Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس: مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در دفتر سازمان ملل در نیویورک متن سخنرانی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که در پی خودداری آمریکا از صدور ویزا برای وی به منظور شرکت در نشست شورای امنیت، نتوانست در این نشست شرکت کند را، روز (پنجشنبه) در نشست مزبور قرائت کرد.
ظریف با اشاره به یکجانبه گرایی مخرب آمریکا و آثار زیانبار آن بر قواعد و هنجار‌های بین المللی، از ترور بزدلانه قهرمانانی که کابوس گروه‌هایی نظیر داعش بودند، به عنوان یک نمونه از اینگونه اقدامات این کشور یاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اعلام کرده که از زمان روی کار آمدن رژیم جدید آمریکا و در تعارض اساسی با منشور ملل متحد، تهدید‌ها و حملات افزونتری متوجه مردم ایران و سایر کشور‌ها شده و حالا آمریکا حتی به تقلید از جنایت جنگی داعش، میراث فرهنگی تمدن هزاران ساله ایران را تهدید می‌کند.
در سخنرانی ظریف آمده است: اقدام هشتم ژانویه ما علیه یک پایگاه هوایی در عراق که از آن حملات بزدلانه علیه شهید سلیمانی صورت گرفته بود، یک اقدام متناسب در پاسخ به یک حمله تروریستی و منطبق بر حق ما در دفاع مشروع بر اساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل بود.
ظریف ضمن اشاره به خروج آمریکا از موافقتنامه‌های مهم بین المللی و یادآوری خروج آن کشور از برجام و تلاش برای مجازات کشور‌هایی که قطعنامه ۲۲۳۱ را اجرا می‌کنند، از آن‌ها به عنوان اقداماتی بی سابقه و اهانتی کاملاً آشکار به شورای امنیت یاد کرده است.
به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ضمن اشاره به برخی اقدامات مخرب آمریکا در زمینه اقتصادی، از جمله تررویسم اقتصادی علیه ایران که موجب مشکلات جدی در دستیابی مردم عادی از جمله به دارو شده، اعلام کرده است هیچ کشوری از جمله متحدان اروپایی آن، از شر اینگونه اقدامات مخرب آمریکا در امان نیست.
ظریف اعلام کرده در چنین شرایطی، منفعل بودن، سر فرود آوردن در مقابل یکجانبه‌گرایی آمریکا در روابط دوجانبه، وجه المصالحه قرار دادن اصول منشور برای منافع کوتاه مدت، یا حتی تلاش برای رهایی از ضررر‌های آنی ناخواسته موجب تشجیع بی قانونی یکجانبه گرایانه و قلدری علیه خود آن‌ها خواهد شد.
وی افزوده است برای تقویت چندجانبه گرایی، نباید یکجانبه گرایان مورد تشویق قرار گیرند.
ظریف تقویت چندجانبه گرایی را مستلزم اراده سیاسی جدی دولت‌ها و سندی در حمایت از ارزشها، اصول و چندجانبه گرایی مندرج در منشور خوانده و اعلام کرده است چنین سندی باید شامل تعهد مجدد به منشور، عدم دخالت در امور داخلی و خارجی کشور‌ها و ممنوعیت تهدید یا استفاده از زور، رد اقدامات قهری یکجانبه شامل تحریم‌ها به عنوان اقداماتی غیرقانونی و نیز شناسایی ایجاد مانع در زمینه تجارت نیاز‌های اساسی بشر به عنوان عملی کیفری باشد.
ظریف با اعلام تعهد مجدد ایران به چندجانبه گرایی و اصول منشور ملل متحد، طرح صلح هرمز کشورمان برای تقویت صلح و امنیت در منطقه خلیج فارس را در این راستا برشمرده و ابراز امیدواری کرده با همکاری سایر کشور‌ها اهداف آن محقق شود.

منبع: فردا

کلیدواژه: ظریف پایگاه عین الاسد حمله موشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۵۱۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش واعظی به ادعای خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف

در حالی که همه گروه‌ها، احزاب و شخصیت‌های سیاسی از اقدام علیه ایران علیه اسرائیل حمایت کردند، روز سه‌شنبه مشاور وزیر کشور طی اظهاراتی به حضور فرضی روحانی و ظریف در جلسه شورای ‌الی امنیت ملی برای حمله به اسرائیل پرداخته و گفته؛ «یکی از شگفتی‌ها این بود که احدی از مسئولان، فرماندهان، اعضای هیئت دولت و کسانی که در شورای امنیت ملی هستند، هیچ کدام نگفتند که نزنید بلکه همه می‌گفتند بزنیم و خودمان هم بزنیم؛ این درحالیست که اگر ظریف وزیر خارجه و حسن روحانی رئیس جمهور بود معلوم نبود که چه بر سر ما می‌آمد.»

به گزارش خبرآنلاین، این ادعا‌های سیدمجتبی ابطحی واکنش، رئیس دفتر دولت دوازدهم را به دنبال داشت، محمود واعظی گفت: «روحانی از جمله شخصیت‌هایی است که در همان ساعات ابتدایی بعد از حمله سپاه به اسرائیل طی بیانیه‌ای از این اقدام حمایت کرد.»

وظیفه حاکمیت و مردم است که انسجام ملی را حفظ کند

محمود واعظی، عضو شاخص حزب اعتدال و توسعه و رئیس دفتر دولت دوازدهم در واکنش به ادعای مشاور وزیر کشور مبنی بر اینکه اگر روحانی رئیس جمهور بود و در جلسه شورای عالی امنیت ملی حضور داشت، معلوم نبود چه بلایی سرمان می‌آمد، گفت: به نظر بنده در همین شرایطی که ایران شجاعانه اقدام بسیار خوبی انجام داد، این وظیفه حاکمیت، مردم، اقشار مختلف، نیرو‌های مسلح و همه است که وحدت و انسجام ملی را حفظ کنند و به آن توجه کنند.

وی افزود: وقتی در چنین شرایطی قرار داریم بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم به همبستگی و وحدت ملی توجه شود، متأسفانه مسائلی که مطرح می‌کنند منجر به تفرقه و دوری می‌شود و من فکر می‌کنم افرادی که وارد این مباحث می‌شوند به منافع و امنیت ملی کشور توجه نمی‌کنند.

روحانی حدود ساعت ۱۰ صبح روز بعد از حمله اعلام حمایت کرد

واعظی در ادامه تصریح کرد: یا توجه به اینکه مشاور وزیر کشور از روحانی اسم آورده باید به این نکته اشاره کرد که روز بعد از حمله سپاه به اسرائیل یعنی روز یکشنبه حدود ساعت ۱۰ صبح روحانی از جمله مقاماتی بود که با حمایت از این حمله و محکوم کردن اسرائیل موضع‌گیری کرد، بر همین اساس این قبیل صحبت‌ها بر خلاف منافع و وحدت ملی محسوب می‌شود و هم به نوعی فرافکنی است؛ بنابراین توصیه می‌کنم افرادی که مسئولیت امنیتی برعهده دارند، بیشتر از افراد سیاسی، گروه‌ها و جریان‌ها به این مسائل توجه کنند.

یاد گرفتیم در مورد مسائل امنیتی متفق عمل کنیم

مسئول دفتر رئیس دولت دوازدهم با تأکید بر اینکه در نهایت شورای عالی امنیت ملی طبق فرمان رهبری تصمیم‌گیری می‌کند، اظهار کرد: همیشه مصوبات شورای عالی امنیت ملی به تأیید مقام معظم رهبری می‌رسد و در گذشته هم روند معمول این نبوده که در مورد مسائل مهم و امنیتی کشور یک نفر که خودش هم عضو شورای عالی امنیت ملی نیست، این گونه علنی در مورد آن صحبت کند، در گذشته چنین موردی نبوده است چراکه یاد گرفتیم در مورد مسائل مربوط به امنیت کشور همه جریان‌ها، گروه‌ها، شخصیت‌ها و افراد با دیدگاه‌های مختلف در این زمینه متفق هستند و هم نظر و حمایتی عمل می‌کنند.

دولت، چون به وعده‌هایش عمل نکرده به دنبال سوژه برای انحراف افکار عمومی است

واعظی با تأکید بر اینکه رهبر انقلاب از ظریف به عنوان دیپلمات امین نام برده‌اند، یادآور شد: فکر می‌کنم دولت به دلیل ضعف و مشکلات خود در حوزه سیاست خارجی و مواردی که قرار بود زودتر حل کند و نتوانست به قول‌هایی که به مردم داده، عمل کند، هر دفعه سوژه‌ای پیدا می‌کند و می‌خواهد افکار عمومی را از آن مسائلی که مطرح است به موضوعات جانبی منحرف کند.

دیگر خبرها

  • محمدجواد ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائل علیه ایران توسط شورای امنیت، ایران را ناگزیر به دفاع مشروع کرد
  • وتوی آمریکا علیه عضویت کامل فلسطین برخلاف منشور سازمان ملل است
  • عملیات وعده صادق دفاع مشروع از کشور بود
  • امیرعبداللهیان، وزیر خارجه: حمله ایران {به رژیم اسرائیل} کاملاً ضروری بود چون ایران گزینه دیگری جز آن نداشت/ دفاع مشروع و اقدام متقابل و متناسب ایران پایان یافته/ باید رژیم اسرائیل وادار گردد از تکرار هرگونه ماجراجوئی نظامی علیه منافع ایران دست بردارد
  • بایدن : تحریم‌ ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم / این تحریم‌ها، رهبران و نهاد‌های مرتبط با سپاه، وزارت دفاع و برنامه موشکی و پهپادی ایران را هدف قرار می‌دهند
  • واکنش واعظی به ادعای خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف
  • دفاع ایران قدرت امپریالیستی غرب را پوچ کرد
  • برگزاری تظاهرات تشکر از دفاع مشروع سپاه بعد از نماز جمعه
  • آقای احمدی نژاد! اسرائیل، کشور است؟ /ناگفته هایی درباره واکنش معنادار رئیس جمهور پیشین به حمله موشکی سپاه
  • تناسب و ضرورت دو اصل مهم در دفاع مشروع حق طبیعی یک کشور است