضر تقریبا یک سال است که به طور همزمان کاربران و شرکت ها در سامانه جامع اطلاعات خود را بارگذاری می کنند، تاکید کرد: این اطلاعات در سامانه رصد که هوشمند است، هم بارگذاری می شود.

وی افزود: بر اساس این فرآیند اگر پرونده شرکتی منقضی شده باشد  و یا اعتبار نداشته باشد، و یا اگر سمیت تکنیکالی که این شرکت وارد می کند از حد مجاز گذشه باشد، سیستم به آنها اجازه فعالیت نمی دهد.

درپایان این ورکشاپ مسئولان ارائه دهنده آموزش ها، طی یک پنل پرسش و پاسخ، به سوالات حضار و نمایندگان شرکت های واردکننده آفت کش پاسخ دادند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۴۹۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین گواهی صرفه‌جویی، بهار در بورس عرضه می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، تعویض بخاری‌های فرسوده یا رده‌پایین در کشور از این جهت اهمیت دارد که طبق گفته کارشناسان حوزه انرژی، افت فشار پارس جنوبی که ۵۰ درصد گاز مورد نیاز کشور را تامین می‌کند از سال ۱۴۰۴ شروع خواهدشد و این درصورتی است که طبق گفته مسئولان شرکت ملی گاز در کشور بیست میلیون بخاری فرسوده یا رده پایین وجود دارد که دو برابر استاندارد گاز مصرف می‌کنند.

به منظور کاهش مصرف گاز وسایل گرمایشی در فصل سرد سال، ساجد کاشفی، سرپرست مدیریت انرژی و کربن شرکت‌ملی‌گاز از تعویض چهار میلیون بخاری توسط این شرکت خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی شده بود تا در پنج استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کرمانشاه و همدان ده هزار بخاری با رده A و B جایگزین بخاری‌های فرسوده یا با باراندمان پایین شود، اما به دلیل محدودیت‌هایی که مبحث ۱۷ مقررات ساختمان در نصب این بخاری‌ها به وجود آورده بود، از این تعداد فقط چهار هزار عدد بخاری تعویض شد.

همچنین به منظور افزایش بهره‌وری انرژی در کشور، شورای اقتصاد در سال ۱۴۰۱ طرحی را تصویب و شرکت ملی گاز را موظف کرد، طی پنج سال، چهار میلیون و صدهزار بخاری رده A و B را در کشور جایگزین بخاری‌های با بهره‌وری پایین کند.

سرپرست مدیریت انرژی و کربن شرکت ملی گاز درباره این مصوبه می‌گوید: شرکت ملی گاز اسامی مشترکانی که باید بخاری آنها تعویض شود را در اختیار سرمایه‌گذار می‌گذارد و به ازای هر بخاری رده A و رده B که جایگزین شود، ۴۶۶ و ۳۷۸ مترمکعب گواهی صرفه‌جویی صادر و در اختیار سرمایه‌گذاران می‌گذارد، آن‌ها می‌توانند یا این گواهی‌های صرفه‌جویی را در بورس انرژی بفروشند و یا معادل فیزیکی گاز را تحویل بگیرند.
 
با وجود این طرح، اما سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگانی مانند آقای اصغر امینی از وجود متقاضی و نقدشدن این گواهی‌های صرفه‌جویی اطمینان ندارند.  

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

در مقابل ساجد کاشفی درخصوص راهکار‌های شرکت ملی گاز برای فروش این گواهی‌ها می‌گوید:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

طبق گفته سرپرست مدیریت انرژی شرکت ملی گاز اگر هم این گواهی‌ها در بورس انرژی به فروش نرسد:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

وی در پایان، ضمن بیان اینکه اعتبار حساب‌بهینه‌سازی نیز از طریق منابعی، چون جرایم حاصل از سوزاندن گاز فلر توسط صنایع تامین می‌شود، گفت: طبق ضمانت‌های اجرایی که در بورس انرژی دیده شده اگر شرکت ملی گاز  به هر دلیل نسبت به تحویل گاز صرفه‌جویی شده اقدامی نکند جریمه خواهد شد.

دیگر خبرها

  • راه‌ اندازی سوت‌ زنی سایبری بازار سرمایه در سال جدید
  • تمرکز بر فرهنگ سازمانی و تقویت خرده‌فرهنگ‌ها در فولاد مبارکه
  • تولید ارزان‌قیمت الکتروکاتالیست‌هایی برای عرضه هیدروژن سبز
  • چگونه از کدال استفاده کنیم؟ | راهنمای کاربردی سامانه کدال
  • اولین گواهی صرفه‌جویی، بهار در بورس عرضه می‌شود
  • با عرضه سهام این شرکت: دست سیتی رو می‌شود!
  • کنترل کیفیت محصولات خط تولید با سامانه هوش مصنوعی
  • ارتقای دانش هسته‌ای با سیاست در‌های باز، نوآوری باز/اکتشافات هوایی ۵۰ درصد افزایش یافت
  • برنامه‌ریزی‌های مدون برای تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های قدرت و راکتورهای داخلی
  • ۱۲۰۰ نوروزگاه جهت عرضه مستقیم تولیدات عشایر دایر شده است