Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهتاش فریبا و حمید درخشان در میزگردی که در خصوص مدیریت بیمار در فوتبال ایران در خبرگزاری آنا داشتند به نیاز این ورزش به مدیران متخصص، توسعه زیرساخت‌ها و امکانات، استفاده از دانش مربیان خارجی و مدیریتی که تسلیم خواسته غیرمنطقی هواداران نشود، اشاره کردند.

گروه ورزشی خبرگزاری آنا - حمیدرضا نقیبی؛ بحث حضور مربیان خارجی در ورزش ایران به‌خصوص فوتبال، تبدیل به دردسر بزرگی برای تیم‌های ملی و باشگاهی شده و در این میان این موضوع مطرح است که چرا بیشتر به مربیان داخلی اعتماد نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناسان فوتبال بر این باورند که فدراسیون فوتبال هم در پیشرفت نکردن مربیان ایرانی نقش دارد و مخصوصاً اینکه فدراسیون مدتی است با استعفای تاج و سرپرستی حیدر بهاروند اداره می‌شود. این موارد را در کنار مسائل دیگری با دعوت از بهتاش فریبا و حمید درخشان، بازیکنان سابق تیم‌های استقلال، پرسپولیس و تیم ملی که سابقه مربیگری نیز دارند، بررسی کردیم که قسمت‌های اول و دوم آن منتشر شد و بخش سوم و پایانی را در ادامه می‌خوانید.

فوتبال سخت را کسی که بازی کرده درک می‌کند با دانش مربیان خارجی بازیکن ترانسفر کنیم تصمیمات احساسی به فوتبال ما ضرر زده است

امیدوارم تاج به سلامتی کامل برسد

آنا: مهدی تاج سال گذشته در ترکیه ناراحتی قلبی پیدا کردند، استعفا ندادند و پس از آنکه دو هفته پیش دوباره دچار ناراحتی قبلی شدند، ناچار به استعفا شدند. فدراسیون با هزاران مشکل مواجه است و آیا در نبود او این مشکلات برطرف می‌شود؟ 

- حمید درخشان: اولاً از همین‌جا آرزو می‌کنم آقای تاج هر چه زودتر سلامتی کاملش را به دست آورد. به نظر من جان آدم‌ها مهم‌ترین چیزی است که هر کسی دارد. من خاطرم هست که سال گذشته وقتی از ترکیه آمدند، تلفنی با او صحبت کردم و خواهش کردم که وقتی پزشکان می‌گویند استراحت کنید، خب استراحت کنید. شما که الحمدالله بحث مالی برایتان مهم نیست، به اندازه کافی در زندگی شخصی کار کرده و پول درآورده‌اید و احتیاجی به این پول‌ها ندارید. خب نکردند و الان این اتفاق افتاد. خبر بدی است. یعنی به عنوان یک انسان وقتی آدم نگاه می‌کند، خبر بدی است که کسی از آدم‌هایی که حول‌وحوش فوتبال هستند مریض شوند و سکته کنند یا هر چیز. نمی‌دانم! شاید بتوانم بگویم که این اتفاق در وقت خوبی برایش افتاد. چون خیلی از این به بعد کار سخت است و تحمل آن فشاری که روی آقای تاج و دار و دسته‌شان هست، خیلی سخت است. یعنی یک تحمل خیلی زیادی لازم است تا بتوانی آن بار را با خودت بکشی.

کرسی صاحب نفوذ در فیفا نداریم

آنا: بیش از 18 ماه است که جام جهانی 2018 روسیه به پایان رسیده و مطالبات 9 میلیون دلاری فدراسیون در حساب فیفا بلوکه شده است. این مشکل نباید حل شود؟

- بهتاش فریبا: ما تا زمانی که در فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا کرسی صاحب نفوذ نداشته باشیم هیچ کاری نمی‌توانیم بکنیم. این پول می‌تواند خیلی از مشکلات فوتبال ما را برطرف کند. بدهی‌های‌مان را بدهیم، گرفتاری‌های‌مان را برطرف کنیم. می‌توانیم ولی خب نه! دفعه قبل هم من یادم است پول آقای کی‌روش به وزارت امور خارجه می‌رفت، بعد از وزارت می‌گرفتیم و می‌آوردیم. با این همه مشکلات چرا ما دنبال مربی خارجی برویم؟

در خارج و برای مثال در کشور انگلستان مرتب هوادارنماها را می‌گیرند. دوربین‌های خاصی دارند که فیفا هم الان خیلی زوم کرده که باید حتماً داشته باشند اما در ایران چنین امکاناتی برای برخورد با هواداران متخلف وجود ندارد.

انگلیس سخت‌ترین لیگ دنیا را دارد

آنا: برخی کارشناسان معتقدند دانش فنی آن‌ها به فوتبال ما کمک می‌کند.

- بهتاش فریبا: البته خیلی خوشحال می‌شوم از این موضوع که از نظر فنی یک گروهی بالای سر فوتبال ما بیاید که چیزهایی یاد بگیریم، جوان‌ترهای‌مان و فوتبالیست‌های‌مان هم  چیزهایی یاد بگیرند. همه موارد را سیاه نبینیم. ما زمان کی‌روش چند بازیکن ترانسفر کردیم؟ این‌ها را هم ببینیم. نه اینکه بگوییم نبوده! بوده! حالا آن وسط دلال‌ها چه کار کردند، اصلاً نمی‌خواهم به آن ورود کنم ولی در هر صورت ما به اروپا بازیکن دادیم. الان جهانبخش ما دارد در انگلیس بازی می‌کند. شما می‌دانید که لیگ انگلیس یک لیگ معمولی نیست، سخت‌ترین لیگ دنیاست. یعنی شما اگر با یک تیم انگلیسی بازی کرده باشید، من زمانی که تیم امید بودیم با منچستریونایتد در ایران بازی کردیم، اجازه نمی‌دادند که ما نفس بکشیم! ما تکنیکی بودیم، مثلاً می‌توانستیم یکی دو تا یار خوب برداریم، استُپ می‌کردی سه تا بازیکن بالای سرت بود. سخت‌ترین لیگ دنیاست. الان ممکن است بعضی‌ها بگویند فوتبال لالیگا ممکن است قشنگ‌تر باشد اما کسی که فوتبال بازی کرده می‌تواند بفهمد که فوتبال سخت چیست.

همه چیز را سیاه نبینیم

آنا: با این حساب شما معتقدید با استفاده از دانش مربیان خارجی و رشد فوتبالیست‌های داخلی شاهد حضور بازیکنانمان در لیگ‌های معتبر اروپایی خواهیم بود.

- بهتاش فریبا: بله، با استفاده از دانش خارجی به اروپا بازیکن ترانسفر کردیم و همه را نباید سیاه ببینیم ولی بحث ما برمی‌گردد به اینکه مربیان خارجی نسبت به پولی که گرفتند چقدر به ما کمک ماندگار کرده‌اند؟ در گذشته فرانک اوفارل و زدراکو رایکوف خدمت زیادی به فوتبال ایران کردند و حشمت مهاجرانی کمک‌مربی اوفارل بود. پس از چند سال اوفارل از تیم ملی رفت و مهاجرانی سرمربی تیم ملی شد و توسط برای اولین بار تیم ملی ایران را به جام جهانی 1978 آرژانتین برساند. دانش مربی خارجی به مربی ایرانی انتقال داده شد و به نتیجه رسید.

تیم ملی پشتوانه ندارد

آنا: علاوه بر نقش مربی چه عواملی در اولین صعود ایران به المپیک با مربی ایرانی مؤثر بود؟

- بهتاش فریبا: مهم‌ترین مسئله این بود که فوتبال ایران مملو از بازیکن آماده بود. تیم ملی پشتوانه داشت و بازیکنان زیادی تشنه بازی در ترکیب تیم ملی بودند. این موضوع امروز کمتر دیده می‌شود.  تیم دوم فوتبال ایران موفق شد برابر غنا با اختلاف 3 گل برنده شود. این قدر پشتوانه درست کرده بودیم که حشمت مهاجرانی با خیال راحت از 23 بازیکنی که به جام جهانی برد 9 بازیکن از تیم جوانان بودند. الان چند بازیکن جوانان ما در تیم ملی‌مان هستند. فاصله‌های زیادی وجود دارد و البته استثنا همیشه وجود داشته است. بازیکنانی چون حمید شیرزادگان، حسن روشن، پرویز قلیچ خانی، همایون بهزادی، علی جباری، جواد قراب، علی کریمی، ابراهیم قاسمپور، علی دایی، خداداد عزیزی، حمید درخشان، شاهرخ بیانی، علی پروین، کریم باقری، علیرضا جهانبخش،سردار آزمون و ... ستاره‌هایی بودند که در فوتبال ایران وجود داشته و خواهند داشت ولی کار اصولی که متوقف نشود دیده نشده است.

در مورد اینکه می‌گویند مشکلاتی در پرسپولیس هست که وضعیت فعلی را به وجود آورده، من فکر می‌کنم با درایت مدیریت و هیئت مدیره می‌تواند خیلی زودتر حل شود. نه گسترش پیدا کند و نه به آن دامن زده شود. امیدوارم هر چه زودتر آقای کالدرون هم بالای سر تیمش برگردد.

نگاهمان به باشگاه‌داری تغییر کند

آنا: چه راهی وجود دارد تا فوتبال ایران پر از استعداد شود و به تک‌ستاره‌ها دل نبندیم؟

- بهتاش فریبا: تا زمانی که نکاشته‌اید، نمی‌توانید برداشت کنید. بازیکن که بدون تمرین و ممارست خلق نمی‌شود! چرا، در 10 سال یک بازیکن می‌تواند خودش سبز شود. آن یکی می‌تواند جواب همه خواسته‌ها باشد؟ جوابگوی همه جام‌ها باشد؟ نمی‌شود! این است که ما واقعاً باید اصلاً نگاهمان را برای باشگاه‌داری عوض کنیم. نگاهمان را باید تغییر دهیم برای اینکه بخواهیم زیرساختارهایمان را عوض کنیم. من عذرخواهی می‌کنم از بعضی از این آقایانی که مدیریت بلد هستند اما واقعاً خیلی‌هایشان الفبای فوتبال را نمی‌دانند که باید چه کار کنند. درد ما اینجاست، این‌ها را باید درست کنیم. برنامه مدون بچینیم، از آن‌هایی که به نتیجه رسیدند الگو بگیریم و عمل کنیم تا در آینده فوتبال ایران مملو از استعداد شود و دلخوش به تک‌ستاره‌ها نباشیم.

فوتبال ایران نیاز به آدم‌ها متخصص دارد

آنا: ولی کمتر دیده‌ایم که الگوبرداری کاملی انجام شود و پیشرفت محسوسی رخ دهد. در چنین شرایطی نباید توقع زیادی هم داشته باشیم. آقای درخشان نظر شما چیست؟

- حمید درخشان: انتظار بیهوده‌ای است که با چنین شرایطی خواسته زیادی داشته باشیم. به نظر من همین‌جوری هم که داریم می‌رویم باید خدا را شکر کنیم که باری به هر جهت داریم می‌رویم و فوتبال از بین نرفته است! اگر واقعاً می‌خواهیم در آسیا حرف بزنیم، می‌خواهیم صادرات کنیم و توسعه دهیم، باید نگاهمان را عوض کنیم، باید زیرساختارهای‌مان را عوض کنیم. آدم‌های جدیدی بیایند. آدم‌هایی که تفکر و تخصص این کار را دارند. به این تأکید می‌کنم، آدم‌هایی که تخصص این کار را دارند! اگر نه، 19 سال از حرفه‌ای شدن‌مان می‌گذرد ، 19 سال دیگر هم بگذرانیم هیچ راهی به جایی نخواهیم داشت. مگر اینکه این نگاه‌ها عوض شود. در غیر این صورت، آب در هونگ کوبیدن است.

بدترین الفاظ نثار خانواده مربیان می‌شود

آنا: بسیاری از مدیران تحت فشار تماشاگران تصمیم‌های غیرمنطقی می‌گیرند و در آینده همان هواداران بابت این تصمیم‌ها اعتراض می‌کنند. چرا مدیران ما دچار چنین اشتباهاتی می‌شوند؟

- حمید درخشان: فشار هواداران، بارها مدیریت‌های ضعیف را وادار به گرفتن تصمیماتی کرده که ضررش متوجه باشگاه شده است. سرمربی ایرانی به این خاطر خیلی راحت در باشگاه پرسپولیس و استقلال عوض می‌شود که خیلی راحت هوادارنماهایی که تعدادشان هم خیلی زیاد است می‌آیند و بدترین الفاظ را نثار خانواده و خود آن فرد می‌کنند و در خصوص سرمربی خارجی، چون کس و کارش را نمی‌شناسند، می‌روند سراغ مدیرعامل و به او توهین می‌کنند. یک بنده خدایی می‌گفت اگر منصور پورحیدری و ناصر حجازی هم فوت نکرده بودند آنها هم همین امروزش داشتند از هوادارنماها فحش می‌شنیدند و این یک واقعیت است. به عنوان نمونه، باشگاه استقلال زیر فشار هواداران، قرارداد آقای شفر را در سال دوم که می‌خواست تمدید کند، دو برابر کرد. حالا آقای شفر دو برابر از باشگاه استقلال طلب دارد؟؟؟ این روند تصمیم‌گیری‌های غلط که توسط مدیران عامل و در اثر فشار هواداران گرفته شده و هیچ‌وقت هم به خاطر این تصمیمات بازخواست نشده‌اند تا کی می‌خواهد ادامه پیدا کند که همین موضوع هم یکی از عواملی است که سرمربیان ایرانی بیرون از گود مانده‌اند؟

امکانات برخورد با هواداران متخلف ایجاد شود

- بهتاش فریبا: بحث هوادار خیلی بحث ظریفی است. هواداران را دو جور باید ببینیم. یک جور فوتبالی باید ببینیم و یک جور معیشتی. یعنی باید ببینیم زندگی این هوادار چگونه دارد می‌گذرد. و اینکه یک هوادار کجا می‌تواند گرفتاری‌هایی که خودش و خانواده‌اش به آن مبتلا هستند را کجا می‌تواند عنوان کند؟ شاید در مملکت ما و خیلی از جاهای دنیا هم همین‌جوری باشد که تنها جایی که می‌توانی بروی داد بزنی، فحش بزنی، سنگ بزنی، شیشه پرت کنی و هیچ کاری هم با تو ندارند، حالا در خارج و برای مثال در کشور انگلستان مرتب این‌ها را می‌گیرند. دوربین‌های خاصی دارند که فیفا هم الان خیلی زوم کرده که باید حتماً داشته باشند اما در ایران چنین امکاناتی برای برخورد با هواداران متخلف وجود ندارد.

تا زمانی که در فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا کرسی صاحب نفوذ نداشته باشیم هیچ کاری نمی‌توانیم بکنیم. پول بلوکه شده ایران در حساب فیفا می‌تواند خیلی از مشکلات فوتبال ما را برطرف کند. بدهی‌های‌مان را بدهیم، گرفتاری‌های‌مان را برطرف کنیم.

مدیران پای اصول درست خود بمانند

آنا: می‌توان به اصلاح مدیریتی که بر اساس خواسته غیرمعقول هواداران تصمیم می‌گیرند، امیدوار بود؟

- حمید درخشان: خدا کند که درست شود ولی با تفکر، با نگاه بهتر، با ایده‌های بهتر، با تصمیمات درست و نه تصمیمات احساسی که پنج نفر آدم آنجا پول گرفته‌اند، داد می‌زنند، بعد شما تصمیم می‌گیرید، این نباشد و مدیران تسلیم خواسته غیرمعقول هواداران نشوند. شما پای اعتقاد و اصولت بایستی. اگر اعتقاد داری این اصول درست است باید پایش بایستی ولی تا زمانی که نایستی نه چیزی پیشرفت می‌کند، نه اتفاقی می‌افتد و نه ما کسی را می‌توانیم در حال حاضر به فوتبال معرفی کنیم. خیلی‌ها هم توانایی‌شان اصلاً گم می‌شود و از بین می‌رود.

مشکلات پرسپولیس با درایت حل شود

آنا: آقای درخشان باشگاه پرسپولیس همانند استقلال با سرمربی خارجی‌اش به مشکل خورده است. بسیاری می‌گویند پرسپولیس بدون گابریل کالدرون هم موفق می‌شود. نظر شما چیست؟

- حمید درخشان:من به این حرف اعتقاد ندارم که بدون کالدرون می‌تواند موفق باشد ولی اعتقاد دارم یک تیم که استخوان‌بندی‌اش حفظ می‌شود، سال‌ها این استخوان‌بندی می‌تواند تأثیرگذار باشد اما نه بدون سرمربی. ولی در مورد اینکه می‌گویند مشکلاتی در پرسپولیس هست که وضعیت فعلی را به وجود آورده، من فکر می‌کنم با درایت مدیریت و هیئت مدیره می‌تواند خیلی زودتر حل شود. نه گسترش پیدا کند و نه به آن دامن زده شود. هر چه زودتر این مشکل با عزیزانی که دیگر فوتبالی هم هستند و دیگر از آنها توقع داریم، به خوبی حل شود و آقای کالدرون هم بالای سر تیمش برگردد.

انتهای پیام/4048/

منبع: آنا

کلیدواژه: حمید درخشان بهتاش فریبا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۴۹۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید مهلت نام‌نویسی مدارس استعداد‌های درخشان و نمونه دولتی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، صالح بهرام پور گفت: نام نویسی در آزمون‌های ورودی مدارس دوره اول و دوم استعداد‌های درخشان و دوره دوم نمونه دولتی سال تحصیلی جدید، سه روز تمدید شده و داوطلبان تا فردا جمعه ۳۱ فروردین مهلت دارند برای نام نویسی اقدام کنند.

وی افزود: دانش آموزانی که نام نویسی خود را تکمیل نکرده‌اند نیز می توانند اطلاعات خود را ویرایش اطلاعات و نسبت به پرداخت وجه اقدام کنند.

بهرام پور گفت: پس از پایان مهلت مقرر، دانش آموزانی که نام نویسی خود را تکمیل نکرده‌اند از سامانه ثبت نام حذف می‌شوند.

مدیر آموزش و پرورش کیش گفت: دانش آموزان متقاضی شرکت در آزمون های ورودی سمپاد و نمونه دولتی می توانند به نشانی my.medu.ir  مراجعه کنند.

دیگر خبرها

  • امیدوارم مدیران تراکتور تصمیم عجولانه‌ای برای نیمکت تیم نگیرند
  • تسهیلات بانکی در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار گیرد
  • هانسی فلیک تسلیم نمی‌شود؛ سرمربی آلمانی همچنان منتظر پیشنهاد مدیران بارسلونا
  • وعده داغ و جذاب محمدرضا زنوزی؛ سرمربی خارجی و بازیکنان بزرگ می گیریم!
  • زنوزی: سرمربی جدید تراکتور خارجی خواهد بود
  • تمدید مهلت نام‌نویسی مدارس استعداد‌های درخشان و نمونه دولتی
  • مالک باشگاه تراکتور: سرمربی بعدی هم خارجی است
  • زنوزی: فصل بعد ۴-۵ بازیکن تیم ملی را جذب می‌کنیم/ یک سرمربی خوب خارجی به تراکتور می‌آوریم
  • دوره حیا کن و رها کن، استارت بازگشت مربیان ایرانی به لیگ برتر
  • خالقی‌فر: تمام وجودم را برای پرسپولیس گذاشتم